Kath- Skrevet 10. september 2024 #1 Skrevet 10. september 2024 Jeg er i en periode nå med mye angst og stress. Mye angst relatert til magen. Har helseangst i perioder ellers generalisert angstlidelse. Har ibs og kronisk magekatarr som blir vesentlig verre når jeg har disse periodene. Er til vanlig treg i magen og perioder med halsbrann/magevondt. I denne perioden jeg er i nå så har jeg disse plagene: Har vekslende avføring. Dager med løs mage/ så treg mage. kvalme, brekninger, spenningspine, hjertebank, urolige bein, øresus osv osv.. dager jeg føler meg helt ok og andre dager føler jeg meg veldig uggen. Disse dagene er det vanskelig å spise, og maten kan vokse i munn. Kan ikke gå lenge uten mat pga refluksen min så må spise lite og ofte. Meste parten av tiden går til å tenke på det her som også gjør meg veldig oppmerksom på magen/kvalmen. Som igjen gjør det bare være. Angst for angsten. Tror jeg også har opplevd et par angstanfall pga dette hvor jeg blir uvel, svett så plutselig kald og høy puls. men pga helseangst så er jeg redd det er andre ting selv om jeg egentlig vet det er angsten. Er vel det som er så «moro» med angst. Har tatt blodprøver/avføringsprøver og de kom tilbake fine så legen gar gitt meg beskjed om å prøve å stresse ned og ikke bekymre meg. Ikke så lett, veldig ond sirkel! Flere som kan relatere seg til dette?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #2 Skrevet 10. september 2024 Ja, jeg får kvalme, brekninger og det svir i magen når jeg har angst eller stresser mye. Vekslende avføring har jeg bestandig så det tenker jeg lite over. 😅 Det som har hjulpet meg med stress og angst har vært 1. kognitiv terapi og mye øving og jobbing 2, medisiner 3. guidet meditasjon 4. distraksjon. I en periode når kvalmen var konstant fikk jeg kvalmestillende for den. Funket som bare det. Anonymkode: 05cfd...da3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #3 Skrevet 10. september 2024 Jeg har ADHD og kraftig IBS, så jeg kan relatere. Det jeg har erfart er at angsten påvirker magen, og omvendt. Det jeg også har lært, er at blodprøver ikke nødvendigvis viser et riktig bilde. Dvs at det kan være at du mangler mineraler selv om blodprøvene er ok. Og mangler du mineraler, så påvirker det både mage og angstnegativt. Det som har vært viktig for magen min, er konsekvent godt kosthold. Jeg kan ikke spise mat som irriterer magen, og for meg innebærer det en lang liste med ingredienser. Det aller verste er belgfrukter og korn, og noe frukt/grønnsaker. Jeg spiser mat fra bunnen, og passer også på å drikke godt med vann gjennom dagen. Hydrering er veldig viktig for tarmen. Men det er flere ting som påvirker væskebalansen, ikke bare det vi drikker. Har du for lite mineraler (salt, kalium, magnesium, kalsium) over tid, så påvirker det også magen. Og angsten. Jeg svetter mye pga angst, og da mister kroppen dette. Så jeg passer på å spise mat som er veldig rikt på bl.a kalium, og drikker salt i tillegg. Innimellom tar jeg også tilskudd av kalium og magnesium, som har vært ekstremt bra for både mage og angst. Mtp kalium så har jeg gjort det i samarbeid med lege,altså sjekket at nivåene ikke har blitt for høye. Men det skal for folk flest mye til, så lenge man tar normale doser. Legen har forøvrig rett i at det er viktig å stresse ned. Men det er vanskelig å roe ned en kropp hvis det er fysiske ting som også må taes tak i. Anonymkode: 722f9...e75 1
Kath- Skrevet 10. september 2024 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2024 Takk for svar. Godt å kunne lufte tankene rundt dette til andre som kan føle det litt på samme måte.
Kath- Skrevet 10. september 2024 Forfatter #5 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har ADHD og kraftig IBS, så jeg kan relatere. Det jeg har erfart er at angsten påvirker magen, og omvendt. Det jeg også har lært, er at blodprøver ikke nødvendigvis viser et riktig bilde. Dvs at det kan være at du mangler mineraler selv om blodprøvene er ok. Og mangler du mineraler, så påvirker det både mage og angstnegativt. Det som har vært viktig for magen min, er konsekvent godt kosthold. Jeg kan ikke spise mat som irriterer magen, og for meg innebærer det en lang liste med ingredienser. Det aller verste er belgfrukter og korn, og noe frukt/grønnsaker. Jeg spiser mat fra bunnen, og passer også på å drikke godt med vann gjennom dagen. Hydrering er veldig viktig for tarmen. Men det er flere ting som påvirker væskebalansen, ikke bare det vi drikker. Har du for lite mineraler (salt, kalium, magnesium, kalsium) over tid, så påvirker det også magen. Og angsten. Jeg svetter mye pga angst, og da mister kroppen dette. Så jeg passer på å spise mat som er veldig rikt på bl.a kalium, og drikker salt i tillegg. Innimellom tar jeg også tilskudd av kalium og magnesium, som har vært ekstremt bra for både mage og angst. Mtp kalium så har jeg gjort det i samarbeid med lege,altså sjekket at nivåene ikke har blitt for høye. Men det skal for folk flest mye til, så lenge man tar normale doser. Legen har forøvrig rett i at det er viktig å stresse ned. Men det er vanskelig å roe ned en kropp hvis det er fysiske ting som også må taes tak i. Anonymkode: 722f9...e75 Takk for svar. Kanskje jeg skal spørre legen om det med mineraler og slikt. Eneste som slo ut på blodprøver var litt lave folatverdier. Jeg har alltid slitt med urolige ben så kan godt hende jeg mangler noen mineraler. ja det kan fort bli en ond sirkel på dette siden jeg faktisk har en mage som er følsom fra før. Så om jeg får litt vondt så gir dette meg angst i frykt for at jeg skal bli veldig syk. Er slik at jeg våkner opp med angst mage og da blir magen veldig urolig pga angsten. Så det er på en måte begge deler så derfor jeg grubler mye selv om jeg egentlig sitter på svaret. Går til psykolog så skal spørre litt om hjelp ang stress og angst mestring.
Kath- Skrevet 10. september 2024 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, jeg får kvalme, brekninger og det svir i magen når jeg har angst eller stresser mye. Vekslende avføring har jeg bestandig så det tenker jeg lite over. 😅 Det som har hjulpet meg med stress og angst har vært 1. kognitiv terapi og mye øving og jobbing 2, medisiner 3. guidet meditasjon 4. distraksjon. I en periode når kvalmen var konstant fikk jeg kvalmestillende for den. Funket som bare det. Anonymkode: 05cfd...da3 Da er jeg ikke alene. Kan jeg spørre hvilken medisiner som hjalp deg ? Og hva gjør du for å håndtere angst ?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #7 Skrevet 10. september 2024 Kath- skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Kanskje jeg skal spørre legen om det med mineraler og slikt. Eneste som slo ut på blodprøver var litt lave folatverdier. Jeg har alltid slitt med urolige ben så kan godt hende jeg mangler noen mineraler. ja det kan fort bli en ond sirkel på dette siden jeg faktisk har en mage som er følsom fra før. Så om jeg får litt vondt så gir dette meg angst i frykt for at jeg skal bli veldig syk. Er slik at jeg våkner opp med angst mage og da blir magen veldig urolig pga angsten. Så det er på en måte begge deler så derfor jeg grubler mye selv om jeg egentlig sitter på svaret. Går til psykolog så skal spørre litt om hjelp ang stress og angst mestring. Lavt folat kan påvirke angst og fordøyelse, så rart legen din ikke nevnte det for deg. Husker du hva b-12 nivået ditt lå på? B-12 mangel ble forbigått hos meg i mange år fordi det lå innenfor normalen, men det lå helt i nedre del. Så lurt å sjekke opp, for det er dessverre ikke alltid leger har fokus på annet enn "innenfor". Man kan likevel ha en funksjonell mangel. Urolige ben er typisk for magnesium og b12, men også bl.a d vitamin. Som med b12, så er det viktig at d vitamin ligger godt innenfor. Hva er det du spiser og drikker gjennom en normal dag? Vær spesifikk. Røyker du eller drikke kaffe? Anonymkode: 722f9...e75
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #8 Skrevet 10. september 2024 Kath- skrev (11 minutter siden): Da er jeg ikke alene. Kan jeg spørre hvilken medisiner som hjalp deg ? Og hva gjør du for å håndtere angst ? Jeg trengte beroligende medisin fordi angsten min, i den perioden den virkelig toppet seg og jeg ble veldig syk, var knyttet opp mot en spesiell og midlertidig situasjon. Hvis det hadde vært en langvarig situasjon ville antidepressiva vært et bedre valg. Kvalmestillende jeg fikk var Afipran. For å håndtere angst i dag og unngå å bli syk igjen så er det viktigste jeg gjør å holde hverdagsstresset mitt nede. Planlegger hverdagen slik at jeg ikke kommer i stressende situasjoner og blir full av adrenalin hele tiden. F.eks. noe så enkelt som å ha god tid om morgenen, gjøre alt klart kvelden før. Ha god døgnrytme, få nok søvn, legge meg tidlig og stå opp til samme tid hver dag. Ikke legge for mye press på meg selv til å få til alt og gjøre alt perfekt. Det funker for meg. Jeg jobber med metoder som jeg lærte i kognitiv terapi. Jeg har endret tankemåten min en god del, nå skjer det stort sett automatisk. Hvis jeg føler meg litt dårligere igjen må jeg ta frem arbeidsark jeg fikk og repetere litt. Terapi blir skreddersydd til pasienten, så det som funket for meg vil ikke nødvendigvis funke for deg. Hvis du får muligheten til å prøve kognitiv terapi, så gjør det! Jeg fikk stor bedring fra 3-4 måneder og utover (men det er så klart forskjellig fra person til person det også). Hvis du ikke tenker å oppsøke behandling nå vil jeg tipse deg om appen Tankevirus. Programmet der er bygget på kognitiv terapi. Det er gratis og laget av en norsk psykolog. Litt morsom er den også. Anbefaler den hvis du ønsker å bekymre deg mindre og rydde litt opp i tanker som kanskje ikke er til nytte for deg. Anonymkode: 05cfd...da3
Kath- Skrevet 10. september 2024 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lavt folat kan påvirke angst og fordøyelse, så rart legen din ikke nevnte det for deg. Husker du hva b-12 nivået ditt lå på? B-12 mangel ble forbigått hos meg i mange år fordi det lå innenfor normalen, men det lå helt i nedre del. Så lurt å sjekke opp, for det er dessverre ikke alltid leger har fokus på annet enn "innenfor". Man kan likevel ha en funksjonell mangel. Urolige ben er typisk for magnesium og b12, men også bl.a d vitamin. Som med b12, så er det viktig at d vitamin ligger godt innenfor. Hva er det du spiser og drikker gjennom en normal dag? Vær spesifikk. Røyker du eller drikke kaffe? Anonymkode: 722f9...e75 Ja, eneste han sa var at folatmangel alene ga lite symptomer eller ingen. Men hører flere som har plager ved lave verdier. Har hatt dette flere ganger ved blodprøver tidligere også så det var ikke noe nytt. Lå ganske bra over gjennomsnittet på både b12 og D vitamin. Jeg røyker dessverre altfor mye, vet dette ikke hjelper på en irriterert mage men er veldig vanskelig å slutte nå som jeg er inne i den perioden jeg er i nå. Sikkert nå jeg burde ha gjort det siden dette antageligvis irriterer magesyren og magen mer. Når ikke angsten er til stede så går det egentlig fint å røyke og spise hva som helst men når jeg er inne i en slik periode blir jeg nesten litt manisk når det kommer til mat og spiser mye mindre enn jeg pleier. Spiser det meste av hva jeg pleier å gjøre bare mindre mengder. ( Dette er også bedre for refluxen, å spise lite og ofte) Igår spiste jeg kylling/ris/breatgne saus. 5 brødskiver, blåbær og bananer. idag har jeg spist 8 brødskiver, to bananer, honningmelon, drukket Biola og en pizzabit. Må nevne at jeg sliter ikke ofte med vondt i magen og har avføring stort sett når jeg står opp og det er da jeg har angst og uro å er redd for hvordan avføring blir. Det er derfor jeg mistenker at den løse magen min kommer av angst. Den er løsere enn vanlig men ikke diaré. Har noen episoder der jeg har mageknip og da må jeg på do og da er det veldig løst. ( Hatt slike episoder i flere år og anser dette som vanlig) Dette kan skje ut av det blå uansett hva jeg spiser men det skjer ikke så ofte. Er mer den grue magen på morgenen jeg plages med. Har blitt en så ond sirkel at nå har jeg bare fått mere plager med angsten som kan gi meg kvalme, hetetokter og hjertebank. Også gir det seg etter en stund. Drikker ikke alkohol og har sluttet å drikke kaffe. trenger egentlig råd til hvordan snu denne onde sirkelen. Kan du utdype folatmangel og plager med det om du vet? setter pris på svar
Kath- Skrevet 10. september 2024 Forfatter #10 Skrevet 10. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg trengte beroligende medisin fordi angsten min, i den perioden den virkelig toppet seg og jeg ble veldig syk, var knyttet opp mot en spesiell og midlertidig situasjon. Hvis det hadde vært en langvarig situasjon ville antidepressiva vært et bedre valg. Kvalmestillende jeg fikk var Afipran. For å håndtere angst i dag og unngå å bli syk igjen så er det viktigste jeg gjør å holde hverdagsstresset mitt nede. Planlegger hverdagen slik at jeg ikke kommer i stressende situasjoner og blir full av adrenalin hele tiden. F.eks. noe så enkelt som å ha god tid om morgenen, gjøre alt klart kvelden før. Ha god døgnrytme, få nok søvn, legge meg tidlig og stå opp til samme tid hver dag. Ikke legge for mye press på meg selv til å få til alt og gjøre alt perfekt. Det funker for meg. Jeg jobber med metoder som jeg lærte i kognitiv terapi. Jeg har endret tankemåten min en god del, nå skjer det stort sett automatisk. Hvis jeg føler meg litt dårligere igjen må jeg ta frem arbeidsark jeg fikk og repetere litt. Terapi blir skreddersydd til pasienten, så det som funket for meg vil ikke nødvendigvis funke for deg. Hvis du får muligheten til å prøve kognitiv terapi, så gjør det! Jeg fikk stor bedring fra 3-4 måneder og utover (men det er så klart forskjellig fra person til person det også). Hvis du ikke tenker å oppsøke behandling nå vil jeg tipse deg om appen Tankevirus. Programmet der er bygget på kognitiv terapi. Det er gratis og laget av en norsk psykolog. Litt morsom er den også. Anbefaler den hvis du ønsker å bekymre deg mindre og rydde litt opp i tanker som kanskje ikke er til nytte for deg. Anonymkode: 05cfd...da3 Tusen takk for et godt svar. Legen har prøvd å få meg til å begynne med Cipralex ved et par anledninger, men jeg er veldig skeptisk til antidepressiva og redd jeg skal få bivirkninger av disse og bli følelsesløs. Var i en stressende periode for ca 6 år siden og raste ned 30 kilo på 7 mnd og hadde mye mageproblemer da også pga angst og stress, husker ikke helt hvordan jeg kom meg ut av det da. Fikk på en måte en ufrivillig spiseforstyrrelse pga magen. Ble redd for alt jeg spiste og endte ned å spise veldig lite og når jeg spiste noe jeg ikke pleide tålte ikke magen min det. Så måtte spise meg opp igjen og måtte igjennom mye magevondt. Vil ikke inn i en sånn periode igjen så prøver å ikke kutte ut det jeg pleier å spise, men spiser heller mindre av det. Har gått ned 5 kg på 2 mnd pga stress og mindre mat. Noe som er ok pga refluxen min men hvis dette vedvarer så er jeg redd jeg kommer i den onde sirkelen igjen. Skal få hjelp med dette av psykolog og er veldig bevisst over situasjonen denne gangen her.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #11 Skrevet 11. september 2024 Kath- skrev (13 timer siden): Tusen takk for et godt svar. Legen har prøvd å få meg til å begynne med Cipralex ved et par anledninger, men jeg er veldig skeptisk til antidepressiva og redd jeg skal få bivirkninger av disse og bli følelsesløs. Var i en stressende periode for ca 6 år siden og raste ned 30 kilo på 7 mnd og hadde mye mageproblemer da også pga angst og stress, husker ikke helt hvordan jeg kom meg ut av det da. Fikk på en måte en ufrivillig spiseforstyrrelse pga magen. Ble redd for alt jeg spiste og endte ned å spise veldig lite og når jeg spiste noe jeg ikke pleide tålte ikke magen min det. Så måtte spise meg opp igjen og måtte igjennom mye magevondt. Vil ikke inn i en sånn periode igjen så prøver å ikke kutte ut det jeg pleier å spise, men spiser heller mindre av det. Har gått ned 5 kg på 2 mnd pga stress og mindre mat. Noe som er ok pga refluxen min men hvis dette vedvarer så er jeg redd jeg kommer i den onde sirkelen igjen. Skal få hjelp med dette av psykolog og er veldig bevisst over situasjonen denne gangen her. Det med Cipralex synes jeg ikke du behøver å bekymre deg så mye over. De første ukene kan det komme litt bivirkninger og man må være obs på det og innstilt på å holde ut den tida det tar. Når de første ukene er over og du begynner å kjenne effekten er det helt opp til deg om du vil fortsette eller ikke. Hvis du synes at du blir følelsesløs så slutter du igjen. Verre er det egentlig ikke. Det finnes mange ulike typer antidepressiva man kan prøve ut og man vil ikke oppleve lik effekt/bivirkning av alle sammen. De fleste vil kunne finne en type som passer for dem. Anonymkode: 05cfd...da3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #12 Skrevet 11. september 2024 Kath- skrev (15 timer siden): Ja, eneste han sa var at folatmangel alene ga lite symptomer eller ingen. Men hører flere som har plager ved lave verdier. Har hatt dette flere ganger ved blodprøver tidligere også så det var ikke noe nytt. Lå ganske bra over gjennomsnittet på både b12 og D vitamin. Jeg røyker dessverre altfor mye, vet dette ikke hjelper på en irriterert mage men er veldig vanskelig å slutte nå som jeg er inne i den perioden jeg er i nå. Sikkert nå jeg burde ha gjort det siden dette antageligvis irriterer magesyren og magen mer. Når ikke angsten er til stede så går det egentlig fint å røyke og spise hva som helst men når jeg er inne i en slik periode blir jeg nesten litt manisk når det kommer til mat og spiser mye mindre enn jeg pleier. Spiser det meste av hva jeg pleier å gjøre bare mindre mengder. ( Dette er også bedre for refluxen, å spise lite og ofte) Igår spiste jeg kylling/ris/breatgne saus. 5 brødskiver, blåbær og bananer. idag har jeg spist 8 brødskiver, to bananer, honningmelon, drukket Biola og en pizzabit. Må nevne at jeg sliter ikke ofte med vondt i magen og har avføring stort sett når jeg står opp og det er da jeg har angst og uro å er redd for hvordan avføring blir. Det er derfor jeg mistenker at den løse magen min kommer av angst. Den er løsere enn vanlig men ikke diaré. Har noen episoder der jeg har mageknip og da må jeg på do og da er det veldig løst. ( Hatt slike episoder i flere år og anser dette som vanlig) Dette kan skje ut av det blå uansett hva jeg spiser men det skjer ikke så ofte. Er mer den grue magen på morgenen jeg plages med. Har blitt en så ond sirkel at nå har jeg bare fått mere plager med angsten som kan gi meg kvalme, hetetokter og hjertebank. Også gir det seg etter en stund. Drikker ikke alkohol og har sluttet å drikke kaffe. trenger egentlig råd til hvordan snu denne onde sirkelen. Kan du utdype folatmangel og plager med det om du vet? setter pris på svar Legen din er kunnskapsløs. Bra over gjennomsnittet, hva betyr det? Vil det si at b-12 lå over 400, og d vitamin over 80? Røyking påvirker mer enn man skulle tro, tarmen inkludert. Røykere er faktisk mer utsatt for å få Crohns og halsbrann. Røyking svekker også opptak av flere næringsstoffer, inkludert flere b vitaminer (og folat). Ok, du har ikke faste rutiner på mat og hva du spiser skjønner jeg, og kanskje også har behov for enkel mat, slik brødskiver? 8 brødskiver er veldig mye korn på 1 dag. Nå skriver du ikke hva du har på disse brødskivene, og det er ikke noe grønnsaker her. Grønne grønnsaker er særlig rik på folat. For min del så har jeg funnet ut at korn og ultraprosessert mat bidrar mye til angsten min, det er faktisk ganske utrolig hvor mye kosthold påvirker mental helse. VELDIG bra at du ikke drikker alkohol og kaffe Du kan snu den onde sirkelen på flere måter, og jeg anbefaler at du begynner med å spise riktig. Det er en prosess, både mentalt og fysisk. Men legge opp en plan i forhold til kroppens næringsbehov, og hva som er sunnere over dårligere. Folatmangel kan overlappe b-12 mangel mtp symptomer, dvs mangel på folatmangel kan påvirke nervesystemet. Lavt folat påvirker mental og kognitiv helse, energinivå, pust, kan gi hjertebank, for å nevne noe. Alt dette påvirker igjen tarmen. Mitt råd til deg, er å begynne med å ta tilskudd av folat i en periode. Du kan ta et multitilskudd hvor du får i deg andre b-vitaminer også, jeg syns sammensetningen av b vitaminer er best i denne https://sunkost.no/bio-life-multi-b-kompleks Eller du kan ta et rent folat tilskudd. Denne har dobbelt så mye folat som i multi-b https://sunkost.no/folate-as-metafolinr-400-g Apoteket har rimeligere varianter, men de har ofte tilsatt maltodektstrin som ikke er så bra for mange mager. Så jeg har bedre erfaring med de uten slike ingredienser. Mest sannsynlig får du opp lagrene tilstrekelig etter 1 boks, men ha i bakhodet at hvis du fortsetter å røyke, så kan det være du trenger påfyll. Så må du begynne å spise mat som er rik på folat - hver dag. Grønne grønnsaker er veldig gode kilde, særlig spinat og brokkoli. Og som jeg sa, spise mer balansert, og spis mest mulig rene råvarer. Dropp toro posesauser, spis fullkorn, og få i deg nok proteiner fra kjøtt/fisk, i tillegg til yoghurt o.l + egg. Jeg for min del elsker ikke spinat, men slenger jeg en neve i smoothien så merker jeg ikke smaken i det hele tatt Anonymkode: 722f9...e75
Kath- Skrevet 11. september 2024 Forfatter #13 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Legen din er kunnskapsløs. Bra over gjennomsnittet, hva betyr det? Vil det si at b-12 lå over 400, og d vitamin over 80? Røyking påvirker mer enn man skulle tro, tarmen inkludert. Røykere er faktisk mer utsatt for å få Crohns og halsbrann. Røyking svekker også opptak av flere næringsstoffer, inkludert flere b vitaminer (og folat). Ok, du har ikke faste rutiner på mat og hva du spiser skjønner jeg, og kanskje også har behov for enkel mat, slik brødskiver? 8 brødskiver er veldig mye korn på 1 dag. Nå skriver du ikke hva du har på disse brødskivene, og det er ikke noe grønnsaker her. Grønne grønnsaker er særlig rik på folat. For min del så har jeg funnet ut at korn og ultraprosessert mat bidrar mye til angsten min, det er faktisk ganske utrolig hvor mye kosthold påvirker mental helse. VELDIG bra at du ikke drikker alkohol og kaffe Du kan snu den onde sirkelen på flere måter, og jeg anbefaler at du begynner med å spise riktig. Det er en prosess, både mentalt og fysisk. Men legge opp en plan i forhold til kroppens næringsbehov, og hva som er sunnere over dårligere. Folatmangel kan overlappe b-12 mangel mtp symptomer, dvs mangel på folatmangel kan påvirke nervesystemet. Lavt folat påvirker mental og kognitiv helse, energinivå, pust, kan gi hjertebank, for å nevne noe. Alt dette påvirker igjen tarmen. Mitt råd til deg, er å begynne med å ta tilskudd av folat i en periode. Du kan ta et multitilskudd hvor du får i deg andre b-vitaminer også, jeg syns sammensetningen av b vitaminer er best i denne https://sunkost.no/bio-life-multi-b-kompleks Eller du kan ta et rent folat tilskudd. Denne har dobbelt så mye folat som i multi-b https://sunkost.no/folate-as-metafolinr-400-g Apoteket har rimeligere varianter, men de har ofte tilsatt maltodektstrin som ikke er så bra for mange mager. Så jeg har bedre erfaring med de uten slike ingredienser. Mest sannsynlig får du opp lagrene tilstrekelig etter 1 boks, men ha i bakhodet at hvis du fortsetter å