AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #1 Skrevet 8. september 2024 For eksempel lasagne, men uten ost... hvordan få samme resultat, bare uten ost? Så enkelt som å bare bruke folie i stedet for? Jeg får ikke til å spise smeltet ost, så det blir kastet og det er bortkastet penger. Får man samme resultat med folie? Eller blir det brent og tørt slik som når man steker det i ovnen uten noe over? Anonymkode: a05fa...725
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #2 Skrevet 8. september 2024 Du trenger ikke ost for å gratinere. Det er bare å sette i ovnen, uten folie. Jeg bruker aldri ost når jeg lager fiskegrateng, men får fin skorpe og farge. Anonymkode: 1c70e...e5a 1
Daisy-love Skrevet 8. september 2024 #3 Skrevet 8. september 2024 Jeg tåler ikke melk, men lager ikke så mye gratenger da. De få gangene jeg har gjort det så har det vært viktig at det ikke er for tørt på toppen av pastaen, for da vil lasagneplatene ikke mykne og bare bli tørre. Ellers har jeg laget mest uten pasta, og da er det ikke så viktig med en del saus på toppen. Bare vanlig lasangefyll som du ikke ønsker svidd hadde jeg stekt med sølvfolie og ikke for høyt, og husk nok saus på pastaen, og det vil gå helt fint. Blir god lasagne sånn. Du kan dekke med sølvfolie det meste av tiden, og siste tiden sette den høyt under grillen om du vil ha mer crispy. Hva har du på toppen? Er jo ikke alt som blir så crispy. Du kan ha f.eks valnøtter, knust chips (både vanlig salt chips og tortillachips) er godt på toppen. Er mange melkefrie alternativer. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du trenger ikke ost for å gratinere. Det er bare å sette i ovnen, uten folie. Jeg bruker aldri ost når jeg lager fiskegrateng, men får fin skorpe og farge. Anonymkode: 1c70e...e5a Tenker mer på mat hvor det er normalt å bruke ost over hele, slik som lasagne, moussaka og lignende. Hvor det er saus som kan bli tørr og brent hvis man bare slenger den inn i ovnen uten ost. Fiskegrateng må man ikke bruke ost på toppen i blandingen. Anonymkode: a05fa...725
Hateridioter Skrevet 8. september 2024 #5 Skrevet 8. september 2024 Jeg ville prøvd med aluminiumsfolie til det var igjen noen minutter av steketiden og stekt de siste minuttene uten folie. Det er jo bare å prøve med en liten porsjon for se hva som skjer.
BobbySocks Skrevet 8. september 2024 #6 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenker mer på mat hvor det er normalt å bruke ost over hele, slik som lasagne, moussaka og lignende. Hvor det er saus som kan bli tørr og brent hvis man bare slenger den inn i ovnen uten ost. Fiskegrateng må man ikke bruke ost på toppen i blandingen. Anonymkode: a05fa...725 Folie er gull. Evnt vis du heller vil ha et annet lokk av noe du liker.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Skrevet 8. september 2024 Hvordan lager du lasagne da? Jeg lager med kjøttsaus og ostesaus, dvs hvit saus med ost i. Da lar jeg ostesausen være det øverste laget og passer på at pastaplatene er godt dekket. Da trenger du ikke ost på toppen i tillegg, egentlig. Det samme gjelder hvis du ikke bruker ost i sausen (hvilket ville vært rart), du bare topper med bechamelsausen. Det samme ved moussaka. Hvis du sliter med at mat blir brent bør du sjekke ovnstemperatur og steketid og justere disse. Anonymkode: c0653...771
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #8 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis du sliter med at mat blir brent bør du sjekke ovnstemperatur og steketid og justere disse. Anonymkode: c0653...771 Eventuelt flytte maten ned et hakk i ovnen. Jeg steker lasagne o.l nederst eller nest-nederst i ovnen og flytter den opp til midten eller nest-øverst de siste 5-10 minuttene for å få litt farge på toppen. Anonymkode: fdd9d...7dc
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tenker mer på mat hvor det er normalt å bruke ost over hele, slik som lasagne, moussaka og lignende. Hvor det er saus som kan bli tørr og brent hvis man bare slenger den inn i ovnen uten ost. Fiskegrateng må man ikke bruke ost på toppen i blandingen. Anonymkode: a05fa...725 Alt er hvite sauser som gratineres i ovn, og dermed blir en grateng. Jeg har aldri opplevd at sausen blir brent. Hvorfor mener du det går greit med fiskegrateng og ikke med lasagne? Anonymkode: 1c70e...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #10 Skrevet 9. september 2024 I stedet for å avslutte med ost så avslutter du med å legge et lag kjøttsaus over pastaplater. Da blir ikke de tørr og brent. Kanskje noen tomatskiver på toppen. Anonymkode: e2235...62b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #11 Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Alt er hvite sauser som gratineres i ovn, og dermed blir en grateng. Jeg har aldri opplevd at sausen blir brent. Hvorfor mener du det går greit med fiskegrateng og ikke med lasagne? Anonymkode: 1c70e...e5a Jeg tror ts refererer til halvfabrikata, posesett eller sånne «kit» der du setter sammen din egen ferdigmat fra en pakke med bestanddeler. Så står det nok bakpå fiskegratengen at det «går an uten ost» eller noe, mens det samme ikke står bakpå pakkene med prefab moussaka etc. Vekdig mange mennesker later ikke til å ha reflektert over at det bare er å kjøpe inn grønnsaker og kjøtt og lage sin egen mat fra bunnen av etter oppskrift, og t det som oftest ikke er mer tidkrevende (og av og til mindre tidkrevende). For da ville ts ha søket opp feks «moussaka uten ost» og fått en rekke helt kurante oppskrifter. Dette er tross alt enkel comfortfood. Anonymkode: 74b41...adc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå