Gå til innhold

Blir utnyttet økonomisk.


Sofie Maria

Anbefalte innlegg

Jeg vil føye til litt til det jeg nettopp skrev. Det jeg skrev er så viktig, du MÅ kutte denne mannen helt ut av livet ditt. Og skal du greie det, så MÅ du også få kjæledyret, som du er eier av, bort fra ham!

Vi er mange som har snakket ganske rett ut til deg i tråden, og noe av det kan nok føles tøft og vondt for deg å lese. Du har imidlertid vist flere ganger at du har ganske stor selvinnsikt, når du ikke blir manipulert av han som bare ødelegger deg og tapper deg for penger.

I tillegg så er du tydeligvis en person med et stort hjerte for andre - og det er en god egenskap hos deg!

Du sier at du sabotteres av din stahet, og at det er staheten din som sier at du vil fortsette å hjelpe denne mannen.

Til sammen så vil dine gode egenskaper, når du ikke greier å sette sunne grenser for deg selv, også være det som gjør at han lettere kan manipulere deg. Fortsetter du med det, så blir du bare mer ødelagt - og taper altfor mye penger.

 

Du er ikke dum, Ts! Tvert imot! Og derfor tror jeg at du kan greie å snu fokuset ditt til et fokus som er langt bedre for deg. Er det noe personer med din diagnose er virkelig gode på, så er det å holde på ett fokus! Og nettopp det kan du nå bruke til din egen fordel.

Se på relasjonen til denne mannen som "Tapsprosjektet", et prosjekt du har fokusert på altfor lenge og altfor mye, og gitt altfor mye til til at det har vært sunt for deg. Objektet for fokuet ditt, mannen, han har til og med sagt rett ut at om du ikke er villig til å gi ham penger eller verdier, så kan du stikke, da er ikke han interessert i deg. Hva om du tar ham på ordet?

Jeg tror noe av din frykt for å kutte ham ut ligger i det at du da ikke lenger vil ha et stort hovedfokus, som han tydelig har vært i livet ditt? Og at tanken på å miste dette hovedfokuset får deg til å føle tomhet, og frykt for hva du skal fylle den tomheten med.

Hva om du her og nå bestemmer deg for at her og nå, så skal du bestemme deg for å fokusere på én ting, og så bruker du all den staheten du har til noe som vil være bra for deg? Hva om du bestemmer deg for at DU vil fokusere på at DU trenger å ha det godt og bare være sammen med personer som vil deg vel og som er mer positive for deg enn det motsatte deg?

Bruk den staheten din, for i den ligger det både energi og handlekraft og fremdrift og styrke. Og du har dette i deg selv og i dine egne egenskaper! Greier du å se dette, at staheten din ikke trenger å brukes negativt for deg, men også positivt?

Den staheten gir deg det redskapet og den motivasjonen som du trenger for å greie å handle til ditt eget beste i denne situasjonen!

Den omtanken du har hatt for ham - den omtanken kan du nå fokusere på deg selv. Og den staheten du har brukt på det nyttesløse håpet om å kunne hjelpe ham, den staheten kan du nå snu helt rundt og ha som fokus for å hjelpe deg selv! Og gjør du det, så vil du etterhvert fylle det tomrommet som du i dag kanskje frykter vil være der om du kutter mannen ut.

Du vet nå også at du IKKE kan ha kontakt med denne mannen hvis du skal få det bra selv og ikke bli utnyttet. Da må du bruke din godhet for deg selv og staheten din, til å fokusere på hvordan finne et midlertidig hjem til kjæledyret inntil du har funnet deg et sted å bo hvor du kan ha som hjem for deg selv og kjæledyret. Og det igjen betyr at det første du må gjøre, det er å snakke med dine gode venner, de som virkelig bryr seg om deg og ønsker deg ditt beste, og be dem om hjelp til å finne en løsning slik at du kan få kjæledyret kan få et annet hjem til du får et hjem hvor dere begge to kan bo.

Da kan du bruke staheten din til å begynne å sette opp en liste over ting du må gjøre nå, f.eks.:

1. Snakk med vennene dine, si at du har innsett at du må kutte denne mannen helt ut av livet ditt, og at for å greie det trenger du emosjonell og praktisk støtte fra dem for å finne et sted kjæledyret kan bo midlertidig (slik at du slipper å ha noe som helst mer å gjøre med den mannen igjen, slipper å ha bindinger til ham, for de bindingene MÅ kuttes nå!).

2. Når du og dine venner har funnet en midlertidig hjem for kjæledyret, da er tiden kommet for å hente kjæledyret. Når det skal gjøres, da må du og dine venner ha en plan, en god plan! For for denne mannen så er kjæledyret det som sikrer han kontroll på deg, som gir ham mulighet til å manipulere deg og dermed tappe deg for penger. Uten kjæledyret vil han miste den kontrollen, og den vil han mest trolig ikke gi fra seg frivillig. Derfor må du og en/flere venner ha en plan. Siden denne mannen har utnyttet deg så mye som han har gjort så må du ha med deg noen når du henter kjæledyret. Da kan det være lurt å ha med deg f.eks. en en eller flere venner, og gjerne en advokat som har med en bekreftelse fra veterinæren som bekrefter at du er eier av dyret, og at du derfor har rett til å hente dyret og alt utstyr du har kjøpt til dyret. Advokaten kan også gi beskjed om at han fra nå av ikke får møte dyret og heller ikke vite hvor det er og at du nå avslutter all kontakt med ham, og at han derfor ikke skal kontakte deg på noen som helst måte fremover.

3. Punkt 1 og 2 kan gjøres på ganske kort tid! Da må du tenke fremover.

4. Du må ha en plan for hva du skal gjøre om denne mannen forsøker å kontakte deg, manipulere deg eller til og med true deg. A. Du må blokkere ham på alle sosiale medier! B. Du må aldri slippe ham inn i din bolig. C. Du skal aldri mer svare på telefon fra ham. D. Om han kontakter deg på melding må du svare ham kort og konsist første gang "Jeg viser til det advokaten sa da vi hentet mitt dyr hjem til meg, jeg ønsker ikke mer kontakt med deg, og forventer at du respekterer det. Ta aldri kontakt med meg eller mine på noen som helst måte igjen noen sinne! Om du ikke respekterer det vil min advokat ta saken videre." E. Om han ikke respekterer dette og forsøker å oppsøke deg eller fortsetter å ringe deg eller sende deg meldinger, da går du til politiet, for det han gjør da er straffbar trakassering.

5. Du begynner oppi alt dette også å søke etter et nytt sted å bo.

6. Du velger å hver uke sette et beløp på sparekonto, et beløp som tilsvarer omtrent samme beløp som du tidligere kastet bort på denne mannen. Det i seg selv vil være en motivasjon, for å se hvor mye penger du faktisk tjener på å ha kuttet ham ut av livet ditt.

7. Du snakker med dine venner, tar initiativ til å møtes. Og du vurderer å starte med en ny hobby eller lignende.

Osv. osv.

Ser du hvor jeg vil med dette?

DU har alle redskapene i deg selv her og nå til å snu dette, for du kan velge å rette ditt gode hjertes fokus på deg selv, for å ta vare på deg selv, og begynne å skape et godt liv for deg selv, et godt liv som du fyller med gode mennesker som vil deg vel. Og du bruker den staheten din og din evne til å virkelig fokusere på en ting, til å hjelpe deg selv, redde deg selv, skape et langt bedre liv for deg selv, skape nytt og positivt innhold i livet ditt, skape et liv hvor du også kan få gi av din kjærlighet og godhet til kjæledyret ditt hver dag, uten forstyrrelser, i ditt eget hjem.

Bruk godheten og staheten din riktig! ❤️ 

Anonymkode: ded4f...dca

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal være forberedt på han kan begynne med "love bombing" for å få deg tilbake. 

Anonymkode: 1d25a...4a4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skal være forberedt på han kan begynne med "love bombing" for å få deg tilbake. 

Anonymkode: 1d25a...4a4

*Ikke fall for det. 

Anonymkode: 1d25a...4a4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (20 timer siden):

Så du tenker det er dødfødt med nye regler/at jeg begynner å være streng mot han?  

enig at jeg ikke tar vare på meg selv slik situasjonen er nå 😔

Han er ikke interessert i å være vennen din hvis ikke han har tilgang til pengene dine, det sa han jo sist. Hvorfor skal du tviholde på en som hverken respekterer deg eller bryr seg om deg?

Anonymkode: 9f431...06f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (På 12.9.2024 den 0.32):

Jeg vet, men hvordan ? 😅🙈jeg er ikke konfliktsky av natur, men ekstremt dårlig å si nei eller sette grenser. Og hver gang jeg nevner dette med økonomi til han så blir det møtt med skuldertrekk/ en likegyldig holdning.. mest sannsynlig fordi han vet at han blir «reddet « uansett. Er det ikke meg som redder så bruker han familie eller andre venner som «minibank». 

Han bryr seg ikke om deg

 Du r ikke henge med han mer. Du fortjener bedre.

Anonymkode: fb718...3ed

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan går det med deg, Ts?

Anonymkode: ded4f...dca

Oppdatering. Skriver til alle siden jeg orker ikke svare en og en. 

For det første så har denne tråden virkelig vært en øyeåpner og fått meg til å innse hvor ille tingens tilstand virkelig er ! jeg må få si tusen takk for alle for gode, kreative og omsorgsfulle innputt. 

 jeg MÅ VIRKELIG begynne å jobbe med å stable et godt liv på beina som har GODE mennekser i det og fjerne elementer som er ute etter å skade meg/utnytte meg  :(  Ellers kommer mitt liv til å gå enda mer i dass enn hva det allerde har gjort.. 

Ja, har autisme så det er supervanskelig for meg å se den ekte intensjonen til mennesker iblant. Dette er et stort problem i mitt liv og gjelder ikke kun han. jeg lar meg "lett lure" selv om min alder og livsvisdom burde tilsi at jeg er smartere enn som så :( 

Når det gjelder min sikkerhet så har han aldri vært fysisk mot meg så tviler på at det vil skje. Skulle de mot formodning skje så blir det en telefon til politiet. Det er hovedsakelig mental utpessing , mobbing og økonomi det går i. Jeg syns det er vanskelig å se  hvor grensa går, men ja vi er  i landskapet psykisk vold selv om jeg syns det gjør veldig vondt å innrømme det :( :( 

Uansett- På lørdagen skulle jeg ut å ha det gøy med noen venninner- noe han ikke takler i det hele tatt siden han hater dem (ja mine venner har alltids vært et problem i vårt forhold ) han skrev til meg på sms hvorfor vil jeg ha sånne mongovenner osv.  Skrev å en slags trussel at hvis jeg ikke skjerpet meg så  skulle han komme å banke både meg og mine venner. Han har sagt sånt før så vet det er hundre prosent tomme ord, men absolutt ikke greit uansett føler jeg !! en ting er at han går på meg, en annen ting er når han begynner å gå "etter" mine venner. På dette stadie ble det for useriøst og tragikomisk følte jeg så valgte å blokkere han uten å svare på noen av stygghetene som kom inn - han har derfor vært på blokk siden lørdag formiddag. (skriver dette søndag natt ) 

Igjen - tusen takk for alle gode ord, det betyr virkelig mye i en tøff situasjon ♥️!! 

Endret av Sofie Maria
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (14 minutter siden):

Skrev å en slags  trussel at hvis jeg ikke skjerpet meg så  skulle han komme å banke både meg og mine venner. Han har sagt sånt før så vet det er hundre prosent tomme ord, men absolutt ikke greit uansett føler jeg !!

Dette er en alvorlig trussel mot deg og vennene dine.

IKKE greit! Du kan aldri være 100% sikker på at det ikke skjer.

Du bør vurdere å kontakte politiet for å høre hvordan de kan hjelpe deg.

Ta vare!❤️

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Dette er en alvorlig trussel mot deg og vennene dine.

IKKE greit!

Du bør vurdere å kontakte politiet for å høre hvordan de kan hjelpe deg.

Ta vare!❤️

Ja enig. Det er jo på ingen måte bra i det hele tatt og jeg blir vanvittig sinna/irritert. På den "lyse" siden så vet jeg at det er bare tomme ord siden han har sagt dem x antall ganger før uten at noe faktisk har skjedd. Jeg opplever det som en slags hersketeknikk og et ønske å komme under huden min. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

På den "lyse" siden så vet jeg at det er bare tomme ord siden han har sagt dem x antall ganger før uten at noe faktisk har skjedd. Jeg opplever det som en slags hersketeknikk og et ønske å komme under huden min. 

Du kan aldri være 100% sikker.

Hva om han gjennomfører det denne gangen? Det kan være livsfarlig for deg/dere!

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Du kan aldri være 100% sikker.

Hva om han gjennomfører det denne gangen? Det kan være livsfarlig for deg/dere!

ja skjønner hvor du vil hen og da ville jeg hatt et stort problem.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (5 minutter siden):

ja skjønner hvor du vil hen og da ville jeg hatt et stort problem.. 

Ja.

Det er ikke lett for oss autister å skjønne når ting er seriøst eller ikke. Det er derfor man må være ekstra forsiktig!❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassettspiller skrev (17 minutter siden):

Ja.

Det er ikke lett for oss autister å skjønne når ting er seriøst eller ikke. Det er derfor man må være ekstra forsiktig!❤️

♥️♥️ hundre prosent ! 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde jo akkurat det jeg sa da, han er sur på deg fordi det er vel vanskeligere nå å utnytte deg. Eller hva mente han med at du skulle "skjerpe" deg? 

Han er jo agressiv og ubehagelig når han ikke får ting som han vil. Og denne fyren passer på katten din. Hvorfor ikke finne et godt fosterhjem til katten da? Så slipper du helt å ha kontakt med han. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (4 timer siden):

Uansett- På lørdagen skulle jeg ut å ha det gøy med noen venninner- noe han ikke takler i det hele tatt siden han hater dem (ja mine venner har alltids vært et problem i vårt forhold ) han skrev til meg på sms hvorfor vil jeg ha sånne mongovenner osv. 

Slutt å informere ham om hva du foretar deg.

Han vet vennene dine forteller deg at du ikke skal bruke så mange penger på ham, og allerhelst kutte ham helt ut. Dét er grunnen til han ikke liker at du omgåes dem. Han vil isolere deg fra vennene dine, så de ikke klarer å tale deg til fornuft, og han mister minibanken sin. 

 

Sofie Maria skrev (4 timer siden):

Når det gjelder min sikkerhet så har han aldri vært fysisk mot meg så tviler på at det vil skje. Skulle de mot formodning skje så blir det en telefon til politiet. Det er hovedsakelig mental utpessing , mobbing og økonomi det går i.

(...) Skrev å en slags trussel at hvis jeg ikke skjerpet meg så  skulle han komme å banke både meg og mine venner. Han har sagt sånt før (...)

Hvorfor vente med å kontakte politiet til han _har_ vært fysisk mot deg? En trussel om vold er ulovlig i seg selv. Det bør du anmelde. Så må det bli opp til ham å overbevise politiet, evt. dommer, at det ikke skal taes på alvor. 

Anonymkode: 1d25a...4a4

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sofie Maria skrev (På 12.9.2024 den 0.44):

takk ❤️❤️ Det er nettopp det, en ting er pengene men denne likegyldigheten og selvfølgeligheten hans begynner å tære mye på vårt forhold, hvertfall fra min side, men usikker om han i det hele tatt merker det eller gidder å bry seg om hva jeg føler😔

Selvfølgelig MERKER han det. Han vet akkurat hva han gjør, og driter i deg.

Anonymkode: 3c929...eff

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (5 timer siden):

Uansett- På lørdagen skulle jeg ut å ha det gøy med noen venninner- noe han ikke takler i det hele tatt siden han hater dem (ja mine venner har alltids vært et problem i vårt forhold ) han skrev til meg på sms hvorfor vil jeg ha sånne mongovenner osv.  Skrev å en slags trussel at hvis jeg ikke skjerpet meg så  skulle han komme å banke både meg og mine venner.

Nå må du faktisk velge her, enten velger du deg selv og et normalt liv uten en psykisk, og etterhvert fysisk tipper jeg, voldelig idiot med kontrollerende atferd.

Han styrer livet ditt, bruker pengene dine, utnytter deg og truer med å banke både deg og "mongovennene" dine? 

Jeg kan fortelle deg, jeg har erfaring med vold i nære relasjoner, og en person som allerede utøver psykisk vold og kontroll, er halveis på vei til å være fysisk. Bare fordi han ikke har tatt tak i deg fysisk enda, betyr ikke at det ikke skjer, oppførselen hans vil eskalere sammen med desperasjonen når han ikke får det som han vil eller du oppfører deg "feil" og da vil det begynne. 

Slutt å forsvare ham, slutt å forklare ham, slutt å prøve å endre og fikse ham, det er en feig måte for ikke å måtte ta tak i eget liv. Vil du at dette skal fortsette til dyret dør en naturlig død, så kan du finne andre måter å sabotere for deg selv på? Unnskyld at jeg er krass med deg, men du er i en modus hvor du har mistet kontrollen og ikke ser det selv. Våkne opp før han blir fysisk mot deg og stikk. Få deg en annen pelsbaby, men mest av alt, slutt å kalle dette dyret en baby, og dere som foreldre, du tilegger denne situasjonen tunge følelser som ikke finnes! Klart det er tyngre å stikke når du tror du har en baby på 4 ben.. 

Anonymkode: 7f395...a80

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (4 timer siden):

♥️♥️ hundre prosent ! 

Så hør etter da, greit at du som autist ikke skjønner selv, men når vi prøver å fortelle deg det her i tråden så diskuterer du og forklarer, og bortforklarer, og vil ikke skjønne mye og. 

Anonymkode: 7f395...a80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (På 13.9.2024 den 13.25):

For det første har jeg ikke skrevet hvem dyr det er, men hvor i all verden tar du konklusjonen at jeg er uansvarlig?

Du er jo uansvarlig når du ikke engang har kontroll på eierforholdet til katten (eller hva nå enn dyret er, det er ikke en viktig detalj). Spør om chip betyr at du er juridisk eier, tok det for gitt tidligere i tråden at du mister dyret hvis du kutter han ut, ønsket at dere skulle ha en eller annen delingsløsning osv. 

Hvis jeg har forstått det riktig skaffet du deg dyret uten å bo et sted der det var tillatt. Fordi du hadde en venn/kjæreste den kunne bo hos. Det er rotete og ikke veldig ansvarlig dyrehold. 

Og nå er du i en situasjon der en fyr som har drevet psykisk vold mot deg, truer om fysisk vold. Du sier det aldri har skjedd noe fysisk før, men hvis du mener alvor med å kutte han ut nå, og han merker det, kan det godt hende han eskalerer. 

 

Anonymkode: 5fa73...934

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...