Gå til innhold

Hva feiler det barnet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden hun var liten jente ble hun hysterisk og rasende når hun var tett i nesen. Vi brukte 3-4 timer på legging for hun bare grein og grein. Så ble det en del bedre og etterhvert brydde hun seg ikke så mye om nesen var litt snufsen. Vi tenkte endelig har hun vokst det fra seg og den perioden var over. Men det startet igjen. Som om hun er 4-5 år igjen. Hun er 8 og oppfører seg akkurat slik som hun gjorde det hun var mindre. Forkjølelsesesongen er gang, og med det følger tette neser. Selv om hun bruker nesespray, så blir hun så sint når noe ikke er helt som det skal i nesen. Og hun begynner å bli så sint med engang hun får nesespray. Hun klarer ikke vente til den virker, hun vet veldig godt at den bruker litt tid på å åpne nesen, det har hun lært da hun var mindre, men likevel begynner hun med slåing, sparking og grining. Da blir jo alt så mye verre. Når hun først har begynt så er det vanskelig å stoppe. Nesen blir mer tett fordi hun griner og hun griner fordi nesen er tett.

Nå mener jeg vi har prøvd alt. Være der og trøste. Fikse nesen i god tid før sengetid, slik at alt er i orden når hun skal sove. Har også sagt at slik kan hun ikke holde på nå lenger når hun er blitt så stor, vært strenge med henne og truet med å ta fra henne telefon og andre ting hun liker fordi hun skal oppføre seg selv om nesen er tett? Men det virker som at hun kan ikke noe for dette. I natt stormet jeg ut midt på natten, fordi hun våknet pga tett nese, sparket rundt seg i sengen og var sint, da ble jeg også sint, hjelpeløs, så jeg bare satte meg i bilen, faren var hjemme og har litt mer tålmodighet enn meg, han sendte meg melding når hun var sovnet igjen og jeg kunne komme inn 😅jeg klarer ikke håndtere dette lenger. Slet tidligere og, men nå er det helt umulig. Jeg blir selv så sint når hun begynner sånn. Hun holder jo oss våken og det blir dårlig stemning! Hun er så stor nå at hun bør skjønne dette at det går an å puste med munnen. Men dette får hun ikke til sier hun, det er vanskelig å holde seg rolig osv. Hva skal vi gjøre med henne? Det blir en slitsom høst hvis det er slik det blir fremover. Sist dette varte holdt jeg på å flytte ut! Det var helt ekstremt. Hun kunne våkne midt på natten og holde på i flere timer! Beklager dette var et langt innlegg, takk for at du gadd å lese alt! Har du noe tips, triks eller råd? ♥️🥹

Anonymkode: 9b31d...5c1

• Hjerte 2
Skrevet

Altså, ungen er plaga. Dere må jo dra til lege å få henvisning til ØNH? 

Kan være polypper eller hovne nesemuslinger.. kan være hovne mandler, problemer med ørene.. allergi.. skjønner godt at hun blir irritabel, å ikke få puste ordentlig er helt jævli! Det er også ganske vanlig symptom blant barn med problemer i lufteveiene at de kan få symptomer på typ adhd, bli hyperaktiv, sint, klarer ikke regulere følelsene sine osv.  

Anonymkode: 96f31...cba

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor i helvete har 8-åringer smarttelefoner?? 🤢

Anonymkode: a38b2...2ca

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Har dere ikke undersøkt henne hos legen, eventuelt ønh? 

Min yngste hadde så mye polypper at han ble helt tett ved forkjølelse. Det er ikke det samme som når vi andre blir tett i nesa.. 

Få henne til lege, ærlig talt 

Anonymkode: 337b1...7a4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Lege. 

Anonymkode: 39bd9...70a

Skrevet

Rart at dere ikke tenker at det kan være en årsak til at hun er ekstra plaget. Anbefaler at dere skaffer henne en time hos lege.

Anonymkode: bf1b0...2fd

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden har dere ikke tatt henne med til legen? Jeg sliter selv med kronisk tett nese for tiden, til tider skaper det så trykk at jeg får smerter som om jeg har en bihulebetennelse, andre ganger sover jeg med åpen munn og våkner med sår hals fordi jeg er så tør. Det er ikke normalt å reagere så kraftig på en tett nese, så da bør dere jo klare å tenke dere frem til at hun bør bli sett av en spesialist.. 

Anonymkode: 3aa85...b05

• Liker 3
Skrevet

Å dere har sldri vært hos legen for å se om det ligger noe mer bak enn «bare» tett nese? 

Anonymkode: 4a03f...808

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Jeg har nok ikke nevnt dette i hovedinnlegget, men hun har vært til lege for dette tidligere. Ble testet for allergi og fikk en spesialist til å se på henne. Allergi testen slo ikke ut, men det er nok dette de kom frem til likevel siden det ikke var noe annet åpenbar årsak. Hun har fått en nesespray med kortison som hun bruker daglig og det er ingen problem ellers, men etter korona har hun vært så og si kronisk tett til tider, går seff opp og ned men har blitt til at vi var nødt å bruke vanlig nesespray for å åpne opp nesen slik at hun fikk sove. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Jeg har nok ikke nevnt dette i hovedinnlegget, men hun har vært til lege for dette tidligere. Ble testet for allergi og fikk en spesialist til å se på henne. Allergi testen slo ikke ut, men det er nok dette de kom frem til likevel siden det ikke var noe annet åpenbar årsak. Hun har fått en nesespray med kortison som hun bruker daglig og det er ingen problem ellers, men etter korona har hun vært så og si kronisk tett til tider, går seff opp og ned men har blitt til at vi var nødt å bruke vanlig nesespray for å åpne opp nesen slik at hun fikk sove. 

Dere må tilbake til ønh. Kronisk tetthet og mye bruk av nesespray må undersøkes mer. 

Tette luftveier fører til så mye ekstrabelastninger. Dårlig søvn, dårlig konsentrasjon, irritabilitet etc etc

Anonymkode: 337b1...7a4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor lenge siden er det hun var til ØNH spesialist? Og hvilken type allergi mente de det var? Hvorfor får ikke barnet allergimedisin i såfall? 

Bruk av vanlig nesespray over tid er heller ikke bra. 

Anonymkode: 96f31...cba

Skrevet

Det er ikke det du spør om, men det virker til at barnet ditt er et barn, men kanskje du trenger litt hjelp med sinnemestring.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hallo. Dere burde da vært hos øre nese og hals. Kan være flere tung, falske mandler, mandler og skjev neseveg. Viser jo tidlig at ho er plaget 

Her har begge fjernet mandler og falske mandler før de var 3 år. Eldste må nå operere nesevegen pga den er trang  hver gang han blir forkjølet og slimhinner hovner så blir det ikke plass. Det er operasjon de sa alt når han var 8 år at han måtte regne å ta. Men måtte vente til han var 20år.

Anonymkode: 7724d...8c1

Skrevet

Du må kreve flere tester og henvisning til øre, nese og hals. Noen ganger må man kreve og ikke spørre. Stakkars unge. Og det hjelper ikke om du hisser deg opp og blir sint på barnet. Noen ganger kan det være vanskelig å holde seg rolig, det er bra at du lar noen andre overta og at dere kan bytte på. Man blir sliten og lei når man føler man stanger hodet i veggen.

Anonymkode: 2e68b...e96

• Liker 1
Skrevet

Hun må tilbake til ØNH, også for overforbruk av nesespray. 🤯

Anonymkode: 4a80e...fbd

Annonse
Skrevet

Ts her igjen. Hvilke flere tester? Hun har vært hos barnelegen, ØNH og fastlege. Tatt blodprøver osv. Allergimedisin har hun også fått. Egen nesespray mot allergi, som faktisk virker. Det er forkjølelse hun tåler svært dårlig. Da er nesen veldig tett og det virker som hun sliter med å takle det. Det går fint med henne ellers, vi har klart å slutte helt med vanlig nesespray før så det skal vi klare igjen. De på ØNH har sagt til oss at det er ikke noe polypper, store mandler eller andre ting som burde gitt sånne plager. Da er det mest sannsynlig allergi og fy fy med otrivin. Så det er det de kommer til å si denne gangen også. Hun kan selvfølgelig få en sjekk til etterhvert da det er 2 år siden vi var sist, men det vi må gjøre først er å kutte ut otrivin, det har barnelegen også sagt. Men det er jo lettere sagt enn gjort når hun er slik. Og det MED nesespray. Hvordan skal vi da klare å roe henne? Jeg var egentlig mest ute etter noen tips til å roe ned barnet og hjelpe henne til å mestre de følelsene som kommer pga tett nese? 🤔 

Skrevet

Vi trodde også at noe var veldig gale siden hun reagerte slik. Som sagt det begynte da hun var rundt 4-5 år gammel. Men hun ble undersøkt og de fant ikke noe åpenbar årsak til plagene hennes da hverken allergitester eller undersøkelse hos ØNH ga noe skikkelig svar. «Trange luftveier», «allergi»  

ts

Skrevet

Har hun blitt testet ved å puste på et speil for å se om det dugger? Man puster da med et nesebor om gangen.

I en fase hvor dere forsøker å slutte med otrivin, så kan jeg i hvert fall anbefale at dere heller bruker saltvannsspray, gjerne med aloevera. Dere kan jo også forsøke å innføre dampbad eller en varm dusj på kveldstid, og en god puss med nesa, før hun skal legge seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere prøvd forstøver med saltvann? 

Anonymkode: e15b6...b89

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hun blitt testet ved å puste på et speil for å se om det dugger? Man puster da med et nesebor om gangen.

I en fase hvor dere forsøker å slutte med otrivin, så kan jeg i hvert fall anbefale at dere heller bruker saltvannsspray, gjerne med aloevera. Dere kan jo også forsøke å innføre dampbad eller en varm dusj på kveldstid, og en god puss med nesa, før hun skal legge seg. 

Dette med speil har ikke vi hørt om før, så nei. Vi hadde funnet en saltvannsspray med mentol som hjalp en liten periode for da fikk hun følelse av det åpnet opp litt mer, en kort periode, men var nok til at hun klarte å sovne. Men vi skal nok prøve å begynne med det igjen og se om det blir bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...