lillevill Skrevet 17. september #341 Del Skrevet 17. september Sofie Maria skrev (8 timer siden): takk for hjelp ❤️❤️ Noe mishandling ville aldri skjedd, det er jeg veldig sikker på (kan selvsagt aldri være tusen prosent i og med at jeg ikke er der fysisk hver dag/time) men han er veldig knytta til den som jeg har skrevet før og ingen tegn eller hint som peker imot det. Akkurat det her tror jeg desverre du sier for å gjøre det greit for egen del, å la være å forandre situasjonen med katten. Dette er en mann som har brukt deg i lang lang tid for penger. Sikkert ti tusen i måneden og hvor lenge? Årevis? Han har null problemer med å bruke andre. Han har null dårlig samvittighet. Ham har null problemer med å gi deg dårlig samvittighet for å være med venner, for å ikke gi han penger. Han blir faktisk sint på deg, og tar sinnet sitt utover deg, når du ikke gir han penger, eller kjøper alkohol til han hver dag. Du ser Kansje ikke at dette er emosjonell misbruk, og misbruk og utnyttelse av deg. Så lenge han har katten vet han at du vil dukke opp. Og han har null problemer med å utnytte deg. Samtidig har du dårlig samvittighet for å skille han fra katten? Eller du er redd han skal bli sur på deg? Han bryr jo seg bare om seg selv og utnytter deg. Ditt ansvar som eier av katten er å passe på at den har det bra men lar den bo med en alkoholiker med store økonomiske problemer. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #342 Del Skrevet 17. september lillevill skrev (1 minutt siden): Akkurat det her tror jeg desverre du sier for å gjøre det greit for egen del, å la være å forandre situasjonen med katten. Dette er en mann som har brukt deg i lang lang tid for penger. Sikkert ti tusen i måneden og hvor lenge? Årevis? Han har null problemer med å bruke andre. Han har null dårlig samvittighet. Ham har null problemer med å gi deg dårlig samvittighet for å være med venner, for å ikke gi han penger. Han blir faktisk sint på deg, og tar sinnet sitt utover deg, når du ikke gir han penger, eller kjøper alkohol til han hver dag. Du ser Kansje ikke at dette er emosjonell misbruk, og misbruk og utnyttelse av deg. Så lenge han har katten vet han at du vil dukke opp. Og han har null problemer med å utnytte deg. Samtidig har du dårlig samvittighet for å skille han fra katten? Eller du er redd han skal bli sur på deg? Han bryr jo seg bare om seg selv og utnytter deg. Ditt ansvar som eier av katten er å passe på at den har det bra men lar den bo med en alkoholiker med store økonomiske problemer. Jeg tviler ikke på at en som med så stort overlegg utnytter en svak part som ts, driter i den katten det øyeblikket den ikke gjør noe for ham lenger. Dette er en mann som bruker folk og dyr som det passer. Han har ikke tegn til empati eller sympati igjen. Anonymkode: 7f395...a80 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 17. september Forfatter #343 Del Skrevet 17. september (endret) lillevill skrev (4 timer siden): Akkurat det her tror jeg desverre du sier for å gjøre det greit for egen del, å la være å forandre situasjonen med katten. Dette er en mann som har brukt deg i lang lang tid for penger. Sikkert ti tusen i måneden og hvor lenge? Årevis? Han har null problemer med å bruke andre. Han har null dårlig samvittighet. Ham har null problemer med å gi deg dårlig samvittighet for å være med venner, for å ikke gi han penger. Han blir faktisk sint på deg, og tar sinnet sitt utover deg, når du ikke gir han penger, eller kjøper alkohol til han hver dag. Du ser Kansje ikke at dette er emosjonell misbruk, og misbruk og utnyttelse av deg. Så lenge han har katten vet han at du vil dukke opp. Og han har null problemer med å utnytte deg. Samtidig har du dårlig samvittighet for å skille han fra katten? Eller du er redd han skal bli sur på deg? Han bryr jo seg bare om seg selv og utnytter deg. Ditt ansvar som eier av katten er å passe på at den har det bra men lar den bo med en alkoholiker med store økonomiske problemer. Dette ble vanskelig. Jeg hadde sikkert skrevet det samme om jeg var på motsatt ende av tråden og ja det stemmer at han utnytter meg økonomisk og psykisk. Jeg forstår veldig godt at det ikke er normalt å betale ting/mat i den prisklassen jeg har gjort og derfor jeg startet tråden❤️❤️. Manipulasjonen som han driver med og den psykiske volden er heller ikke normalt! Nei han har ikke utnyttet meg seksuelt og nei han har ikke vært slem mot dyret selv om jeg kan ikke utelukke at det skjer i fremtiden. Som noen skrev psykisk vold er første steget så kan heller ikke utelukke fysisk vold i fremtiden. Hvorfor det er uaktuelt å stoppe kontakten med han 100 prosent er nettopp fordi jeg må ha en viss kontroll på velferden til dyret mitt i og med at han er såpass uansvarlig som han er og selvsagt fordi jeg er veldig knytta til dyret mitt. Ja, jeg er kanskje litt redd for den krigen som med stor sannsynlig vil skje hvis jeg skulle hentet dyret mitt, men det går å på at jeg vil ikke fjerne vekk et element som dyret mitt er knytta til, men om det er hva som må skje for at jeg skal ta vare på meg selv og min egen mentale helse så må jeg rett å slett drite i det og tenke på meg selv ❤️! Som noen har skrevet tidligere så lenge den har en omsorgsperson (aka meg! ) så vil det jo ordne seg ❤️🥰. Voksenbuksene er på. Det blir punkt en å stoppe tilførsel på supply til han aka stenge minibanken og begynne i terapi igjen. Det blir å begrense kontakten med han på et minste minimum og det blir å jobbe med en ny bolig til meg og den 4bente. Endret 17. september av Sofie Maria 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 17. september Forfatter #344 Del Skrevet 17. september Kassettspiller skrev (22 timer siden): Jeg fikk diagnosen da jeg var 21 år og utredningen ble ferdig for bare noen måneder siden. Jeg har fortalt det til samboeren min, men vi hadde vært sammen en stund så det føltes trygt for meg. Jeg har ikke vært i et forhold med noen andre før.☺️ Jeg tror jeg ville holdt det skjult hvis jeg ikke hadde vært sammen en stund. Jeg hadde vært redd for å blitt utnyttet, men det er kanskje lett å se at jeg er godtroende, så det er kanskje vanskelig å skjule det. tror du har rett der, føler det står skrevet naiv i panna vår iblant 😂🤪 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #345 Del Skrevet 18. september Sofie Maria skrev (17 timer siden): Dette ble vanskelig. Jeg hadde sikkert skrevet det samme om jeg var på motsatt ende av tråden og ja det stemmer at han utnytter meg økonomisk og psykisk. Jeg forstår veldig godt at det ikke er normalt å betale ting/mat i den prisklassen jeg har gjort og derfor jeg startet tråden❤️❤️. Manipulasjonen som han driver med og den psykiske volden er heller ikke normalt! Nei han har ikke utnyttet meg seksuelt og nei han har ikke vært slem mot dyret selv om jeg kan ikke utelukke at det skjer i fremtiden. Som noen skrev psykisk vold er første steget så kan heller ikke utelukke fysisk vold i fremtiden. Hvorfor det er uaktuelt å stoppe kontakten med han 100 prosent er nettopp fordi jeg må ha en viss kontroll på velferden til dyret mitt i og med at han er såpass uansvarlig som han er og selvsagt fordi jeg er veldig knytta til dyret mitt. Ja, jeg er kanskje litt redd for den krigen som med stor sannsynlig vil skje hvis jeg skulle hentet dyret mitt, men det går å på at jeg vil ikke fjerne vekk et element som dyret mitt er knytta til, men om det er hva som må skje for at jeg skal ta vare på meg selv og min egen mentale helse så må jeg rett å slett drite i det og tenke på meg selv ❤️! Som noen har skrevet tidligere så lenge den har en omsorgsperson (aka meg! ) så vil det jo ordne seg ❤️🥰. Voksenbuksene er på. Det blir punkt en å stoppe tilførsel på supply til han aka stenge minibanken og begynne i terapi igjen. Det blir å begrense kontakten med han på et minste minimum og det blir å jobbe med en ny bolig til meg og den 4bente. Du har fått råd om å ta dyret (som planlagt) til veterinær denne uken, og der forklare situasjonen for veterinæren og spørre om veterinæren vet om noen som kan ha dyret midlertidig inntil du har flyttet. Du har fått høre at det er alt fra frivillige organisasjoner til andre som kanskje kan passe dyret ditt inntil du selv kan ta ansvar for det. Du svarer ikke på det. Personer som er voldelig og har psykopatiske trekk er oftere representert også blant de som mishandler dyr. Det har vært i denne mannens egeninteresse å ta vare på dyret, da det har gitt ham tusenvis av kroner i måneden fra deg. Han har bestilt, du har betalt. Når du nå slutter å betale ting for ham, så har han ingenting annet enn dyret å manipulere deg med. Da er mest trolig dyret i fare. Det kan være alt fra å ikke få det det trenger hos ham (selv om han sier han gir det det det skal ha), det kan være å bare slippe det ut og nekte å ta det inn igjen, det kan være fysisk mishandling, det kan være å stenge det inne, forgiftning. Hva som helst. Det kan til og med brukes for å få deg til å komme oftere til ham fordi dyret "ikke er i form". Det er ditt dyr - da plikter du å undersøke alt du kan for å få dyret bort fra en person du vet ikke er stabil og ikke kan stoles på! Den mannen kommer til å bråke uansett hva du gjør. Får du bort dyret på denne måten, via veterinær, så beskytter du dyret, og gir ham ikke muligheten til å bruke dyret til å presse deg. Og får du dyret bort fra ham, så trenger du ikke ha noen kontakt med mannen heller. Skulle han plage deg da, så går du til politiet og forklarer hvordan han har utnyttet deg økonomisk og brukt psykisk vold mot deg i årevis og at han nå nekter å akseptere at du ikke vil ha mer med ham å gjøre. Du sier du ikke vil fjerne et element som dyret ditt er knyttet til. Vel, det er nettopp det elementet som er en fare for både deg og dyret nå. Å la dyret bli værende hos ham er uforsvarlig av deg og en enorm risiko å ta. Som sagt, når han innser at han ikke