Gå til innhold

Kjønnet bursdagsfeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er trist å lese om at det er så vanlig i Norge å invitere kun samme kjønn i bursdager. Hva gjør dere med barn som ikke faller innefor kjønnsrammene?
Vi har en 7-åring som bare har jentevenner, langt hår,  kler seg primært i jenteklær, men er født med penis. Hvordan løser dere den floken i barnebursdager?

Anonymkode: a96c2...349

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare å invitere alle i klassen, ingen hindrer dere i det.

• Liker 11
Skrevet

Det er ingen som nekter noen å invitere alle, eller alle av samme kjønn + et par andre i tillegg. Poenget er at man skal ikke invitere flertallet, slk at bare noen få blir utelatt. I ditt tilfelle hadde jeg enkelt gitt beskjed at hen ønsker å inkluderes i jentegruppa primært 😊

Anonymkode: e0c37...658

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Synes det er trist å lese om at det er så vanlig i Norge å invitere kun samme kjønn i bursdager. Hva gjør dere med barn som ikke faller innefor kjønnsrammene?
Vi har en 7-åring som bare har jentevenner, langt hår,  kler seg primært i jenteklær, men er født med penis. Hvordan løser dere den floken i barnebursdager?

Eldste gutten min var en av dem. Han ble alltid invitert i både jente og guttebursdagene i klassen. Null stress!

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvis foreldrene i klassen til ungen din ikke har skjønt at din henger med de andre jentene ville jeg bare sagt det på foreldremøte. Min var "sånn" siden barnehagen, så det var liksom ikke noen endring da han begynte på skolen. I første tror jeg vel de fleste inviterte hele klassen, og etter hvert forteller vel ungene hjemme, man ser hvem som er med hjem ol

• Hjerte 1
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Hva ønsker du da, vil dere invitere alle? Er problemet at barnet ikke inviteres i jentebursdager? Si fra da vel.

Jeg mener generelt, hvordan løser dere norske foreldre disse problemstillingene? Har ikke hørt om kjønnet inndeling av bursdag som obligatorisk i andre land jeg har bodd i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

To barn her og har aldri vært en problemstilling her i gården. Det høres jo veldig enkelt ut, så skjønner ikke hvorfor du lager det til et problem.

Bakgrunnen til at man deler inn er som regel økonomisk/plass motivert. Det er altså ingen problem å invitere alle for de som vil. Når det kommer til ditt barn må du jo bare snakke med jenteforeldrene og si at ditt barn gjerne vil være med i jentebursdagene. Tilsvarende kan du jo bestemme selv om du vil «melde han ut» av guttebursdagene.

• Liker 5
Skrevet

Å invitere jenter/gutter er da ikke et nytt fenomen?

Også ser jeg ikke problemet.? Dere kan vel invitere bare jentene om dere ønsker, ellers så vil jeg jo tro venninnene barnet leker med er inneforstått med situasjonen og inviterer jentene i klassen + hen?

Anonymkode: c7620...b3f

• Liker 5
Skrevet

Det har både med plass, økonomi og inkludering å gjøre. Noen ber hele klassen.

Dette velger dere uansett selv. 

Anonymkode: 41083...cdc

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til at mange bare inviterer samme kjønn er at det kan bli for mange å invitere hele klassen, og kjønn er det eneste kriteriet man har "lov" til å bruke for å begrense antall gjester.

Anonymkode: b8dde...35c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette tenker jeg foreldrene til barnet som kaller seg «hen» må sørge for at alle i klassen vet. Si fra klart og tydelig hva du ønsker, så slipper de andre foreldrene å bli usikker på hva som er riktig eller feil å gjøre. Blir feil å klandre andre foreldre iallfall, dersom du ikke er tydelig selv.

Anonymkode: f65f2...435

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Må vi ha en nasjonal felles måte å håndtere dette på da? Er ikke dette greit å bli enige om utifra barnets ønsker? Om hen primært vil bli inkludert i jentegruppa eller i guttegruppa. Det er mange som har venner av begge kjønn, men som likevel ikke har alle i klassebursdag, og så finner på noe med de andre etterpå. 

• Liker 3
Skrevet

Min sønn har alltid hatt mange jentevenner, og vi har alltid invitert barn av begge kjønn i bursdager.

At det kun er "lov" å be jenter eller gutter, er jo bare tull. Det er da fullstendig valgfritt.

Anonymkode: 2cb09...329

• Liker 5
Skrevet

I klassen til sønnen min (3 trinn) er det en stor overvekt av gutter fremfor jenter. Av denne gruppen på nesten 20 gutter er det 2 stk som faller litt utenfor og kun er med jentene. Han ene er veldig umoden og blir ivaretatt av jentene ettersom gutta ignorerer han. Han andre er relativt feminint anlagt og liker best å leke de lekene som jentene holder på med. Jeg vet at disse to får invitasjon til jentebursdagene litt «under radaren» og det tenker jeg er en god løsning. De får selvsagt også invitasjon til guttebursdagene. 

Anonymkode: 9e0da...a0d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke noe som bare er bestemt. Det avtales på foreldremøter. Så da kan man bare ta opp problemstillingen der, og diskutere løsning. Kanskje kan en regel være å invitere enten halve klassen eller hele.

Anonymkode: a9a1f...384

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har flere skolebarn og på første foreldremøte i ny klasse blir det alltid presisert at bursdagsfeiringer må være for hele klassen eller for alle av samme kjønn. Hører det samme fra andre med skolebarn og trodde at dette var gjengs over hele landet.

Ja men det er nok noen som slenger med en invitasjon til en av motsatt kjønn om det er en nær venn av barnet, eller til en i parallellklassen om det er en som barnet ønsker der. Sånt skjer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har flere skolebarn og på første foreldremøte i ny klasse blir det alltid presisert at bursdagsfeiringer må være for hele klassen eller for alle av samme kjønn. Hører det samme fra andre med skolebarn og trodde at dette var gjengs over hele landet.

Det betyr jo minst alle av samme kjønn, det utelukker ikke et par av de andre. Men ikke så mange at bare et mindretall ikke blir invitert. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes også kjønnet bursdag i barnehage og småskole er trist. Min datter har absolutt ikke kjønnsdysfori, men bestevennene helt frem til 4. klasse var to gutter, og hun lekte generelt mest med guttene. Vi inviterte selvsagt bare alle, men hun ble jo da ikke invitert i de fleste av bursdagene vennene skulle på, men i stedet til jentene som hun egentlig ikke lekte med.

Anonymkode: 057f6...f35

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Javel og hva når foreldre på foreldremøte er uenige? Årsakene til dette kan være mange. Foreldre har råderett over eget hjem og hvem de skal be til sitt barns bursdag, det er ikke noe som andre foreldre kan bestemme.

• Liker 1
Skrevet

I tilfellet vi kjenner til, ble "hen" /han invitert i alle guttebursdagene og de fleste jentebursdagene (som eneste eller en av få gutter). I hans egen bursdag feiret han gjerne sammen med en av venninnene i leid lokale: hele klassen. Helt ukomplisert. 

Anonymkode: af6d5...d37

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...