røyke, så kan det være du trenger påfyll. Så må du begynne å spise mat som er rik på folat - hver dag. Grønne grønnsaker er veldig gode kilde, særlig spinat og brokkoli. Og som jeg sa, spise mer balansert, og spis mest mulig rene råvarer. Dropp toro posesauser, spis fullkorn, og få i deg nok proteiner fra kjøtt/fisk, i tillegg til yoghurt o.l + egg. Jeg for min del elsker ikke spinat, men slenger jeg en neve i smoothien så merker jeg ikke smaken i det hele tatt Anonymkode: 722f9...e75 Han sa at D-vitaminer var normalt. B12 350 i verdier mener jeg å huske. Han sa jeg ikke trengte tilskudd på folat men skulle tilføre mer mat som innholder det. Begynt å spise litt nøtter og bønner i mat. Jeg spiser brokkoli, egg. ( men kanskje ikke ofte nok) i og med at jeg har refluks så passer jeg veldig på hva jeg spiser generelt. Så det blir lite og ofte. kan absolutt bli flinkere å tilføye mere grønnsaker i hverdagen. Spiser en del blåbær, bananaer og melon. Rart legen ikke nevnte for meg at folatmangel kan gi symptomer. Siden jeg hører flere har det. Skal sjekke ut tilskudd på folat. jeg går daglig på protonpumpehemmere pga refluxen og mener å ha lest at dette kan redusere folat i kroppen. Skal sjekke ut det litt mer også. Takk for god hjelp😊
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #14 Skrevet 11. september 2024 Kath- skrev (10 minutter siden): Han sa at D-vitaminer var normalt. B12 350 i verdier mener jeg å huske. Han sa jeg ikke trengte tilskudd på folat men skulle tilføre mer mat som innholder det. Begynt å spise litt nøtter og bønner i mat. Jeg spiser brokkoli, egg. ( men kanskje ikke ofte nok) i og med at jeg har refluks så passer jeg veldig på hva jeg spiser generelt. Så det blir lite og ofte. kan absolutt bli flinkere å tilføye mere grønnsaker i hverdagen. Spiser en del blåbær, bananaer og melon. Rart legen ikke nevnte for meg at folatmangel kan gi symptomer. Siden jeg hører flere har det. Skal sjekke ut tilskudd på folat. jeg går daglig på protonpumpehemmere pga refluxen og mener å ha lest at dette kan redusere folat i kroppen. Skal sjekke ut det litt mer også. Takk for god hjelp😊 350 er ingen mangel, men heller ikke optimale verdier. I andre land mener de at B-12 bør ligge på minst 4-500. Så ha gjerne fokus på å spise mer fet fisk og også rødt kjøtt (rene råvarer), dette er også de beste kildene til protein og andre næringsstoffer. Siden du røyker så mye så ville jeg vurdert tilskudd. Klarer ikke lese om røyking og tilskudd av folat ikke skal taes. Mtp refluks så hadde jeg store problemer med det selv i mange år, men det ble veldig mye bedre på kort med tilskudd av magnesium. Husker ikke sist jeg hadde refluks. Magnesium er nemlig nødvendig for produksjon av magesyre, og vil hjelpe til med å redusere spasmer som forhindrer frigjøring av syre i spiserøret. Så prøv tilskudd i et par mnd fremfor medisin, som egentlig bare blir et plaster og ikke gjør noe som helst med den underliggende årsaken. Magnesiummangel er vanskelig å påvise på blodprøver. Jeg har alltid hatt normale blodprøver hvor det likevel har vist seg at jeg har hatt mangel. Det meste av kroppens magnesium er i celler og ikke i blodet, så derfor må du heller se på symptomer. Anonymkode: 722f9...e75
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #15 Skrevet 11. september 2024 Kath- skrev (16 timer siden): Igår spiste jeg kylling/ris/breatgne saus. 5 brødskiver, blåbær og bananer. idag har jeg spist 8 brødskiver, to bananer, honningmelon, drukket Biola og en pizzabit. Får jeg spørre hvorfor du spiser så mye brød? Jeg har ikke IBS, men jeg har irritabel tarm, og spesielt brød blåser meg opp som en ballong. Er det et spesielt brød du spiser? Anonymkode: cb433...d48
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #16 Skrevet 11. september 2024 De gangene jeg får ordentlig angst blir magen også i ulage. Jeg har nå stått på antidepressiva i tre år for angst, og akkurat for mitt vedkommende har det fungert veldig godt. Jeg hadde en periode med panikkangst og ble satt på medisiner pga det for å kunne fungere i på jobb og i hverdagen. Etter en stund merket jeg hvor mye lettere livet mitt var blitt. Nettopp fordi jeg nå ikke går rundt å har konstant litt angst for alt og hvermannsen. Var ikke klar over hvor plaget jeg faktisk var før jeg ble medisinert for det. Jeg er diagnosert med generalisert angstlidelse. Anonymkode: 6ea89...a8c
Kath- Skrevet 11. september 2024 Forfatter #17 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får jeg spørre hvorfor du spiser så mye brød? Jeg har ikke IBS, men jeg har irritabel tarm, og spesielt brød blåser meg opp som en ballong. Er det et spesielt brød du spiser? Anonymkode: cb433...d48 Har irritabel tarm selv. Kan ikke spise brød med veldig mye hele korn så blir sånn halvgrove og en del loff)😅 Det går som regel greit. Men får mye luft i magen uansett hva jeg spiser men merker det er bedre å spise lite og ofte i stedet for tre store måltider. Jeg kan spise en ting en dag å ikke reagere også kan jeg spise det samme å få vondt så er veldig vanskelig å vite hva man ikke skal spise når man har irritabel tarm. Men mindre måltider er bedre for meg:)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #18 Skrevet 11. september 2024 Kath- skrev (Akkurat nå): Har irritabel tarm selv. Kan ikke spise brød med veldig mye hele korn så blir sånn halvgrove og en del loff)😅 Det går som regel greit. Men får mye luft i magen uansett hva jeg spiser men merker det er bedre å spise lite og ofte i stedet for tre store måltider. Jeg kan spise en ting en dag å ikke reagere også kan jeg spise det samme å få vondt så er veldig vanskelig å vite hva man ikke skal spise når man har irritabel tarm. Men mindre måltider er bedre for meg:) Brød er noe av det verste for irritabel tarm. Jeg har måttet kutte det ut helt, spiser egentlig aldri korn lenger. Men det er selvsagt individuelle forskjeller. Jeg ville uansett fokusert på mer balansert kost og fått inn mye mer grønnsaker i god variasjon. Anonymkode: 722f9...e75
Kath- Skrevet 11. september 2024 Forfatter #19 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): De gangene jeg får ordentlig angst blir magen også i ulage. Jeg har nå stått på antidepressiva i tre år for angst, og akkurat for mitt vedkommende har det fungert veldig godt. Jeg hadde en periode med panikkangst og ble satt på medisiner pga det for å kunne fungere i på jobb og i hverdagen. Etter en stund merket jeg hvor mye lettere livet mitt var blitt. Nettopp fordi jeg nå ikke går rundt å har konstant litt angst for alt og hvermannsen. Var ikke klar over hvor plaget jeg faktisk var før jeg ble medisinert for det. Jeg er diagnosert med generalisert angstlidelse. Anonymkode: 6ea89...a8c Huff ja angsten tar litt og litt og til slutt så er dagene preget av altfor mye angst. Har generelt hatt mye angst siden jeg var liten med mye plager fra magen og halsbrann. Men noen perioder er være enn andre og nå er jeg i en slik runde igjen hvor angsten har tatt altfor stor plass. Vurderer cipralex om dette ikke roer seg innen en mnd. Er hos psykolog nå så håper det kan hjelpe elg ut. Mageproblemene mine blir mye være når jeg stresser og har angst og derfor blir det en veldig ond sikrel på det når man har mage problemer fra før. Har også GAD diagnose men de mistenker også en mild form for ptsd pluss helseangst.
Kath- Skrevet 11. september 2024 Forfatter #20 Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Brød er noe av det verste for irritabel tarm. Jeg har måttet kutte det ut helt, spiser egentlig aldri korn lenger. Men det er selvsagt individuelle forskjeller. Jeg ville uansett fokusert på mer balansert kost og fått inn mye mer grønnsaker i god variasjon. Anonymkode: 722f9...e75 Ja skal redusere eller kanskje prøve speltbrød i stedet. Aner ikke hva jeg skal spise om jeg ikke skal spise brød. 😅 Noen forlag ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå