Gå til innhold

Våler (Østfold) eller Hamar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ville du bodd av disse plassene? Vi kommer tilflyttende, og vet ikke så mye om plassene. Jeg er selvstendig næringsdrivende og mannen skal jobbe i Oslo en dag i uka. Vi har fire barn under 12 år. Det er et veldig interessant objekt som vi har sett på i Hamar (hvor noen har lagt inn bud som går ut i morgen), og i går kom et interessant ut i Våler.. Så nå ble valget litt vanskelig. Noen råd og tips om de ulike plassene? 

Anonymkode: acfcb...8e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere virkelig ikke vært noen av plassene for å orientere dere før dere vurderer flytting til helt nytt sted? Våler og Hamar er to vidt forskjellige steder og langt fra hverandre. Hvorfor akkurat HER? 

Våler er mer usentralt, nærmeste by er Moss som er ca 20 min unna med bil. Skal mannen pendle til Oslo, så er det greit å sjekke hvordan boligen er i forhold til buss og om det korresponderer ok med tog. Våler er bondelandet. 

Moss sentrum er verken spennende eller sjarmerende, men helt ok. Ligger ved sjøen, som for meg er pluss, og liker man harryhandel er svinesund ikke for langt unna. 

Hamar har fått en del oppgraderinger med bystrand, og ligger fint til ved Mjøsa, og dugelig pendlertid til Oslo. For meg er Hamar en langt hyggeligere by enn Moss/Våler, men alt koker jo ned til hva slags liv dere lever, og hva som er viktig for dere. 

Hvorfor akkurat disse to stedene? Skal dere først 1 time ut av Oslo, hvorfor vurderer dere ikke f.eks Horten eller Tønsberg?

Anonymkode: b9ae2...1c0

Skrevet

Joda, vi har brukt hele sommeren i områdene, men det er noe annet å bo der. Grunnen til disse områdene er at to av barna går på en idrett som finnes der, og at det er landbrukseiendom vi skal kjøpe. Dette blir både for dyrt, og har ikke den aktiviteten for barn på vestsiden av Oslo. 

Jeg har egentlig fått bra inntrykk av Hamar. At de satser mye på barn og unge. Det er veldig positivt. Litt negativt et at det er på innlandet, siden mannen er veldig glad i sjøen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Joda, vi har brukt hele sommeren i områdene, men det er noe annet å bo der. Grunnen til disse områdene er at to av barna går på en idrett som finnes der, og at det er landbrukseiendom vi skal kjøpe. Dette blir både for dyrt, og har ikke den aktiviteten for barn på vestsiden av Oslo. 

Jeg har egentlig fått bra inntrykk av Hamar. At de satser mye på barn og unge. Det er veldig positivt. Litt negativt et at det er på innlandet, siden mannen er veldig glad i sjøen. 

Ok, skjønner. For min del er jeg også veldig glad i sjøen, litt avhengig av å ha det i nærheten. Hvis jeg må velge vekk sjø, så må jeg ha noe annen natur som kompenserer. Da holder det ikke med noen skogsstier, da må det være fjell eller noe sånt. Det som er positivt med Våler er jo at det også er lett å komme seg til skjærgård langs Østfold/Akershus, og en båttur over til Vestfold sida. 

Jeg har ikke bodd noen av stedene, og om jeg så hadde så er det alltid delte erfaringer og for/imot alle steder. Jeg ville skrevet for og i mot liste for begge steder, inkl boliger, og i tillegg slengt på en hel del magefølelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor ville du bodd av disse plassene? Vi kommer tilflyttende, og vet ikke så mye om plassene. Jeg er selvstendig næringsdrivende og mannen skal jobbe i Oslo en dag i uka. Vi har fire barn under 12 år. Det er et veldig interessant objekt som vi har sett på i Hamar (hvor noen har lagt inn bud som går ut i morgen), og i går kom et interessant ut i Våler.. Så nå ble valget litt vanskelig. Noen råd og tips om de ulike plassene? 

Hamar.

Grunnet tilgjengelighet og folka.

Anonymkode: fe5ef...43c

• Liker 1
Skrevet

Hamar er flott. Byutviklingen går i riktig retning etter mange år med virring på 10-tallet. Kjenner flere som Oslo-pendler derfra. Ikke ideelt, men toget går relativt ofte hvert fall. 1-2 ganger i uka bør være relativt problemfritt.

Anonymkode: 132d1...1f1

Skrevet

Nærhet til sjø og måkeskrik. Ingen tvil. Hamar er innlandet…. 

Anonymkode: 48de6...9ff

Skrevet

Hamar er jo en by med mange kulturelle tilbud.  5 eliteserielag , gode  spisesteder og relativt urbant.  Våler er jo ei bygd, og kan ikke sammenlignes. 

• Liker 1
Skrevet
Lucky_Jack skrev (12 timer siden):

Hamar er jo en by med mange kulturelle tilbud.  5 eliteserielag , gode  spisesteder og relativt urbant.  Våler er jo ei bygd, og kan ikke sammenlignes. 

Siden de skal ha landbrukseiendom så spørs det vel ikke om dette huset ligger litt på bygda i Harmar. Slik at avstand Våler - Moss kanskje ikke blir så mye lenger likevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...