Gå til innhold

Dødsstraff i USA


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Hvorfor tar det så uendelig mange år fra man får dødsdommen til straffen blir fullbyrdet i USA? Jeg leser om 25 år.

Og selv om dette sikkert blir en debatt pro og con dødsstraff så deltar ikke jeg i den. Jeg vet hvor jeg står, men har alltid lurt på det jeg spør om.

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Ventelister" er nok en av forklaringene, men den viktigste forklaringen på at det gårså lang tid fra dom til fullbyrdelse er nok at en hver dødsdom blir anket og anket igjen opp igjennom hele rettssystemet. Deretter blir det søkt om benådning, som også må ankes hele veien opp.

Når disse "mulighetene" er brukt opp gjenstår det å søke statens guvernør, muligens også presidenten om utsettelse.

Sånn sett går det kjapt en del år, for rettsvesenet i USA kan vel trygt kalles overbelastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ventelister" er nok en av forklaringene, men den viktigste forklaringen på at det gårså lang tid fra dom til fullbyrdelse er nok at en hver dødsdom blir anket og anket igjen opp igjennom hele rettssystemet. Deretter blir det søkt om benådning, som også må ankes hele veien opp.

Når disse "mulighetene" er brukt opp gjenstår det å søke statens guvernør, muligens også presidenten om utsettelse.

Sånn sett går det kjapt en del år, for rettsvesenet i USA kan vel trygt kalles overbelastet.

:Nikke:

Denne lange prosessen gjør dessuten at antallet uskyldige som blir henrettet reduseres (men tallet er fortsatt altfor høyt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ventelister"? For at dødskamrene skal være ledige da eller?

Nei. En fange har rett på et visst antall anker. Først når disse er brukt opp, eller at fangen ikke velger å anke, blir datoen for henrettelse fastsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. En fange har rett på et visst antall anker. Først når disse er brukt opp, eller at fangen ikke velger å anke, blir datoen for henrettelse fastsatt.

Ok, takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å finne ut om man har rett til å anke dødsstraff i Kina, som tross alt henretter mange flere mennesker årlig (selv når man tar deres høye folketall i betraktning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er din venn.

http://www.chinadaily.com.cn/english/doc/2...tent_501840.htm

All death-sentence appeals will be heard in open court from next year, the Supreme People's Court has announced a move experts say would raise transparency and deliver full justice in cases involving capital punishment.

Om de får en rettferdig rettegang er vel en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært interessant å finne ut om man har rett til å anke dødsstraff i Kina, som tross alt henretter mange flere mennesker årlig (selv når man tar deres høye folketall i betraktning).

Du kunne jo startet en egen diskusjon om emnet. Denne handlet om USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo startet en egen diskusjon om emnet. Denne handlet om USA.

Det var ment som et apropos. Intet jeg gidder å starte en diskusjon over.

Så svarte Hawkeye til en stor grad på min forespørsel.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff, så trist for de som krever sin hevn:

"Føler seg sviktet

Moren til 17-åringen som ble drept er skuffet over hendelsesforløpet.

- Jeg har ingen illusjoner igjen når det gjelder rettsvesenet. Vi har ventet i 25 år på at han skal betale for forbrytelsen han har begått. Det føles som et hardt slag i magen, sier Barbara Christian til AP.

Det er likevel mulig at myndighetene vil gjennomføre dødsdommen ved et senere tidspunkt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...