AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #1 Skrevet 6. september 2024 Dere som har prolaps i korsryggen, hva trener dere utover hjemmeøvelser? Ønsker å trene noe annet enn bare disse hjemmeøvelsene og gåturer alene, er ufør så vil gjerne ha noe fast hvor jeg også ser folk og hvor vi trener sammen og ikke hver for oss slik man gjør på typiske treningssenter. Anonymkode: e5a0e...037
Enni Skrevet 6. september 2024 #2 Skrevet 6. september 2024 Gruppetimer på treningssenter? Turgrupper via Fb? Trening via Friskliv?
hekho Skrevet 6. september 2024 #3 Skrevet 6. september 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som har prolaps i korsryggen, hva trener dere utover hjemmeøvelser? Ønsker å trene noe annet enn bare disse hjemmeøvelsene og gåturer alene, er ufør så vil gjerne ha noe fast hvor jeg også ser folk og hvor vi trener sammen og ikke hver for oss slik man gjør på typiske treningssenter. Anonymkode: e5a0e...037 Hei! Jeg har ikke akkurat prolaps, men sliter med korsryggsmerter og har lest en del. Ifølge forskningen/NHI skal Pilates være den treningsformen som gir best bedring mot korsryggsmerter. Yoga (feks power yoga eller noe med litt mer styrke) eller core kan også være bra og lignende alternativ. Selv trener jeg styrke med fokus på kjernemusklatur og store muskelgrupper samt løper i terreng. Trener mest for meg selv fordi jeg må skvise det inn når jeg får tid og ikke har mulighet til å gå på faste tidspunkter. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #4 Skrevet 6. september 2024 Å trene med prolaps skal gjøres med forsiktighet og riktighet. Styrketrening er noe av det viktigste, men ikke situps eller noen andre øvelser som gir vridning i ryggen. Anbefaler at du går til fysio eller kiropraktor som kan vise deg statiske øvelser/hvor mye du skal gjøre som er tilpasset for deg. Vær så snill ikke sett i gang med Pilates, planken osv, for det er så himla stor forskjell på "vondt i korstyggen" og prolaps. Anonymkode: 01ec6...da2 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #5 Skrevet 6. september 2024 Bor du i oslo? Jeg går på basseng terapi gjennom et tilbud i bydelen, og det har hjulpet masse på å styrke kroppen, samtidig som det er veldig skånsomt. Ellers så kan du sjekke ut frisklivssentralen, legen min sa at de hadde gruppe trening 😊 Anonymkode: 8101b...f55
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #6 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Bor du i oslo? Jeg går på basseng terapi gjennom et tilbud i bydelen, og det har hjulpet masse på å styrke kroppen, samtidig som det er veldig skånsomt. Ellers så kan du sjekke ut frisklivssentralen, legen min sa at de hadde gruppe trening 😊 Anonymkode: 8101b...f55 Bassengtrening hadde vert perfekt men det er nedlagt her (vi hadde det før i regi revmatismeforbundet). Er desverre 4 mil til nermeste Bassengtrening nå. Anonymkode: e5a0e...037
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #7 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Å trene med prolaps skal gjøres med forsiktighet og riktighet. Styrketrening er noe av det viktigste, men ikke situps eller noen andre øvelser som gir vridning i ryggen. Anbefaler at du går til fysio eller kiropraktor som kan vise deg statiske øvelser/hvor mye du skal gjøre som er tilpasset for deg. Vær så snill ikke sett i gang med Pilates, planken osv, for det er så himla stor forskjell på "vondt i korstyggen" og prolaps. Anonymkode: 01ec6...da2 Det blir hjemmeøvelser slik jeg allerede har hatt lenge. Anonymkode: e5a0e...037
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #8 Skrevet 6. september 2024 Jeg har hatt god effekt av sykkel - spinning, du kan jo prøve det om det provoserer frem smerte hos deg? Anonymkode: af175...63c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #9 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bassengtrening hadde vert perfekt men det er nedlagt her (vi hadde det før i regi revmatismeforbundet). Er desverre 4 mil til nermeste Bassengtrening nå. Anonymkode: e5a0e...037 Så kjedelig. Har du sjekket ut hva slags trenings tilbud frisklivssentralen hos dere har? Anonymkode: 8101b...f55
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #10 Skrevet 6. september 2024 "Trening!!??" Nei,da ligger jeg helt flatt på gulvet. Har kun sponplate og laken i senga. Ved prolaps hjelper ikke en gang opioder på meg. Kun holde meg i ro og kortison. Blir bedre etter hvert. Rart noen klarer å bevege seg eller "trene" ved prolaps. Et under.. Om jeg er alene uten tlf på meg,kan jeg stå ligge eller sitte i flere timer da det smeller. Veldig koselig da det skjer på doen på jobb. Anonymkode: e3922...7d1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #11 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rart noen klarer å bevege seg eller "trene" ved prolaps. Et under.. Så fordi du ikke klarer det så er det et under at andre med prolaps kan bevege seg? Anonymkode: 8101b...f55 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #12 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så fordi du ikke klarer det så er det et under at andre med prolaps kan bevege seg? Anonymkode: 8101b...f55 Ved prolaps låser/lammes det. Enten det er i rygg eller nakke. Ingen kan klare å bevege seg eller "trene" ved en prolaps. Da er man et medisinsk under. Anonymkode: e3922...7d1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #13 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ved prolaps låser/lammes det. Enten det er i rygg eller nakke. Ingen kan klare å bevege seg eller "trene" ved en prolaps. Da er man et medisinsk under. Anonymkode: e3922...7d1 Vet du hva en prolaps er? Det virker ikke helt sånn. Anonymkode: 8101b...f55 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #14 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hva en prolaps er? Det virker ikke helt sånn. Anonymkode: 8101b...f55 Koselig å lese. Utrolig koselig, takker for den. Har 3 puter som lekker/ er slitt bort. Lovisenberg vil ikke operere da det har gått for langt. Over 50% for å bli lam. Var på nippet til å bli uføretrygdet i 2018,men dum som jeg var valgte jeg å klemmepå noen år til grunnet dårlig uføreforsikring. Har ikke råd til å gå ned halve lønna. Har gått sykemeldt 4-8 Mnd i året de siste 10 årene. AAP og og Klp er ikke mye å leve av da man må betale for seg selv. En liten vridning eller løft er nok. "Prolaps" er missbrukt, før sa man hekseskudd. "Trening" eller fysisk arbeid ødelegger og gjør mer skade. Forebygging er noe helt annet. Ved prolaps er man ødelagt for livet. Anonymkode: e3922...7d1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #15 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Koselig å lese. Utrolig koselig, takker for den. Har 3 puter som lekker/ er slitt bort. Lovisenberg vil ikke operere da det har gått for langt. Over 50% for å bli lam. Var på nippet til å bli uføretrygdet i 2018,men dum som jeg var valgte jeg å klemmepå noen år til grunnet dårlig uføreforsikring. Har ikke råd til å gå ned halve lønna. Har gått sykemeldt 4-8 Mnd i året de siste 10 årene. AAP og og Klp er ikke mye å leve av da man må betale for seg selv. En liten vridning eller løft er nok. "Prolaps" er missbrukt, før sa man hekseskudd. "Trening" eller fysisk arbeid ødelegger og gjør mer skade. Forebygging er noe helt annet. Ved prolaps er man ødelagt for livet. Anonymkode: e3922...7d1 Ok, men det er din opplevelse. Det er like lite koselig at du sier at folk som kan bevege seg med prolaps er et under, det er noe nedlatende over det. Anonymkode: 8101b...f55 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #16 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ok, men det er din opplevelse. Det er like lite koselig at du sier at folk som kan bevege seg med prolaps er et under, det er noe nedlatende over det. Anonymkode: 8101b...f55 Ok. Rart. Nedlatende faktisk. Har man prolaps enten det er i rygg eller nakke er det alvorlig. Er veldig alvorlig med skiveprolaps. Skal ikke tulle med det. Vondt er en ting, men å ikke klare å holde på avføring eller kunne gå er adskillig værre. Lammhet er i mange tilfeller utfallet. Isjias eller litt stivhet er noe helt annet. Er ikke noe artig når man ikke klarer å tråkke inn bremsen da man kjører bil. Er skummelt, må bare svinge og bruke håndbrekket. Anonymkode: e3922...7d1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #17 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok. Rart. Nedlatende faktisk. Har man prolaps enten det er i rygg eller nakke er det alvorlig. Er veldig alvorlig med skiveprolaps. Skal ikke tulle med det. Vondt er en ting, men å ikke klare å holde på avføring eller kunne gå er adskillig værre. Lammhet er i mange tilfeller utfallet. Isjias eller litt stivhet er noe helt annet. Er ikke noe artig når man ikke klarer å tråkke inn bremsen da man kjører bil. Er skummelt, må bare svinge og bruke håndbrekket. Anonymkode: e3922...7d1 Trenger ikke fortelle meg hva prolaps er, det vet jeg veldig godt. Anonymkode: 8101b...f55
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #18 Skrevet 6. september 2024 Kanskje litt off-topic, men hvordan øvelser kan anbefales hvis en har prolaps i anus? Anonymkode: c68c9...b8c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #19 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trenger ikke fortelle meg hva prolaps er, det vet jeg veldig godt. Anonymkode: 8101b...f55 Så bra, virket nesten som du ikke visste de akutte konsekvensene og de store følgende. Har vært sykepleier siden 1996,så har opplevd og lært litt. Men du ble vel utdannet på 50 tallet og ødelagte ryggen din på 70 tallet. Anonymkode: e3922...7d1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #20 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje litt off-topic, men hvordan øvelser kan anbefales hvis en har prolaps i anus? Anonymkode: c68c9...b8c Halebeinet? Anonymkode: e3922...7d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå