AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #1 Skrevet 6. september 2024 Min manns mor har gått bort og han har et litt vanskelig forhold til sin far, men vi har holdt kontakten fordi det er familie og vi ønsker at barna skal kjenne bestefaren sin. Min manns stemor er en litt vanskelig dame, som allikevel liker å gi inntrykk av at hun er veldig familiær og kjærlig, selv om hun er ganske ekskluderende overfor min mann som ikke er hennes biologiske barn. MEN hun ønsker allikevel at våre barn skal kalle henne besta. Vi er egentlig ikke komfortable med det siden hun har vært såpass uinkluderende med min mann. Men dersom vi sier nei, blir det nok sett på som at VI skaper problemer. Hva ville dere andre gjort i vår situasjon? Anonymkode: decb3...152 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #2 Skrevet 6. september 2024 Antageligvis ingenting. Hvis det ikke er noen andre som kalles besta, ville jeg ikke sett på det som et problem. Dere kan fortsatt bruke fornavn eller hva dere pleier når dere snakker om henne. Barna bestemmer etter hvert selv hva de kaller henne. Anonymkode: f49e9...6ee 13 3
Brunello Skrevet 6. september 2024 #3 Skrevet 6. september 2024 Det store problemet her er at noen vil kalles besta. Si at de er bestemor og bestefar. 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #4 Skrevet 6. september 2024 Hvordan ser dere for dere at kontakten blir fremover? Dersom dere allerede har et anstrengt forhold har dere ikke noe å tape på å ta denne kampen. Men da blir nok forholdet verre over tid. Et barnebarn kan også være reparerende på relasjonen. Men det spørs helt hva dere ønsker. Anonymkode: 176c6...a14 1
Skuteviken Skrevet 6. september 2024 #5 Skrevet 6. september 2024 Brunello skrev (4 minutter siden): Det store problemet her er at noen vil kalles besta. Si at de er bestemor og bestefar. Hvorfor det ? 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #6 Skrevet 6. september 2024 Veldig spesielt, hun er jo ikke bestemoren?! Det blir det samme som en stemor insisterer å bli kalt "mamma". Om barna har et ønske om det selv på sikt, så er det greit, men dette er noe hun ikke kan diktere. Det er hun som er vanskelig og spesiell! Anonymkode: 684c7...3f4 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #7 Skrevet 6. september 2024 Stakkar dame. Hadde blitt så lei meg. Anonymkode: 2bf26...8fd
Brunello Skrevet 6. september 2024 #8 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig spesielt, hun er jo ikke bestemoren?! Det blir det samme som en stemor insisterer å bli kalt "mamma". Om barna har et ønske om det selv på sikt, så er det greit, men dette er noe hun ikke kan diktere. Det er hun som er vanskelig og spesiell! Anonymkode: 684c7...3f4 Nei, ikke enig. Bestemor kan hvem som helst være. Farmor/farfar og mormor/morfar er derimot «beskyttet tittel». 8 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #9 Skrevet 6. september 2024 Hadde ikke lagd noen sak ut av det. Dere kan jo kalle henne ved navn, også kan hun kalle seg Besta? Anonymkode: 2b747...fc1 4 2
Brunello Skrevet 6. september 2024 #10 Skrevet 6. september 2024 Skuteviken skrev (2 minutter siden): Hvorfor det ? Fordi det høres teit ut. 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #11 Skrevet 6. september 2024 Ville bare kaldt henne «Gerd» og så får barnet selv velge. «Besta» er for øvrig et pinlig kallenavn, som ofte setter seg selv i voksen alder. SÅ kleint med menn på 40 som bare «vi skal besøke Besta i helgen»😳 Anonymkode: bdbda...587 4
Fjaselina Skrevet 6. september 2024 #12 Skrevet 6. september 2024 Det fins ei rekke ulike namn som kan brukast for besteforeldre. Dersom farmor er død, er det problemfritt på den sida. Mormor blir gjerne kalla mormor? I så fall må det vere greitt å kalle stefarmor for besta. Det kunne ha vore bestemor, "farmor Sølvi" eller andre alternativ. Besta er ledig. La henne bruke det, då vel! 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #13 Skrevet 6. september 2024 Jeg ville ha kalt henne ved navn, hun kan byttes ut av svigerfaren din og er ikke bestemor til ungen. Anonymkode: 819b2...6dc 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #14 Skrevet 6. september 2024 Fjaselina skrev (3 minutter siden): Det fins ei rekke ulike namn som kan brukast for besteforeldre. Dersom farmor er død, er det problemfritt på den sida. Mormor blir gjerne kalla mormor? I så fall må det vere greitt å kalle stefarmor for besta. Det kunne ha vore bestemor, "farmor Sølvi" eller andre alternativ. Besta er ledig. La henne bruke det, då vel! Syns det er litt respektløst ovenfor farmor som har gått bort. Forholdet mellom henne og farfar var ikke bra, så at hans nye kone skal overta «hennes tittel» føles feil. ts Anonymkode: decb3...152 2 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #15 Skrevet 6. september 2024 Ønsker dere (særlig far) å forbedre relasjonen på farssiden? I så fall, kall henne besta og jobb med dere selv og forholdet til svigerfar og hans kone. Anonymkode: 553fd...5db 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #16 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan ser dere for dere at kontakten blir fremover? Dersom dere allerede har et anstrengt forhold har dere ikke noe å tape på å ta denne kampen. Men da blir nok forholdet verre over tid. Et barnebarn kan også være reparerende på relasjonen. Men det spørs helt hva dere ønsker. Anonymkode: 176c6...a14 Relasjonen blir nok aldri veldig nær, men vi ønsker at den skal fungere for barnas skyld. Anonymkode: decb3...152 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #17 Skrevet 6. september 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Relasjonen blir nok aldri veldig nær, men vi ønsker at den skal fungere for barnas skyld. Anonymkode: decb3...152 Da ville jeg svelget den kamelen. Det kan være at hun faktisk blir en god bestemor selv om hun ikke har vært så snill mot barnets far. Anonymkode: 176c6...a14 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #18 Skrevet 6. september 2024 Brunello skrev (17 minutter siden): Nei, ikke enig. Bestemor kan hvem som helst være. Farmor/farfar og mormor/morfar er derimot «beskyttet tittel». Jeg tror muligens det er knyttet til landsdel og hvor man bor. Besta og bestemor erstatter farmor/mormor i noen deler av landet. Her jeg bor er besta det samme som farmor og bestemor det samme som mormor. Ingen bruker uttrykkene farmor og mormor... Anonymkode: 684c7...3f4 7
BobbySocks Skrevet 6. september 2024 #19 Skrevet 6. september 2024 Kall henne det når hun hører på og navnet hennes ellers?
Skuteviken Skrevet 6. september 2024 #20 Skrevet 6. september 2024 Brunello skrev (27 minutter siden): Fordi det høres teit ut. Min bestemor ble kallt besta i over 50 år gikk helt fint . 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå