Gå til innhold

Marokko med barn -trygt eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er 3 og 7. Tenkte reise alene med de. Dvs 1 voksen og 2 barn. Hvor er det tryggest og finest å ha med barna? Er ikke interessert i resort-ferie.

Anonymkode: 339d1...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som kvinne? Hadde jeg aldri funnet på.

Anonymkode: 81303...1cf

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke reist til Marokko som kvinne.

Anonymkode: adf75...a83

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sykt slitsomt å bevege seg utendørs der uten mannlig følge.

Anonymkode: 1dc70...ffa

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må spørre så er svatet NEI, du er tydeligvis ikke informert og firxblåøyd til å reise alene i et muslimsk land, og med barn da? Enda verre

Anonymkode: 1dcf1...d2e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere skal bo på et hotell med all inclusive og ikke bevege dere utenfor området: Ja. 

Dersom ikke: Nei

Anonymkode: adeed...a5f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De er 3 og 7. Tenkte reise alene med de. Dvs 1 voksen og 2 barn. Hvor er det tryggest og finest å ha med barna? Er ikke interessert i resort-ferie.

Anonymkode: 339d1...e5d

Du har hittil fått svar fra folk som ikke har vært i Marokko 😄 Jeg har hatt med meg barna både på chartertur til Agadir, og på en ukes tur til Marrakesh. Vi har ikke opplevd noen ubehagelige ting, men det er ikke alle som snakker engelsk der (på hotell er ikke språk noe problem).  God tur, sier jeg 😎

Anonymkode: bdd2a...85d

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har hittil fått svar fra folk som ikke har vært i Marokko 😄 Jeg har hatt med meg barna både på chartertur til Agadir, og på en ukes tur til Marrakesh. Vi har ikke opplevd noen ubehagelige ting, men det er ikke alle som snakker engelsk der (på hotell er ikke språk noe problem).  God tur, sier jeg 😎

Hva vet du om det? 

Jeg har svart, og jeg har vært i Marokko 2 ganger. En gang som noen og tjue-åring, og en gang som 40-åring. Begge gangene var det et helvete å bevege seg rundt uten mannlig følge. 

Kan også nevne at jeg kjenner flere marokkanere som bor her. Deriblant et vennepar av oss, som vi flere ganger har invitert hjem til oss på middag. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Marokko med mamma for noen år siden, var ikke noe problem å være to kvinner der. Man er kanskje litt mer utsatt som én voksen med to barn? Men det hadde jeg tenkt uansett hvilket land du skulle reist til. 

Anonymkode: 58cb6...c22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært i Marrakesh en gang, og vil ikke tilbake. Jeg hadde ikke tatt med barna dit.

Anonymkode: b3932...b6d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært forsiktig. Er mye krav der nede, men også må ha papirer om man er med en annen marokkaner eller så kan de tro du er kindnappet. Barn skal du aldri forlate fra hotellrom heller, kan du språket? Itillfelle det kan skje kindnapping forsøk, så er det viktig du kan noe arabisk/morrokansk. 

Anonymkode: 212f2...fd0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, hadde ikke gjort det. Har reist dit uten barn og aldri igjen. Høres litt slemt ut å si det, men absolutt ikke. 

Anonymkode: e234b...ab5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de tingene som allerede er nevnt, kan jeg legge til kvalitet og tilgang på helsehjelp. Det tenker jeg er veldig relevant når man reiser med barn. Risikoen for at noe skal skje er større, og i tillegg er tilgangen på helsehjelp dårligere. Dårlig kombo. Ja, jeg har reist med små barn til tre kontinenter selv.

Anonymkode: 3ed18...068

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dekket du deg til, slik UD anbefaler?

"Kvinners sikkerhet: Selv om Marokko er mer «vestlig» enn mange andre muslimske land, bruker kvinnene klær som dekker store deler av kroppen. Utenfor turistområdene rådes kvinner til å dekke knær og skuldre for å unngå uønsket oppmerksomhet."

Marokko - reiseinformasjon - regjeringen.no

Anonymkode: b6329...8bb

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere har opplevd som har vært ubehagelig, uten mannlig følge? Spør bare da jeg er nysgjerrig.

Anonymkode: 61877...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke reist alene som kvinne. I følge med en mann så hadde jeg reist.

