Gå til innhold

Billig el.bil til pendling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale en som er bra? Maks 100.000. Ser det er mange Nissan Leaf, Kia, Golf og et par Mercedes her jeg bor (trondheim). Hvordan kan jeg se rekkevidde på finn? 

Skal brukes til pendling fra Trondheim til Stjørdal. Så bør jo komme seg frem og tilbake på vinteren selv om det av og til er kø. Ikke behov for stort bagasjerom, firehjulstrekk og slike ting - men fint om den holder seg varm om vinteren.

 

Anonymkode: 9822b...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke veldig mye om dette, men har vært med å se på elbil rundt 100 000 selv.

Det som kan være lurt å se på er at ladepluggen ikke er av gammel type (f.eks Chademo), men CCS. Da har du større muligheter for å lade.

Tror ikke du kan se rekkevidde på finn, fordi..

1. Det er avhengig av batteriets helse

2. Av kjørestil og forhold

3. Hvordan rekkevidde ble målt av produsent

Tror du kan se litt på NAF sine elbil bruktbilanbefalinger.

Jeg kjøpte meg en Golf med ca 220-240km rekkevidde. Den får mindre rekkevidde på motorvei, og av at jeg kjører litt mer aktivt. Den kostet meg 150 000, men fikk en god deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet er for lav.

Jeg tenker også at lading er mer viktig å se på enn rekkevidde. Kan du lade kjapp så er det absolutt en fordel.

De 800 volt systemene er en fordel. Men også en rekke 400 volt systemer har gode ladekurver, selv på kald batteri.

Her snakker vi VW, Kia og noen kinesere. 

Anonymkode: 2b6ae...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidden oppgis ofte på finn. 
Men det er rekkevidde under ganske optimale forhold, dvs tørt og middels varmt vær, med balansert og jevn kjøring. 

Jeg kjører både motorvei og småveier til/fra jobb. 
Min bil har oppgitt 120 km sommer, og 80 km på vinterføre. 
Det er rett under 25 km tur/retur jobb, og på vinteren krever det 80 % batteri i kuldeperiodene, og da bruker jeg pledd og boblejakke for å ikke bruke mye strøm på varmeanlegget. 

Anonymkode: a3bed...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forsøkt å strekke meg litt mer i forhold til budsjett og kjøpt Hyundai Ioniq.

Har selv en som har gått nesten 170.000 og som ikke har mistet mye. Får kjørt 235 km nå mot kanskje 250 når den var ny. På de verste vinterdager har jeg 160 km tilgjengelig. Dette selv om jeg sitter med full varme etc i bilen på vinteren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Budsjettet er for lav.

Jeg tenker også at lading er mer viktig å se på enn rekkevidde. Kan du lade kjapp så er det absolutt en fordel.

De 800 volt systemene er en fordel. Men også en rekke 400 volt systemer har gode ladekurver, selv på kald batteri.

Her snakker vi VW, Kia og noen kinesere. 

Anonymkode: 2b6ae...356

Hva har ladekurver med saken å gjøre? Bilen skal kjøres ca. 65km daglig, da blir det null hurtiglading. Jeg ville sett meg etter en eldre Leaf med 30kWh batteri. Den klarer fint turen også på vinteren. Noe sånt som denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=349656674

Hyundai Ioniq er også et godt valg, men de starter på ca. 120k så de er ikke innenfor budsjettet. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Illuminatum skrev (10 timer siden):

Ville forsøkt å strekke meg litt mer i forhold til budsjett og kjøpt Hyundai Ioniq.

Har selv en som har gått nesten 170.000 og som ikke har mistet mye. Får kjørt 235 km nå mot kanskje 250 når den var ny. På de verste vinterdager har jeg 160 km tilgjengelig. Dette selv om jeg sitter med full varme etc i bilen på vinteren.

 

Har sett et par ioniq som kanskje kan prutes litt på :) er alle ok eller bør jeg se fra et spesielt årstall?

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Budsjettet er for lav.

Jeg tenker også at lading er mer viktig å se på enn rekkevidde. Kan du lade kjapp så er det absolutt en fordel.

De 800 volt systemene er en fordel. Men også en rekke 400 volt systemer har gode ladekurver, selv på kald batteri.

Her snakker vi VW, Kia og noen kinesere. 

Anonymkode: 2b6ae...356

Har hjemmelader og lader på jobb. Bilen skal kun kjøre denne strekningen. 

Har en bil kjøpt ny i sommer som brukes til alt annet (hybrid ikke egnet til pendling), så ønsker ikke bruke mer enn jeg må på bil 2. 

Anonymkode: 9822b...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har sett et par ioniq som kanskje kan prutes litt på :) er alle ok eller bør jeg se fra et spesielt årstall?

Har hjemmelader og lader på jobb. Bilen skal kun kjøre denne strekningen. 

Har en bil kjøpt ny i sommer som brukes til alt annet (hybrid ikke egnet til pendling), så ønsker ikke bruke mer enn jeg må på bil 2. 

Anonymkode: 9822b...f67

Jeg har ialle fall en som er registrert i 2016 og har ikke hatt problemer i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 11.12):

Budsjettet er for lav.

Jeg tenker også at lading er mer viktig å se på enn rekkevidde. Kan du lade kjapp så er det absolutt en fordel.

De 800 volt systemene er en fordel. Men også en rekke 400 volt systemer har gode ladekurver, selv på kald batteri.

Her snakker vi VW, Kia og noen kinesere. 

Anonymkode: 2b6ae...356

Hva skal man med hurtiglademulighet når man skal kjøre ca 30km hver vei? Har du elbil? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...