Gå til innhold

Når psykisk blir fysisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste året har det skjedd mye i livet. Store endringer, noen positive, men også noen tragiske hendelser som har påvirket meg dypt.  I alt har det vært en tid med mye engstelig og stress. 

En dag denne uken ble jeg plutselig ganske dårlig. Fikk vondt i magen, kvalm, ( tippet jeg hadde spist noe dårlig ) fikk littegrann feber på kvelden. Ble kjempe trøtt, men det er jeg også ganske ofte uansett ( småbarnsmor ). Uansett, neste dag var jeg bedre. Men det har vært av og på siden, hvor jeg føler meg uggen, oppblåst/vond mage, løs mage, trøtt. 

Kan dette være en kroppslig reaksjon på alt? Kan stress over tid gjøre deg fysisk syk? Har jo hørt om det. Men aldri opplevd det sånn. Jeg er litt sånn som ikke vil løpe til legen med en gang, selvom jeg egentlig har lyst. Da jeg takler fysisk sykdom dårlig når jeg ikke vet nøyaktig hva det er eller kommer av. 🙈 ( et annet issue )

Anonymkode: 538d8...3fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det siste året har det skjedd mye i livet. Store endringer, noen positive, men også noen tragiske hendelser som har påvirket meg dypt.  I alt har det vært en tid med mye engstelig og stress. 

En dag denne uken ble jeg plutselig ganske dårlig. Fikk vondt i magen, kvalm, ( tippet jeg hadde spist noe dårlig ) fikk littegrann feber på kvelden. Ble kjempe trøtt, men det er jeg også ganske ofte uansett ( småbarnsmor ). Uansett, neste dag var jeg bedre. Men det har vært av og på siden, hvor jeg føler meg uggen, oppblåst/vond mage, løs mage, trøtt. 

Kan dette være en kroppslig reaksjon på alt? Kan stress over tid gjøre deg fysisk syk? Har jo hørt om det. Men aldri opplevd det sånn. Jeg er litt sånn som ikke vil løpe til legen med en gang, selvom jeg egentlig har lyst. Da jeg takler fysisk sykdom dårlig når jeg ikke vet nøyaktig hva det er eller kommer av. 🙈 ( et annet issue )

Få tatt noen prøver hos legen og sjekk mangler. Jeg tar tilskudd på jern og D vitamin hele året for å fungere. 

Anonymkode: ff445...72c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Få tatt noen prøver hos legen og sjekk mangler. Jeg tar tilskudd på jern og D vitamin hele året for å fungere. 

Anonymkode: ff445...72c

Gjorde dette for ikke så lenge siden. 

Manglet litt d-vitamin, så tar tilskudd for det

Skrevet

Høres ut som du har et virus. Jeg vet ikke hva littegrann feber betyr, men man får ikke feber (altså temp over 38) av å være litt stresset altså. Så tipset er å slappe av og så går det nok over.

Anonymkode: bc7a0...c01

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Høres ut som du har et virus. Jeg vet ikke hva littegrann feber betyr, men man får ikke feber (altså temp over 38) av å være litt stresset altså. Så tipset er å slappe av og så går det nok over.

Jeg har fått det opp til flere ganger. Har trodd at det har vært influensa eller så, har hatt over 38 i feber. Det har også skjedd ved akutte stressfaktorer, la oss si, for å annonymisere, et jobbintervju. Etter 'jobbintervju' forsvinner muskelverk og jeg har normaltemperatur. Skjer også ved langvarige stressfaktorer, men da vanskeligere å være sikker på om jeg da har vært syk og blitt frisk.

TS: det er lurt å ta blodprøver og sjekke det som bør sjekkes, men det fysiske henger i aller høyeste grad sammen med det psykiske. Du kan også f.eks. google ACE-studier og se hvordan psykiske utfordringer også gir høyere sannsynlighet for fysiske sykdommer som vi i utgangspunktet ikke tenker at er forbundet med det.

Anonymkode: 2f0b6...d24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stress og angst kan påvirke kroppen i en veldig negativ retning...Urolighet, tankekjør, rastløshet...

Prøv å se om du kan klare å sortere tankene dine. Ofte kan du finne svaret der på det som setter seg i kroppen..Tanker kan ofte gjøre det. Spesielt over tid...

Er tydelig at du har noen behov du ikke får dekt...Ikke bra...

Skrevet

Ja. Psykisk uhelse påvirker fysisk uhelse. Det henger sammen og mange psykiske diagnoser som f.eks angst har mange fysiske utslag i kroppen. Alt fra hormoner, nervesystemet, dårligere immunforsvar til hvordan hjernen fungerer. Ved PTSD f.eks har en funnet at den pasientgruppen har en langt større amygdala som styrer frykt enn hos mennesker uten PTSD. Så ja fysiske og psykisk helse utgjør og spillet på lag. 

Anonymkode: a07f8...e01

Skrevet

Ja, jeg mener psykiske plager absolutt kan gjøre seg synlig som fysiske plager. 
Jeg mener også at det gjerne er dette som er galt når en person er dårlig med «ikke målbare» symptomer, samtidig som prøver er fine og ingen medisiner fungerer. For eksempel hodepine, verking i kropp, kvalme, slitenhet. For personen dette gjelder er dette reelle fysiske plager som må anerkjennes, til tross for manglende fysisk diagnose.

Hvis du har tatt prøver hos legen og det ikke er noe fysisk galt, ville jeg unnet meg noen timer med privat psykolog. Kanskje du har godt av å få luftet det siste året med en person som ikke kjenner deg og din historie, og som kun lytter til deg og den versjonen du ønsker å fortelle.

Man trenger ikke å være psykisk syk for å gå til psykolog, noen ganger trenger man bare noen å snakke fritt med og få hjelp til å sortere tanker og følelser.

Anonymkode: 9c416...292

Skrevet

Stress og angst kan gi fysisk ja. Og jeg tror man er mer utsatt for forkjølelse osv

Anonymkode: abfe7...bfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tempen var 38, så det var lav feber. Men var veldig varm den natta, og kaldsvettet noe. Tenkte at kroppen kanskje kjempet mot noe, ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...