Gå til innhold

"Stesvigermor" vi kalles besta

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Syns det er litt respektløst ovenfor farmor som har gått bort. Forholdet mellom henne og farfar var ikke bra, så at hans nye kone skal overta «hennes tittel» føles feil. 

ts

Anonymkode: decb3...152

Så da finner du på det styggeste du kan? 

Anonymkode: 2bf26...8fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det er litt respektløst ovenfor farmor som har gått bort. Forholdet mellom henne og farfar var ikke bra, så at hans nye kone skal overta «hennes tittel» føles feil. 

ts

Skjønner det, men så lenge hun bare vil kalles besta og ikke farmor eller bestemor, hadde jeg akseptert det. Særlig om det blir dårlig stemning om dere ikke gjør det. Det går jo an å kombinere med navnet hennes, besta Gerd eller noe sånt, også. 

Anonymkode: 12b2c...7a3

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er viktig for henne skjønner jeg ikke hvorfor dere skal gjøre et problem ut av det for å være ærlig. Noen kameler kan svelges, og denne virker å være en slik

Skrevet

Mine barn har mormor og bestefar, morfar og bestemor, farmor og besten og farfar og besta. Vårt forhold til de respektive er ymse, og når jeg er virkelig trassig kan jeg kjenne på et ønske om å straffe noen av de for sine mer bedritne sider ved å hindre dem i å ha et nært forhold til barnebarna.

Heldigvis besinner jeg meg. Det viser seg at man kan være elendige foreldre og steforeldre og samtidig varme og hengivne besteforeldre. Når jeg er på mitt mest selvmedlidende er det nærmest en skjerpende omstendighet for min skuffelse, de vet hvordan de skaper gode relasjoner men har valgt det bort i foreldrerollen, tenker jeg da. Men så ser jeg hvilken glede barna mine har av dem og bestemmer meg for å bite det i meg, legger jeg godvilje til kan jeg innbille meg at de kanskje har innsett sine feil og ikke greier å innrømme eller be om tilgivelse, men prøver å gjøre godt igjen ved å ikke drite seg ut overfor barnebarna.

Til flere som bryr seg om barna, til heldigere er de. 

Anonymkode: db595...183

• Hjerte 7
Skrevet
Skuteviken skrev (1 time siden):

Min bestemor ble kallt besta i over 50 år gikk helt fint . 

Ingen har sagt det ikke «går fint», det høres bare utrolig teit ut. 

Anonymkode: bdbda...587

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet , hadde kalt hun besta

Anonymkode: 1b9c6...361

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei gjør ikkr det

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes Besta er det fineste av alle alternativene og håper en dag jeg blir Besta jeg også! 

Anonymkode: bbc4c...1a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror muligens det er knyttet til landsdel og hvor man bor. Besta og bestemor erstatter farmor/mormor i noen deler av landet. Her jeg bor er besta det samme som farmor og bestemor det samme som mormor. Ingen bruker uttrykkene farmor og mormor... 

Anonymkode: 684c7...3f4

Det får være deres problem. 

Skrevet
Skuteviken skrev (6 timer siden):

Min bestemor ble kallt besta i over 50 år gikk helt fint . 

Ingen som har dødd av det, men fortsatt teit at voksne mennesker kaller seg selv besta, mommo og annet rart.

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ville bare kaldt henne «Gerd» og så får barnet selv velge. 

«Besta» er for øvrig et pinlig kallenavn, som ofte setter seg selv i voksen alder. SÅ kleint med menn på 40 som bare «vi skal besøke Besta i helgen»😳

Jeg forstår at du skrev "Gerd" som eksempel på navn, men siden hun insisterer på Besta, hva om TS faktisk bare insisterer på Gerd? Jeg liker tanken.

Anonymkode: ecd9c...c55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ts

Vi har litt mye dine/mine, og til dels også noe «våre», men mest av første. Min stefar er enkemann, og var nylig i konfirmasjon til en av «sine». Min mor var naturlig nok med. Hun blir kalt med navn, selv om hun har vært i livet til konfirmanten så lenge konfirmanten vil huske. De fleste av barnebarna der har vokst opp med henne, men hun er *navn*, og en av grunnene er jo farmoren. Farmoren var hun fine som gikk bort, og som også ble nevnt flere ganger i taler på dagen. Ingen såre følelser for min mor, hun ønsker at det skal være sånn for hun er tross alt ikke farmor, og det var en farmor der før. 

Min far fungerer ikke i det hele tatt, og min stefar fungerer som en bestefar for barnebarna. Han blir også kalt ved navn, men fått hvisket at han er mer som bestefar å regne. Jeg er skjønt enig i både det søsken og det barnebarnet som har uttalt det. Så jeg forstår deg. Er noe med de som har gått bort også. De har enda en plass, og det skal en ha respekt for. 
Jeg hadde kalt henne ved navn, sett an kontakten, og blir den veldig mye bedre når barnet begynner å prate og det ligger naturlig for barnet å kalle henne for Besta, så blir det ofte sånn, men dere trenger ikke å kalle henne det likevel. Godt mulig kontakten blir bedre med barn, eller motsatt, dere må sette mer grenser. Det vil tiden vise, men prøv å avfei samtalen nå, og ta det når det kommer. 

Anonymkode: 96684...6e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min manns mor har gått bort og han har et litt vanskelig forhold til sin far, men vi har holdt kontakten fordi det er familie og vi ønsker at barna skal kjenne bestefaren sin. Min manns stemor er en litt vanskelig dame, som allikevel liker å gi inntrykk av at hun er veldig familiær og kjærlig, selv om hun er ganske ekskluderende overfor min mann som ikke er hennes biologiske barn. MEN hun ønsker allikevel at våre barn skal kalle henne besta. Vi er egentlig ikke komfortable med det siden hun har vært såpass uinkluderende med min mann. Men dersom vi sier nei, blir det nok sett på som at VI skaper problemer. Hva ville dere andre gjort i vår situasjon?

Bør ikke ungene få kalle henne det de syns er naturlig uten at dere foreldre skal blande dere? Dette handler ikke om deg eller din mann. 

Anonymkode: 64517...b34

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei gjør ikkr det

Jo det gjør det når voksne mennesker (for dette barnet skal bli voksent) kaller en slektning for et barnslig kallenavn er det ikke spesielt sjarmerende. Når voksen mann 40 + snakker om å besøke «mommo» eller «besten» da tenker jeg bare skal du kjøre brumbrum? Tar du med deg vovvoven? Ser du en pippip på veien? 🤢

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bør ikke ungene få kalle henne det de syns er naturlig uten at dere foreldre skal blande dere? Dette handler ikke om deg eller din mann. 

Barn bestemmer ikke selv før de er store nok til det. De sier det navnet de voksne sier at personen heter, så man må bestemme seg.

Anonymkode: 28b78...78d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barn bestemmer ikke selv før de er store nok til det. De sier det navnet de voksne sier at personen heter, så man må bestemme seg.

Anonymkode: 28b78...78d

Så her tenker du at barnas mor og far - som tydeligvis ikke er begeistret for farfar og stemor i utgangspunktet, men «omgås de for barnas skyld» - skal legge føringer for hva ste-bestemor skal kalles? Mor liker ikke stebestemor, så derfor skal barna primes til å ikke kalle henne «besta» eller hva som nå faller seg naturlig?

Kall det hva du vil, men det er i alle fall ikke en avgjørelse som er tatt ut i fra hva som et det beste for barna. Den er tatt ut fra mor og fars følelser, men så projiserer mor dette til å handle om barna.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Ingen som har dødd av det, men fortsatt teit at voksne mennesker kaller seg selv besta, mommo og annet rart.

Nei virkelig ikke, derimot teit å reagere på det

• Liker 3
Skrevet

Jo det gjør det når voksne mennesker (for dette barnet skal bli voksent) kaller en slektning for et barnslig kallenavn er det ikke spesielt sjarmerende. Når voksen mann 40 + snakker om å besøke «mommo» eller «besten» da tenker jeg bare skal du kjøre brumbrum? Tar du med deg vovvoven? Ser du en pippip på veien? 🤢

Herregud , det sier mer om deg

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud , det sier mer om deg

Nei, jeg sluttet å snakke babyspråk da jeg bikket to, og vokste heldigvis ikke opp i en familie som oppmuntret meg til å tviholde på språklige forenklinger ment for små barn😊

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (9 timer siden):

Det store problemet her er at noen vil kalles besta. Si at de er bestemor og bestefar.

Det er jo helt vanlig på Vestlandet! Besta/ Besto!

Anonymkode: 4e53e...9da

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...