Gå til innhold

Ikke samme rettigheter pga sosial status


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får med meg hva som skjer rundt Marius i media. Det får meg til å tenke mye. Jeg har vært i to situasjoner hvor jeg skulle ønske mine rettigheter ble fulgt. Brutt besøksforbud osv. Ingen konsekvenser. Hvorfor skal noens parter sosialstatus påvirke rettslige følger? Jeg føler meg ikke trygg. Hvorfor ble jeg ikke hørt? Jeg ble fanget, banket og mot min vilje gjennom flere døgn. Null konsekvenser. Henlagt. Drapstrusler. Henlagt. Voldtekt. Henlagt. Politi mente jeg skulle fortsette betale hans mobil abo, for da fikk de lettere tak i han. Innrømmet at de kjente til han, at han var utfordrende karakter, men han var god innerst inne. Hvem fortjener høre slikt mens man bor på krisemottak? Jeg er så skuffet. Politiet i Norge er bare en stor vits. 

At saken i media nå viser at sånt får konsekvenser, joda det er bra. Kanskje noen tenker seg om en gang til, før de begår lovbrudd. Men igjen, dette gjenspeiler ikke virkeligheten av voldsutsatte ellers i Norge. 

Jeg er så skuffa. 

Anonymkode: a7e61...0a5

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er at Marius har fått litt vip behandling av politiet siden han er medlem av kongefamilien, samtidig som politiet ser på dette som en alvorlig sak.

Jeg håper at terskelen for å anmelde vold i nære relasjoner blir lavere nå etter at en av kongefamilien kan gjøre noe sånt, og ikke bare "alle andre".

Håper at politiet slutter å henlegge og bagatellisere, men tar det på alvor heretter!

All honnør til ofrene som har stått frem

Anonymkode: 014b7...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mitt inntrykk er at Marius har fått litt vip behandling av politiet siden han er medlem av kongefamilien, samtidig som politiet ser på dette som en alvorlig sak.

Jeg håper at terskelen for å anmelde vold i nære relasjoner blir lavere nå etter at en av kongefamilien kan gjøre noe sånt, og ikke bare "alle andre".

Håper at politiet slutter å henlegge og bagatellisere, men tar det på alvor heretter!

All honnør til ofrene som har stått frem

Anonymkode: 014b7...8d1

Jeg håper også at terskelen blir lavere. Husker da jeg i panikk fortalte noen venninner hva jeg opplevde og jeg sa jeg vurderte ringe politiet for råd. Min venn da rådet meg til å ikke gjøre det, og snakket hele situasjonen ned. (Har også en annen venn som gjorde motsatt). Men synet for å anmelde er så variert. 

Politiet MÅ begynne å ta alle saker på alvor! 
ts

Anonymkode: a7e61...0a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er skuffet. Jeg mista veldig mye tillit til politet når jeg leste om hvilket helvete hun som ble drept på Elverum gikk gjennom før hun tilslutt ble drept. Helt utrolig at kvinner som blir utsatt for ting de ikke skal måtte gjennomgå har så lite beskyttelse i et av verdens "beste" land.

Håper ting ordner seg for deg snart.

Anonymkode: c2145...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner godt at du er skuffet. Jeg mista veldig mye tillit til politet når jeg leste om hvilket helvete hun som ble drept på Elverum gikk gjennom før hun tilslutt ble drept. Helt utrolig at kvinner som blir utsatt for ting de ikke skal måtte gjennomgå har så lite beskyttelse i et av verdens "beste" land.

Håper ting ordner seg for deg snart.

Anonymkode: c2145...d71

Ja jeg også leste det samme. Jeg syntes ikke det er rart at det oppstår annen type kriminalitet også, da mange føler de må ta loven i egne hender. Jeg føler ikke mine rettigheter er trygge. Loven er bra (til tider), politi er ok, men noe blir tapt på veien. Saker blir ikke gjennomført. Hva er vitsen med besøksforbud? Sist gang jeg anmeldte så innrømmet politiet at forrige anmeldelse var dårlig besvart fra dem. De lovet meg ansikt til ansikt at ting hadde blitt bedre. Så opplever jeg det samme igjen. Jeg kjenner ingen som ikke har blitt utsatt for vold. Noen som vet om statistikken i Norge?

ts

Anonymkode: a7e61...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

. Jeg kjenner ingen som ikke har blitt utsatt for vold. Noen som vet om statistikken i Norge?

ts

Anonymkode: a7e61...0a5

Hva slags miljø er det du vanker i? Jeg kjenner ingen som oppgir at har blitt utsatt for vold fra partner. 

Anonymkode: 69745...197

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var utrolig vondt på dine vegne å lese om det du har vært gjennom, TS. Vet ikke hva jeg skal si, blir målløs over hvor tafatte politiet er. Sender deg i hvert fall en klem, om du vil ha den. ❤️

Anonymkode: f4c2e...c29

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags miljø er det du vanker i? Jeg kjenner ingen som oppgir at har blitt utsatt for vold fra partner. 

Anonymkode: 69745...197

Samme her. 

Anonymkode: be55e...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Får med meg hva som skjer rundt Marius i media. Det får meg til å tenke mye. Jeg har vært i to situasjoner hvor jeg skulle ønske mine rettigheter ble fulgt. Brutt besøksforbud osv. Ingen konsekvenser. Hvorfor skal noens parter sosialstatus påvirke rettslige følger? Jeg føler meg ikke trygg. Hvorfor ble jeg ikke hørt? Jeg ble fanget, banket og mot min vilje gjennom flere døgn. Null konsekvenser. Henlagt. Drapstrusler. Henlagt. Voldtekt. Henlagt. Politi mente jeg skulle fortsette betale hans mobil abo, for da fikk de lettere tak i han. Innrømmet at de kjente til han, at han var utfordrende karakter, men han var god innerst inne. Hvem fortjener høre slikt mens man bor på krisemottak? Jeg er så skuffet. Politiet i Norge er bare en stor vits. 

At saken i media nå viser at sånt får konsekvenser, joda det er bra. Kanskje noen tenker seg om en gang til, før de begår lovbrudd. Men igjen, dette gjenspeiler ikke virkeligheten av voldsutsatte ellers i Norge. 

Jeg er så skuffa. 

Anonymkode: a7e61...0a5

Hvor lenge er dette siden? 
 

Politiet har de siste månedene fått beskjed om å skjerpe sitt fokus på vold i nære relasjoner, det er nok grunnen til at du føler på forskjellsbehandling. 
I tillegg, ingen vet fullt og helt hva som ligger bak avisoverskriftene, og det fulle alvoret i saken, selv om politiet her lekker som en sil. 

Anonymkode: 9b012...4af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...