Gå til innhold

Andre som ikke er så begeistret for potetmos ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her spsier jeg hvis jeg får det servert,men foretrekker mat uten potetmos uansett om den er hjemmelaget eller ei. Jeg foretrekker kokte poteter,fløtegratinerte,ris elller pasta framfor potetmos.

Anonymkode: 81674...576

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det forholdet har jeg til kokte poteter, samt ris og pasta som tilbehør. Særlig pasta, egentlig, når du bare får det servert i en skål/gryte til mat. Pasta skal være en rett. 

Anonymkode: bc6ec...9f8

• Liker 2
Skrevet

Så lenge det er laget fra bunnen av, uten å putte masse melk/fløte i....og er krydret ordentlig så er det helt nydelig 

• Liker 4
Skrevet
*Mocca* skrev (4 minutter siden):

Så lenge det er laget fra bunnen av, uten å putte masse melk/fløte i....og er krydret ordentlig så er det helt nydelig 

Samme her.  

Den feilen mange gjør er å bruke feil poteter, da blir det lim. Eller eldre poteter, som har en viss bismak. Mandelpotetmos er best, med en god klatt smør i, rørt kraftig slik at den blir fluffy, og med salt og pepper. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme her.  

Den feilen mange gjør er å bruke feil poteter, da blir det lim. Eller eldre poteter, som har en viss bismak. Mandelpotetmos er best, med en god klatt smør i, rørt kraftig slik at den blir fluffy, og med salt og pepper. 

Og ikke røre for kraftig, for det er da det blir lim uansett type poteter......

• Liker 2
Skrevet
*Mocca* skrev (2 minutter siden):

Det som faktisk gir veldig luftig potetstappe er å piske den opp tilslutt med vanlig gammeldags håndmikser. 

Og det som virkelig gir tapetlim er å mose potetene med stavmikser. Genialt til alle slags grønnsakspuréer og purésupper - katastrofe for potetmos.

Ellers enig med de som foretrekker mandelpoteter til mos. Jeg mener en god potetmos skal ha mye smør og helmelk til passe fluffy konsistens, men ikke fløte, som gjør konsistensen klissete og tung. Det er imidlertid fint å variere med olivenolje og kokevann fra potetene, som gir en annen konsistens og smak.

Anonymkode: c1001...775

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
*Mocca* skrev (9 minutter siden):

Jo, må fluffe opp, nesten vispe den. Pleier rekruttere mannen til den delen. Eller bruke handmikser, som foreslått over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jo, må fluffe opp, nesten vispe den. Pleier rekruttere mannen til den delen. Eller bruke handmikser, som foreslått over. 

Oftest da den blir som lim.

Jeg foretrekker min litt grov, med fortsatt små chunks av potet og ikke overbehandlet.

Trenger ikke noe mer en den greia til å mose med, og en sleiv for å røre inn smør og krydder. Perfekt!

• Liker 5
Skrevet

Jeg bruker kun den «moseren». Liker også litt chunky potetstappe. Så har jeg i ekte smør, en klatt Creme fraiche, en _liten_ klunk fløte og maldonsalt.

Anonymkode: 57fa1...0fe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg liker potetmos, men den må være hjemmelaget, saltet og pepret godt, med litt helmelk eller fløte og massevis av smør. 

Til de som sier at å røre for kraftig gjør potetmos til lim så er det feil. Det er ikke røringen som gjør potetmos til lim, det er det å røre kraftig etter at salt er tilsatt. Hvis du venter med saltet til slutt (og pass på å ikke koke potetene i saltet vann) kan du røre så mye du vil uten at det blir lim. 

Anonymkode: beb27...92c

• Nyttig 5
Skrevet

Synes det er veldig godt, men spiser fort mye mer potet da, og plusser en på smør og melk/fløte, så blir det litt mektig 

Anonymkode: 94666...430

Skrevet

Elsker potetmos! Potet holder oss mette lenge.

Anonymkode: cdce3...d23

Skrevet
*Mocca* skrev (1 time siden):

Oftest da den blir som lim.

Jeg foretrekker min litt grov, med fortsatt små chunks av potet og ikke overbehandlet.

Trenger ikke noe mer en den greia til å mose med, og en sleiv for å røre inn smør og krydder. Perfekt!

Da bruker du feil type potet. Melne blir ikke til lim. 

Skrevet

Jeg er veldig glad i potet, men ikke glad i potetmos. Konsistensen er ok, men ikke glad i mye smør, melk/fløte osv. Jeg foretrekker dampede, bakte, eller ovnsstekte poteter (uten olje). 
Spiser en liten klatt potetmos om jeg får det servert og det er laget en tilrettelagt meg (melkeallergi), sånn for å være høflig, men prøver å unngå rester med meg hjem 😇

Skrevet

Nei, synes hjemmelaga potetmos slår kokte poteter veldig hvertfall.

Anonymkode: 434b8...03f

• Liker 2
Skrevet

Laget på mandelpoteter med smør og melk/fløte, nok salt, eventuelt litt hvitløkssalt eller et fedd hvitløk oppi slår kokte poteter for meg anytime. Posepotetmos er ikke mat, det er bare blæh.

Kokte poteter kan jeg faktisk brekke meg av (er godt voksen, og ikke stolt av å si det, men det er faktisk tilfellet), men spiser det i små biter om jeg får det servert. Poteter i alle andre fasonger er godt!

Anonymkode: 7373a...8d4

Skrevet

Potetmos gjort riktig, med gode råvarer, er en av de beste måtene å tilberede potet på spør du meg.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samme her.  

Mandelpoteter er godt til mos, men jeg er oppvokst med pimpernell til dette og bruker det også helst selv.  Det blir vel lim uansett type om potetene kokes med salt i vannet og mikses for kraftig med f.eks stavmikser.  Jeg koker potetene lenge nok til at det holder med et slikt håndredskap.

Mos fra pulver er ikke godt, etter min smak.  Ellers har jeg alltid likt potetmos bedre enn vanlige kokte poteter.

IMG_5497.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Her spsier jeg hvis jeg får det servert,men foretrekker mat uten potetmos uansett om den er hjemmelaget eller ei. Jeg foretrekker kokte poteter,fløtegratinerte,ris elller pasta framfor potetmos.

Ja spiser det kun om servert ,kanskje 1 gang hver 4år. Smaker rart.

Anonymkode: ea6f8...923

Skrevet

Og noen er lei seg for å ikke kunne spise poteter overhode. Hver sine bekymringer.

Anonymkode: 92911...8ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...