Gå til innhold

Familiebarnehage OK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om det er lenge til det blir aktuelt har vi nå søkt på barnehageplass

(3 forskjellige).

Den ene er en familiebarnehage - noen synspunkter på dette?

Har hørt at fam.bhg ikke har pedagogisk ansatte/førskolelærere 100% av tiden, men bare 20-25% av tida...men er det egentlig så nødvendig med pedagoger i bhg på 1-2 åringer? Vi gikk jo i bhg for 25 år siden uten dette og har vokst opp som 'normale' mennesker

:ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Selv om det er lenge til det blir aktuelt har vi nå søkt på barnehageplass

(3 forskjellige).

Den ene er en familiebarnehage - noen synspunkter på dette?

Har hørt at fam.bhg ikke har pedagogisk ansatte/førskolelærere 100% av tiden, men bare 20-25% av tida...men er det egentlig så nødvendig med pedagoger i bhg på 1-2 åringer? Vi gikk jo i bhg for 25 år siden uten dette og har vokst opp som 'normale' mennesker

:ler:

Tror du har mye rett i det ja. Foreldre er jo som oftest heller ikke pedagoger, og de klarer fint å oppdra barna sine. Ungene får nok lekt, utforsket og lært ting like bra i en familiebarnehage :)

søsteren min gikk i det de første årene og hun stortrivdes :)

Og; tanten min er pedagog, men hun bedriver ikke den virksomheten ovenfor datteren sin ;)

Skrevet

Vi fleste som jobber med de små barna har gudskjelov en annen innstilling enn det der.. :forvirret: Hvis dere tror at de på 1 og 2 år ikke kan eller har behov for annet enn sove spise og være ren og tørr...da tar dere feil! ;)

Skrevet
Vi fleste som jobber med de små barna har gudskjelov en annen innstilling enn det der.. :forvirret: Hvis dere tror at de på 1 og 2 år ikke kan eller har behov for annet enn sove spise og være ren og tørr...da tar dere feil! ;)

Eh, jeg sa da alldeles ikke det! jeg sa jo nettopp at de får lekt, utforsket og lært nye ting! :overrasket:

Skrevet

svaret var ment til trådstarter..."at det ikke er behov for ped. pers på småbarn..." :forvirret:

Skrevet
svaret var ment til trådstarter..."at det ikke er behov for ped. pers på småbarn..." :forvirret:

Ok...

Men jeg tror vel de klarer seg fint uten det jeg og da ;)

Skrevet

???

Skrevet

Jeg for min del har klart å gi min datter input ut over måltider og tørre bleier helt uten pedagogisk utdannelse jeg da. Bare så det er sagt.

Skrevet

Regner da med at de blir aktivisert på noe vis, enten det er tur ut, baking, leking eller annet samvær. Må man virkelig ha høyskoleutdanning for å gjøre folk av barn i den alderen?

I think not.

Skrevet

OK, så iflg deg burde alle småbarnsforeldre gå på kurs og få lisens for å oppdra barn pedagogisk riktig?

:overrasket:

Gjest StoreSky
Skrevet

Nå skjønner jeg hvorfor Førskolelærere er så dårlig betalt.

Førskolelærer'n på små-barnsavdeling. (med masse lykkelige foreldre som er GLAD for at pedagoger er der og tar seg av de små.)

Gjest StoreSky
Skrevet
OK, så iflg deg burde alle småbarnsforeldre gå på kurs og få lisens for å oppdra barn pedagogisk riktig?

:overrasket:

Med div. oppslag i medier i det siste; så ja, enkelte kunne jaggu trengt et kurs eller fem i hvordan oppdra barn.

For hvordan praksiseres:

-"straff"/reaksjoner

-mat

-omsorg

-daglig stell

-aktiviteter- hva og hvordan

-ansvar som de små får/ikke får

-lek

-sosial omgang

-fysiske aktiviteter

-etc, etc.

TRO meg, mange har utrolig merkelig syn på barnas evner!!

Gjest StoreSky
Skrevet

Kan jo svare på trådstarters innlegg også:

Jeg tror ikke det er noe i veien med familiebarnehager. Og nei, ofte er førskolelærer der en dag i uken.

Skrevet
Nå skjønner jeg hvorfor Førskolelærere er så dårlig betalt.

Førskolelærer'n på små-barnsavdeling. (med masse lykkelige foreldre som er GLAD for at pedagoger er der og tar seg av de små.)

Er vel ingen her som har sagt at det er en ULEMPE med pedagogisk tilbud. Men det er forskjell på ulempe og nødvendighet.

Skrevet
Er vel ingen her som har sagt at det er en ULEMPE med pedagogisk tilbud. Men det er forskjell på ulempe og nødvendighet.

:Nikke:

Skrevet

Vil bare si at jeg gikk i familiebarnehage da jeg var liten. (Fra jeg var 5-7år) Og det er noe jeg husker som positive år.

Vi var hos ei dame som hadde fem barn. Hun hadde en egen etasje for oss.

Det fine er at når man er så få, har man tid til alle. En gang i uken møttes alle "avdelingene" og hadde felles lunsj og gym. Ofte var vi på besøk hos andre avdelinger og lekte med dem. Vi hadde også masse felles turer sammen ute.

Nå er det kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg ville ikke vært betenkt med å sette mitt barn i en familiebarnehage. Det er også det jeg vurderer fremfor en vanlig barnehage.

Vi fikk så god kontakt med barnehagetanten vår, at jeg til og med fikk kort i konfirmasjonsgave. En tegning jeg lagde da jeg gikk der, som hun hadde scannet inn og lagd kort av. Kjempehyggelig!

Skrevet

Det er vel sikkert ulik praksis i familiebarnehager, men i den familiebarnehagen jeg har jobbet var det akkurat som i en vanlig, privat barnehage. Førskolelærere og ufaglært personell om hverandre.

Det barn i dag trenger er voksne som ser dem og har tid til dem - jeg er ikke tvil om at barna hadde en annen, roligere barnehagehverdag da barnehagen vår var familiebarnehage enn i dag, når den er ordinær. Men begge deler har positive sider ved seg.

Selvsagt er pedagogikk viktig, men at det er en nødvendighet for en god familiebarnehage at personalet er førskolelærerutdanna, det er jeg ikke enig i.

Det blir jo som å være hos dagmamma nesten, bare at det er litt flere barn å leke med - og ingen setter vel krav til at en dagmamma skal være førskolelærer, eller?

Gjest StoreSky
Skrevet

Jordbær: fem barn på en dame?

det er mindre voksne enn de fleste barnehager/familiebarnahager.

Normen for småbarn er 9 barn per tre voksne -en av de pedagog

Storebarnavdeling: 18 barn per tre voksne -en av de pedagog.

Forøvrig er jeg absolutt enig i at det er ikke BARE utdannelsen som sier noe om man er god til å ta vare på barn. Personlig egenhet veier mye!

Skrevet

Storesky:

Japp.. Vi var 4-5 barn til en hver tid.

Men nå var det ikke flere barn DER, og det tror jeg har litt betydning i forhold til hvor mange voksne pr barn det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...