Gå til innhold

Ditt beste sparetips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Del dine beste sparetips! 

Anonymkode: d9667...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke dette risikosport i disse ustabile tider? Jeg har gjort mine litt uvanlige valg, men vil aldri bli beskylt for å råde noen til noe konkret nå. Kan si hva jeg har gjort, men uten å bli beskylt for å råde noen til å gjøre tilsvarende. 

Anonymkode: b1b44...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag mat fra bunnen av. Med ingredienser kan du lage en variasjon av flere retter, ferdigmat er borte så fort det er spist.

Anonymkode: 7a57f...c53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett sparing på autopilot dvs. få på plass trekk samme dag som lønn. Ha et godt gjennomtenkt budsjett som fungerer i hverdagen som tar høyde både for kortsiktig og langsiktig sparing. Da er du ganske god i svingen.

Lykke til med sparing.

Schmuhu

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke dette risikosport i disse ustabile tider? Jeg har gjort mine litt uvanlige valg, men vil aldri bli beskylt for å råde noen til noe konkret nå. Kan si hva jeg har gjort, men uten å bli beskylt for å råde noen til å gjøre tilsvarende. 

Anonymkode: b1b44...c40

Burde gå helt fint😂😂😂

Anonymkode: a7716...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale ned ekstra på boliglån!

Anonymkode: 1cdc4...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta mee bærenett på butikken.

Anonymkode: fbf1c...4d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange sparemål i Dreams-appen, da er pengene borte fra nettbanken som gjør at terskelen for å ta de ut er litt høyere 😅 

Ellers er det mye penger å spare på å ha med handlenett på butikken, planlegge middager for en periode om gangen, ukeshandle og bruke tilbudsappen til å planlegge innkjøp

Anonymkode: d5d5a...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trekk til fond dagen etter utbetaling lønn. Sparer også i boliglån, ikke høyrente, da renta der er høyere.

Bruker kredittkort med kickbacks på alle kjøp.

Deler bil med mannen. Har aldri hatt billån, betaler kontant. 

Har ikke forsikring på dyr, betaler det som trengs. 

Planlegger mat for en-to uker om gangen, basert på hva jeg har i hus. Går da samtidig gjennom tilbud, og har alle apper/medlemsskap. 

Anonymkode: 21197...5a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha penger å spare. Helt ærlig, drittvanskelig å spare hvis du ikke har noe å spare. Å spare 200kr i måneden er ikke motiverende nok da de vokser for sakte. Så øk inntekten uten å øke utgiftene er mitt beste tips! 

Anonymkode: 7abf9...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ha penger å spare. Helt ærlig, drittvanskelig å spare hvis du ikke har noe å spare. Å spare 200kr i måneden er ikke motiverende nok da de vokser for sakte. Så øk inntekten uten å øke utgiftene er mitt beste tips! 

Anonymkode: 7abf9...ee7

Selvfølgelig kan man tilpasse livsstilen. Jeg sparte selv som student, og som nyetablert. For å aldri måtte ta opp billån, for å komme tidlig inn på boligmarkedet. Som igjen genererer flere penger til sparing, eller forbruk på det som er verdt det. 

Tror de som lever fra lønn til lønn nesten gjør det uansett. Da de aldri har lært seg forskjellen på "har jeg råd" og "er det verdt det". 

Anonymkode: 21197...5a3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i spare? Spare for å få det til å gå rundt hver måned, eller spare for å kunne ta seg et friår? 

Hvis det er det første er jeg enig med c53, lag mat fra bunnen og ha lite ferskvarer i kjøleskapet for da tvinges man til å spise opp ting før det går ut på dato, det er tusenvis å spare hver måned. Jeg spiser sunt og allsidig for ca. 2500 kr i måneden. Jeg plukker sopp og bær hele sommeren, går på slang og dyrker noen enkle ting i en pallekasse. Det høres kjipt og kjedelig ut, men det ligger mye mestring og glede i å være flink og se at det er penger til overs. Og ikke minst, minske profitten til de store matvarekjedene. 

* Lær enkle reparasjoner du kan gjøre selv (YouTube!). For eksempel noe så enkelt som å ta fra hverandre rørene under vasken og tømme dem for dritt hvis de går tette i stedet for å kjøpe en flaske på Jernia til 139 kr, eller enda verre, bestille håndverker.

* Ikke la penger man måtte ha til overs stå på brukskonto, sett alt fra første krone på en sparekonto med god rente.

* I stedet for å betale abonnement for bøker og filmer, bruk gratistjenestene Libby og Filmoteket, det vil si biblioteket.

* Finn fram en sykkel for gratis trening, og ikke kjøp spesialklær å sykle med, bruk noe gammelt som er på nippet til å resirkuleres.  

* Må noe kjøpes inn, noe som er gått i stykker, kjøp på loppis. Kjøp mobiler og andre elektriske varer brukt via finn. Mange byer har resirkuleringsstasjoner som selger veldig mye bra. 

Hvis det er det andre er det egentlig bare å kutte ut alt som heter reising, klær, sminke, kulturopplevelser, ting til huset, bruk av bil, og også redusere på sosiale ting som sluker mye penger. Det høres kjipt ut, men premien er fantastisk. Jeg gjorde det og kan anbefale det til alle. 

 

Anonymkode: 3b7ee...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* Om man bruker strømming for serier og film - ha bare 1! Nå har jeg Netflix, skal bytte til høsten for å se farmen 🤓

* Gå så lite på butikken som mulig, særlig om man er som meg og bare «må» ha med unødvendig dilldall i handlekurven. Setter opp matliste og spiser det som går ut på dato først. Jeg kaster 0 mat!! 

* Salg er bra, men pass på, var det virkelig spart penger om du ikke planla å kjøpe det uansett? Kjøp kun ting på salg som var planlagt handel i budsjett uansett. Evt utsette kjøpet til det er på salg. IKKE kjøp ting du kommer over på salg, som «oj, salg på kjeler, kanskje jeg skal bytte ut de jeg har?» Var ikke tanken der fra før av, ikke bli lurt til å bytte. Samme gjelder alt av mat, ikke kjøp kjøttdeig om du uansett ikke planla å kjøpe det for de neste to ukene. «Greit å ha i fryseren»-tankegang krever ganske bra planlegging. Gjør du ikke planleggingen og/eller ikke gjennomfører, så er det tapte penger. 

* Rydd! Folk har ofte mer enn de vet selv. Lag ryddige systemer hvor du får brukt opp det du har. Fant nettopp ut at jeg har maskara og sjampo for ut året og vell så det. 

Anonymkode: f7520...05e

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av en sum til sparing den dagen du får lønn. 

Sett de på en sparekonto i en annen bank, i fond, i BSU, hva som nå passer deg best, men få de bort fra konto og ut av syne. Et sted det ikke er lett å bare hente dem frem igjen om du blir i beit for penger.

Så må du bare klare deg med det du har igjen, selv om det blir trangt. Om summen er 500 eller 5000 tilpasser du etter hva du får inn, men ha et fast trekk ut, og så regner du de pengene som brukt opp. Jeg setter av 2000 i fond hver måned. Det blir trangt av og til, men det går, har jeg ikke mer penger en måned så har jeg ikke mer penger. Passer på å alltid ha litt mat i fryseren og basisvarer i skapet, så jeg ikke går sulten om det skulle knipe skikkelig. Så lenge man betaler regninger ved forfall og har mat tilgjengelig, er det ikke så farlig om det blir slunkent på slutten av måneden i blant. 

Anonymkode: 73bdd...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...