Gå til innhold

Kjønnet bursdagsfeiring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke obligatorisk å dele inn etter kjønn, vi har alltid invitert hele klassen. Men hvis sønnen min skulle invitert bare guttene, og ditt barn var i klassen, så hadde nok hen blitt invitert med mindre det hadde blitt uttrykt ønske om noe annet, dersom det er et guttenavn som står på klasselisten.

Hadde jeg hatt en datter så hadde jeg vel visst om situasjonen og invitert hen dersom de var venner, men hvis ikke så hadde jeg sannsynligvis ikke visst noe dersom dere foreldre ikke informerte, og dermed ikke invitert hen om vi skulle invitert bare jentene.

Anonymkode: f0bd5...506

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en prat med skole og foreldre og si at hen ønsker å bli inkludert med jentene. Foreldrene til de her leker fast med kommer sikkert til å invitere hen. 

Vi hadde en gutt på barneskolen som bare lekte med jenter. Ble alltid inkludert med jentene. 

Anonymkode: 87c38...f7c

Skrevet

Synst det blir for mange/dyrt å invitere hele klassen derfor inviterer jeg kjønnsbasert, det blir mer rettferdig enn å gå etter hvem barnet liker best. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har stort sett invitert hele klassen, men de gangene vi har invitert "alle av ett kjønn" så har bursdagsbarnet fått en åpen mulighet til å invitere de det leker mest med av motsatt kjønn også. Så noen bursdager har vi hatt feks. 10 jenter og 1 gutt i selskapet til datteren vår. 

Hvis barnet ditt ikke blir invitert til "feil kjønn" så er vel sannsynligheten stor for at hen ikke leker så veldig godt med bursdagsbarnet uansett. 

Skrevet

Å invitere hele klasser gir enormt store bursdager, og det å invitere alle gutter eller alle jenter sikrer at man ikke ender opp med at man heller inviterer et utvalg fra klassen (av begge kjønn) som er populære. Det skaper mer ensomhet og utenforskap og sementerer klikker. Når alle jentene inviterer alle jentene og alle guttene inviterer alle guttene får alle sånn cirka like mange bursdagsinvitasjoner, og de fleste barn i syvårsalderen trives veldig fint med barn av samme kjønn som dem selv. I de aller fleste situasjoner fungerer denne ordningen godt, både på å begrense antallet til noe mer håndterbart både praktisk, logistisk og økonomisk og på å redusere utenforskap.

Så skjønner jeg at det er en utfordring når man møter på barn med kjønnsdysfori, og at det da tvert imot kan skape mer utenforskap. Men det er tross alt ikke vanligere enn at det å konsekvent invitere 25 barn i klassebursdager, bare sånn i tilfelle noen i klassen har kjønnsdysfori, ville fremstått som overkill. 

Jeg ville vel tenkt at man her forholdt seg til hvilken kategori barnet anser seg selv å tilhøre, eventuelt at man hev på en mulighet for å invitere 2-3 av "motsatt" kjønn for å legge til rette for at din syvåring fikk delta på andre bursdager enn denne regelen ellers ville tilsi. I de aller fleste tilfeller tror jeg en hovedregel som dette fungerer fint, og at man ellers bare må være pragmatisk i de relativt få (men for all del ikke null) klassene dette her blir en problemstilling.

Anonymkode: ce932...95e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å invitere hele klasser gir enormt store bursdager, og det å invitere alle gutter eller alle jenter sikrer at man ikke ender opp med at man heller inviterer et utvalg fra klassen (av begge kjønn) som er populære. Det skaper mer ensomhet og utenforskap og sementerer klikker. Når alle jentene inviterer alle jentene og alle guttene inviterer alle guttene får alle sånn cirka like mange bursdagsinvitasjoner, og de fleste barn i syvårsalderen trives veldig fint med barn av samme kjønn som dem selv. I de aller fleste situasjoner fungerer denne ordningen godt, både på å begrense antallet til noe mer håndterbart både praktisk, logistisk og økonomisk og på å redusere utenforskap.

Så skjønner jeg at det er en utfordring når man møter på barn med kjønnsdysfori, og at det da tvert imot kan skape mer utenforskap. Men det er tross alt ikke vanligere enn at det å konsekvent invitere 25 barn i klassebursdager, bare sånn i tilfelle noen i klassen har kjønnsdysfori, ville fremstått som overkill. 

Jeg ville vel tenkt at man her forholdt seg til hvilken kategori barnet anser seg selv å tilhøre, eventuelt at man hev på en mulighet for å invitere 2-3 av "motsatt" kjønn for å legge til rette for at din syvåring fikk delta på andre bursdager enn denne regelen ellers ville tilsi. I de aller fleste tilfeller tror jeg en hovedregel som dette fungerer fint, og at man ellers bare må være pragmatisk i de relativt få (men for all del ikke null) klassene dette her blir en problemstilling.

Anonymkode: ce932...95e

Ikke sant. Ikke et veldig utbredt problem akkurat, og kanskje verdens enkleste å løse. 

Skrevet

Er det virkelig så få barn som har gode venner av motsatt kjønn at det skal være opplest og vedtatt at kjønnet bursdagsfeiring er rettferdig? Hvis barnet mitt kun lekte med eget kjønn hadde jeg aktivt tilrettelagt for at det skulle bli mer jevnt over tid.

Anonymkode: 1317d...f5e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
Skrevet

Ryddet for avsporingerer. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 19.45):

Synes det er trist å lese om at det er så vanlig i Norge å invitere kun samme kjønn i bursdager. Hva gjør dere med barn som ikke faller innefor kjønnsrammene?
Vi har en 7-åring som bare har jentevenner, langt hår,  kler seg primært i jenteklær, men er født med penis. Hvordan løser dere den floken i barnebursdager?

Anonymkode: a96c2...349

Min ba kun de nærmeste når hn var 10 :) hn har 3 venninner og 3 kamerater som hn er mye med i klassen og på fritiden så vi ba dem , før hn fylte 10 ba vi alle av samme kjønn + de 3 ,de er 17 jenter og 16 gutter i klassen

Anonymkode: 814a4...0fc

Skrevet

Hvis jeg kjenner foreldrene så ville jeg ha spurt om hen har mest lyst å gå i jente-bursdag eller guttebursdag. Hvis jeg ikke kjenner de så godt, så tror jeg at jeg ville ha invitert hele klassen. Uansett ikke en spesielt vanlig situasjon å komme opp i, så for de fleste er det ikke et problem.

Anonymkode: 7aad8...1e2

Skrevet

Er enig med TS at det er rart med disse kjønnsreglene som er vanlig.

I grunn å bunn forteller vi foreldre at jenter er venner med jenter, og gutter er venner med gutter. 

Men folk flest syns dette er helt supert. 

• Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (36 minutter siden):

I grunn å bunn forteller vi foreldre at jenter er venner med jenter, og gutter er venner med gutter. 

Barna fant ut dette selv, det er min erfaring. Leker gutter og jenter på tvers andre steder så er det jo topp. Men min erfaring er at det ble veldig kjønnsdelt allerede fra barnehagen, kanskje noe pga at de begynte med organiserte fritidsaktiviteter, hovudsaklig fotball, som er kjønnsdelt her.

Her var det vanligst å invitere hele klassen og gjerne feire flere sammen de to første årene på skolen. Vi inviterte kun jentene for datteren min syntes det ble for kaotisk med hele klassen. Nå i tredje klasse virker det som at folk har begynt å invitere kun de av samme kjønn, men det har ikke vært så mange bursdager ennå så vanskelig å si hva som blir vanligst i år. Uansett, leken er veldig kjønnsdelt og har vært det siden barnehagen her i hvert fall. Ser det godt i bursdagene med hele klassen, at de delte seg guttelek (fotball) og jentelek (turnstativet). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barna fant ut dette selv, det er min erfaring. Leker gutter og jenter på tvers andre steder så er det jo topp. Men min erfaring er at det ble veldig kjønnsdelt allerede fra barnehagen, kanskje noe pga at de begynte med organiserte fritidsaktiviteter, hovudsaklig fotball, som er kjønnsdelt her.

Her var det vanligst å invitere hele klassen og gjerne feire flere sammen de to første årene på skolen. Vi inviterte kun jentene for datteren min syntes det ble for kaotisk med hele klassen. Nå i tredje klasse virker det som at folk har begynt å invitere kun de av samme kjønn, men det har ikke vært så mange bursdager ennå så vanskelig å si hva som blir vanligst i år. Uansett, leken er veldig kjønnsdelt og har vært det siden barnehagen her i hvert fall. Ser det godt i bursdagene med hele klassen, at de delte seg guttelek (fotball) og jentelek (turnstativet). 

Jepp, men hvem lager dette? Er det vi voksne eller barna. 

Min eldste datter, vi overholdt ikke reglene, da hun i barneskolen ønsket mer gutter en jenter i bursdagene sine. Ble kjønnsdelt bursdager. 

Noen jenter i klassen som hadde feil sosioøkonomisk bakgrunn, da møte nesten ingen opp i bursdag. Eller hun jenta som var med moren sin på beskyttende opphold på barnevernsinstitusjon, og en av foreldrene tok opp problemet på foreldre møte at slike fikk lov å gå i en vanlig klasse. Var kun en jente fra klassen som møte opp på bursdagen på barnehjemmet. 

Har selv vært leder for FAU, og spyr seriøst over alle skinnhellige foreldre som snakker om inkludering og sine tullete regler. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (46 minutter siden):

Hvordan synes du vi skal løse dette med bursdager i barnehagen og skolen?

Jeg er ikke uenig i at det er et kunstig skille mellom gutter og jenter og at det burde gå an å være mer fleksibel. Hvi min jente hadde en god guttevenn, så hadde jeg inkludert ham, enten sammen med jentene eller invitert ham for seg f.eks en dag vi hadde familie her og feiret bursdag.

men jeg forstår og at det må være noen kjøreregler på dette med bursdager slik at ikke de samme barna ikke blir invitert.

Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Hvordan synes du vi skal løse dette med bursdager i barnehagen og skolen?

Jeg er ikke uenig i at det er et kunstig skille mellom gutter og jenter og at det burde gå an å være mer fleksibel. Hvi min jente hadde en god guttevenn, så hadde jeg inkludert ham, enten sammen med jentene eller invitert ham for seg f.eks en dag vi hadde familie her og feiret bursdag.

men jeg forstår og at det må være noen kjøreregler på dette med bursdager slik at ikke de samme barna ikke blir invitert.

Hvorfor ikke bare oppfordre folk til å være inkluderende, ikke minst når det gjelder å møte i bursdager. Min erfaring er at det er det siste som var hovedproblemet. Husker godt en bursdag med fattige i vandre foreldre, alle jenter i klassen var invitert. Huset pyntet og moren hadde laget massevis av spennende mat. Var kun min datter som møte opp. 

• Liker 1
Skrevet

Synes det er trist å lese om at det er så vanlig i Norge å invitere kun samme kjønn i bursdager. Hva gjør dere med barn som ikke faller innefor kjønnsrammene?
Vi har en 7-åring som bare har jentevenner, langt hår,  kler seg primært i jenteklær, men er født med penis. Hvordan løser dere den floken i barnebursdager?

Han faller jo ikke utenfor kjønnsrammene. Han er en gutt som liker å kle seg som en jente. Langt hår eller ikke er jo irrelevant.
Dette er jo ikke noe å tenke på. Be enten gutter eller hele klassen da, så er problemet løst.

Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke bare oppfordre folk til å være inkluderende, ikke minst når det gjelder å møte i bursdager. Min erfaring er at det er det siste som var hovedproblemet. Husker godt en bursdag med fattige i vandre foreldre, alle jenter i klassen var invitert. Huset pyntet og moren hadde laget massevis av spennende mat. Var kun min datter som møte opp. 

Det er ikke nok å oppfordre folk til å være inkluderende. veldig mange har hverken plass eller råd til å invitere en klasse på 20++

Veldig synd at dere har opplevd sånne ting, det er helt utrolig at folk ikke møter opp. Her hos oss har det bestandig vært godt oppmøte i bursdager.

Men om vi lar det være opp til foreldrene hvem som inviteres så vil det si at noen (nesten) alltid vil være blant de som ikke får invitasjon fordi de står litt på utsiden eller ikke har så mange nære venner. 

Endret av fru Alving
Skrevet

Hvordan da mener du? Når dere inviterer eller andre inviterer? Vi har enten hele klassen eller alle jentene eller alle guttene. Ingenting i veien for at en gutt inviterer alle jentene da om han har mest venner der, eller inviter hele klassen? Ellers tenker jeg at man trenger jo ikke lage problemer der de ikke finnes. Poenget med disse reglene er jo å unngå utestenging. Tipper det er helt uproblematisk å foreslå at man kan invitere x antall fra klassen dersom man ikke kan invitere hele og ikke vil ha bare gutter eller bare jenter fordi man har mange venner blant begge kjønn. Vi inviterer hele klassen om vi har mulighet eller bare guttene om vi feirer på rush eller Leos eller noe som koster mye. Hadde min hatt en skikkelig god jentevenn så hadde jeg lett invitert henne også, men jeg hadde jo ikke invitert 4 av 6 jenter/gutter liksom.. Så lenge det ikke er noen aktiv mobbesak eller noe graverende så koster det lite å inkludere barn og det er en fin gest synes jeg. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

"fattige innvandrerforeldre" "barnehjem" -driver du og skrøner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...