Gå til innhold

urininkontinens - Lekkasje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever tilstadighet litt urinveislekkasje og vurderer å gå til lege for det, men hva er det legen gjør i slike tilfeller?

Kun en samtale eller er det undersøkelser?

Noen som vet?

Anonymkode: 4a6e7...2cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sender deg til urolog 

Anonymkode: da188...ef7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De sender deg til urolog 

Anonymkode: da188...ef7

Ok, hva gjør en urolog mon tro? Jeg kan jo også google litt her 🙂

Skrevet

Leger vil undersøke hvorfor det er urinlekkasje og deretter gi en behandling som kan være medisiner, trening eller inngrep for å hjelpe deg. 
Det er mange årsaker; noen kan fikses og andre kan ikke det, dessverre. 

Anonymkode: c53e7...808

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leger vil undersøke hvorfor det er urinlekkasje og deretter gi en behandling som kan være medisiner, trening eller inngrep for å hjelpe deg. 
Det er mange årsaker; noen kan fikses og andre kan ikke det, dessverre. 

Ok, syntes det er pinlig å gå til legen med problemer "der nede" men må man så må man kanskje 🙂

Sjekket ref svar over vedr urolog men i følge mr google er det rådyrt for bare en konsultasjon.

Mitt problem skyldes trolig starten på overgangsalder og da skjer det endel forandringer, så kan jo være det.

Starten er vel å oppsøke en lege. 

Skrevet

Gynekolog kan kanskje også hjelpe. 

Det behøver ikke være dyrt. Jeg ble henvist av fastlegen og undersøkt på sykehuset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, syntes det er pinlig å gå til legen med problemer "der nede" men må man så må man kanskje 🙂

Sjekket ref svar over vedr urolog men i følge mr google er det rådyrt for bare en konsultasjon.

Mitt problem skyldes trolig starten på overgangsalder og da skjer det endel forandringer, så kan jo være det.

Starten er vel å oppsøke en lege. 

Jobber i helsevesenet selv, og dette er et mye vanligere problem enn hva man tror. Trenger aldri være flau for å gå til legen, dette driver de med på daglig basis! 
Eventuelt kan du sende en melding til fastlegen din via Helse-Norge og forklare problemet skriftlig, og be om time. Så kan du bare møte opp og da vet legen din det sånn at du slipper å si det ansikt til ansikt. 
Masse lykke til! 

• Nyttig 2
Skrevet
Stor pike skrev (2 minutter siden):

Gynekolog kan kanskje også hjelpe. 

Det behøver ikke være dyrt. Jeg ble henvist av fastlegen og undersøkt på sykehuset. 

ok, da er det flere muligheter. Men blir undersøkelsen f.eks røngten/MR/CT osv ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber i helsevesenet selv, og dette er et mye vanligere problem enn hva man tror. Trenger aldri være flau for å gå til legen, dette driver de med på daglig basis! 
Eventuelt kan du sende en melding til fastlegen din via Helse-Norge og forklare problemet skriftlig, og be om time. Så kan du bare møte opp og da vet legen din det sånn at du slipper å si det ansikt til ansikt. 
Masse lykke til! 

Jo, det var godt å høre at det er et vanlig problem. Godt tips vedr helsenorge 🙂 Tusen takk

Skrevet

Var selv inne hos urulog for en liten stund siden for første gang. Testet urinmengde og sikkert strålen også på et spesialtoalett. Etterpå cystoskopi. Husker ikke nøyaktiv hva det kostet, men en del mer enn hva en fastelegetime gjør.

Anonymkode: 92d88...8c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var selv inne hos urulog for en liten stund siden for første gang. Testet urinmengde og sikkert strålen også på et spesialtoalett. Etterpå cystoskopi. Husker ikke nøyaktiv hva det kostet, men en del mer enn hva en fastelegetime gjør.

Anonymkode: 92d88...8c3

Ok, men var ikke cystoskopi smertefullt eller ubehagelig? Får man evt smertelindrende?

Skrevet

Er du kvinne bør du til GU og sjekke bekkenbunn. Veldig vanlig med inkontinens og hyppig vannlating når man har svak bekkenbunn. Dette trener man i de fleste tilfeller ved å gjøre knipeøvelser. Jeg ville gått til gynekolog først. 

Anonymkode: 59ade...7b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, hva gjør en urolog mon tro? Jeg kan jo også google litt her 🙂

Det er stort set gynekologer som opererer urinlekkasje. Du må på hoppetesr først. Der de fyller blæra med 300 ml saltvann/ringer og så må du hoppe splitthopp og veie lekkasje etterpå. Operasjonen tar 20-30 min i lokal med sedasjon. 

Anonymkode: a4393...8a0

Skrevet

Er du kvinne bør du til GU og sjekke bekkenbunn. Veldig vanlig med inkontinens og hyppig vannlating når man har svak bekkenbunn. Dette trener man i de fleste tilfeller ved å gjøre knipeøvelser. Jeg ville gått til gynekolog først. 

Anonymkode: 59ade...7b2

Ja er kvinne i slutten av førtiårene. Takk for tips om gynekolog. Må man ha henvisning fra fastlege til GU?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg opplever tilstadighet litt urinveislekkasje og vurderer å gå til lege for det, men hva er det legen gjør i slike tilfeller?

Kun en samtale eller er det undersøkelser?

Noen som vet?

Legene prøver å finne årsaken, og dermed finne en løsning.
Hva legene gjør er helt avhengig av hva som er årsaken til at du lekker.
I tillegg trenger du inkontinens produkter på blå resept. 

Anonymkode: a8530...10a

Skrevet

TS her: Siste tiden har jeg blitt litt overvektig som også kan spille inn på lekkasjene samt overgangsalder. Er kvinne, i slutten av førtiårene og må passe på å ikke være altforlangt unna toalett når jeg er ute. Hjemme har jeg hatt flere uhell, spesielt om natten og jeg ikke helt rekker frem til toalettet i tide. Ute går det relativt bra når jeg er i bevegelse men passer som nevnt på å være i nærheten av toalett. Det haster når det står på, men kommer aldri så mye i mengde hver gang. Har fått meg til å lure litt.

Skrevet

Legen sender deg til spesialist 

Du fyller ut skjema som viser hvor mye du drikker og tisser 

Etter 6 mnd ventetid får du time der blæra fylles med vann og du skal hoppe med bleie på 

Deretter får du en brosjyre om knipeøvelser, og drar hjem 

Så slutter å jogge og gå lange turer fordi du hater å tisse på deg, og har alltid en ren truse i veska

Anonymkode: a3aa3...aa2

Skrevet

Etter 6 mnd ventetid får du time der blæra fylles med vann og du skal hoppe med bleie på 

Så slutter å jogge og gå lange turer fordi du hater å tisse på deg, og har alltid en ren truse i veska

Eller man kan bli operert og bli ferdig med det. 

Anonymkode: a4393...8a0

Skrevet

Enkelte medisiner, som psykofarmaka, har urininkontinens som bivirkning

Anonymkode: 17abe...060

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortsett for all del å være aktiv. Frem til behandling gir resultat, bruker du gode inkontinensprodukter slik at du kan gjøre det du vil uten bekymringer.

Anonymkode: e5203...a52

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...