Gå til innhold

Blir utnyttet økonomisk.

Sofie Maria

Anbefalte innlegg

TS, 

Du er redd for å starte "krig", men jo lengre du utsetter, jo større vil krigen bli. Jo lengre du utsetter det uunngåelige (brudd, med anmeldelse ol.), jo verre blir det og jo mer overtak vil han få på deg. 

Du er nødt til å ta tak nå. Ikke vente å se det an, og risikere at både du og dyret i verste fall blir drept.

"Oppvasken" nå er ingenting sammenlignet med det som vil komme hvis du ikke tar tak nå. Både du og dyret vil være mer og mer i fare for hver dag som går , med mindre du ganske kjapt drar til et krisesenter og får hentet ut katten. 

Gjør det nå, ikke vent

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofie Maria skrev (2 timer siden):

Skjønner, men blir ikke det å skyte litt spurv med kanon?

Jeg er veldig usikker hvor farlig han er. Føler at etter denne ukas opplevelser så vet jeg ikke lengre opp ned på hva som er sant eller ikke.. Hadde aldri sett for meg eller trodd at han skulle bryte den fysiske grensen på meg. 

Han er farlig, han er livsfarlig. Jeg hadde vært redd hvis jeg var deg, oppsøk hjelp. 

Anonymkode: 7f395...a80

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor veldig godt i den offermentaliteten må jeg si:himle: «Jeg måtte betale snusen hans.» «Han ser på det som en selvfølge at jeg betaler brød og pålegg, så han legger det bare i vogna uten å spørre.» «Jeg orker ikke lage drama midt i Kiwi.» Ehhh, sett deg i respekt, kvinne, alvorlig talt. La han gå sulten, tror du virkelig han sulter ihjel? Mannen er jo dum som et stykke brød som ikke forstår at han må ha mat, men du er jaggu meg dum også som begraver deg dypt i offergraven for så å syte over hvor mye penger du taper på denne fyren. 

Hadde han lagt tingene sine i min korg hadde jeg gått og lagt dem på plass, og gitt beskjed om at jeg ikke skal ha kneippbrød og ost. Han må hente sin egen korg om han skal ha noe. 

Anonymkode: b81cd...290

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bor veldig godt i den offermentaliteten må jeg si:himle: «Jeg måtte betale snusen hans.» «Han ser på det som en selvfølge at jeg betaler brød og pålegg, så han legger det bare i vogna uten å spørre.» «Jeg orker ikke lage drama midt i Kiwi.» Ehhh, sett deg i respekt, kvinne, alvorlig talt. La han gå sulten, tror du virkelig han sulter ihjel? Mannen er jo dum som et stykke brød som ikke forstår at han må ha mat, men du er jaggu meg dum også som begraver deg dypt i offergraven for så å syte over hvor mye penger du taper på denne fyren. 

Hadde han lagt tingene sine i min korg hadde jeg gått og lagt dem på plass, og gitt beskjed om at jeg ikke skal ha kneippbrød og ost. Han må hente sin egen korg om han skal ha noe. 

Det er en alkoholisert stor mann som har tidligere vært kriminell som du hadde vært så tøff i trynet med, bare sånn at du vet det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 minutter siden):

Det er en alkoholisert stor mann som har tidligere vært kriminell som du hadde vært så tøff i trynet med, bare sånn at du vet det. 

Helt ærlig om jeg var ts, så hadde jeg vært redd for ikke å få være i fred resten av livet mitt. Jeg gadde droppet katten og fyren og reddet meg selv. Ja jeg vet stakkars katt og alt det, men dette er en fyr som allerede har sittet inne, han har allerede vært voldelig mot ts. Statistikken for partnerdrap er tragedie, jeg ville ikke risikert å bli meid ned av ham i eget hjem før politiet en gang hadde dått ett nyss i det. 

Ts babler om stakkars pus som trenger ham i livet sitt og alle slags grunner til ikke å gå, men ser ikke hvor utsatt hun selv er i dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (13 minutter siden):

Ts er full i unnskyldninger. Hun må faktisk ta tak i livet sitt, hun er et voksent menneske med ansvar for en annen levende skapning. Men istedenfor sitter hun her inne og sutrer. Hun trenger å få høre det og stå opp for denne karen. Ikke minst for kattens skyld.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts er full i unnskyldninger. Hun må faktisk ta tak i livet sitt, hun er et voksent menneske med ansvar for en annen levende skapning. Men istedenfor sitter hun her inne og sutrer. Hun trenger å få høre det og stå opp for denne karen. Ikke minst for kattens skyld.

