Gå til innhold

Kalorier i sukkerfri saft/sirup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har alltid vært forvirret med kalorier i sukkerfri saft/sirup. F.eks. Zeroh, Fun Light og Lerum sine «utan tilsett sukker»-safter. Noen av disse har blandingsforhold 1:8, 1:4 eller 1:5 tror jeg.

Jeg har i alle fall Lerum sin sukkerfrie variant av solbær-sirupen, og den har blandingsforhold 1:5. Og på etiketten står det at det er 10 kcal pr. 100 ml.
Men jeg måler jo ikke nøyaktig hvor mange deler saft jeg heller i koppen i forhold til vann. Noen ganger liker jeg søtere, andre ganger mildere. 
Men si at jeg drikker flere glass solbærsirup, derav er 100 ml RÅ SAFT. Altså den ikke utblandede delen er 100 ml. Hvordan skal jeg regne da?
…Og hva om jeg skal blande ut hele 1,5L saft-innholdet i flasken med vann? Hvor mye væske får jeg, og hvor mange kalorier har det hele? 
Det står rett og slett helt stille hver gang jeg prøver å regne ut noe som helst. Skjønner ikke hvorfor de oppgir næringsinnholdet per utblandet saft, og ikke bare av saften selv. 
Fint om noen kunne hjulpet meg å skjønne dette! På forhånd takk!
 

Anonymkode: e4a28...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det er oppgitt kaloriinnhold for utblandet saft er det jo greit. Da blander du vann og saft i det forholdet som er oppgitt. Et vanlig glass inneholder 2 dl, dvs. 200ml. Hvis det er 10kcal i 100ml, vil det være 20kcal i et glass ferdigblandet saft på 200ml/2dl.

Nå er 20kcal ganske lite, så med mindre du drikker mange liter om dagen, er dette kanskje ikke så viktig å ta hensyn til i den store sammenhengen.

Anonymkode: 26368...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har i alle fall Lerum sin sukkerfrie variant av solbær-sirupen, og den har blandingsforhold 1:5. Og på etiketten står det at det er 10 kcal pr. 100 ml.

100 ml saft, 500 ml vann = 600 ml ferdigblandet saft. 
10 kcal per 100 ml ferdigblandet saft = 60 kcal per 600 ml ferdigblandet saft.

Anonymkode: c0cae...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...