Gå til innhold

Klarinettelever privat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har klarinettelever som kommer hjem til meg privat for timer. Jeg setter opp 10min mellom hver elev for å få et pust i bakken, gå på do, drikke vann osv. Men veldig mange elever kommer 10min for tidlig, og gjerne de samme blir hentet 5-10 min for sent også.. dette spiser for det første opp de pustepausene mine, i tillegg blir det jo til at de plutselig få 15 min ekstra (og gratis) undervisning, som både er feil ovenfor andre elever, og feil generelt, da jeg ikke jobber gratis. Jeg har skrevet til alle at de må komme presis, og bli hentet presis, men dette har tydeligvis ikke hjulpet.. må jeg virkelig si det direkte til hver og en av dem, at de må komme mer presis? Føler ikke de forstår dette, eller så forstår de det veldig godt, og tar til seg den ekstra tiden uten å lee på et øyelokk.. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: fd295...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du skrevet hvorfor det er viktig at de kommer presis, og at presis innebærer å komme akkurat når timen starter/slutter?

For mange er nok som meg oppdratt med at å komme til tid er å komme ca.5 minutter før for å gjøre seg klar og sitte parat til tiden som er avtalt.

Anonymkode: 5f10f...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men veldig mange elever kommer 10min for tidlig, og gjerne de samme blir hentet 5-10 min for sent også.. dette spiser for det første opp de pustepausene mine, i tillegg blir det jo til at de plutselig få 15 min ekstra (og gratis) undervisning, som både er feil ovenfor andre elever, og feil generelt, da jeg ikke jobber gratis. Jeg har skrevet til alle at de må komme presis, og bli hentet presis, men dette har tydeligvis ikke hjulpet.. må jeg virkelig si det direkte til hver og en av dem, at de må komme mer presis? Føler ikke de forstår dette, eller så forstår de det veldig godt, og tar til seg den ekstra tiden uten å lee på et øyelokk.. Hva hadde dere gjort?

Dette forstod jeg ikke helt - elevene trenger da ikke å få undervisning ned en gang de krysser dørterskelen ...?

Hvis timen begynner klokken 14, begynner timen klokken 14 presis, og de som kommer før, kan for eksempel leke seg litt med et piano (som jeg antar at du også har?), en gitar eller et annet instrument mens du gjør deg klar til klarinettimen.

Når man kommer litt før til en tannlegetime, er det ikke synonymt med at tannlegen skal slippe alt vedkommende har i hendene; tannlegen må få gjøre seg ferdig først, og det samme burde gjelde også her; du er tross alt en musikklærer, ikke en robot.

Anonymkode: c5e7f...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette forstod jeg ikke helt - elevene trenger da ikke å få undervisning ned en gang de krysser dørterskelen ...?

Hvis timen begynner klokken 14, begynner timen klokken 14 presis, og de som kommer før, kan for eksempel leke seg litt med et piano (som jeg antar at du også har?), en gitar eller et annet instrument mens du gjør deg klar til klarinettimen.

Når man kommer litt før til en tannlegetime, er det ikke synonymt med at tannlegen skal slippe alt vedkommende har i hendene; tannlegen må få gjøre seg ferdig først, og det samme burde gjelde også her; du er tross alt en musikklærer, ikke en robot.

Anonymkode: c5e7f...726

Jeg har ikke et piano eller et annet instrument, og jeg bor i en liten leilighet, og har ikke noe venterom sånn som man har på tannlegekontoret. Når de kommer inn til meg, kan vi enten starte timen, eller sitte og småprate til timen begynner, uansett tar det bort min pustepause mellom elever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du skrevet hvorfor det er viktig at de kommer presis, og at presis innebærer å komme akkurat når timen starter/slutter?

For mange er nok som meg oppdratt med at å komme til tid er å komme ca.5 minutter før for å gjøre seg klar og sitte parat til tiden som er avtalt.

Jeg har skrevet at det er viktig å komme presis, og ikke for tidlig, for å unngå forstyrrelser i timen som pågår i forkant. Jeg har ikke skrevet at jeg har små pauser mellom hver elev, som jeg trenger å benytte meg av. Men kanskje jeg burde det🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor du i blokk og naboene får halvdårlig klarinettmusikk  i timesvis....? 😵‍💫

Jeg bodde i samme oppgang som en som øvde selv, jeg hørte ham godt ja.

Anonymkode: 2418a...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har skrevet at det er viktig å komme presis, og ikke for tidlig, for å unngå forstyrrelser i timen som pågår i forkant. Jeg har ikke skrevet at jeg har små pauser mellom hver elev, som jeg trenger å benytte meg av. Men kanskje jeg burde det🤔

Det synes jeg du absolutt kan gjøre. Du kan jo også begynne med at de ikke trenger å ringe på, men at du henter de inn når timen begynner. Ev. hvis det ikke er mulig å vente utenfor så kan du sette fram en ventestol i yttergangen din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Bor du i blokk og naboene får halvdårlig klarinettmusikk  i timesvis....? 😵‍💫

Jeg bodde i samme oppgang som en som øvde selv, jeg hørte ham godt ja.

Jeg har snakket med alle naboer, og alle rundt meg syns bare det er koselig. Det er ikke så veldig lytt her, de sier de bare hører det i det fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det synes jeg du absolutt kan gjøre. Du kan jo også begynne med at de ikke trenger å ringe på, men at du henter de inn når timen begynner. Ev. hvis det ikke er mulig å vente utenfor så kan du sette fram en ventestol i yttergangen din. 

Ja kanskje jeg kan si det, og sette ut en stol utenfor døren (har ikke yttergang, men døren er under tak). Takk for tips😊 Men hva med de som henter barna sine 10 min for sent? Jeg sender ikke små barn ut på parkeringsplassen alene, så da blir jeg stående og vente sammen med dem.. Jeg skjønner ikke at foreldrene ikke forstår at dette er litt lite respekt for min tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja kanskje jeg kan si det, og sette ut en stol utenfor døren (har ikke yttergang, men døren er under tak). Takk for tips😊 Men hva med de som henter barna sine 10 min for sent? Jeg sender ikke små barn ut på parkeringsplassen alene, så da blir jeg stående og vente sammen med dem.. Jeg skjønner ikke at foreldrene ikke forstår at dette er litt lite respekt for min tid?

Da tar du betalt for en undervisningstime+ 15 min venting og legger inn pause imellom. Du vil få tid til litt færre elever, men samme betalingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da tar du betalt for en undervisningstime+ 15 min venting og legger inn pause imellom. Du vil få tid til litt færre elever, men samme betalingen.

«Hei, fru Larsen. Jeg vil informere om at jeg tar betalt for tiden jeg har elevene inne hos meg. Hvis dere velger å levere Lisa 10 min før timen starter, og hente henne 10 min etter at timen er ferdig, fakturere jeg dere for 20 min ekstra. Mvh klarinettlæreren.» 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da lar du de stå rett innenfor dør og vente. Du trenger ikke vente med de og kan ta pause.

Men skriv til alle: "Jeg sliter dessverre med at mange elever blir levert før tiden og hentet for sent, men da jeg gir timene hjemme har jeg inget venterom som de kan oppholde seg på mens de venter. Mellom hver time har jeg 10 minutter pause, den trenger jeg til å nullstille meg til neste elev, toalettpause, drikke eller en rask matbit, men opplever at denne pausen oftere og oftere blir spist opp. Så ber derfor alle om å levere og hente akkurat når timen begynner/slutter. Føler dere at dere trenger mer tiden en timen som er satt av kan jeg ordne det ved å forlenge dere tid mot tilsvarende timespris. Gi meg i så fall beskjed.

Jeg elsker å undervise barna dere, så ønsker ikke å kutte ned på antall elever for å få mer tid imellom. Takker for forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett en stol i gangen, så har du et venterom. 

Så kan de sitte der før og etter timen

Anonymkode: 6dd46...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da lar du de stå rett innenfor dør og vente. Du trenger ikke vente med de og kan ta pause.

Men skriv til alle: "Jeg sliter dessverre med at mange elever blir levert før tiden og hentet for sent, men da jeg gir timene hjemme har jeg inget venterom som de kan oppholde seg på mens de venter. Mellom hver time har jeg 10 minutter pause, den trenger jeg til å nullstille meg til neste elev, toalettpause, drikke eller en rask matbit, men opplever at denne pausen oftere og oftere blir spist opp. Så ber derfor alle om å levere og hente akkurat når timen begynner/slutter. Føler dere at dere trenger mer tiden en timen som er satt av kan jeg ordne det ved å forlenge dere tid mot tilsvarende timespris. Gi meg i så fall beskjed.

Jeg elsker å undervise barna dere, så ønsker ikke å kutte ned på antall elever for å få mer tid imellom. Takker for forståelse.

Takk for godt tips til hva jeg kan skrive til de! Det er ikke helt mulig i praktis å la de stå for seg selv å vente innenfor døren mens jeg har pausen min, for leiligheten er så liten, og det er ingen dører mellom gang og stue/kjøkken, så de vil jo stå der og se meg/prate med meg uansett😆 Men teksten du skrev var smart, noe sånt skal jeg skrive! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sett en stol i gangen, så har du et venterom. 

Så kan de sitte der før og etter timen

Anonymkode: 6dd46...7bb

Leiligheten er så liten, uten noen dør mellom gang/stue/kjøkken, så de vil likevel se meg og snakke til meg uansett. Så derfor blir det ingen pause på meg😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo bare å plassere de utenfor døren, og be dem komme godt kledd i tilfelle deres foresatt kommer for sent. For du venter ute til du blir sluppet inn, og til du blir hentet etterpå. Mine regler, sånn er det bare!

Anonymkode: efcca...e4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du bør sette tydeligere grenser ja, både for barna og foreldrene deres. 

Det blir kanskje dårlig stemning i starten, men de blir fort vant til det. 

Du er profesjonell, så du må faktisk oppføre deg som det og :) 

Anonymkode: cfbcd...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send ut eleven som er ferdig også slipper du ikke inn nestemann før timen skal begynne. 

Anonymkode: d0e63...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Send ut eleven som er ferdig også slipper du ikke inn nestemann før timen skal begynne. 

Anonymkode: d0e63...8f4

Bør ha to stoler utenfor 😂 

neida, men joda… 

Anonymkode: cfbcd...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med flere. 

Det er slik der mine barn har undervisning. Der venter de utenfor (ytterdøren) frem til lærer kommer og henter dem til timen. Og så sendes de ut når de er ferdige. 

Hvis foreldrene ikke vil de skal vente alene ute, så får de vente sammen med dem, eller komme mer presist. 

Jeg tipper ingen av disse foreldrene gjør dette med vilje. Men de opplever kanskje at det er greit at de lever litt tidlig, så de er sikre på at barnet er der i tide. Og så har de kanskje opplevd at barnet ikke kommer ut presis når timen er ferdig, og tenker de like gjerne kan komme litt senere, siden barnet ikke er klart til å gå før senere. 

Altså, du har ikke ansvar for barnet før du henter det inn til timen, og ditt ansvar slutter i det du slipper det ut fra timen. 
Om foreldrene henter eller lar barnet gå hjem alene, er deres valg og ansvar og ikke ditt. (Jeg antar du ikke følger barn som får beskjed om å gå hjem selv, frem til eget hus?) 

Å sende beskjed om at du fakturerer for ekstra tid, åpner bare for at du "selger" pausen din, og ødelegger for neste elev.

Anonymkode: 237a7...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...