greier å utnytte deg mer, da må du regne med at han gjør noe mot dyret ditt, for han ønsker å ramme deg, han har ingen empati, ingen respekt for hverken deg eller andre, og han har også truet med fysisk vold mot deg og dine venner. Å da begå faktisk fysisk vold mot et dyr som ikke kan snakke og fortelle, det er det dessverre stor sannsynlighet for at han kan komme til å gjøre. Hvorfor vil du ikke snakke med veterinæren når du nå likevel skal dit med dyret? Hvorfor vil du ikke be veterinær om hjelp eller spørre om veterinær vet om noen som kanskje kan ta seg av dyret inntil du flytter? Anonymkode: ded4f...dca 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 18. september #346 Del Skrevet 18. september Sofie Maria skrev (20 timer siden): tror du har rett der, føler det står skrevet naiv i panna vår iblant 😂🤪 Skulle nesten tro det, men jeg tror det ordner seg når situasjonen din forbedrer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #347 Del Skrevet 19. september Har du snakket med veterinæren, TS? Anonymkode: ded4f...dca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 19. september Forfatter #348 Del Skrevet 19. september Kassettspiller skrev (På 18.9.2024 den 17.41): Skulle nesten tro det, men jeg tror det ordner seg når situasjonen din forbedrer seg. 🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 19. september Forfatter #349 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du snakket med veterinæren, TS? Anonymkode: ded4f...dca Vi har vært hos veterinæren og det gikk bra Som jeg mistenkte er dyret vårt frisk og fin, ingen problemer. Min situasjon med min x har dog forverret seg mye. Jeg har vært naiv og dere hadde rett.. Han krysset en grense jeg aldri så for meg at skulle skje. Har sagt det til alt av venner/familie at det ikke ville kunne skje, men nå skjedde det likevel. Han var fysisk med meg. Ikke nok til at jeg ble skada, men nok til at jeg ble redd. Denne uka har vært et mareritt, men prøver å holde hode over vannet. På den lyse siden så fikk dette meg til å våkne opp. Alt håp om "oss " eller whatever er nå hundre prosent spylt ned i dass. Dyret vårt er foreløpig fortsatt hos han og til dere som funderer på hvorfor, Nei han har ikke mishandlet dyret mitt og nei dyret vårt er ikke i fare. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg har vært på besøk så si hver dag og jeg ser båndet som de har. Hvis noe mishandling hadde foregått så ville jo båndet dems bært preg av det. Er også tegn man kan se etter, slik det er med barn som blir mishandlet. Sannheten er at selv om min X åpenbart hater meg så elsker han dyret på samme linje som jeg gjør. Når det er sagt er mitt håp om en slags fredfull dele-ordning knust og jeg innser at dette kun har to utveier og det er at jeg enten må ta den brutale veien og la han ta alt av ansvar for dyret vårt (utenom det økomoniske selvsagt som jeg fortsatt må sørge for) eller jeg må ordne en bolig så fort jeg klarer, røske dyret vekk fra han og stå i den påfølgende krigen som mest sannsynlig vil skje Anser ingen av delene som gode valg, ,men ser ingen andre utveier per nå. Igjen. tusen takk for alle varme og trøstende ord i denne tråden, Det hjelper virkelig ! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 19. september Forfatter #350 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 5.51): Du har fått råd om å ta dyret (som planlagt) til veterinær denne uken, og der forklare situasjonen for veterinæren og spørre om veterinæren vet om noen som kan ha dyret midlertidig inntil du har flyttet. Du har fått høre at det er alt fra frivillige organisasjoner til andre som kanskje kan passe dyret ditt inntil du selv kan ta ansvar for det. Du svarer ikke på det. Personer som er voldelig og har psykopatiske trekk er oftere representert også blant de som mishandler dyr. Det har vært i denne mannens egeninteresse å ta vare på dyret, da det har gitt ham tusenvis av kroner i måneden fra deg. Han har bestilt, du har betalt. Når du nå slutter å betale ting for ham, så har han ingenting annet enn dyret å manipulere deg med. Da er mest trolig dyret i fare. Det kan være alt fra å ikke få det det trenger hos ham (selv om han sier han gir det det det skal ha), det kan være å bare slippe det ut og nekte å ta det inn igjen, det kan være fysisk mishandling, det kan være å stenge det inne, forgiftning. Hva som helst. Det kan til og med brukes for å få deg til å komme oftere til ham fordi dyret "ikke er i form". Det er ditt dyr - da plikter du å undersøke alt du kan for å få dyret bort fra en person du vet ikke er stabil og ikke kan stoles på! Den mannen kommer til å bråke uansett hva du gjør. Får du bort dyret på denne måten, via veterinær, så beskytter du dyret, og gir ham ikke muligheten til å bruke dyret til å presse deg. Og får du dyret bort fra ham, så trenger du ikke ha noen kontakt med mannen heller. Skulle han plage deg da, så går du til politiet og forklarer hvordan han har