Nei, det som skjer er at det tar tid før nye ideer og perspektiver fester seg. Akkurat nå er det vanskelig å omstille seg og det tar tid. Hun har autisme. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Helt ærlig om jeg var ts, så hadde jeg vært redd for ikke å få være i fred resten av livet mitt. Jeg gadde droppet katten og fyren og reddet meg selv. Ja jeg vet stakkars katt og alt det, men dette er en fyr som allerede har sittet inne, han har allerede vært voldelig mot ts. Statistikken for partnerdrap er tragedie, jeg ville ikke risikert å bli meid ned av ham i eget hjem før politiet en gang hadde dått ett nyss i det. 

Ts babler om stakkars pus som trenger ham i livet sitt og alle slags grunner til ikke å gå, men ser ikke hvor utsatt hun selv er i dette. 

Ja, jeg er enig. Dyret greier seg nok, og ts navn står på chipen så.  Men det er nok vanskelig for ts å forstå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du egentlig fått med deg alt? Det er ikke "bare å gjøre" for alle.

Anonymkode: a1306...cda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (4 timer siden):

Vet du hva, Jeg setter pris på at du er ærlig med meg og vil at jeg skal våkne, men at jeg ikke har noe kjærlighet til dyret mitt den må du lengre ut på landet med 😔.   

For å snu ting litt  opp ned her, la oss si at han banker meg helseløs sånn at jeg havner på sykehuset (Den sjansen øker jo mer krig jeg lager!  )

Hvem skal da passe på at dyret mitt har det nødvendige den trenger?? Ny mat eller dyrlegetime hvis den skulle bli akutt syk? Du skjønner hvor jeg vil hen håper jeg👍🏻.  Slik det er nå har den en eier som kan gi bolig og kos (altså psykopaten ) og en annen eier som kan gi de fysiske tingene -altså meg. 

Du er helt sikkert glad i dyret ditt. Men ikke glad nok i dyret ditt til å beskytte det og få det bort fra en mann som er så voldelig at du må regne med at han skader dyret for å forsøke å få kontroll på deg - eller, om han forstår du virkelig mener alvor, faktisk kan komme til å drepe dyret ditt.

Hvis DU sørger for å få dyret bort fra ham, så mister han kontrollen han har over deg. Og skulle han gjøre noe mot deg da, så vil dyret ditt være i sikkerhet hos noen som faktisk kan ta vare på dyret på best mulig måte.

Den mannen vil bare gi dyret "kos" så lenge han tror han kan fortsette å utnytte deg!

Du må våkne og se denne mannen for hva han er! Å la dyret fortsette å bo hos ham setter dyrets helse og liv i stor fare! For denne mannen har allerede vist deg at han er villig til å ødelegge det du liker og er glad i. Han har heller ingen muligheter til å sørge for dyrets mest elementære behov, som mat og veterinær!

ENESTE måten du kan beskytte dette dyret på er å få det helt bort fra ham! Og så ha sørget for at du får støtte av Krisesenter, advokat og politi for videre beskyttelse!

Men det vil du jo ikke. Så hvor glad er du da i dette dyret?

Krisesenter! Advokat! Politi! Anmeldelse! Besøksforbud!

Anonymkode: ded4f...dca

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du ikke kan ha katten hos deg selv en kort periode mens du leter etter et nytt bosted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 timer siden):

Hun skal ikke kontakte han mer, nei. Han har prøvd å vridd om armen på henne. 

Ja, jeg skjønner at dette er mye mer  innviklet og alvorlig enn som så, etter å ha lest hele denne tråden, den er jo lang og hele tiden dukker det opp noe nytt. Jeg tolket helt ærlig dette som en venn som ble utnyttet økonomisk av en annen venn, og tenkte ikke da på at det kunne ligge veldig mye mer bak. Jeg vet hvordan det er å ha venner som utnytter eller forventer mer av deg enn hva som egentlig er akseptabelt og greit og også hvor vanskelig det kan være å sette grenser hvis man  opplever at motparten ikke forstår hvorfor man reagerer slik man gjør, så svaret mitt var kun ment som velmenende råd.. Jeg er ingen ekspert, bare et medmenneske. Nå er jeg selvsagt helt enig i at hun ikke skal ta kontakt med denne mannen men komme seg vekk, og få hjelp av krisesenter og politi. TS, jeg skjønner hvis du er redd for at alt skal eskalere mer hvis du søker hjelp, og at føler at du heller bensin på bålet... men det er fagfolk og instanser der ute som kan hjelpe deg, slik at du kan føle deg tryggere.❤️

Endret av caroline.s
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må svare dere alle i morgen, denne tråden gir meg litt noia akkurat nå 🤨🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er enig med deg at TS bør redde seg selv. Men det er jo litt komplikasjoner her. Om han vanskjøtter katten så er jo hun fortsatt juridisk eier. Og det er null garanti for at han lar TS være i fred selv om hun gir opp katten. 

Hun må ikke finne på å konfrontere ham og kreve katten. Hun bør gjøre sitt ytterste for å aldri møte han igjen. Første steg er å komme seg til lege for å se om hun kan dokumentere skadene, så kontakte krisesenter, så politi for å sette i gang prosessen med besøksforbud og anmeldelse. Og be dem om å hente katten. Hvis de ikke vil/kan det så er det synd, men det er verdt et forsøk. Katten kan bo hos en frivillig organisasjon, de har ofte fosterhjemsordninger. 

Vet at TS er redd for ‘krig’ men den har vært i gang lenge. Det er umulig å stå i den alene (og folk på nettforum telles ikke som allierte, her trengs offentlige instanser med tanke på hvordan det har eskalert hittil.)

Anonymkode: 5fa73...934

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er enig med deg at TS bør redde seg selv. Men det er jo litt komplikasjoner her. Om han vanskjøtter katten så er jo hun fortsatt juridisk eier. Og det er null garanti for at han lar TS være i fred selv om hun gir opp katten. 

Hun må ikke finne på å konfrontere ham og kreve katten. Hun bør gjøre sitt ytterste for å aldri møte han igjen. Første steg er å komme seg til lege for å se om hun kan dokumentere skadene, så kontakte krisesenter, så politi for å sette i gang prosessen med besøksforbud og anmeldelse. Og be dem om å hente katten. Hvis de ikke vil/kan det så er det synd, men det er verdt et forsøk. Katten kan bo hos en frivillig organisasjon, de har ofte fosterhjemsordninger. 

Vet at TS er redd for ‘krig’ men den har vært i gang lenge. Det er umulig å stå i den alene (og folk på nettforum telles ikke som allierte, her trengs offentlige instanser med tanke på hvordan det har eskalert hittil.)

Anonymkode: 5fa73...934

Ja krigen ts er redd for har vært i gang lenge, hun har bare ikke sett/ville se. 

Jeg mener at hun burde glemme katten og fyren fordi jeg ikke tror hun tåler å stå i en anmeldelse og den prosessen du skisserer selv om det er det som burde skjedd. Og det mener jeg ikke på en stygg måte, ts er sårbar med diagnosen sin og har flere ganger sagt at hun ikke vet om hun klarer dette. Det forstår jeg, derfor tenker jeg det er best å bare glemme alt sammen, heller føre katten over på ham, ignorere ham på den måten. 

Å anmelde, stå i det, kontakte krisesenter og sykehus for støtte og dokumentere eventuelle skader, det krever at ts faktisk vil det og ønsker å gå den veien, ellers blir det bare verre. Tenk å anmelde den fyren, og så gå tilbake til ham fordi hun får dårlig samvittighet/redd for hva han gjør, han kommer jo til å miste beherskelsen helt og kanskje skade henne for alvor denne gangen.

Det offentlige kan bare gjøre så mye, ta må ønske å holde seg unna ham, hun må ville ha katten og bo alene med den, det gjør hun ikke enda selv. Politiet kan ikke sitte der som oss og prøve å overtale henne, liksom, hun vil ikke fordi hun tror ikke på at det er veien å gå, dessverre. 

Derfor mener jeg at hun bør redde seg selv, glemme katten og ham, og heller ringe politiet  når han kommer for penger fra henne, om hun føler seg truet. Mannen er voksen, han klarer å skaffe katten mat eller løse det på andre måter, uansett kan ikke ts henge seg opp i det for så lenge hun er besatt av den katten så kjører denne fyren 100% kontroll over henne. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lillevill skrev (21 timer siden):

Nei, det som skjer er at det tar tid før nye ideer og perspektiver fester seg. Akkurat nå er det vanskelig å omstille seg og det tar tid. Hun har autisme. 

Tusen takk :)♥️! Jeg vil ikke være sta eller dum, men har mine egne tanker om hele situasjonen og det virker som noen her inne blir sint på meg/provosert av det..  :(   

Jeg har vært på telefon med krisesenteret i dag og hun hadde følgende råd - 

Jeg burde dra til legen å få dokumentert blåmerkene. 

