Gå til innhold

Lurt av nettsvindel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble lurt av dette. Det lå på facebook. Var bilder og navn mennesker som hadde kommentert og lagt ut bilder. 
Jeg la inn informasjon om både kortnummer til bankkort og mastercard. Jeg har overført penger slik at jeg ikke har noe på bankkortet. Bør jeg likevel sperre det? Hva med mastercardet? Det kan ikke bli stjålet fra?

IMG_7686.png

Anonymkode: 1ef06...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seriøst, ikke si du gikk på det? Dette har det jo vært skrevet om opp og ned i mente.

Lær deg huskeregelen: " Når noe virker for godt til å være sant, er det ikke sant".

Selvfølgelig må du sperre kortene, alt kan overtrekkes.

Anonymkode: 51665...532

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Seriøst, ikke si du gikk på det? Dette har det jo vært skrevet om opp og ned i mente.

Lær deg huskeregelen: " Når noe virker for godt til å være sant, er det ikke sant".

Selvfølgelig må du sperre kortene, alt kan overtrekkes.

Anonymkode: 51665...532

Jeg har ikke lest det. Hvor har du lest det? Når jeg googlet sto det fra i fjor. 

Anonymkode: 1ef06...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips for å unngå dette i fremtiden er å sjekke URL. URL på bildet du la til har ikke noe med Avinor å gjøre. 

Du må sperre kortene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også lurt av det tidligere🙈 Jeg sperret bankkortet som ble brukt, og bestilte meg nytt kort.

Anonymkode: fd079...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ser i første setning at her er det tekst som er oversatt. Ikke vanlig å starte en annonse slik. Når slike reklamer dukker opp kan du prøve å finne en annen vei til «butikken» som ikke innebærer å følge linken

Anonymkode: de154...e4a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av de første nettsvindelen jeg nesten gikk på hundre og ørten år siden da jeg mye yngre og en naiv tenåring var: Amazon tømmer nettlagret og overskudd.  Få en pakkepris med ubrukt iPhone, I pad, øretelefoner og bøker til 750kroner. Men magefølelsen sa naturligvis at det sjeldent har vært mer muffens enn det her og at det bare er bullshit.  Er noe for godt til å være sant, er det for godt til å være sant.  

Hvor mye har du blitt loppet for foreløpig? Det må være mer enn 16kr? Og ja, sprerr alle kort og anmeld saken.  Du får neppe noe igjen av forsikringen eller Mastercard og du ikke først kan vise til anmeldelse og dermed bevis på at du har blitt svindlet. 

Endret av Laraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (3 minutter siden):

Mitt tips for å unngå dette i fremtiden er å sjekke URL. URL på bildet du la til har ikke noe med Avinor å gjøre. 

Du må sperre kortene. 

Jeg har sperret de nå. :)

Anonymkode: 1ef06...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ mye som det har vært i media, aviser og på tv, også har ikke du fått med deg noen ting. Bor du langt uti Gokk eller? 🤨

Anonymkode: ae7ba...124

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

SÅ mye som det har vært i media, aviser og på tv, også har ikke du fått med deg noen ting. Bor du langt uti Gokk eller? 🤨

Anonymkode: ae7ba...124

Skulle tro det. Har ikke fått det med meg😧 Jeg har sperret kortene. Men kan de ha fått passord og kode til banken min? Jeg ringer til Nordea, men de har 70 minutter ventetid. Får ikke forandret passordet fra mobilen.

Anonymkode: 1ef06...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skulle tro det. Har ikke fått det med meg😧 Jeg har sperret kortene. Men kan de ha fått passord og kode til banken min? Jeg ringer til Nordea, men de har 70 minutter ventetid. Får ikke forandret passordet fra mobilen.

Anonymkode: 1ef06...bd9

Du kan ikke bruke chatten da? Under «Hjelp» i appen/inne på Nordea etter innlogging? 

Anonymkode: ae7ba...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er max irriterende er at jeg rapporterer disse innleggene til facebook, og de sender tilbakemelding på at de "ikke har fjernet innlegget" etter noen dager. Virker som at det ikke er mennesker som ser disse innleggene og forstår at det er scam når man rapporterer. Så da synes jeg facebook bidrar til at folk blir lurt.

