Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvd å lese meg opp til dette både i forum og på ulike nettsider, men føler meg bare mer grønnsak jo mer jeg forsøker å lese meg opp, forsøker derfor her. 

Vi kjøpte en enebolig med 15% egenkapital tidligere i år. Foreløpig har vi hatt avdragsfrihet mtp overgang fra en til annen enebolig.

Vi har mulighet til å spytte inn litt mer i boligen, men er snakk om maks 30.000 kr. Vi har også fått ny takst på huset etter utbedringer/oppgraderinger vi har gjort på 100.000 kr mer. Vi kjøpte boligen for 3.150.000 og nåværende takst er 3.250.000.

Nå har det seg slik at vi ønsker å bygge en entré på litt over 6 kvm, og fått prisoverslag på totalkostnad ca 120.000 kr hos firma. 

Hvordan er det med å øke boliglånet til oppussing? Er det så «lett» som jeg innbiller meg at vi kan spytte inn litt mer egenkapital i boligen, og deretter få økt boliglånet?

Si at man ønsker å låne 100.000 kr til oppussing og bake dette inn i boliglånet - vi spytter inn 15.000 ekstra egenkapital. 15.000 er jo 15% av 100.000. 

hjelp meg??

Anonymkode: 332e0...023

Skrevet

Jeg personlig ville venter litt og spart opp fremfor å øke lån for en slik renovering.

Jeg ville tatt opp lån for den type vedlikehold som er helt nødvendig og ikke kan vente.

Anonymkode: 02aef...477

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg personlig ville venter litt og spart opp fremfor å øke lån for en slik renovering.

Jeg ville tatt opp lån for den type vedlikehold som er helt nødvendig og ikke kan vente.

Takk for svar!

Dette er nødvendig for oss  siden vi per i dag er uten entré, og med 3 små barn er dette helt ærlig uutholdelig i hverdagen. I tillegg må vi ha noe motvarme til varmepumpen til vinteren, vi skal ha varmekabler i gangen. 

• Hjerte 1
Skrevet

1. Et prisoverslag er ikke sikkert, det blir alltid dyrere enn man ser for seg. 

2. Dere har i ett år ikke hatt råd til å betale avdrag, og heller ikke fått spart opp mer enn 30.000 kroner? 

Jeg vil anbefale dere å droppe det. For ting som ikke er nødvendig tenker jeg at har man ikke råd uten å låne penger, har man ikke råd. Prioriter heller å spare penger og bygge dere en god buffer. Tviler uansett på at banken går med på dette.

Anonymkode: 83df1...fb6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! 

Firmaet drives av en kompis, så dette skal i utgangspunktet være en fastpris. Dersom uhellet er ute, og det kommer totalt uforventede ting så vil jo det påvirke prisen.

Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig i innlegget. Vi har ikke hatt denne boligen i ett år, vi kjøpte den tidligere i år - vi overtok i mai, og har hatt overlappende periode med gammel og ny bolig som vi har betalt på. Vi har også oppgradert nye boligen for ca 100.000 kr, og tatt ny verdivurdering etter dette - som nevnt steg verdien på boligen med 100.000 kr (fra 3.150.000-3.250.000).

I tillegg til å bruke pengene på oppussing/oppgraderinger, så har vi spart noe penger i mellomtiden - nærmere bestemt ca. 30.000 kr. 

Takk for svar uansett. Vi ønsker veldig gjerne å gå for dette, hvis det er mulig. Flere fagfolk har sagt at det vil revolusjonere boligen på mange måter, men går det ikke så går det ikke.

Lurer likevel på om regnestykket jeg har kommet frem til er reelt, eller om jeg har helt feil tankegang…

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! 

Firmaet drives av en kompis, så dette skal i utgangspunktet være en fastpris. Dersom uhellet er ute, og det kommer totalt uforventede ting så vil jo det påvirke prisen.

Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig i innlegget. Vi har ikke hatt denne boligen i ett år, vi kjøpte den tidligere i år - vi overtok i mai, og har hatt overlappende periode med gammel og ny bolig som vi har betalt på. Vi har også oppgradert nye boligen for ca 100.000 kr, og tatt ny verdivurdering etter dette - som nevnt steg verdien på boligen med 100.000 kr (fra 3.150.000-3.250.000).

I tillegg til å bruke pengene på oppussing/oppgraderinger, så har vi spart noe penger i mellomtiden - nærmere bestemt ca. 30.000 kr. 

Takk for svar uansett. Vi ønsker veldig gjerne å gå for dette, hvis det er mulig. Flere fagfolk har sagt at det vil revolusjonere boligen på mange måter, men går det ikke så går det ikke.

Lurer likevel på om regnestykket jeg har kommet frem til er reelt, eller om jeg har helt feil tankegang…

Kun banken din kan svare på dette. Jeg har kjøpt bolig, pusset opp og så økt lånet på bakgrunn av ny takst for å fullføre oppussing, men da hadde verdien økt 750000 kr og jeg trengte kun 200000 for å fullføre. Samt hadde økt min inntekt på grunn av at ene tingen jeg hadde fått laget var utleieleilighet. Da var dette ikke noe problem, men regnestykket ble jo litt annerledes enn ditt, og det er uansett akkurat deres betjeningsevne banken må vurdere. 

• Liker 2
Skrevet
  • Dere kan enkelt øke boliglånet opp til 85.000 kr uten å tilføre egenkapital.
  • Hvis dere vil låne 100.000 kr, må dere tilføre ca 15.000 kr i egenkapital.
  • Banken vil være opptatt av at dere fortsatt har råd til å betjene lånet, men gitt at dere har ny takst og mulighet til å tilføre egenkapital, er det sannsynlig at banken vil godta dette.

Det er lurt å kontakte banken for å få en nøyaktig vurdering, men basert på din situasjon virker det fullt mulig å øke lånet for oppussing.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Virker som om du blander litt med rammelån kanskje? Det er IKKE slik at du bare kan øke lånet ettersom verdien øker, bare du har 15% EK i hånda. 

Banken ser på mer enn bare EK, de ser også på ting som betjeningsevne og sikkerhet. Med opp mot 85% lån på boligen skal det nok mye til før banken er villig til å ta risikoen ved å låne dere mer penger. 

Men dette kan ingen her svare deg på, du må søke banken. 

• Liker 5
Skrevet

Hvis verdien har steget med 100 000 kan dere øke lånet med 85 000 så lenge dere har inntekt nok til å betjene høyere lån. Med sparepenger på 30 000 har dere da totalt 115 000.

Skjønner ikke hva du mener med å spytte inn 15 000 i boligen for å låne 100 000. Hvis du først betaler inn 15 000 på lånet kan du låne opp 100 000, men da har du bare 15 000 igjen av sparepengene dine, så samme sum totalt.

Anonymkode: 6b029...cd8

Skrevet

For det første: det er 15% av verdien på huset som skal være totalt dekket av egenkapital, ikke av summen som skal lånes. Hva dere har av egenkapital på lånesummen er helt irrelevant.

For det andre: om dere kan låne opp mer eller ikke kommer helt an på betjeningsevnen.

For det tredje: du skal ha betjeningsevne på lånet. Det er ikke bare sikkerhet som spiller inn.

Anonymkode: 360a5...7a8

Skrevet

Vil ikke regnestykkene her forutsette at alle penger lånt til oppussing  medfører at boligen øker tilsvarende? Det er ikke selvsagt at en oppgradert entre til 120k øker boligverdien med 120k…

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Med et så lavt lån tenker jeg det er helt uproblematisk. 

Anonymkode: 2e545...4dd

Skrevet

Hvorfor spør du her inne i stedet for å spørre banken? 
Jeg synes 120k høres lite ut, er du sikker på at den summen holder? 
Skjønner heller ikke hvorfor det er «uutholdelig», hvor er inngangen i dag? Kommer dere rett inn i stua, liksom?

Anonymkode: f6a1a...176

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...