Gå til innhold

Hvordan dumpe bekjentskaper som er for nysgjerrig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med en del private ting (bl.a. sykdom i nærmeste familie) og merker at det tiltrekker en del mennesker som liker når andre ikke har det bra.

Jeg klarer ikke alltid å svare når de ringer og konsekvensen er at de blir sure, men slutter ikke å spørre og grave.

Jeg har begynt å sette grenser og ser at noen ikke respekterer dem. For eksempel ber jeg dem å sende melding før de ringer istedenfor å bare ringe og forvente at jeg svarer.

Hvordan si på en pen måte at jeg vil være alene nå?

Begynner å lure på om jeg har bare «venner» som liker meg fordi jeg lar meg tråkke på.

Dette gjelder ikke nærmeste venninnger, men «gamle» venninner bl.a fra ungdomstiden som jeg har hatt sporadisk kontakt med og noen som jeg har jobbet med for mange år siden.

Håper ikke dette ble for kaotisk.

Alle konstruktive svar mottas med takk.

Anonymkode: ec28d...2ff

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at du tolker det riktig når du tror at de liker at du ikke har det bra?

Jeg kan gå med på at noen mennesker er sånn, men flertallet mener ikke å støte deg når de spør hvordan du har det.

Men, hvis du ikke føler deg komfortabel med å snakke med dem, så ikke ta telefonen. Det er ikke verre enn det. Får du spørsmål i etterkant så får du bare si at det ikke passet, eller at du ikke følte for å prate. Det er bare å være ærlig.

Anonymkode: 62265...8d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det folk som forsøker å vise omtanke og stille opp for deg. Du tolker det i verste mening. 

Bare skriv at du setter pris på omtanken, men at det er litt mye for deg akkurat nå og at du trenger ro. 

Anonymkode: da4bb...831

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på den følelsen selv i min egen familie. Masse oppmerksomhet bare fordi de selv ønsker å "forsvare" sin egen sykdom og problemer. Jeg viser jo sympati med dem ang det, men jeg føler det blir fryktelig usunt når man stort sett støtter seg på personer som selv sliter. Tror det er en av grunnene til at uførhet går i "arv" og hoper seg opp i noen kretser, man kommer liksom ikke ut av negativiteten, og den forsterkes.

Ikke at det alltid er negativt å snakke med personer som man kan relatere seg til, det er jo godt å kunne snakke med noen også. 

Anonymkode: 0ad11...c40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galt er det når folk viser interesse og galt er det når de ikke spør. 

Anonymkode: 185d4...dad

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tiltrakk visst deg slike personer her inne også ts 😅

Uansett, sett grenser for deg selv. Respekterer de ikke grensene, så kutt de helt ut. Bedre med en god venn enn 10 dårlige. 

Folk som bryr seg blir ikke sint og irritert fordi du ikke klarer å svare. Folk som bare tenker på seg selv blir det. Og de vil man ikke ha i livet. 

Anonymkode: c1897...cac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du tiltrakk visst deg slike personer her inne også ts 😅

Uansett, sett grenser for deg selv. Respekterer de ikke grensene, så kutt de helt ut. Bedre med en god venn enn 10 dårlige. 

Folk som bryr seg blir ikke sint og irritert fordi du ikke klarer å svare. Folk som bare tenker på seg selv blir det. Og de vil man ikke ha i livet. 

Anonymkode: c1897...cac

Tusen takk for svar😊

Ts

Anonymkode: ec28d...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det folk som forsøker å vise omtanke og stille opp for deg. Du tolker det i verste mening. 

Bare skriv at du setter pris på omtanken, men at det er litt mye for deg akkurat nå og at du trenger ro. 

Anonymkode: da4bb...831

Åh nei, disse er det mange av. Som fråtser og godter seg i andres elendighet.. de er bare å droppe tvert TS. 

Anonymkode: 0a5e0...008

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektive grenser sier hva DU kommer til å gjøre, ikke hva du vil at andre skal gjøre. Du kan ikke kontrollere andre. Å si til andre at de må melde før de ringer, er ikke en effektiv grense. Du kan ikke styre andre slik. 

Det du derimot kan gjøre, er å si at "Jeg klarer ikke å ta telefonen alltid. Når jeg har det vanskelig, tar jeg ikke telefoner jeg ikke er forberedt på. Det er lettere for meg å ta telefonen om jeg har fått melding på forhånd". 

Og så lar du bare være å ta telefonen om du ikke vil. 

Du kan ikke forlange at folk ikke skal blir sure - du kan ikke styre andres følelser. Når man setter grenser, må man også tåle at andre har reaksjoner på dem. 

Anonymkode: e06b1...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...