Gå til innhold

USA-valget 2024

Surpomp

Anbefalte innlegg

Al Bundy skrev (18 timer siden):

Er det noe jeg har gått glipp av i akkurat denne tråden? Det er jo ingen av disse tullete "anonymBruker". Liker det!

Enig. Her gikk det faktisk an å snakke om dette på en normal måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Athod skrev (12 timer siden):

Det blir i hvertfall tull å hevde at menn som hater kvinner var grunnen til Harris tapte. Det var flere kvinner enn menn som hoppet over tii Trump når man sammenligner med resultatet i 2020. Samme med minoriteter.

Menn som ikke vil ha en kvinne som president var garantert Trump fanboys fra før av uansett.

Nettopp.

Det vil kanskje overraske folk, men det er enormt mange kvinner i USA som er pro life.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musk linker til norske medier som sier folk at ringer til hjelpetelefonen fordi de har psykisk sammenbrudd etter et valg i USA. 

Litt flaut 😅

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (8 timer siden):

Nå er ikke tallene helt klare enda, men ifølge min personlige googler chatgpt stemte rundt 140 millioner i dette valget, aka 41,9% av alle amerikanere. 

Derfor er det ikke SÅ vanskelig å tro at litt over halvparten av disse er idioter. 

Og vi har sett det før. Folk som stemmer mot sine egne interesser fordi de blir skremt av en "fiende". Denne gangen er disse fiendene demokrater, transpersoner og innvandrere. Og demokratene har feilet i å prøve det samme, selvom deres skremselspropaganda om Trumps storhetstanker kommer fra han selv og hans tidligere medarbeidere, samt en del fra hans familie. 

Gudene veit hva han vil gjøre. Eneste jeg vet er at jeg hverken stoler på han, Musk, RFK jr, Vance eller noen i den gjengen der for de har bevist gang på gang at de kun jobber for seg selv og sin makt. 

Håper jeg tar feil og at han make america great again, og det kan bare tiden vise. 

Egentlig ganske sprøtt. Kun ca. 20% av amerikanerne stemte altså på Trump.

(Og tilsvarende for Harris, såklart).

Skjønner at alle ikke er stemmeberettiget..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (På 5.11.2024 den 18.07):

Det er jo en tøvete ensidig tolkning.

Attentatforsøk, omtale motstandere som avskyelige og søppel, ta uttalelser bevisst ut av kontekst, generell svartmaling, Antifa og BLM sine herjinger og mer er ikke akkurat konfliktskyhet.

Hva har Harris med alt dette å gjøre? Ingen verdens ting.

Attentatforsøkene ble gjort av republikanere/høyreekstreme/mentalt syke.

Trump omtaler velgere som søppel og dritt, og at de er ubrukelige til annet enn å gi ham stemmer.

Generell svartmaling? Er du våken eller? Trump har kalt Harris stygge ting hver eneste gang han har holdt et møte.  

Jegern Puahate skrev (På 5.11.2024 den 18.28):

Nope, jeg ser klart og tydelig at det er kranglefanter og dramaqueens på begge side. De som hevder at en side er englebarn er ideologisk blinde. 

Det er deg, det. Se over.

Ekstrem dobbeltmoral på deg igjen.  

Jegern Puahate skrev (På 5.11.2024 den 19.37):

Om Trump har vært brei og ufin i kjeften? Utvilsomt.

Om han har stått bak attentatforsøk? Det har ikke jeg fått med meg.

Om han står bak Antifa og BLM? Heller tvilsomt..

Brei og ufin? Han har blant annet snakke om å rette våpen mot andre.

Harris/venstresiden har ikke stått bak noen attentatforsøk.

Trump sto bak kuppforsøket og angrepet på de folkevalgte 6. januar 2021.

Endret av jabx
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klesstativ skrev (På 5.11.2024 den 21.23):

Ser frem til (minst) fire nye år med Trump.

Populisme = populær politikk man selv ikke er tilhenger av. Altså et rent, fordummende skjellsord uten substans.

Det er ikke noe galt med populisme som sådan.

Det Trump driver med er falsk populisme.

Anonym1002 skrev (På 6.11.2024 den 8.18):

De har ihvertfall hjerne begge 2, i motsetning til Biden og hans narkomane sønn.

Trump er jo klinisk hjernedød, og den ene sønnen hans pleier å kjøre direktesendinger på sosiale medier i ekstrem kokainrus.

