Gå til innhold

Hvor mange kriminelle handlinger skal Israel få begå før verdenssamfunnet setter en stopper?


Motstrømmen

Anbefalte innlegg

Bigote skrev (9 minutter siden):

Hvor kommer disse daglige meldingene fra?

Fant absolutt ingenting på nettet som tydet på dette.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Israel–Hamas_war
 

I denne Wikipedia-artikkelen sies det at 260 israelske soldater har mistet livet i bakkeoperasjoner på Gaza pr april 2024. 
Tallet er sikkert nå noe høyere. 

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (På 12.9.2024 den 23.31):

USA? Kan ikke terroristene slutte med terrorangrepene helt av seg selv?
Er det virkelig USA som er ansvarlig for eksempel han snekkeren fra Skien som dro ned til Jenin for å organisere drap av jøder i Jerusalem?  
Det er USA som er ansvarlig? 

Hvor tar du ting i fra? Om du ikke har kilder til å bakke opp det du ytrer så er det ikke mye seriøst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (24 minutter siden):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Israel–Hamas_war
 

I denne Wikipedia-artikkelen sies det at 260 israelske soldater har mistet livet i bakkeoperasjoner på Gaza pr april 2024. 
Tallet er sikkert nå noe høyere. 

Men du sa at du leser daglig meldinger om IDF soldater som dør. Jeg lurte kun på hvor du får disse daglige meldingene i fra da du refererte til dem og ikke jeg klarte å finne dem selv. 

Ellers bruker jo artikkelen også "Gaza heath ministry" som kilde så jeg ville nok tatt den med en klype salt begge veier før jeg personlig hadde linket til den. Og artikkelen i seg selv taler veldig i mot at Israel kriger rent da en flust med barn, journalister og humanitære arbeidere har blitt drept.

Endret av Bigote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (På 14.9.2024 den 15.01):

Vet du hvem som mangler mat og vann?

Her er screenshot fra unicef. Legger ved lenken også: https://www.unicef.no/vart-arbeid/internasjonalt/helse/ernaering/sult?gad_source=1&gbraid=0AAAAABVffkueS8YutWnpKYMFHvVK4bFeb&gclid=CjwKCAjw6JS3BhBAEiwAO9waF3in85K0nW-F5XBDTTSABObePqoKz8Ro0vNIpV8HQACzNhl79kY0EhoCL3oQAvD_BwE

Så hvorfor er all fokus på Gaza? Jeg forstår at folk dør. Det er selvfølgelig forferdelig og ikke greit. Hamas og Gaza skulle aldri startet denne krigen. Det er helt grusomt!

 

IMG_2892.png

Teknisk sett så startet Israel det med terror angrep i Britisk mandat Palestina. Og siden den gang aldri sluttet. Ja det er mye sult og lidelse i verden. Og jeg kan koble Israel direkte til 2 andre land som lider. Congo og Myanmar. https://www.thenation.com/article/world/israel-myanmar-apartheid-genocide/  https://www.linkedin.com/pulse/diamonds-drenched-blood-unmasking-israels-role-crisis-jay-he-him--xqotc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peters skrev (15 timer siden):

Om du tok mitt barn så ja, ingenting ville stoppet  meg i å hente dem ut. Israel vil ikke skade uskyldige, men det vil hamas.

Så når Israel stanser 83% av matleveransene til Gaza, så er det ikke å skade uskyldige mennesker?

Bevisst og med hensikt hindrer Israel at befolkningen i Gaza får mat, medisiner og helsehjelp.  I august kom kun 69 lastebiler med nødhjelp til Gaza daglig, sammenlignet med 500 i fjor. Israel påstår det skyldes distribusjons- og logistikkproblemer.  Samtidig står lastebilene klare på grensen, men slipper ikke inn.  

Israel  bryter den internasjonale humanitærloven og internasjonale menneskerettigheter.  FN-rapport fra mars i år melder at Israel begår folkemord (kun USA og Israel selv avviser denne).  

Og enda mener du at alt dette er Hamas ansvar??

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @TomSawyer har helt rett i at det kun er en gruppe som driver med hellig krig nå. Det er en undergruppe innen islam, ingen andre. 
Det må være lov å si uten å få «islamofob» slengt etter seg. Islam er en religion, en aggressivt misjonerende sådan. Jeg kan bli muslim her og nå hvis jeg vil. Har ikke noe med etnisitet å gjøre. Og da må jeg i tilfelle tåle at religionen min kritiseres, samme om jeg i morgen går inn i Jehovas vitner. 
Antisemittisme er særlig problematisk fordi jødene er både en religion og en etnisitet, med trykk på etnisitet. Alt for mange forstår ikke judaismen. 
 

Som Sam Harris sier; det er et stort overlapp mellom de som er erklærte antisionister og de som er antisemitter. 
Europeisk antisemittisme har vært eksportvare til Midtøsten etter WW2.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (11 timer siden):

En ting er sikkert. Vi kan i hvertfall ikke kritisere Russland for noe så lenge vi lar Israel gjøre som de gjør.

Ser du ikke forskjell på angrepskrig (Russland) og forsvarskrig (Israel)?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (22 minutter siden):

Men @TomSawyer har helt rett i at det kun er en gruppe som driver med hellig krig nå. Det er en undergruppe innen islam, ingen andre. 
Det må være lov å si uten å få «islamofob» slengt etter seg. Islam er en religion, en aggressivt misjonerende sådan. Jeg kan bli muslim her og nå hvis jeg vil. Har ikke noe med etnisitet å gjøre. Og da må jeg i tilfelle tåle at religionen min kritiseres, samme om jeg i morgen går inn i Jehovas vitner. 
Antisemittisme er særlig problematisk fordi jødene er både en religion og en etnisitet, med trykk på etnisitet. Alt for mange forstår ikke judaismen. 
 

Som Sam Harris sier; det er et stort overlapp mellom de som er erklærte antisionister og de som er antisemitter. 
Europeisk antisemittisme har vært eksportvare til Midtøsten etter WW2.

Kommer ann på hva du kaller hellig krig. Det er mange i dagens Knesset som sitter også krigskabinetet som har religiøs overbevisning at de er guds utvalgte og har eierett på palestina, samt de med påskudd fra dette til drømmen om stor Israel. Men det er ikke hellig krig å gjøre opprør mot kolonisering. Selv om de har referanse i religiøs jiihad, så har de og en politisk agenda. Så kan ikke sammenlignes med andre grupper. Det er hovedsakelig en opposisjon med frigjøring av Palestina med å få autonomi, selvbestemmelse og frihet. Mot et apartheid regime som kolonisterer, annekserer og systematisk stjeler, dreper, terrorisere og fengsler ulovlig fra Palestinsk område uten rettslige rettigheter.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (6 timer siden):

Kommer ann på hva du kaller hellig krig. Det er mange i dagens Knesset som sitter også krigskabinetet som har religiøs overbevisning at de er guds utvalgte og har eierett på palestina, samt de med påskudd fra dette til drømmen om stor Israel. Men det er ikke hellig krig å gjøre opprør mot kolonisering. Selv om de har referanse i religiøs jiihad, så har de og en politisk agenda. Så kan ikke sammenlignes med andre grupper. Det er hovedsakelig en opposisjon med frigjøring av Palestina med å få autonomi, selvbestemmelse og frihet. Mot et apartheid regime som kolonisterer, annekserer og systematisk stjeler, dreper, terrorisere og fengsler ulovlig fra Palestinsk område uten rettslige rettigheter.  

Jeg skjønner at du mener det. Jeg er uenig, og mener at uhyrlighetene 7/10 klart beviser at dette ikke er agendaen i det hele tatt. De ønsker et muslimsk kalifat, intet Israel og ingen jøder, utenom et fåtall «ekspertjøder» de kan trekke veksler på i forhold til teknologi, leger osv. At de ønsker et judenrent kalifat ble sagt på en arabisk tv-kanal rett etter 7/10 (Sam Harris)


Spør deg selv; om alle jøder i Israel plutselig finner ut: «Nei, dette er ikke verd det», og plutselig drar et sted slik at Palestina blir «fritt», palestinsk og arabisk-muslimsk «from the river to the sea», hva vil skje da? I regionen og i verden?


Det finnes en annen måte å se det på, motsatt. 
(Hvis dette ikke er lov å poste her, må moderator bare slette det.)

Dette er et SS fra FB-veggen til Halvor Fosli, hvor han siterer Heidi Laura, skribent i danske Weekendavisen.

 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (1 time siden):

Teknisk sett så startet Israel det med terror angrep i Britisk mandat Palestina. Og siden den gang aldri sluttet. Ja det er mye sult og lidelse i verden. Og jeg kan koble Israel direkte til 2 andre land som lider. Congo og Myanmar. https://www.thenation.com/article/world/israel-myanmar-apartheid-genocide/  https://www.linkedin.com/pulse/diamonds-drenched-blood-unmasking-israels-role-crisis-jay-he-him--xqotc

Teknisk sett så er årsaken til det som skjer i Israel og resten av Midt-Østen nå i dag den islamske ekspansjonen for over 1000 år siden, for jødene og de kristne så startet dette i år 637 når muslimene invaderte Jerusalem.

Altså bare noen tiår etter at denne ideologien ble oppfunnet, det er forresten en ideologi der mye er direkte kopiert fra jødedommen og kristendommen. Det er derfor man ikke finner referanser til islam i de jødiske og de kristne skriftene.  

Det første muslimene gjorde var å bygge en moske rett over jødenes helligste sted, siden den gang så har det bokstavelig tatt gått slag i slag med "fredens religion" og med den islamske ekspansjonen så har jødene blitt fordrevet fra land etter land i Midt-Østen og Nord-Afrika.

Korstogene var en direkte reaksjon på den Islamske ekspansjonen, det er helt umulig å snakke om denne konflikten uten å se på røde streken som går igjen i historien. Men av en eller en annen merkelig grunn så vil enkelte bare se på historien etter 1947, kan det være at de faktisk mangler kunnskap om temaet eller at det ikke passer med dagens narrativ. 

Før noen kommer med "islamofob" så kan dere fortelle det til de som har blitt drept og fordrevet på grunn av denne ideologien, jeg tror ikke at libanesere som måtte flykte fra landet sitt på 70 tallet er enig i at frykten for Islam er irrasjonell.

Før Islam så var Libanon omtalt som Midt-Østens Paris, det var et relativt moderne land med kristne mennesker og moderne vestlige verdier. Afghanistan før Islam var et land med buddhister og hinduer, samme med Pakistan og Iran. 

RlgPc.jpg.803e28febcfed542c7ce425aa5062474.jpg

Israel er en liten øy i et hav av islamske stater, det er det eneste demokratiske lendet med moderne vestlige verdier i Midt-Østen. Hvis Israel ikke hadde hatt evnen til å beskytte seg selv og evnen til å stå imot de kreftene som truer så ville landet vært ødelagt og jøden fordrevet for lenge siden.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Men @TomSawyer har helt rett i at det kun er en gruppe som driver med hellig krig nå. Det er en undergruppe innen islam, ingen andre. 

Det eksisterer en religiøs faktor i Hamas, men å påstå at angrepet var "Hellig krig" kan anses som en antagelse eller en konstruering av fakta i dette tilfelle..I likhet med at Hamas er en undergruppe av Islam som heller ikke stemmer da dette er en terrororganisasjon som styrer Gaza politisk.. Det blir liksom like rart som å påstå at Netanyahu og hans parti er en undergruppe av toranen fordi han fronter et konservativ religiøst parti i Israel. Eller å si at KRF er en undergruppe av kristendommen fordi de fronter kristne verdier.

Nå er det ingen som forsvarer angrepet til Hamas, men av og til er det faktisk viktig at man får et riktig bildet på konflikten når man først forholder seg til den og det som skjer.

Er fortsatt nysgjerrig på hvor du har hentet de daglige rapporteringene dine rundt drepte Israelske soldater? Var det at du fikk meldinger om dette en løgn eller har du faktisk kilder på at dette skjer på et daglig basis? ( Det går helt fint om det er slik at du var litt rask på avtrekkeren når du delte den påstanden.)

At du gjemmer deg unna dette syntes jeg er litt merkelig de daglige kildene dine faktisk ville støttet opp din sak i forhold til konflikten.

Endret av Bigote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FryNor skrev (2 minutter siden):

Teknisk sett så er årsaken til det som skjer i Israel og resten av Midt-Østen nå i dag den islamske ekspansjonen for over 1000 år siden, for jødene og de kristne så startet dette i år 637 når muslimene invaderte Jerusalem.

Altså bare noen tiår etter at denne ideologien ble oppfunnet, det er forresten en ideologi der mye er direkte kopiert fra jødedommen og kristendommen. Det er derfor man ikke finner referanser til islam i de jødiske og de kristne skriftene.  

Det første muslimene gjorde var å bygge en moske rett over jødenes helligste sted, siden den gang så har det bokstavelig tatt gått slag i slag med "fredens religion" og med den islamske ekspansjonen så har jødene blitt fordrevet fra land etter land i Midt-Østen og Nord-Afrika.

Korstogene var en direkte reaksjon på den Islamske ekspansjonen, det er helt umulig å snakke om denne konflikten uten å se på røde streken som går igjen i historien. Men av en eller en annen merkelig grunn så vil enkelte bare se på historien etter 1947, kan det være at de faktisk mangler kunnskap om temaet eller at det ikke passer med dagens narrativ. 

Før noen kommer med "islamofob" så kan dere fortelle det til de som har blitt drept og fordrevet på grunn av denne ideologien, jeg tror ikke at libanesere som måtte flykte fra landet sitt på 70 tallet er enig i at frykten for Islam er irrasjonell.

Før Islam så var Libanon omtalt som Midt-Østens Paris, det var et relativt moderne land med kristne mennesker og moderne vestlige verdier. Afghanistan før Islam var et land med buddhister og hinduer, samme med Pakistan og Iran. 

RlgPc.jpg.803e28febcfed542c7ce425aa5062474.jpg

Israel er en liten øy i et hav av islamske stater, det er det eneste demokratiske lendet med moderne vestlige verdier i Midt-Østen. Hvis Israel ikke hadde hatt evnen til å beskytte seg selv og evnen til å stå imot de kreftene som truer så ville landet vært ødelagt og jøden fordrevet for lenge siden.

Korstogene var og er enda religiøsintoleranse med overtro av at et samlet Europa dens moralism er bedre enn noe annet. Sett fra den andre siden var de arabiske landen den gang lengre framme enn Europa. Paven ville ha mer makt, vi hadde begynt vår ferd med å kolonisere land for deres rikdom . Her starter også den begynnelsen av skille mellom fargene, folket og at religioner ikke kan lengre kunne sameksistens Korsfarerne fordrev og drepte ikke bare de med annen tro, men alt de så på som ikke moralsk iht. til pavens ståsted eller den veifarende vitende. Jødene søkte da tilflukt med de muslimske for å komme seg unna den antisemittiske kristne tro som spredte seg som pesten i Europa, mens de plyndret og voldtok.  Vi lagede pseudovitenskap som hevet den hvite rasen til forhøyelse mens de vrengte bilde av de original landsbyboerne som villmenn, unintelligent og ikke mer verdt enn at man kunne gjøre treller ut av de. Jo kan historien. Men også den som kommer fra Østens side av hvordan Europa forgrep seg og la byer i grus og rikdommen fratatt. Kan referee til to bøker der du kan skaffe deg kunnskap. Boken Rase og Sapiens.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (2 minutter siden):

Det eksisterer en religiøs faktor i Hamas, men å påstå at angrepet var "Hellig krig" kan anses som en antagelse eller en konstruering av fakta i dette tilfelle..I likhet med at Hamas er en undergruppe av Islam som heller ikke stemmer da dette er en terrororganisasjon som styrer Gaza politisk.. Det blir liksom like rart som å påstå at Netanyahu og hans parti er en undergruppe av toranen fordi han fronter et konservativ religiøst parti i Israel.

Nå er det ingen som forsvarer angrepet til Hamas, men av og til er det faktisk viktig at man får et riktig bildet på konflikten når man først forholder seg til den og det som skjer.

Er fortsatt nysgjerrig på hvor du har hentet de daglige rapporteringene dine rundt drepte Israelske soldater? Var det at du fikk meldinger om dette en løgn eller har du faktisk kilder på at dette skjer på et daglig basis? ( Det går helt fint om det er slik at du var litt rask på avtrekkeren når du delte den påstanden.)

For å ta det siste først: Ja, jeg var nok litt rask der. Det har du rett i. Poenget mitt var et svar til en debattant som hevdet at dette ikke var krig. At Israel mister soldater, beviser det motsatte. Det beviser også at de har en intensjon om å spare sivile liv. 
 

Til det første, her tror jeg du misforstår meg.

Mulig jeg ikke uttrykte meg så klart?

Jeg har en muslimsk araber i storfamilien min, og hun har forklart en del. Hamas er styresmaktene i Gaza, og de har også en sosial og politisk dimensjon. Ikke alle medlemmer av Hamas er fanatiske, hellige krigere. Mange er med av pragmatiske årsaker. Det skjønner tom jeg. 
 

Det er IS-metodene som ble brukt under angrepet, den skånselløse volden mot sivile, som gjør at dette ligner mistenkelig på «hellig krig» ala IS. For å gjøre det som ble gjort 7/10 holder det nemlig ikke å være opposisjonell frihetskjemper, man må være kraftig radikalisert for å knivstikke, kvele og brenne barn til døde bevisst. Det er min mening. 
 

«Undergruppen» innen islam som jeg snakket om, er ikke nødvendigvis hamas, det er alle verden over som velger å begå terror i allahs navn. 
Jeg brukte ordet undergruppe, slik Sam Harris bruker det. For jeg tror at det store flertallet av muslimer i verden er fredelige og gode, som min slektning er! 
 

💚

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FryNor skrev (15 minutter siden):

Israel er en liten øy i et hav av islamske stater, det er det eneste demokratiske lendet med moderne vestlige verdier i Midt-Østen. Hvis Israel ikke hadde hatt evnen til å beskytte seg selv og evnen til å stå imot de kreftene som truer så ville landet vært ødelagt og jøden fordrevet for lenge siden.

Israel er på vei fra å være det eneste demokratiske landet i Midtøsten til diktatur. De har mistet statusen som et liberalt demokrati etter 50 år, pga Netanyahus vedtekter, det er en grunn til at Israelerne var svært opptatt med intern uro innad i landet før 7 oktober. Høyesterett har mistet makten med mer, ytringsfriheten er vesentlig skjerpet med vesentlig mer, folket har det dårligere med mer.

Hvor langt skal Netanyahu få lov til å ta det? Det blir ikke valg, kanskje i 2026 sier Netanyahu med et glimt i øyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (3 minutter siden):

Korstogene var og er enda religiøsintoleranse med overtro av at et samlet Europa dens moralism er bedre enn noe annet. Sett fra den andre siden var de arabiske landen den gang lengre framme enn Europa. Paven ville ha mer makt, vi hadde begynt vår ferd med å kolonisere land for deres rikdom . Her starter også den begynnelsen av skille mellom fargene, folket og at religioner ikke kan lengre kunne sameksistens Korsfarerne fordrev og drepte ikke bare de med annen tro, men alt de så på som ikke moralsk iht. til pavens ståsted eller den veifarende vitende. Jødene søkte da tilflukt med de muslimske for å komme seg unna den antisemittiske kristne tro som spredte seg som pesten i Europa, mens de plyndret og voldtok.  Vi lagede pseudovitenskap som hevet den hvite rasen til forhøyelse mens de vrengte bilde av de original landsbyboerne som villmenn, unintelligent og ikke mer verdt enn at man kunne gjøre treller ut av de. Jo kan historien. Men også den som kommer fra Østens side av hvordan Europa forgrep seg og la byer i grus og rikdommen fratatt. Kan referee til to bøker der du kan skaffe deg kunnskap. Boken Rase og Sapiens.  

Ja, hvis man ser på kristne europeere som skurkene i historien og alle andre som de gode undertrykte tenker man som deg. 
Blir for enkelt for meg. 
Anbefaler en god dokumentarserie, slaveriets historie. Har sett den på NRK TV. Der får man vite opprinnelsen til ordet SLAVE, og også hvem som først startet med å eie slaver fra sub-Sahara. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (2 minutter siden):

Israel er på vei fra å være det eneste demokratiske landet i Midtøsten til diktatur. De har mistet statusen som et liberalt demokrati etter 50 år, pga Netanyahus vedtekter, det er en grunn til at Israelerne var svært opptatt med intern uro innad i landet før 7 oktober. Høyesterett har mistet makten med mer, ytringsfriheten er vesentlig skjerpet med vesentlig mer, folket har det dårligere med mer.

Hvor langt skal Netanyahu få lov til å ta det? Det blir ikke valg, kanskje i 2026 sier Netanyahu med et glimt i øyet.

Fikk Bibi gjennom rettsreformen sin altså? Mer enn jeg vet. Har du kilde på det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Ja, hvis man ser på kristne europeere som skurkene i historien og alle andre som de gode undertrykte tenker man som deg. 
Blir for enkelt for meg. 
Anbefaler en god dokumentarserie, slaveriets historie. Har sett den på NRK TV. Der får man vite opprinnelsen til ordet SLAVE, og også hvem som først startet med å eie slaver fra sub-Sahara. 

Ja det startet i Europa under viking tid- treller ca.år 700! Mer moderne tid ble det slavedrift fra Østen, Afrika og andre innfødte brukt som slave ved ekspansjon og kolonisering av land. Det fantes dog helt tilbake til første sivilisasjon langs Nilen at det var mennesker underlagt trelldom som jobbet hardt for å bygge opp den rikdommen som kom. Ingen tvil på at de store monumentene vi ser spor av den dag i dag er bygget under pisk og ikke frivillighet. Igjen så klarte de Europerene å gå alle andre en høygang i antall, lengde og brutalitet mot slaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (På 6.9.2024 den 10.38):

I rapporten fra Human Rights watch er Israelsk militær ansvarlig for 5 698 lovbrudd, i dette er det drap og lemlestelse av barn, angrep på skoler og sykehus.

Dette tallet kunne vært kraftig redusert hadde ikke Hamas brukt offentlige steder som skjulested og våpenbaser 😪
Hvem skyter missiler fra en leir liksom???? Ber jo om at det kommer noe i retur og da er det uansvarlig å stå sammen med så mange sivile. 

Nå må dette stoppe ❤️

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deu skrev (2 minutter siden):

Dette tallet kunne vært kraftig redusert hadde ikke Hamas brukt offentlige steder som skjulested og våpenbaser 😪
Hvem skyter missiler fra en leir liksom???? Ber jo om at det kommer noe i retur og da er det uansvarlig å stå sammen med så mange sivile. 

Nå må dette stoppe ❤️

Har du noen konkrete fakta om det? Jeg har ikke sett faktuelle bevis på det du framsier. Men igjen---journalister har ikke vært tillat inn for å være reporter. Det er mer slik at de blir jaktet på. Senest i vestbredden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Jeg har en muslimsk araber i storfamilien min, og hun har forklart en del. Hamas er styresmaktene i Gaza, og de har også en sosial og politisk dimensjon. Ikke alle medlemmer av Hamas er fanatiske, hellige krigere. Mange er med av pragmatiske årsaker. Det skjønner tom jeg. 
 


 

Det merket med fet skrift er faktisk noe jeg har poengtert veldig mange ganger i denne debatten så jeg kan ikke si meg uenig i dette.

Bacteria skrev (9 minutter siden):

Det er IS-metodene som ble brukt under angrepet, den skånselløse volden mot sivile, som gjør at dette ligner mistenkelig på «hellig krig» ala IS. For å gjøre det som ble gjort 7/10 holder det nemlig ikke å være opposisjonell frihetskjemper, man må være kraftig radikalisert for å knivstikke, kvele og brenne barn til døde bevisst. Det er min mening. 

IS og Hamas kan sammenliknes i forhold til håndtering av sivile... Dessverre er ikke Israel en god kontrast i forhold til disse gruppene om man isolert sett skal se på behandling av uskyldige.

Man kan helt klart si at Hamas fremprovoserte motreaksjoner fra i Israel, men jeg står fortsatt for at to vonder ikke gjør noe godt.. I hvert fall nå etter snart et år hvor man ikke engang vet om Israel har noen som helst progresjon i forhold til målet deres etter å ha spilt veldig mye Palestinsk sivilt blod.. Det finnes også protester i Israel der man ønsker å ta vare på menneskeverdet til de Palestinske sivile.

Bacteria skrev (13 minutter siden):

«Undergruppen» innen islam som jeg snakket om, er ikke nødvendigvis hamas, det er alle verden over som velger å begå terror i allahs navn. 
Jeg brukte ordet undergruppe, slik Sam Harris bruker det. For jeg tror at det store flertallet av muslimer i verden er fredelige og gode, som min slektning er! 
 

En undergruppe i denne konteksten er en litt klumsete term etter min egen mening. Jeg tviler veldig sterkt på at den fredelige jødiske Israeler ønsker å f eks. ha Jøder som har sprengt moskeer eller brutt seg inn i Palestinske hjem assosiert med deres egen religion og dem selv..

Jeg velger heller å kalle en terrorist for en terrorist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...