Gå til innhold

Hva har skjedd med tv`en min???


Snehvit

Anbefalte innlegg

Å, jeg er så frustrert!!! :( :evil: :cry: Etter to uker med oppussing skulle den store tv`en settes på plass igjen (har benyttet en liten i mellomtiden som lett kunne flyttes rundt). Da den ble koblet på igjen, var tv-bildet helt merkelig. Bildet fyller hele skjermen uten noen sorte felter, men tv-bildet blir forskjøvet omtrent som i slike "tivoli-speil". Hjørnene trekkes liksom ut av skjermen mens motivet i bildet forøvrig dras mot midten av skjermen. Dette ble muiligens litt kronglete forklart. Kanskje kan tilstanden lettere beskrives ved at tekst-tv nå danner en timeglassfasong i stedet for et rektangel.

Fjernsynet har stått litt skrått oppbevart i disse to ukene - kan det ha noe å si? I tillegg har det foregått mye saging i rommet, slik at det har blitt endel støv.

Er det noen som har vært borti noe tilsvarende, eller som har råd om hva som kan gjøres? Det er så slitsomt å se på tv nå (og jeg som er slik en tv-slave...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du i hvert fall ikke skal gjøre (med mindre du vet hva du gjør - og da hadde du neppe skrevet dette innlegget) er å åpne opp TV'en for å forsøke å fjerne evt. støv og skitt som kan ha samlet seg inni.

Det er en del komponenter inni der som lades opp til svært høye (og dermed farlige!) spenninger, og som beholder spenningen ganske lenge etter at TV'en er skrudd av og støpselet trukket ut - du risikerer med andre ord å få deg en solid og kanskje farlig "karramell", i tillegg til at du kanskje gjør galt værre.

Det er sannsynligvis sagflis / støv inni TV'en som er årsaken til problemene dine, så du må nok levere den inn til rensing / reparasjon. Og selv om TV'en skulle "bli bra igjen" av seg selv, så bør du ta det alvorlig og levere den inn - det er faktisk en god del branner som starter i nedstøvete fjernsynsapparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kan nok som du sier muligens skyldes sagstøv, selv om jeg forsøkte å dekke til tv`en så godt som mulig under oppussingsperioden. Jeg tittet ned i apparatet gjennom "gitteret" bak, men kunne ikke se noen voldsom støvansamling. Men det var litt på bunnen.

Jeg savner den "friske" tv`en min!!! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Hør på Arnie! Lever tv'en din til ett verksted. Det kan være direkte livsfarlig og åpne fjernsynet selv.

Under oppussing ol. bør alle slike apparater dekkes med gamle lakner og plastikk og helst flyttes vekk fra rommet der det jobbes.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min fikk nettopp en forklaring fra en kollega om hva som kunne være i veien. Det er muligens snakk om en såkalt puteforvrengning (som jeg aldri har hørt om tidligere), og vedkommende klarte å fremprovosere det samme på sin egen pc-monitor. For å rette opp i dette trenger man en kode så man får frem en spesiell meny som man normalt ikke har tilgang til via fjernkontrollen (hvis jeg forstod det riktig). Samboeren min har fått tak i en veiledning for hvordan man skal gå frem, så det blir spennende å se om vi får fikset tv`en når han kommer hjem. Jeg krysser fingrene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eventuelle andre som måtte få det samme problemet, her er bruksanvisningen jeg må følge for å komme inn i servicemodus på min Sony tv:

http://209.145.176.7/~090/awh/sonypal.html

Jeg tør ikke å sette igang med dette før min samboer kommer hjem, ettersom det visstnok er meget viktig å ikke gjøre noen feil:

Without proper documentation and training, you can probably do quite a good job of messing up your television set, perhaps even damaging it.

Don't mess around with the service mode adjustments unless you know what you're doing and have the service manual to guide you.

Once you enter service mode the first thing you should do is record all the original values BEFORE you change anything! - This is the only way to restore the television to it's original (factory default) state should it become necessary to do so.

Your results with these procedures may vary and can NOT be guaranteed to work on your particular television set USE THEM AT YOU OWN RISK.

Forhåpentligvis vil dette rette opp "puteforskyvningen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...