Anonymkode: d79b9...3b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke bruke chatten da? Under «Hjelp» i appen/inne på Nordea etter innlogging? 

Anonymkode: ae7ba...124

Jeg har sendt på chat, men de svarer jo aldri. Når det er over en time ventetid, er det nok mange som ringer. Kan de ha fått innloggingsdetaljer? Får jo ikke gjort noe med det😵‍💫

Anonymkode: 1ef06...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er seriøst dumme! Hvem i det hele tatt går på slik svindel 🫣

Anonymkode: 8dd41...944

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk de til å sperre bank id og. Jeg trodde jeg var så nøye på svindel. Får sms og mail ofte. Men nå var jeg ikke det. Huff.🙈 

Anonymkode: 1ef06...bd9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det som er max irriterende er at jeg rapporterer disse innleggene til facebook, og de sender tilbakemelding på at de "ikke har fjernet innlegget" etter noen dager. Virker som at det ikke er mennesker som ser disse innleggene og forstår at det er scam når man rapporterer. Så da synes jeg facebook bidrar til at folk blir lurt.

Anonymkode: d79b9...3b2

Har rapportert kjempemange innlegg som i hi samt de som misbruker kjendiser. Men facebook bare: 'ikke noe galt funnet'

FB suger. Jeg har sletta fb pga useriøsiteten deres. FB eksisterer for annonsørene, ikke privatpersoner.

Anonymkode: 85c6a...6df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I det øyeblikket noen vil ha noe av deg så må du stoppe opp og tenke over seriøsiteten i det. Spesielt når det gjelder e-postadresse, mobilnummer, passord og kortinformasjon. Stopp. Tenk. Tenk igjen.

Det største røde flagget man må få med seg er når en legger tidspress på deg. Eksempelet her viser jo at en legger tidspress med at en må skyndte seg før det er borte fra lageret deres. En annen vanlig variant er å kreve betaling for pakker før de sendes tilbake, så du har dårlig tid. Eller lagertømming. Etc.

Poenget med å skape tidspress er å få offeret til å hoppe over å vurdere seriøsiteten. Vi er alle litt grådige innerst inne og klarer vi å få noe billig er vi veldig fornøyd. Derfor virker det. Og derfor er dette flagget over alle flagg en bør reagere på.

Samtidig må en vurdere teksten og språket. Men mange bedrifter i dag gir litt F i tekst og bruk av språk, samt KI har blitt veldig god på å lage troverdige tekster at språket alene ikke lenger er en god indikator.

Domenenavn og avsenderadresse er en god indikator på om det er ekte eller ikke. Men man kan ikke forvente at folk flest går og husker domenenavn og klarer å identifisere de fra hverandre. Dessverre. Samtidig benytter mange store aktører seg av tredjeparter som sender ut markedsføring. Og disse tredjepartene pleier å ta seg betalt for å brande e-poster/linker likt kunden, og da droppes ofte dette. Igjen dessverre.

Og dersom du helt til slutt er veldig sikker på at du vil at dette skal være ekte, men er ikke helt sikker - så spør du avsender. Det koster lite å sende en melding/e-post til Avinor for å spørre. Ja kanskje du får svar litt sent men du kan ha spart deg mye i både penger og tid..

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for godt til å være sant? Dropp det.

Annonse i sosiale medier? Dropp det.

Anonymkode: e1774...74e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det som er max irriterende er at jeg rapporterer disse innleggene til facebook, og de sender tilbakemelding på at de "ikke har fjernet innlegget" etter noen dager. Virker som at det ikke er mennesker som ser disse innleggene og forstår at det er scam når man rapporterer. Så da synes jeg facebook bidrar til at folk blir lurt.

Anonymkode: d79b9...3b2

Fb bryr seg ikke... 
Når noe virker for godt til å være sant, så er det som regel også det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt sperre mastercard også! Det er ikke noe vanskeligere svindle mastercardet enn vanlig bankkort, så lenge du har gitt de kortinformasjon så kan de tømme alle tilgjengelige midler. På mastercard kan de altså bruke all tilgjengelig kreditt.

Men hvorfor i all verden har du brukt BEGGE kortene dine for å betale 16 kroner??

Anonymkode: 3bcb4...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...