utnyttet deg økonomisk og brukt psykisk vold mot deg i årevis og at han nå nekter å akseptere at du ikke vil ha mer med ham å gjøre. Du sier du ikke vil fjerne et element som dyret ditt er knyttet til. Vel, det er nettopp det elementet som er en fare for både deg og dyret nå. Å la dyret bli værende hos ham er uforsvarlig av deg og en enorm risiko å ta. Som sagt, når han innser at han ikke greier å utnytte deg mer, da må du regne med at han gjør noe mot dyret ditt, for han ønsker å ramme deg, han har ingen empati, ingen respekt for hverken deg eller andre, og han har også truet med fysisk vold mot deg og dine venner. Å da begå faktisk fysisk vold mot et dyr som ikke kan snakke og fortelle, det er det dessverre stor sannsynlighet for at han kan komme til å gjøre. Hvorfor vil du ikke snakke med veterinæren når du nå likevel skal dit med dyret? Hvorfor vil du ikke be veterinær om hjelp eller spørre om veterinær vet om noen som kanskje kan ta seg av dyret inntil du flytter? Anonymkode: ded4f...dca Se mitt nyeste innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #351 Del Skrevet 20. september Sofie Maria skrev (5 minutter siden): Vi har vært hos veterinæren og det gikk bra Som jeg mistenkte er dyret vårt frisk og fin, ingen problemer. Min situasjon med min x har dog forverret seg mye. Jeg har vært naiv og dere hadde rett.. Han krysset en grense jeg aldri så for meg at skulle skje. Har sagt det til alt av venner/familie at det ikke ville kunne skje, men nå skjedde det likevel. Han var fysisk med meg. Ikke nok til at jeg ble skada, men nok til at jeg ble redd. Denne uka har vært et mareritt, men prøver å holde hode over vannet. På den lyse siden så fikk dette meg til å våkne opp. Alt håp om "oss " eller whatever er nå hundre prosent spylt ned i dass. Dyret vårt er foreløpig fortsatt hos han og til dere som funderer på hvorfor, Nei han har ikke mishandlet dyret mitt og nei dyret vårt er ikke i fare. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg har vært på besøk så si hver dag og jeg ser båndet som de har. Hvis noe mishandling hadde foregått så ville jo båndet dems bært preg av det. Er også tegn man kan se etter, slik det er med barn som blir mishandlet. Sannheten er at selv om min X åpenbart hater meg så elsker han dyret på samme linje som jeg gjør. Når det er sagt er mitt håp om en slags fredfull dele-ordning knust og jeg innser at dette kun har to utveier og det er at jeg enten må ta den brutale veien og la han ta alt av ansvar for dyret vårt (utenom det økomoniske selvsagt som jeg fortsatt må sørge for) eller jeg må ordne en bolig så fort jeg klarer, røske dyret vekk fra han og stå i den påfølgende krigen som mest sannsynlig vil skje Anser ingen av delene som gode valg, ,men ser ingen andre utveier per nå. Igjen. tusen takk for alle varme og trøstende ord i denne tråden, Det hjelper virkelig ! Det han nå har gjort har flere i tråden fortalt deg trolig ville skje - du mente det ikke ville skje. Flere har fortalt deg at selv om denne mannen tilsynelatende har et godt forhold til dyret, så kan han - når han forstår at du ikke lenger vil være hans bank - komme til å skade dyret... du mener det ikke vil skje... Du er for naiv og godtroende, Ts! Mest trolig vil denne mannen bruke dyret for å presse deg for penger - du mener det ikke vil skje. Du mente han aldri ville skade deg fysisk - nå har det skjedd! Når han innser at du ikke vil fortsette å gi ham penger/mat/ting, så kan han bli langt mer fysisk voldelig mot deg enn han var siste uken. Men... fyren er ikke dum heller, så han vet at er han mer fysisk voldelig mot deg, så risikerer han at du anmelder ham og han blir straffet for det. Spørsmålet da er om han likevel blir så sint at han skader deg alvorlig - eller om han vil finne et alternativ for å kontrollere deg og dine penger. Hva tror du da er alternativet hans for å tappe deg for mer penger? Da har han kun dyret igjen som han kan presse og true deg med. Hjelper ikke det heller, da vil han mest trolig skade dyret for å såre deg, for da vet han at han ikke har noe å tape. Og det er langt vanskeligere å bevise vold mot et dyr. Det kan bli "overkjørt" eller truffet av en bil. Det kan "ha fått i seg rottegift et sted ute" (eller fått det av matfar). Det kan bli torturert eller drept på annen måte. Men igjen... du er jo så sikker på at han aldri vil gjøre noe slikt heller. Å overlate dyret til ham er fullstendig ansvarsløst fra din side nå, Ts, når du vet han også er fysisk voldelig. Forskning viser at menn som er fysisk voldelig mot mennesker oftere også er voldelig mot dyr. Og denne mannen har nå krysset en grense med å bli fysisk voldelig mot deg. Da er det bare et tidsspørsmål før dyret blir straffet fordi han vil såre eller presse eller true deg! At du i det hele tatt tenker på å overlate dyret til ham, og fortsette å betale for utgiftene til dyret, det er også fullstendig uforsvarlig av deg, både for din egen del og for dyrets