Anonymkode: 34160...a97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er kvinne og har vært det alene. Et attpåtil blond og blåøyd. Ja, fikk en del oppmerksomhet, men det var langt fra så ille som andre i denne tråden skal ha det til. Så lenge man kler seg respektfullt går det som regel greit.

Anonymkode: 3614c...5bb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det dere har opplevd som har vært ubehagelig, uten mannlig følge? Spør bare da jeg er nysgjerrig.

Anonymkode: 61877...0c8

Mas, tilrop, plystring, hoiing, glaning, menn som følger etter en, forsøk på berøring og lignende bedriten shithole-kultur. Både i Marokko og andre nordafrikanske land. Utelukkende fra menn, selvsagt. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 20.24):

Hva vet du om det? 

Jeg har svart, og jeg har vært i Marokko 2 ganger. En gang som noen og tjue-åring, og en gang som 40-åring. Begge gangene var det et helvete å bevege seg rundt uten mannlig følge. 

Kan også nevne at jeg kjenner flere marokkanere som bor her. Deriblant et vennepar av oss, som vi flere ganger har invitert hjem til oss på middag. 

Jeg har bodd i Marokko og kjenner ikke dette igjen. Marokkanske folk er noe nysgjerrige og vil gjerne prate, men noe helvete å bevege seg rundt er det absolutt ikke. Veldig mange unge vestlige kvinner som reiser rundt alene. Jeg både kjører og går rundt alene. Å kjøre i storbyene er mer skremmende enn å gå rundt. 

Jeg er en gift kvinne er lurt å lære seg å si, bare i tilfelle noen prøver å flørte, men er man bare hyggelig og tydelig på at man ikke er ute etter en flørt/bli med til noe butikk er det ikke noe problem. Som nevnt truffet på mange unge kvinner som reiser rundt alene. Hørt bare begeistring fra dem. Hun ene hadde reist rundt i 6 måneder i sør. 20 år blond og blåøyd. Ingen problem med det. 

De setter selvfølgelig ikke pris på at man er uhøflig. Avvisning med et smil tas fint. Man bør kanskje ikke ha sosialt angst og reise dit. Folk vil gjerne hilse på og prate litt. At man ikke kan språket stopper dem ikke nødvendigvis fra å prøve en slags samtale, så mulig det kan virke skremmende for noen, men jeg bare smiler og så smiler de. Prater de i vei på marokkanske prater jeg i vei på engelsk eller norsk. De som kan være litt påtrengende er dem som vil ha deg med til butikker eller vise vei. Neitakk funker fint. Ikke spør unge menn som henger ved markeder om veien, for da vil de vise vei mot betaling. Spør de som jobber i butikker eller familier. 

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 20.31):

Ville vært forsiktig. Er mye krav der nede, men også må ha papirer om man er med en annen marokkaner eller så kan de tro du er kindnappet. Barn skal du aldri forlate fra hotellrom heller, kan du språket? Itillfelle det kan skje kindnapping forsøk, så er det viktig du kan noe arabisk/morrokansk. 

Anonymkode: 212f2...fd0

Æh?

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 22.59):

I tillegg til de tingene som allerede er nevnt, kan jeg legge til kvalitet og tilgang på helsehjelp. Det tenker jeg er veldig relevant når man reiser med barn. Risikoen for at noe skal skje er større, og i tillegg er tilgangen på helsehjelp dårligere. Dårlig kombo. Ja, jeg har reist med små barn til tre kontinenter selv.

Anonymkode: 3ed18...068

Min datter ble alvorlig syk der i fjor. Hadde selvfølgelig forsikring og ble innlagt på et topp moderne sykehus med alle fasiliteter. Fikk også oppfølging av lege fra Norge via forsikringen, og han ga tommel opp for alt de gjorde. De gjorde bedre undersøkelser og oppfølging enn hun fikk her hjemme. 

Å reise uten forsikring er selvfølgelig så dumt at det håper jeg ikke er tema for noen. 

Anonymkode: 6c057...85a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mas, tilrop, plystring, hoiing, glaning, menn som følger etter en, forsøk på berøring og lignende bedriten shithole-kultur. Både i Marokko og andre nordafrikanske land. Utelukkende fra menn, selvsagt. 

Hvor i Marokko var dette? Hørt at det var slik i Agadir for 20- 30 år siden. 

Anonymkode: 6c057...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...