Gå til innhold

Gruer meg for gastroskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg skal på gastroskopi på fredag! Gruer meg ekstremt.. Er 35 år, har vært plaget med halsbrann i 2 år. Jeg ønsker å ta imot alt av bedøvelse og beroligende i forkant. I verste fall.. Kan man avbryte behandlingen om man får helt panikk? 😌🙄

Anonymkode: 63d75...893

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erfaringer mottas.. 

Skrevet

Hvis du får nok beroligende så får du ikke panikk😂 Jeg har vært totalt ute begge gangene… 

Anonymkode: 50e3c...65c

Skrevet

Jeg fikk panikk allerede av bedøvelsen (et stolt øyeblikk...) og fikk nok beroligende til at jeg ikke fikk med meg stort etter det - den var effektiv og hurtigvirkende, og de fylte på underveis ved behov. Jeg trodde jeg hadde fått én dose - det var først da jeg leste journalen i ettertid at jeg innså at jeg strengt tatt fikk tre...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok gastroskopi med vanlig, nummende spray men tok ikke noe beroligende da jeg skulle kjøre selv hjem etterpå.

Har en venninne som er sykepleier og som har jobbet mye med gastroskopiundersøkelser. Hun rådet meg til å puste rolige og kontrollerte pust gjennom nesen og å være så avslappet som mulig i kroppen. Lettere sagt enn gjort men jeg har lært "the hard way" hvor mye bedre en undersøkelse går når man er avslappet kontra spent. En opplevelse som var som natt og dag så her var det full fokus på pust.

Jeg brekker meg vanvittig lett og gjorde det nå også men fokus på rolig pust og en veldig flink og snill sykepleier ved siden av som snakket rolig til meg, gikk det mye bedre enn fryktet. Legen var også veldig rutinert og flink. Han utstrålte ro og trygghet så jeg følte meg veldig godt ivaretatt. 

Det er ingen behagelig undersøkelse, men den er over ganske raskt. Ingen undersøkelse jeg er ivrig etter å gjenta men må jeg, så må jeg. 

Anonymkode: c66d6...0cf

Skrevet

Første gangen jeg tok det gikk det greot, var nervøs og tenkte på det i ettertid hva om noe gikk galt, men det var bare ekkelt med den slangen og det var det. 

den andre gangen derimot hadde jeg mye mer angst i livet generelt, å da gikk det ikek like fullt så godt.

Jeg turte ikke ta beroliggende, å det var for min del et gigantisk feilgrep. Fikk panikk av bedøvelsen samme som Daria, da jeg lå der før legen kom med slangesaken, så ga de meg beroliggende fordi ellers hadde det uansett aldri gått. Å det gikk fort fra panikk til så avslappet som jeg med mye angst noen sinne har vært. Min undersøkelse ble avbrutt fordi jeg brakk meg selv om jeg var bedøvvd og dopet(😅)

Men siden jeg var så fjern på den beroliggende der så var jeg ikke redd. Takk å lov for beroliggende, var klar for å gå inn å si at jeg ville prøve på nytt, bare reiste meg ikke opp. Så så jeg det kom en annen pasient, for det der skal jo gå fort. 

Hos meg var sykepleierne, eller hjelperne kjempe snille og jeg ble godt ivaretatt selv om det hele feilet og jeg fikk panikk. Så med det tror jeg det vil gå fint med deg, til å med om det ikke går emosjonellt fint. 

Anonymkode: 1820d...d90

Skrevet

Det er ekkelt, men ikke verre enn at man klarer å lukke øynene og puste seg gjennom det.

Det er ikke noe smerte, det som er ekkelt er at at inngangen til innstrumenet er ganske stor, denne får du i munnen. Den andre tingen er brekningen idet de går forbi dette punktet. Resten er faktisk ganske greit. Og ikke minst det er fort gjort, tar bare noen minutter.

Anonymkode: 1bbe2...099

Skrevet

Ring de og spør om du kan få noe premedisinering som du tar en time før undersøkelsen, eller noe slik. Jeg gjorde det slik for å ikke møte opp på timen og begynne å snakke om beroligende da. Det går ganske fort fra en kommer til en skal inn, så jeg var redd beroligende ikke rakk å virke på den korte stunden. Fikk hentet ut en pille dagen før, som jeg da tok en time før jeg skulle inn. (Måtte ha skyss da) På selve dagen så gikk alt helt greit. Jeg følte meg ikke dopet, men rolig. De var veldig flinke til å forklare og ta det stegvis. Bedøvelsa smakte grusomt, men den tok i hvert fall det verste av brekningsrefleksen. Selve undersøkelsa var ubehagelig, men ikke vond, og det gikk ganske fort.

Anonymkode: 49fef...608

Skrevet

Jeg ville ikke kjørt selv. Og jeg ville tatt imot det jeg kan få av beroligende.Har gjort det noen ganger, og prøvd med og uten beroligende. Ser ingen grunn til å plage meg selv, når det kan unngås.

Anonymkode: 4df3a...5a7

Skrevet

Jeg fikk beroligende. Ble helt slått ut og husker ingenting. Blitt fortalt etterpå at når undersøkelsen var ferdig så spurte jeg på om de hadde tatt den undersøkelsen. 😂

Anonymkode: 14000...675

Skrevet

Jeg har ekstrem emetofobi (fobi for oppkast) og jeg kom meg igjennom gastroskopi!

Gruet meg helt sykt, men gikk faktisk overraskende greit! Ta imot beroligende og bedøvelse så er det over på 10 min! 

Anonymkode: 58f66...67f

Skrevet

Man blir superrusa av den beroligende man får, så du trenger ikke bekymre deg 😅 Jeg greide ikke stå beint etterpå fordi jeg var så rusa, haha. Var veldig engstelig da første gastroskopien jeg tok var uten beroligende og det var fælt, men nå kan jeg gjøre det igjen uten problem når jeg har funnet ut hvor godt det funker med beroligende.

Anonymkode: 4b898...9f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! 
Jeg skal på gastroskopi på fredag! Gruer meg ekstremt.. Er 35 år, har vært plaget med halsbrann i 2 år. Jeg ønsker å ta imot alt av bedøvelse og beroligende i forkant. I verste fall.. Kan man avbryte behandlingen om man får helt panikk? 😌🙄

Tok beroligende intravenøst -døste meg igjennom. Over på ett blunk. Hadde glatt gjort det igjen. 

Anonymkode: 15118...88e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...