del. Det vil gi ham alle muligheter til å fortsette å psyke deg ned, manipulere deg, kontrollere deg, presse og true deg - og plage dyret for å få deg til å gjøre som han vil. Eller, når han en dag kanskje finner seg en annen kvinne han bruker som bank, da tror jeg ikke dyret ditt vil få leve, om det har overlevd så lenge hos ham, da. Gang på gang på gang i denne tråden har du fått gode råd om hvordan du kan løse dette og trygge dyret ditt og deg selv. Men du velger konsekvent å ignorere det. Du fortsetter å mene at dyret er trygt, selv ingenting tyder på at det er det siden du lar dyret bo hos en voldelig mann som selv har sagt rett ut til deg at han kun har kontakt med deg for å få penger fra deg. Og så tror du han vil bry seg om dyret om du ikke lenger kommer innom daglig? Så naiv er det faktisk ikke lov å være, TS, når du har påtatt deg ansvar for et dyrs liv og helse! Du valgte selv å IKKE snakke med veterinæren om at du trenger hjelp for å få dyret ditt - som er ditt ansvar! - bort fra denne mannen. Du valgte istedenfor selv å ta med dyret og overlevere det til denne voldelige mannen, som også har vært fysisk voldelig mot deg denne uken. Dyret er for han et middel for å ha kontroll på deg og for å presse deg. Du har ikke sett det verste i denne mannen enda, det er jeg sikker på! Kan du tilgi deg selv om han skader dyret fordi han forstår at du ikke vil gi ham mer penger? Du har også fått vite at så lenge dyret er registrert og chippet på deg så er du dyrets juridiske eier. Det betyr også at du kan få hjelp av politiet til å hente ut dyret fra mannen, om du forklarer at mannen har både vært årevis psykisk og økonomisk voldelig mot deg, og at han nå har eskalert volden til også fysisk vold, og at du er redd for hva som kan skje med deg eller dyret om du sier du vil ha tilbake dyret. Du kunne fått hjelp hos veterinæren - du valgte bort den sjansen. Du kan få hjelp hos politiet - du velger bort den sjansen. Du kan få hjelp hos krisesenter - du ignorerer de forslagene også. Derimot fortsetter du selv nå å forsvare at mannen, den voldelige mannen uten økonomi til å ta seg av dyret på en forsvarlig måte, skal få fortsette å ha dyret. Du fortsetter å forsvare at du skal ha en binding til denne mannen både via dyret og økonomi. Du må seriøst spørre deg selv hvorfor det er mer viktig for deg å holde på denne kontakten enn å bo om og ta imot hjelp fra de som faktisk kan hjelpe deg? Politiet kan også hjelpe deg å søke om besøksforbud, slik at han ikke kan kontakte deg. Men da må du jo bryte helt med ham, og det legger du dessverre ikke opp til selv. Han kommer til å være fysisk voldelig mot deg igjen om du ikke får dyret bort fra ham og du opprettholder kontakten med ham. Han kommer mest trolig også til å bli stygg mot dyret den dagen han endelig innser at han ikke lenger greier å tappe deg for penger. Du MÅ søke profesjonell hjelp så fort som mulig, Ts. For jeg tror du vil få veldig vanskelig for å takle det om det går som det ser ut til - at han skader dyret ditt og du vet at det kunne du ha forhindret om du valgte å søke hjelp hos veterinær, politi, frivillig organisasjon for dyr, krisesenter eller andre. Slutt å holde fast på illusjonene om denne mannen og se ham for den voldelige mannen totalt uten skrupler, som han faktisk er! Når han har krysset grensen for fysisk vold mot mennesker, da er det dessverre veldig økt risiko også for dyremishandling - uansett hva du naivt velger å tro. Tør du virkelig ta den sjansen? Søk hjelp! Anonymkode: ded4f...dca 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #352 Del Skrevet 20. september Sofie Maria skrev (31 minutter siden): Vi har vært hos veterinæren og det gikk bra Som jeg mistenkte er dyret vårt frisk og fin, ingen problemer. Min situasjon med min x har dog forverret seg mye. Jeg har vært naiv og dere hadde rett.. Han krysset en grense jeg aldri så for meg at skulle skje. Har sagt det til alt av venner/familie at det ikke ville kunne skje, men nå skjedde det likevel. Han var fysisk med meg. Ikke nok til at jeg ble skada, men nok til at jeg ble redd. Denne uka har vært et mareritt, men prøver å holde hode over vannet. På den lyse siden så fikk dette meg til å våkne opp. Alt håp om "oss " eller whatever er nå hundre prosent spylt ned i dass. Dyret vårt er foreløpig fortsatt hos han og til dere som funderer på hvorfor, Nei han har ikke mishandlet dyret mitt og nei dyret vårt er ikke i fare. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg har vært på besøk så si hver dag og jeg ser båndet som de har. Hvis noe mishandling hadde foregått så ville jo båndet dems bært preg av det. Er også tegn man kan se etter, slik det er med barn som blir mishandlet. Sannheten er at selv om min X åpenbart hater meg så elsker han dyret på samme linje som jeg gjør. Når det er sagt er mitt håp om en slags fredfull dele-ordning knust og jeg innser at dette kun har to utveier og det er at jeg enten må ta den brutale veien og la han ta alt av ansvar for dyret vårt (utenom det økomoniske selvsagt som jeg fortsatt må sørge for) eller jeg må ordne en bolig så fort jeg klarer, røske dyret vekk fra han og stå i den påfølgende krigen som mest sannsynlig vil skje Anser ingen av delene som gode valg, ,men ser ingen andre utveier per nå. Igjen. tusen takk for alle varme og trøstende ord i denne tråden, Det hjelper virkelig ! Hva skjedde, hvorfor, og hvordan, ble han fysisk? Igjen, jeg tror du legger for mye menneskelige følelser på dyret, når du snakker om å røske det bort fra han. Og om det skulle ende opp med at han beholder det, og du fortsetter å betale mat og annet, så er du like langt som i dag, altså at du må forholde deg til han og dermed gi han tilgang til deg. Det eneste fornuftige å gjøre, er å flytte slik at du kan ha dyret hos deg, og kutte han helt ut av livet ditt. Blokkere og ikke gjøre deg tilgjengelig for han. Anonymkode: a1306...cda 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #353 Del Skrevet 20. september Sofie Maria skrev (På 12.9.2024 den 0.22): Hva gjør man for å stoppe utnyttelse fra en nær venn? 🫣Kan avsløre at dette er hankjønn og vi har tidligere hatt en romantisk relasjon, men denne er på is nå. Han er alltid blakk fordi han ikke har jobb og når han har penger (eks fra gamle jobben) så blir de brukt i løpet av få dager på alt og ingenting. At han må ha mat eller betale telefonen sin neste uke er fraværende tanker, livet leves her og nå..Han er altså en person som egentlig skulle vært på luksusfellen😕. Problemet er at ting går utover meg i stor grad! jeg kjøper så si alltid mat siden vi henger sammen ofte og vi må jo spise noe, men han forventer i tilegg til maten masse ekstra typ brus, øl, snus, røyk, chips ++ Ofte sier han til meg du får igjen når jeg får penger, men dette skjer jo aldri/veldig sjeldent. Eks sånn at dere kan forstå- han sier kjøper du en 6pack, jeg vipser deg. Enden på visa ble at jeg fikk 150 for en 6pack som egentlig kostet 230. Altså ca 80 kr borte av mine penger. Sånne småbeløp mister jeg hele tiden. Eks 2. i dag var vi på butikken og jeg handlet middag som jeg alltid gjør. Han sier jeg må ha frokost i morgen og putter følgelig brød, smør og ost i kurven. (Ja han tar det som en selvfølge også og jeg orker ikke lage noe scene på kiwi med folk tilstede😕) Ca 100 kr på det i tillegg til at middagen kom på over 300 kr + jeg måtte sponse halvparten av snus- ca 50 kroner. Hele handleturen på en vanlig onsdag endte på over 500 kr og sånn er det omtrent hver dag! 😔 Det er alltid noe ekstra ekstra han vil eller «må» ha. Prøver jeg å sette grenser (som jeg selvsagt har prøvd å gjøre) blir det fort veldig dårlig stemning. Hva gjør man med sånne mennesker?? Ps. Det er ingen alternativ å avslutte relasjonen helt av årsaker jeg ikke orker å skriver her. Takk for alle svar, jeg trenger hjelp. edit - vi er ikke samboere, men som nevnt vi er sammen omtrent hver dag. Nr1. Slutt å gå med han på butikken. Anonymkode: 4d7a1...bb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 20. september Forfatter #354 Del Skrevet 20. september (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det han nå har gjort har flere i tråden fortalt deg trolig ville skje - du mente det ikke ville skje. Flere har fortalt deg at selv om denne mannen tilsynelatende har et godt forhold til dyret, så kan han - når han forstår at du ikke lenger vil være hans bank - komme til å skade dyret... du mener det ikke vil skje... Du er for naiv og godtroende, Ts! Mest trolig vil denne mannen bruke dyret for å presse deg for penger - du mener det ikke vil skje. Du mente han aldri ville skade deg fysisk - nå har det skjedd! Når han innser at du ikke vil fortsette å gi ham penger/mat/ting, så kan han bli langt mer fysisk voldelig mot deg enn han var siste uken. Men... fyren er ikke dum heller, så han vet at er han mer fysisk voldelig mot deg, så risikerer han at du anmelder ham og han blir straffet for det. Spørsmålet da er om han likevel blir så sint at han skader deg alvorlig - eller om han vil finne et alternativ for å kontrollere deg og dine penger. Hva tror du da er alternativet hans for å tappe deg for mer penger? Da har han kun dyret igjen som han kan presse og true deg med. Hjelper ikke det heller, da vil han mest trolig skade dyret for å såre deg, for da vet han at han ikke har noe å tape. Og det er langt vanskeligere å bevise vold mot et dyr. Det kan bli "overkjørt" eller truffet av en bil. Det kan "ha fått i seg rottegift et sted ute" (eller fått det av matfar). Det kan bli torturert eller drept på annen måte. Men igjen... du er jo så sikker på at han aldri vil gjøre noe slikt heller. Å overlate dyret til ham er fullstendig ansvarsløst fra din side nå, Ts, når du vet han også er fysisk voldelig. Forskning viser at menn som er fysisk voldelig mot mennesker oftere også er voldelig mot dyr. Og denne mannen har nå krysset en grense med å bli fysisk voldelig mot deg. Da er det bare et tidsspørsmål før dyret blir straffet fordi han vil såre eller presse eller true deg! At du i det hele tatt tenker på å overlate dyret til ham, og fortsette å betale for utgiftene til dyret, det er også fullstendig uforsvarlig av deg, både for din egen del og for dyrets del. Det vil gi ham alle muligheter til å fortsette å psyke deg ned, manipulere deg, kontrollere deg, presse og true deg - og plage dyret for å få deg til å gjøre som han vil. Eller, når han en dag kanskje finner seg en annen kvinne han bruker som bank, da tror jeg ikke dyret ditt vil få leve, om det har overlevd så lenge hos ham, da. Gang på gang på gang i denne tråden har du fått gode råd om hvordan du kan løse dette og trygge dyret ditt og deg selv. Men du velger konsekvent å ignorere det. Du fortsetter å mene at dyret er trygt, selv ingenting tyder på at det er det siden du lar dyret bo hos en voldelig mann som selv har sagt rett ut til deg at han kun har kontakt med deg for å få penger fra deg. Og så tror du han vil bry seg om dyret om du ikke lenger kommer innom daglig? Så naiv er det faktisk ikke lov å være, TS, når du har påtatt deg ansvar for et dyrs liv og helse! Du valgte selv å IKKE snakke med veterinæren om at du trenger hjelp for å få dyret ditt - som er ditt ansvar! - bort fra denne mannen. Du valgte istedenfor selv å ta med dyret og overlevere det til denne voldelige mannen, som også har vært fysisk voldelig mot deg denne uken. Dyret er for han et middel for å ha kontroll på deg og for å presse deg. Du har ikke sett det verste i denne mannen enda, det er jeg sikker på! Kan du tilgi deg selv om han skader dyret fordi han forstår at du ikke vil gi ham mer penger? Du har også fått vite at så lenge dyret er registrert og chippet på deg så er du dyrets juridiske eier. Det betyr også at du kan få hjelp av politiet til å hente ut dyret fra mannen, om du forklarer at mannen har både vært årevis psykisk og økonomisk voldelig mot deg, og at han nå har eskalert volden til også fysisk vold, og at du er redd for hva som kan skje med deg eller dyret om du sier du vil ha tilbake dyret. Du kunne fått hjelp hos veterinæren - du valgte bort den sjansen. Du kan få hjelp hos politiet - du velger bort den sjansen. Du kan få hjelp hos krisesenter - du ignorerer de forslagene også. Derimot fortsetter du selv nå å forsvare at mannen, den voldelige mannen uten økonomi til å ta seg av dyret på en forsvarlig måte, skal få fortsette å ha dyret. Du fortsetter å forsvare at du skal ha en binding til denne mannen både via dyret og økonomi. Du må seriøst spørre deg selv hvorfor det er mer viktig for deg å holde på denne kontakten enn å bo om og ta imot hjelp fra de som faktisk kan hjelpe deg? Politiet kan også hjelpe deg å søke om besøksforbud, slik at han ikke kan kontakte deg. Men da må du jo bryte helt med ham, og det legger du dessverre ikke opp til selv. Han kommer til å være fysisk voldelig mot deg igjen om du ikke får dyret bort fra ham og du opprettholder kontakten med ham. Han kommer mest trolig også til å bli stygg mot dyret den dagen han endelig innser at han ikke lenger greier å tappe deg for penger. Du MÅ søke profesjonell hjelp så fort som mulig, Ts. For jeg tror du vil få veldig vanskelig for å takle det om det går som det ser ut til - at han skader dyret ditt og du vet at det kunne du ha forhindret om du valgte å søke hjelp hos veterinær, politi, frivillig organisasjon for dyr, krisesenter eller andre. Slutt å holde fast på illusjonene om denne mannen og se ham for den voldelige mannen totalt uten skrupler, som han faktisk er! Når han har krysset grensen for fysisk vold mot mennesker, da er det dessverre veldig økt risiko også for dyremishandling - uansett hva du naivt velger å tro. Tør du virkelig ta den sjansen? Søk hjelp! Anonymkode: ded4f...dca Skal ringe krisesenteret i morgen ❤️👍🏻.Skal også begynne med terapi igjen ASAP som jeg allerede har skrevet 🥰🥰 Snakket med dyrlegen. Spurte hvordan den vil respondere på 2 hjem og hun svarte det kommer helt an på personligheten til dyret. Noen takler det topp og bryr seg ikke, for andre går det ikke. Eneste måten å vite svaret er å faktisk prøve. Tviler sterkt på at dyrlegen har noen «standby» som kan ta over og jeg tok ikke sjansen at hun hadde ringt politiet, mat-tilsynet eller noe sånt. Det ville eskalert situasjonen enda verre føler jeg.. Jeg er altfor godtroende og tillitsfull ja 🥺. Om han skulle gjort dyret vårt noe ville jeg ikke taklet det nei !! Jeg har aldri troen på vold eller noe sånt, men kunne fint krysset den grensen da (selv om han hadde slått meg helseløs sikkert fordi han er mye sterkere enn meg ! ) For å presisere. det er helt uviktig for meg med han og han sine følelser. Jeg bryr meg utelukkende om dyret vi deler. Altså den sine følelser, at den ikke skal miste en «omsorgsperson» som den er glad i (setter ordet omsorg i hermetegn av åpenbare årsaker 🥺) ha sin kjente leilighet hvor den føler seg trygg, ha sin faste mat, ha sin faste soveplass osv. Kan godt være at jeg putter altfor mange menneskelige egenskaper/følelser på dyret, men pga diagnosen min er det litt vanskelig å skille, selv døde ting kan jeg tillegge egenskaper/navn, eks har min daglige veske fått et navn🫣 Forventer ikke at dere «normale» mennesker skal forstå dette altså, men for å konkludere er dette dyret det samme som barnet mitt. jeg nekter å skape en kaotisk/forvirrende situasjon for «barnet» eksempelvis ved å sende til noen helt ukjente kun fordi min x er psykopat/gal i hodet eller hva enn navn vi skal kalle det.. Endret 20. september av Sofie Maria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 20. september #355 Del Skrevet 20. september Hva gjorde han da? Slo han liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #356 Del Skrevet 20. september Sofie Maria skrev (3 timer siden): Når det er sagt er mitt håp om en slags fredfull dele-ordning knust og jeg innser at dette kun har to utveier og det er at jeg enten må ta den brutale veien og la han ta alt av ansvar for dyret vårt (utenom det økomoniske selvsagt som jeg fortsatt må sørge for) eller jeg må ordne en bolig så fort jeg klarer, røske dyret vekk fra han og stå i den påfølgende krigen som mest sannsynlig vil skje Er så lei meg for at han ble fysisk mot deg, det er en forferdelig realitetsbrist og et sjokk når den man trodde bedre om behandler en på den måten, men det har skjedd og det vil skje igjen når han ikke får det som han vil. Du har to valg og begge deler ender uten kontakt med ham, 1. Du får deg hus og hjem og tar dyret, ringer politiet hvis han kommer på døra di. 2. Du glemmer ham og dyret, ikke mer penger eller kontakt. Du kan ikke ha denne personen i livet ditt, han styrer deg og kontrollerer deg. Anonymkode: 7f395...a80 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 20. september #357 Del Skrevet 20. september (endret) Har du noen i livet ditt som kan hjelpe deg litt med det her da? Er det ikke noen som kan være med deg, hente. Dyret, passe det for deg en stund frem til du finnes er ut hussitussjonen? Synes du strever veldig med å finne en løsning og løsrive deg fra han. Og han burde jo ikke ha dyr om han ikke har råd. Og han burde ikke ha kontakt med deg. Endret 20. september av lillevill 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #358 Del Skrevet 20. september Sofie Maria skrev (1 time siden): For å presisere. det er helt uviktig for meg med han og han sine følelser. Jeg bryr meg utelukkende om dyret vi deler. Altså den sine følelser, at den ikke skal miste en «omsorgsperson» som den er glad i (setter ordet omsorg i hermetegn av åpenbare årsaker 🥺) ha sin kjente leilighet hvor den føler seg trygg, ha sin faste mat, ha sin faste soveplass osv. Du må slutte å tenke sånn, det er et dyr og ikke er barn, selv et barn finner seg til rette fortere enn du tror dette dyret vil. Dyret spiser ting fra bakken og slikker seg i ræva (sikkert), etter en kort stund med tilvenning får den det helt fint hos deg. I allefall når psykisk og fysisk mishandling er aktuelt! Anonymkode: 7f395...a80 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #359 Del Skrevet 20. september lillevill skrev (1 minutt siden): Har du noen i livet ditt som kan hjelpe deg litt med det her da? Er det ikke noen som kan være med deg, hente. Dyret, passe det for deg en stund frem til du finnes er ut hussitussjonen? Synes du strever veldig med å finne en løsning og løsrive deg fra han. Jeg sy es heller ikke han virker som en typisk farlig fyr men at han ikke er normal, det er 100% sikkert. Og han burde jo ikke ha dyr om han ikke har råd. Og han burde ikke ha kontakt med deg. Han er jo farlig når han ikke eier grenser og eskalerer i kontrolloreing og mishandling for å få det som han vll. Han er ustabil og har gått fra psykisk til fysisk mishandling, fet er jo en farlig person. En man ikke vet hvor man har, og som i desperasjon skader andre for ikke å miste kontrollen. Anonymkode: 7f395...a80 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 20. september #360 Del Skrevet 20. september Sofie Maria skrev (1 time siden): jeg nekter å skape en kaotisk/forvirrende situasjon for «barnet» eksempelvis ved å sende til noen helt ukjente kun fordi min x er psykopat/gal i hodet eller hva enn navn vi skal kalle det.. En katt lever i nuet, og tilpasser seg. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er jo farlig når han ikke eier grenser og eskalerer i kontrolloreing og mishandling for å få det som han vll. Han er ustabil og har gått fra psykisk til fysisk mishandling, fet er jo en farlig person. En man ikke vet hvor man har, og som i desperasjon skader andre for ikke å miste kontrollen. Anonymkode: 7f395...a80 Jeg er enig og tok faktisk vekk den delen fra posten min, men du rakk å sitere meg før jeg gjorde det. 😆 Han er ikke god, nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå