Trinemor78 Skrevet 6. september 2024 #1 Skrevet 6. september 2024 Jeg har stått på venteliste to-tre år. Det siste halvåret har jeg stått på 6. plass. Hvorfor skjer det ikke noe. Hørte snakk om at flyktninger blir prioritert… men kommer jeg inn i løpet av året? Jeg trenger en fastlege…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #2 Skrevet 6. september 2024 Så lenge ingen av pasientene på listen bytter fastlege eller dør så vil det jo ikke bli noen ledig plass heller. Det er umulig å gi noe svar på dette. Anonymkode: 714d9...cf1
Fjaselina Skrevet 6. september 2024 #3 Skrevet 6. september 2024 Har du venta i 2-3 år på å få tildelt ein fastlege? Altså, du har ikkje no? Trudde alle skulle ha fastlege, men det er mykje rart i landet.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #4 Skrevet 6. september 2024 Fjaselina skrev (Akkurat nå): Har du venta i 2-3 år på å få tildelt ein fastlege? Altså, du har ikkje no? Trudde alle skulle ha fastlege, men det er mykje rart i landet. I utgangspunktet skal alle kunne ha en fastlege, men når det ikke er nok fastleger i forhold til antall mennesker så blir det til at noen ikke får likevel. Anonymkode: 714d9...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #5 Skrevet 6. september 2024 https://www.helfo.no/fastlegeordninga/fastlegestatistikk For at det skal skje noe må noen gå ut av listen, enten fordi de bytter eller dør. Er det ei liste med mange unge, kan det ta lang tid. Litt usikker på om de har luket bort dette med at folk kan stå på venteliste til lukkede lister https://www.legelisten.no/blogg/211-star-du-pa-lure-venteliste Anonymkode: a1f77...e3d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #6 Skrevet 6. september 2024 Tipper du står på en låst legeliste ja. Fastlegen min har låst sin liste, men når jeg trykker på navnet for mer info står det at 53 pasienter står på venteliste, og tallet har ikke endret seg det siste året... Anonymkode: 55d21...f62
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #7 Skrevet 6. september 2024 Det er jo også slik at når en kvinne får barn, så får barnet automatisk fastlegen til mor. Så derfor kan det ta lang tid før det tas noe fra ventelisten hvis det er flere på fastlegelisten som får barn enn antallet som dør eller bytter fra den fastlegen. Anonymkode: a75c5...309
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #8 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.helfo.no/fastlegeordninga/fastlegestatistikk For at det skal skje noe må noen gå ut av listen, enten fordi de bytter eller dør. Er det ei liste med mange unge, kan det ta lang tid. Litt usikker på om de har luket bort dette med at folk kan stå på venteliste til lukkede lister https://www.legelisten.no/blogg/211-star-du-pa-lure-venteliste Anonymkode: a1f77...e3d Folk som allerede sto på lista før den ble låst kan fremdeles stå der - til ingen nytte, selvfølgelig. (Da skal det i oversikten stå "Har ikke venteliste" i opplysningene). Man skal imidlertid ha fått beskjed om at legen har låst lista. Ellers kan det også hende at legen ønsker å redusere pasientantallet ved naturlig avgang. Min lege skal for eksempel fjerne 100 pasienter fra lista. Da må 100 stykker bytte bort fra henne før nummer 1 på ventelista kommer inn... Anonymkode: 3fd2c...383
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #9 Skrevet 6. september 2024 Fra Helsenorges nettside: Hvor lenge må jeg stå på venteliste? Noen ganger går det fort å få plass hos en fastlege du står på venteliste til, andre ganger kan det ta lengre tid. I kommuner med stor mangel på fastleger, har mange av fastlegene lang venteliste. Det kan ta lang tid før du får plass hos en av disse fastlegene, i mange tilfeller kan det ta opptil ett år eller enda lenger. En fastleges pasientliste åpnes først når det er blitt 10 ledige plasser. Når listen åpnes, er det innbyggere som ikke står på en fastlegeliste og som er bosatt i kommunen, som prioriteres. Deretter blir innbyggere som står på ventelisten tatt inn. Er det fremdeles ledige plasser igjen, vil lista fortsatt være åpen frem til de 10 plassene er fylt opp. En fastlege kan velge å låse listen sin. Du kan ikke sette deg på venteliste hos en lege med låst liste. Hvis du allerede står på venteliste hos en lege med låst liste, må du regne med at det kan ta tid før legen åpner lista si for nye pasienter. Anonymkode: c6927...da8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #10 Skrevet 6. september 2024 Trinemor78 skrev (3 timer siden): Jeg har stått på venteliste to-tre år. Det siste halvåret har jeg stått på 6. plass. Hvorfor skjer det ikke noe. Hørte snakk om at flyktninger blir prioritert… men kommer jeg inn i løpet av året? Jeg trenger en fastlege… Listen åpnes ikke opp for nye pasienter før 10 pasienter har falt fra. Så med andre ord om du står på 10. eller 1. plass på ventelisten spiller ingen rolle før legen har ledige plasser. Denne informasjonen finner du inne på helsenorge . Anonymkode: 5ef45...69c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #11 Skrevet 6. september 2024 Listene hos legene oppdateres den første i hver måned. Du kan stå i kø, men ikke bli med i oppdatert liste før du faktisk har fått en ledig plass. Om du får en ledig plass den 15 september er du allikevel ikke på legens oppdaterte liste før 1 oktober. Om du har ventet i 2 år på plass, og det fortsatt ikke er lys i tunnelen burde du vurdere en annen fastlege. Anonymkode: fbf89...ee0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå