AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #21 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! jeg lurer på om jeg kan løfte dette som et tema i foreldremøte som et forslag til forbedring av «tidsklemma» ikke at det er et stort problem, men vi er blitt bedt om å sørge for at iPad og pc alltid må ha nok batteri til skoledager. Barna må alltid bære pc/brett hjem i sekken sin for å lade hjemme. Pc er tungt i tillegg til bøker! barna er 8 og 10 år og passer naturlig ikke nok på på å lade dette selv= foreldreoppgave. I mitt stille sinn, mener jeg at skolemateriell burde høre til skole, og ikke måtte tas med hjem og at vi foreldre må passe på dette? når barna er store nok til å passe på dette selv, blir det kanskje en annen sak. er nok å holde styr på ellers i hverdagen, mener jeg og ønsker å være mest mulig tilstede for barna. Vil gjerne høre meninger, slik at jeg er bedre rustet i evt. motangrep i foreldremøte med lærer😂 Anonymkode: 969a9...8ac Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen men bøker vi fikk var jo elever og foreldre sitt ansvar. Alle måtte ha bokbind på seg. Alle måtte bæres frem og tilbake (riktige bøker til det vi skulle ha den dagen). Vi måtte jo selv ha pennal +++ som foreldre ordnet? Anonymkode: 53805...cef 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #22 Skrevet 15. september 2024 Leksene gjøres på nettbrett; ergo må nettbrettet være med hjem. Vi har ingen fysiske læremidler på skolen lenger; annet enn at jeg krever at elevene skriver i skrivebøker i stedet for å svare på nettbrettet (i Skolestudio). De er nødt til å vedlikeholde håndskriften sin, og lærer dessuten bedre når de skriver for hånd. Unntaket er de med dysleksi. De får hjelp av å skrive digitalt. Anonymkode: 5f153...9f1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #23 Skrevet 15. september 2024 Her må også pc hjem hver dag til lading. Akkurat det med lading kan jeg forstå er vanskelig å få gjort på skolen, men PCen brukes ikke til lekser og er i tillegg veldig tung vekt i sekken, så dette med tung sekk irriterer meg mer, for bøker pluss pc er faktisk en del på små skuldre. Selv jeg som voksen synes jo sekken er tung! Anonymkode: 09bcc...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #24 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leksene gjøres på nettbrett; ergo må nettbrettet være med hjem. Vi har ingen fysiske læremidler på skolen lenger; annet enn at jeg krever at elevene skriver i skrivebøker i stedet for å svare på nettbrettet (i Skolestudio). De er nødt til å vedlikeholde håndskriften sin, og lærer dessuten bedre når de skriver for hånd. Unntaket er de med dysleksi. De får hjelp av å skrive digitalt. Anonymkode: 5f153...9f1 Her brukes ikke pc til lekser, likevel skal den hjem hver dag til lading.. i tillegg til bøker som de må ha for leksene.. Anonymkode: 09bcc...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #25 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da mener jeg det er mer tullete at man skal signere en ansvarserklæring og måtte erstatte det hvis det blir ødelagt. Ja, det er frivillig å signere men er det egentlig det. Å ikke godta at barnet får ha skolens verktøy er jo som å nekte barnet undervisning. Anonymkode: d2615...5d1 Jeg skrev aldri under og mitt barn fikk fortsatt en ipad. De har ladere på skolen i tillegg til at disse brettene enkelt kan lades hjemme. Anonymkode: 6b67a...ed7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #26 Skrevet 16. september 2024 Jeg er lærer. Hadde jeg fått en forespørsel om dette fra foreldre, så hadde jeg måtte ta det videre uansett. Dette er ikke noe læreren bestemmer. Skal ipader lades på skolen må skolen ha ladeskap, og det er ikke noe den enkelte lærer bare kan gå og kjøpe. Jeg er usikker på om det er rektor eller kommunen som eventuelt kan bestemme dette. Det koster jo penger. Som måtte kunne bli brukt på bekostning av noe annet, som f.eks skolebøker eller kunst og håndverksmateriell. Her har de fjernet stillinger fra SFO fordi ansatte i kommunen klaget på at de måtte betale for parkering på jobb, for å gi et eksempel. Skal noe brukes penger på, må man kutte et annet sted. Jeg har pleid å si til mine elever at ipader skal lades med en gang man komer hjem. Ha en fast ladeplass og rutiner på det, så blir det enklere. Barna trenger ikke bruke ipaden hjemme. Da får dere evt ha en privat. Anonymkode: 45a6b...d7c
Gjest issoras Skrevet 16. september 2024 #27 Skrevet 16. september 2024 Vi må også lade chromebook hjemme. Jeg synes heller ikke det er ideelt, chromebooken blir liggende på kjøkkenet og lade og er utsatt for matsøl, og den er tung. Sekken til barnet er jo mye tyngre enn min jobbsekk, selv om jeg har med klesskift. Det pøsregner også her med jevne mellomrom og barnet glemmer konsekvent regntrekk på vei hjem, så den chromebooken blir utsatt for fukt. Vi har ikke lekser på den, og de første to årene ble den ladet på skolen, men fra tredje må den lades hjemme. Men vi har ikke signert noe papir på at vi er ansvarlige så jaja. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #28 Skrevet 16. september 2024 For at det skal være mulig eller praktisk gjennomførbart på en skole må de har enkle løsninger for lading for alle. Å kjøp inn ladeskap til alle klasser pga foreldrenes latskap er jo helt tullete og utrolig dyrt. Så dyrt at det MERKES at det går på bekostning av annet. Også blir alle klasserommene målskiver for småkriminelle. Det er jo en liten formue som samles der. Akkurat da med skole burde jo være familiens førsteprioritet. Er det så hektisk at man ikke rekker forberede ungene til skolen, burde man se igjennom uka og kutte ned på noe annet. Og det å bære tung sekk hver dag er rett og slett herding. Anonymkode: cdccd...175 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #29 Skrevet 16. september 2024 Er du seriøs. Lær barna dine at de må plugge i laderen selv. Ja kanskje du må bruke litt tid i begynnelsen med å minne dem på det, men sånn er det å ha barn faktisk. Hvis dere ikke har tid til det, er det noe annet dere må sløyfe. Å at dem har tunge sekker, ja stakkars barn som må bære tingene sine selv. Når jeg fikk på skole, var vi flere som hadde skinnsekker med metallstenger og de var ikke ergonomiske også hadde vi mye mere bøker.. Du får sørge for at barna har en ordentlig sekk og at den er riktig stilt inn til dems kropp. Anonymkode: 91f2c...910
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #30 Skrevet 16. september 2024 Det er jo ikke noen stor forskjell på å ha ansvar for riktige bøker og ansvar for å plugge i en PC. Dette er en del av det å oppdra barn til å ta ansvar. Hvilket er en viktig del av ditt ansvar som foreldre. Jeg skjønner ikke argumentet med at du heller vil tilbringe tid med barnet. Det gjør du jo ved å hjelpe det med å ta ansvar sammen med barnet. Å lære dem å lage gode rutiner er jo viktig, og særlig i ditt tilfelle hvor dette fremstår som foreløpig litt vanskelig. Den tiden du tilbringer med barnet bør jo også ha fokus på utvikling, så jeg skjønner ikke problemet. Anonymkode: 6855b...d7c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå