Gå til innhold

Ebay og Voec


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som bestiller mye fra ebay og har erfaring med voec etter nyttår? Har en vare jeg har lyst til å bestille, men blitt skeptisk siden de tre gangene jeg har bestilt noe etter nyttår har jeg alle gangene blitt fakturert dobbelt fortolling. Pluss at pakkene har blitt sittende fast i tollen leeenge. Skal sies at dette var samme firma hver gang, så vet ikke om det er de som surrer eller om det er for dårlig forklart av ebay hva selger må gjøre ved forsendelse til Norge?

Bør jeg skrive noe til selgeren på forhånd? Redd de ikke vil selge til Norge hvis det blir ekstra styr. Første gang fikk jeg vat tilbakebetalt. Neste gang ble forespørselen ignorert. Den tredje gangen fikk jeg hele kjøpesummen tilbake fordi pakken ble så kraftig forsinket at den ble regnet som tapt. Synd det ikke er noen enklere måte å gjøre på... ille nok at man skal måtte betale moms  til Norge på varer som ikke kan kjøpes her (inkludert porto!), enda verre når det blir dobbelt opp pluss gebyr. 

 

Anonymkode: c6149...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper noe antikk/vintage på eBay , og pleier å skrive kommentar til selger om at det er viktig at vedkommende melder inn VOEC til «carrier» (transportør) i tillegg til å merke det på pakken, legger også ved denne linken: 

https://export.ebay.com/en/fees-and-payments/taxes-and-accounting/vat-import-regulations-for-norway/

Anonymkode: 799ee...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg kjøper noe antikk/vintage på eBay , og pleier å skrive kommentar til selger om at det er viktig at vedkommende melder inn VOEC til «carrier» (transportør) i tillegg til å merke det på pakken, legger også ved denne linken: 

https://export.ebay.com/en/fees-and-payments/taxes-and-accounting/vat-import-regulations-for-norway/

Anonymkode: 799ee...eea

Så de får ikke denne infoen automatisk? 

Anonymkode: c6149...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selgeren faktisk må lese gjennom alt det der forstår jeg faktisk godt hvorfor de ikke gjør det riktig. Eller hvorfor mange ikke selger til Norge lenger.

Anonymkode: c6149...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så de får ikke denne infoen automatisk? 

Anonymkode: c6149...f71

Jeg vet ikke, det virker ikke som alle mulige «småskalaselgere» er oppdatert på all verdens tollbestemmelser og særregler. Det «normale» i mange land er vel at kjøper betaler toll/mva selv ved mottak.

Anonymkode: 799ee...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis selgeren faktisk må lese gjennom alt det der forstår jeg faktisk godt hvorfor de ikke gjør det riktig. Eller hvorfor mange ikke selger til Norge lenger.

Anonymkode: c6149...f71

Tviler på at de leser det, legger den ved for at de kan sjekke at informasjonen jeg kommer med er korrekt, altså at jeg betaler allerede VAT når jeg betaler hos eBay, og at de må gi VOEC-nummeret til transportør, og ikke bare skrive det på pakken. Alle jeg har handlet med, har klart det i år.

Anonymkode: 799ee...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke, det virker ikke som alle mulige «småskalaselgere» er oppdatert på all verdens tollbestemmelser og særregler. Det «normale» i mange land er vel at kjøper betaler toll/mva selv ved mottak.

Anonymkode: 799ee...eea

Det burde kanskje vært sånn her også fortsatt, leste litt om samme tema på diskusjon.no at veldig mange opplever å måtte betale dobbelt hver gang. Ebay skal betale tilbake vat, men gebyret ender man opp med selv. Om man ikke ønsker å klage til selgeren og risikere at han aldri vil ha noe mer med en å gjøre. Det som er litt rart er at Posten krever inn disse gebyrene selv om de vet at det er obligatorisk å betale dette gjennom Ebay. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tviler på at de leser det, legger den ved for at de kan sjekke at informasjonen jeg kommer med er korrekt, altså at jeg betaler allerede VAT når jeg betaler hos eBay, og at de må gi VOEC-nummeret til transportør, og ikke bare skrive det på pakken. Alle jeg har handlet med, har klart det i år.

Anonymkode: 799ee...eea

Det er i det minste oppmuntrende at du har fått dine pakker uten ekstra utgifter, kan jo hende det går seg til og at flere kjenner reglene nå. 

Anonymkode: c6149...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...