Så som vanlig er det dobbeltmoral fra Trump-tilhengere.

apekatten123 skrev (På 6.11.2024 den 8.22):

Hvorfor? Trump er en fredsmann. Harris hadde vært mye skumlere mtp ww3.

En "fredsmann" som fortsatte krigene i Irak og Afghanistan, som økte droneangrep på sivile med flere hundre prosent, som bombet blant annet Syria og Somalia, som drepte en iransk general, som gjennomførte kuppforsøk i Venezuela, som har sagt han ønsker å angripe Mexico, som vil gi Israel uendelig med penger og våpen til krigføring, som har en kommende visepresident som sier han vil starte krig med Iran, osv.

Fredsmann? Troller du nå?  

Anonym1002 skrev (På 6.11.2024 den 9.02):

Ja, 1,5 grader varmere er så utrolig mye farligere enn 12.000 atombomber ikke sant? Husk å resirkulere under ww3.

Hvorfor driver du og snakker om atombomber hele tiden?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (På 26.10.2024 den 13.42):

Og alt du skriver om kupp og bla bla er bare vås. Harris ble valgt som en del av Biden-administrasjonen. Hun klarte så å sikre seg flertallet av valgmenn fra partiet. Det er nemlig slik kandidaten velges. Det er ikke noe "kupp", det er slik det har vært i alle år.

Det har ikke vært slik "i alle år" at vinneren av primærvalget ikke nomineres som partiets kandidat. Tvert imot har det vært slik at den som har blitt valgt, først har måttet delta i primærvalget og ved å vinne dette har han blitt nominert som partiets kandidat.  Harris deltok ikke i primærvalget, men ble likevel valgt som Det demokratiske partiets kandidat etter at Joe Biden, som vant primærvalget helt suverent, ble presset til å trekke seg av eliten som bestemmer i Det demokratiske partiet, da han omsider stilte opp i en debatt mot Donald Trump og det ble åpenbart for alle at hans kognitive evner har tapt seg enormt som følge av hans høye alder.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (På 6.11.2024 den 10.59):

Hvorfor er folk skeptiske til at han vil avslutte krigen i Ukraina egentlig? Tipper det vil skje ganske raskt, men han vil nok presse Ukraina til å gi fra seg noe land i øst.

Han vil altså la USAs fiende vinne over en av USAs allierte. USA vil bli latterliggjort og fremstå svakt og nølende. Dette vil Kina definitivt merke seg.

Og lar man Putin slippe unna med å ta disse landområdene, så vil han bare gjøre seg klar til neste invasjon. Han kommer ikke til å gi seg.

Rastebenk skrev (På 6.11.2024 den 11.10):

Jeg hørte nylig en podcast om at Russlands økonomi er i sterk vekst og går helt strålende.

Det går ikke strålende. Veksten er på grunn av penger som kastes inn i krigføring. Dette er ikke bærekraftig over tid.

Athod skrev (På 6.11.2024 den 11.24):

Hvorfor er fordi Trump ikke er interessert i å støtte krigen, og Ukraina er uansett i ferd med å tape hvis de ikke får økt støtte.

Ja, Trump er opptatt av å svekke USA internasjonalt, og vil la USAs fiende vinne.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Det har ikke vært slik "i alle år" at vinneren av primærvalget ikke nomineres som partiets kandidat. Tvert imot har det vært slik at den som har blitt valgt, først har måttet delta i primærvalget og ved å vinne dette har han blitt nominert som partiets kandidat.  Harris deltok ikke i primærvalget, men ble likevel valgt som Det demokratiske partiets kandidat etter at Joe Biden, som vant primærvalget helt suverent, ble presset til å trekke seg av eliten som bestemmer i Det demokratiske partiet, da han omsider stilte opp i en debatt mot Donald Trump og det ble åpenbart for alle at hans kognitive evner har tapt seg enormt som følge av hans høye alder.

Hans kognitive forfall var helt åpenbart allerede i valget i 2020. Bare media som drev å gaslighted hele befolkningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, avsporinger, og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fortsette å latterliggjøre og kalle halve amerika for "dumme" og "idioter" vil ikke hjelpe noe som helst. Tvert i mot, så vil det bare øke avstanden.

Trump er Trump, men han vil vi være ferdige med om fire år. Det er politikken amerikanerne stemmer på. Og hvis man ikke er villige til å prøve å forstå hvorfor så mange millioner amerikanere så til de grader gir beskjed om at de vil ha en annen politikk enn det Biden har ført, så kommer man ingen vei.

Det samme gjelder skremselspropagandaen som nå dundres ut. Dommedagsprofetier over en lav sko, tredje verdenskrig, USA ut av NATO etc. Avisene skriver om at krisetelefonene er "nedringt" av folk med angst etter valgresultatet. Dette er svært uheldig, og det bidrar ikke til noe som helst bra. Trump er valgt, fair and square, og det må vi forholde oss til.

Personlig er jeg jo spent på hva som vil skje med utenrikspolitikken, og da spesielt situasjonen i Ukraina, men jeg orker ikke sette meg ned og bekymre meg for dette nå.

Og enten folk vil innrømme det eller ikke - selvsagt er også en del av dette et motsvar mot woke-bølgen i USA, som på enkelte områder er helt ekstrem.

Endret av Tiger Jack
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger Jack skrev (1 time siden):

Og enten folk vil innrømme det eller ikke - selvsagt er også en del av dette et motsvar mot woke-bølgen i USA, som på enkelte områder er helt ekstrem.

Jeg synest at den der abort diskusjonen de driver med i USA er helt ekstrem også. Jeg synest det på en måte er like ekstremt å tillate abort frem til termin, som det er å ikke tillate aborter i det hele tatt. Jeg synest det er grotesk. 

Det er 10 stater som har total ban, og 8 som ikke har noe begrensning. Resten ligger et sted midt i mellom. Befolkningen som helhet ligger et sted midt i mellom. 

Konsekvensene av et forbud mot abort har mye større negative konsekvenser på befolkningen enn at abort er lov frem til termin. Da det sannsynligvis heller ikke i USA finnes så mange gale mennesker at dette er særlig praktisk. Disse aktivistene som roper om rett til abort etter at babyen er født, noe vi ville kalle for drap, er nok ikke særlig mange. 

…… men det er mye ekstremt. Om de hadde hatt et system innenfor rimelighetens grenser fra starten av så hadde man ikke fått disse ekstreme diskusjonene. Det er i mine øyne helt kokko. De fleste mennesker hos oss, i Europa og i USA også er for fri abort frem til et visst fokus, så kan man ha diskusjoner om akkurat hvilken uke. Man må jo ha mennesker, leger, jordmødre, sykepleiere etc som skal utføre disse handlingene også. Snakk med norske jordmødre som har vært med på senaborter hvor de sitter med «nyfødte» barn mens de puster og lever frem til det tar slutt. Det er litt av en påkjenning.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (3 minutter siden):

Jeg synest at den der abort diskusjonen de driver med i USA er helt ekstrem også. Jeg synest det på en måte er like ekstremt å tillate abort frem til termin, som det er å ikke tillate aborter i det hele tatt. Jeg synest det er grotesk. 

Jeg satt også kaffen i halsen da jeg leste om abort opp til fødsel. Men så viste det seg at det er ekstreme tilfeller med alvorlig syke foster. Ifølge wikipedia gjelder det 1% av aborter, ergo veldig få og i helt spesielle tilfeller der barnet ikke hadde overlevd uansett. 

Men det har vært en god taktikk av Trump og bruke dette, for det høres jo helt kvalmt ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (1 minutt siden):

Jeg satt også kaffen i halsen da jeg leste om abort opp til fødsel. Men så viste det seg at det er ekstreme tilfeller med alvorlig syke foster. Ifølge wikipedia gjelder det 1% av aborter, ergo veldig få og i helt spesielle tilfeller der barnet ikke hadde overlevd uansett. 

Men det har vært en god taktikk av Trump og bruke dette, for det høres jo helt kvalmt ut. 

Det er heldigvis fornuftige kvinner som gjør at dette ikke er en praktisk problemstilling. Det er derimot ikke bare alvorlig syke fostre. Det gjelder også uønskede barn, men heldigvis gjelder det ikke særlig mange tilfeller. Da de fleste kvinner som ønsker aborter sørger for at det blir gjort tidligere i svangerskapet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har peiling på økonomi som kan forklare om Trumps økonomiske plan faktisk kan ha noen positive effekter? Jeg greier ikke å se det (utenom på veldig lang sikt, om de på et eller annet vis gjør seg helt uavhengige av verden rundt og produserer alt selv). Jeg skjønner ikke helt hva disse som "voted for the economy" ser?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (1 time siden):

Noen her som har peiling på økonomi som kan forklare om Trumps økonomiske plan faktisk kan ha noen positive effekter? Jeg greier ikke å se det (utenom på veldig lang sikt, om de på et eller annet vis gjør seg helt uavhengige av verden rundt og produserer alt selv). Jeg skjønner ikke helt hva disse som "voted for the economy" ser?

Økonomien i USA går så det griner den. Det er vanlige folk som ikke får endene til å møtes på nøyaktig samme måte som her i Norge! Villet retorikk og politikk. 

Vi er sååå tilbake på 30 tallet nå. Ingen har lært noe som helst fra fortiden. Se hva Hitler gjorde. Privatiserte alt,Tariffer på import. Det er som å lese historie. Vi er vel noe slikt som Italia nå da. Listhaug er vel en slags Mousselini. Uansett uviktig. Det viktige er hvor hodet på folk er. Folk som tilsyenlatende er både godt utdannet og har vett. De forstår ikke hva som skjer,og hvorfor. Det er skremmende!

Resultatet kommer til å bli stygt. Tror noen at Tyskere,Italienere og andre fascister tenkte at utfallet på politikken som førtes den gang ville endet med verdenskrig,massedeportasjoner og massedrap på enkelt grupper? Nei!

Det vi enda mangler er at utlendinger får kebabsjappene sine brent,og at det er åpenlys rasisme i gatene. Hmmm. Vent?

Vi er stokk dumme,ingenting ser ut til å nå inn hos noen

Endret av Fant80
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fant80 skrev (43 minutter siden):

Økonomien i USA går så det griner den. Det er vanlige folk som ikke får endene til å møtes på nøyaktig samme måte som her i Norge! Villet retorikk og politikk. 

Vi er sååå tilbake på 30 tallet nå. Ingen har lært noe som helst fra fortiden. Se hva Hitler gjorde. Privatiserte alt,Tariffer på import. Det er som å lese historie. Vi er vel noe slikt som Italia nå da. Listhaug er vel en slags Mousselini. Uansett uviktig. Det viktige er hvor hodet på folk er. Folk som tilsyenlatende er både godt utdannet og har vett. De forstår ikke hva som skjer,og hvorfor. Det er skremmende!

Resultatet kommer til å bli stygt. Tror noen at Tyskere,Italienere og andre fascister tenkte at utfallet på politikken som førtes den gang ville endet med verdenskrig,massedeportasjoner og massedrap på enkelt grupper? Nei!

Det vi enda mangler er at utlendinger får kebabsjappene sine brent,og at det er åpenlys rasisme i gatene. Hmmm. Vent?

Vi er stokk dumme,ingenting ser ut til å nå inn hos noen

Ja..ganske skremmende hvor lettlurte vi mennesker er. Ser akkurat på dokumentaren "Hitler og nazistene" som ligger på netflix. Herregud så mange likhetstrekk det er. Tyskerne var også superfornøyd med han fordi de fikk bedre økonomi. Det begynner i det små. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (1 time siden):

Ja..ganske skremmende hvor lettlurte vi mennesker er. Ser akkurat på dokumentaren "Hitler og nazistene" som ligger på netflix. Herregud så mange likhetstrekk det er. Tyskerne var også superfornøyd med han fordi de fikk bedre økonomi. Det begynner i det små. 

Notat: Tyskerne fikk TILSYNELATENDE bedre økonomi. Men i virkeligheten var den tyske økonomiske veksten etter 1933 falsk, den hvilte på en akselererende statsgjeld. Pengene ble brukt hhv. på å blidgjøre befolkningen, og å ruste opp militæret som forberedelse på en storkrig. Lite ble investert i industri o.l. som kunne gi bedre inntekter i framtida.  Planen var hele tida å føre en apokalyptisk krig med målsetning om å erobre landområder i øst (helt opp til Ural). Da krigen startet i 1939 var den tyske stat kanskje 6 måneder unna konkurs, da gjelden hadde vokst til et punkt hvor de ikke ville kunne betjene rentene og det ikke var mer kreditt å hente. (Når krigen først var ordentlig i gang, gjaldt andre regler; mye av betalingene kunne fryses, og staten plyndret okkuperte områder. Hvis krigen hadde stoppet opp et sted før total seier, ville også den økonomiske kollapsen komme.)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med alle TikTok videoene der Amerikanske velgere sier de ikke har noe bevis for at de har stemt? De stemmer jo med fullt navn,og får en barcode til scanning som kvittering. Veldig mange sier de får opp at de ikke har stemt. Sketchy?!? Vet jo slike ting som dette alltid kommer etter et valg,og det ville vært ekstra ille om det var republikanerene som tapte,men er det altså igjen snakk om stemmejuksing?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...