Jeg har krav på gratis time hos advokat som kan vurdere mine sjanser med tanke på en evnentuell anmeldelse. 

Jeg fikk time til uka for videre prat/ oppfølging. 

Hun rådet meg til å ikke spørre om råd/skrive mer med fremmede på internett.. 🫢  Skaper mer forvirring mente hun i en allerede vanskelig situasjon. 

Hun mente jeg hadde gode tanker og refleksjoner angående min sikkerhet/pus sin sikkerhet - enn så lenge jeg ikke gjør noen store handlinger som provoserer er pussen trygg. Desutten mente hun at situasjonen med pus behøver jeg ikke ta noe standpunkt til akkurat nå, min sikkerhet var pri nr 1 sa hun. 

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja krigen ts er redd for har vært i gang lenge, hun har bare ikke sett/ville se. 

Jeg mener at hun burde glemme katten og fyren fordi jeg ikke tror hun tåler å stå i en anmeldelse og den prosessen du skisserer selv om det er det som burde skjedd. Og det mener jeg ikke på en stygg måte, ts er sårbar med diagnosen sin og har flere ganger sagt at hun ikke vet om hun klarer dette. Det forstår jeg, derfor tenker jeg det er best å bare glemme alt sammen, heller føre katten over på ham, ignorere ham på den måten. 

Å anmelde, stå i det, kontakte krisesenter og sykehus for støtte og dokumentere eventuelle skader, det krever at ts faktisk vil det og ønsker å gå den veien, ellers blir det bare verre. Tenk å anmelde den fyren, og så gå tilbake til ham fordi hun får dårlig samvittighet/redd for hva han gjør, han kommer jo til å miste beherskelsen helt og kanskje skade henne for alvor denne gangen.

Det offentlige kan bare gjøre så mye, ta må ønske å holde seg unna ham, hun må ville ha katten og bo alene med den, det gjør hun ikke enda selv. Politiet kan ikke sitte der som oss og prøve å overtale henne, liksom, hun vil ikke fordi hun tror ikke på at det er veien å gå, dessverre. 

Derfor mener jeg at hun bør redde seg selv, glemme katten og ham, og heller ringe politiet  når han kommer for penger fra henne, om hun føler seg truet. Mannen er voksen, han klarer å skaffe katten mat eller løse det på andre måter, uansett kan ikke ts henge seg opp i det for så lenge hun er besatt av den katten så kjører denne fyren 100% kontroll over henne. 

Takk for at du ser mitt perspektiv :) !! 

Jeg vil tåle lite godt den prosessen med anmeldse ja, jeg tenker å rent pragmatisk at jeg har alt å tape på det. På det vise at jeg har liten tiltro til politet, de henlegger alvorlige voldsaker og voldekter over en lav sko også skal jeg komme der med noen små blåmerker å forvente å bli tatt på alvor liksom .. Nei, jeg tenker det er veldig fruktbart.. Hva står jeg igjen med da? Jo en enda mere eskalert situasjon og en enda mer sint x. Desutten , krise-senter personen mente at dette med anmeldese må jeg absolutt ikke ta stilling til nå og det er et personlig valg som ikke passer for alle. Man må liksom se an hver unike situasjon :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caroline.s skrev (21 timer siden):

Ja, jeg skjønner at dette er mye mer  innviklet og alvorlig enn som så, etter å ha lest hele denne tråden, den er jo lang og hele tiden dukker det opp noe nytt. Jeg tolket helt ærlig dette som en venn som ble utnyttet økonomisk av en annen venn, og tenkte ikke da på at det kunne ligge veldig mye mer bak. Jeg vet hvordan det er å ha venner som utnytter eller forventer mer av deg enn hva som egentlig er akseptabelt og greit og også hvor vanskelig det kan være å sette grenser hvis man  opplever at motparten ikke forstår hvorfor man reagerer slik man gjør, så svaret mitt var kun ment som velmenende råd.. Jeg er ingen ekspert, bare et medmenneske. Nå er jeg selvsagt helt enig i at hun ikke skal ta kontakt med denne mannen men komme seg vekk, og få hjelp av krisesenter og politi. TS, jeg skjønner hvis du er redd for at alt skal eskalere mer hvis du søker hjelp, og at føler at du heller bensin på bålet... men det er fagfolk og instanser der ute som kan hjelpe deg, slik at du kan føle deg tryggere.❤️

takk for gode ord 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (22 timer siden):

Hva er grunnen til at du ikke kan ha katten hos deg selv en kort periode mens du leter etter et nytt bosted? 

Bor med menneske som er høy allergisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...