Gå til innhold

Alternativ til mammografi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, *mammografi (også med kontrastvæske) er ikke røntgen! 

Det er jo nettopp det som er poenget med at jeg (og andre) får tatt MR  -  for å slippe mammografi som gir røntgenstråling.

MR inneholder ingen form for røntgenstråling. MR lager bilder ved hjelp av radiobølger.

Mulig du med "røntgen" egentlig mener bildediagnostikk, som er en sekkebetegnelse for bl.a. rtg. MR, CT m.m.?

CT, derimot, det bruker røntgenstråling, ikke MR.

Anonymkode: c3c55...a37

*MR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mammografi med og uten kontrastvæske blir utført ved hjelp av røntgenstråler.

MR Mamma/MR av brystene bruker radiobølger til å danne bilder. Kontrastvæske kan brukes ved MR Mamma også.

https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/mammografi/
https://www.ahus.no/behandlinger/mr-av-bryst/

Anonymkode: fae2d...161

Det var skrivefeil fra min side. Jeg svarte en bruker som påstod at MR med kontrastvæske var røntgen, noe det selvfølgelig ikke er!

Av en eller annen grunn presterte jeg å skrive mammografi der jeg skulle skrive MR. Takk for presiseringen, for den er viktig.

Vi er helt enige! Jeg tar selv MR med kontrast nettopp for å slippe røntgenstrålingen på brystene :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes mammografi er så vondt som du beskriver så har du en forholdsvis  lav smerteterskel.

Anonymkode: e54c7...34e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var skrivefeil fra min side. Jeg svarte en bruker som påstod at MR med kontrastvæske var røntgen, noe det selvfølgelig ikke er!

Av en eller annen grunn presterte jeg å skrive mammografi der jeg skulle skrive MR. Takk for presiseringen, for den er viktig.

Vi er helt enige! Jeg tar selv MR med kontrast nettopp for å slippe røntgenstrålingen på brystene :)

Jeg påstod aldri at MR var røntgenstråler. DU skrev at du tok mammografi med kontrastvæske for å unngå røntgenstråler, og det var det jeg svarte på. Dersom du skrev feil i ditt opprinnelige innlegg burde du heller presisisert det, og ikke bare feilen din i det andre innlegget.

Jeg svarte på din påstand om at det ikke var røntgenstråler i mammografi med kontrastvæske. Så lenge du mente å skrive MR så er vi jo enige, men jeg påstod aldri at MR med kontrastvæske var røntgenstråler, så der har du lest feil.

Anonymkode: b2abb...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 21.15):

Har tatt mammografi én gang, og skal aldri mer gjøre det. Fytti, noe så j****. Finnes det virkelig ikke alternativer til denne grusomme sjekken? Er vi virkelig i 2024, og tortur er den eneste måten å sjekke for brystkreft og annet på? 😕

Anonymkode: cdf65...4e5

Mammografi er det enkleste og greieste jeg har vært borti. På vss er de så profesjonelle og flinke at alt går som en lek. Gruer meg aldri til dette. Takk til damene der!

Anonymkode: 72497...269

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har proteser og tør ikke ta mammografi pga konsekvensene om de sprekker😌

Anonymkode: ddd59...9e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan man se like bra på MR-bilder? Det er jo mye bedre om man kan velge MR og dermed velge bort røntgenstråler! Og et lite pluss er at man slipper å kle av seg i MR-maskin😊

Anonymkode: 5dcbd...d38

MR tar mye lengre tid, krever en helt annen kapasitet, og man slipper ikke nødvendigvis å kle av seg. Når jeg har tatt MR mamma må jeg ligge på magen med brystene hengende ned i to hull.

Anonymkode: f1bbd...b66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

MR tar mye lengre tid, krever en helt annen kapasitet, og man slipper ikke nødvendigvis å kle av seg. Når jeg har tatt MR mamma må jeg ligge på magen med brystene hengende ned i to hull.

Anonymkode: f1bbd...b66

Screenshot_20240916_150706_Google.jpg

Anonymkode: 83452...da5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et hjertesukk fra en brystkreftpasient som har hatt spredning i omtrent ti år: forbaska sytepaver!
Vanligvis skryter kvinner av å ha en smerteterskel av en annen verden. 18-timers barnefødsler: bring them on, liksom. Og så lager man baluba for en 10-minutters røntgenundersøkelse som klemmer litt hard på puppene. Herregud! :himle:

Anonymkode: 34d78...d37

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her kommer et hjertesukk fra en brystkreftpasient som har hatt spredning i omtrent ti år: forbaska sytepaver!
Vanligvis skryter kvinner av å ha en smerteterskel av en annen verden. 18-timers barnefødsler: bring them on, liksom. Og så lager man baluba for en 10-minutters røntgenundersøkelse som klemmer litt hard på puppene. Herregud! :himle:

Anonymkode: 34d78...d37

Bla-bla.. Syter så mye jeg vil.

Anonymkode: 83452...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg påstod aldri at MR var røntgenstråler. DU skrev at du tok mammografi med kontrastvæske for å unngå røntgenstråler, og det var det jeg svarte på. Dersom du skrev feil i ditt opprinnelige innlegg burde du heller presisisert det, og ikke bare feilen din i det andre innlegget.

Jeg svarte på din påstand om at det ikke var røntgenstråler i mammografi med kontrastvæske. Så lenge du mente å skrive MR så er vi jo enige, men jeg påstod aldri at MR med kontrastvæske var røntgenstråler, så der har du lest feil.

Anonymkode: b2abb...325

Beklager - gikk tilbake og leste mitt første innlegg på nytt og jeg har tydeligvis også der skrevet mammografi jeg tenkte MR!

Beklager - min skrivefeil ❤️ 

Siden jeg har måttet krangle meg til å få ta MR istedenfor mammografi lenge før det ble praksis i Norge for oss med genfeil, så er jeg veldig klar over forskjellen mellom MR (som er uten røntgenstråler) og mammografi (som er med).

Igjen - beklager igjen til begge to, det var skrivefeil fra min side. Tankene var klare, men det var ikke det som kom ut via tastaturet. (Har covid i øyeblikket, så antar det er årsaken til rotet, uten at det er en unnskyldning.)

Til begge to - takk for korrigeringen også, for det er viktig at slike ting blir riktige i tråder som har med helse å gjøre! (lusker meg ut av helseforumet til covid har forlatt åstedet 😅)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis du synes mammografi er så vondt som du beskriver så har du en forholdsvis  lav smerteterskel.

Anonymkode: e54c7...34e

Det er rimelig korttenkt å påstå. Vi er forskjellig, vi har ulike bryster, og mange har veldig øm og vond brystmuskulatur, som gjør at mammografi kan gjøre skikkelig skikkelig vondt. Men for andre igjen et det er lett ubehag. 

Anonymkode: 5dcbd...d38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har proteser og tør ikke ta mammografi pga konsekvensene om de sprekker😌

Anonymkode: ddd59...9e2

Samme her. Det er vel ikke anbefalt å ta mammografi med implantat? 

Anonymkode: 89da6...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har droppet mammografi i flere år, og dro for en gangs skyld i fjor. Aldri igjen. Jeg ble behandlet som en ku på samlebånd, og midt under den mest ydmykende posisjonen kom en vilt fremmed inn på rommet. Avbrøt og de fikk kun undersøkt et brystkreft.

Trøster meg med denne forskningen: https://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/klinisk-effektforskning/aktuelle-saker/2019/mammografi-tiltak-som-skader-bor-avsluttes..html

Anonymkode: cfb14...583

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...