pøbelsara Skrevet fredag kl 20:12 #2381 Del Skrevet fredag kl 20:12 Det er vel stadig mer akseptert i samfunnet at unge skal kunne velge karrierevei, uavhengig av kjønnsroller og andre forventninger ? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet fredag kl 20:14 #2382 Del Skrevet fredag kl 20:14 pøbelsara skrev (1 minutt siden): Det er vel stadig mer akseptert i samfunnet at unge skal kunne velge karrierevei, uavhengig av kjønnsroller og andre forventninger ? Ja, bortsett fra når du tilhører den herskende familien som er overhode for våre væpnede styrker. 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet fredag kl 20:17 #2383 Del Skrevet fredag kl 20:17 pøbelsara skrev (2 minutter siden): Det er vel stadig mer akseptert i samfunnet at unge skal kunne velge karrierevei, uavhengig av kjønnsroller og andre forventninger ? Ehe... Hvis du er første reserve til Norges trone, så skal du vurderes på linje til en ungdom som må jobbe for livets opphold, og som tar valg basert på det. Jeg ble kjent med noen folk fra gammel adel i min oppvekst, dem vokste opp med klare forventninger. Privilegium balansert med klare forventninger. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet fredag kl 20:20 #2384 Del Skrevet fredag kl 20:20 (endret) keops skrev (6 minutter siden): Ja, bortsett fra når du tilhører den herskende familien som er overhode for våre væpnede styrker. Dumt hvis SM, gud forby, skulle måtte ta over tronen og ikke har krigsskole eller lignende. Titlene de har kan ikke være bare "tomme titler". Nå har heldigvis IA fått nettopp en start i førstegangstjenesten. Og det er ingenting som per dags dato tilsier at hun hvert fall tenker å velge noe annet enn å ta over etter sin far en dag. Jeg vet ikke om hun sikter på å få samme rang som sin bestefar og sin far i både Hæren og Sjøforsvaret, men skal man være den øverste befalingskvinnen i landet en dag, så må man jo nesten det. Siden vi først har dette systemet. Endret fredag kl 20:21 av PusheenPusheen Tilleggssetning 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet i går, 05:37 #2385 Del Skrevet i går, 05:37 Det vi vet om kronprinsbarna er at IA avtjener førstegangstjenesten og at MM ønsker at hun skal bli lege. SM har visstnok jobbet noen måneder (september - desember) i Trondheim og skal nå ut og reise, og ellers «finne sin egen vei.» 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet i går, 06:19 #2386 Del Skrevet i går, 06:19 (endret) Krimskrans skrev (5 timer siden): Det vi vet om kronprinsbarna er at IA avtjener førstegangstjenesten og at MM ønsker at hun skal bli lege. SM har visstnok jobbet noen måneder (september - desember) i Trondheim og skal nå ut og reise, og ellers «finne sin egen vei.» Håper IA også ønsker å bli lege. Det er et langt og hardt studieløp, spesielt hvis det kun er andre som ønsker at man skal gå det. Endret 21 timer siden av PusheenPusheen Endret en bokstav som var feil 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 22 timer siden #2387 Del Skrevet 22 timer siden Aricia skrev (15 timer siden): Prinsesse Ragnhild og prinsesse Astrid var da også prinsesser, men de tok ikke noen militær utdannelse? Ikke Märtha heller? (det kunne jo blitt interessant). Så hvorfor henger du deg opp i akkurat Sverre Magnus? Disse tre damene hadde hvis dem var menn gått krigsskole, som er det normalt og forventede. Akkurat som Haakon Magnus, eller Prins Carl Philip av Sverige. Det med kvinner i forsvaret som noe naturlig er meget nytt i et historisk perspektiv. Det er meget spesielt i kongelig historie hvis Sverre Magnus ikke kommer å gjennomføre krigsskole. Meget spesielt. Men ettersom du er republikaner og ikke ønsker at han skal være Hans Kongelige Høyhet Prins Sverre Magnus av Norge så bryr du deg selvfølgelig ikke. 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 19 timer siden #2388 Del Skrevet 19 timer siden PusheenPusheen skrev (7 timer siden): Håper IA også ønsker å bli lege. Det er et langt og hardt studieløp, spesielt hvis det kun er andre som ønsker at man skal gå det. Vil IA i så fall noengang kunne praktisere yrkesvalget sitt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 19 timer siden #2389 Del Skrevet 19 timer siden Rev. Revenge skrev (Akkurat nå): Vil IA i så fall noengang kunne praktisere yrkesvalget sitt? Nei, ikke hvis hun skal være dronning. Så utdannelsen er vel kanskje en slags trophy-utdanning. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 19 timer siden #2390 Del Skrevet 19 timer siden Da er det vel trist å vite at uansett hva akkurat IA velger er veien for hennes del allerede tråkket opp. Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert om jeg hadde gått på vanlig skole og hatt vanlige jevnaldrende som har friheten til å velge å bli hva de vil, mens jeg selv vet at mitt liv er staket opp til dronning uten særlige valg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 19 timer siden #2391 Del Skrevet 19 timer siden Rev. Revenge skrev (1 minutt siden): Da er det vel trist å vite at uansett hva akkurat IA velger er veien for hennes del allerede tråkket opp. Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert om jeg hadde gått på vanlig skole og hatt vanlige jevnaldrende som har friheten til å velge å bli hva de vil, mens jeg selv vet at mitt liv er staket opp til dronning uten særlige valg. Vi vet jo ikke hva hun tenker om det. Det kan hende hun synes det er helt i orden. Det kan selvsagt også føles kjipt. Kanskje til og med begge samtidig. Hun har en mulighet til å velge det bort, i teorien. Men i praksis er det nok ikke enkelt å skulle velge bort noe man fra barnsben av har blitt fortalt at man skal gjøre når man blir stor. Så tror jeg at det å skulle være dronning en dag kanskje er ganske naturlig for henne. Hun har tross slt vokst opp i den kongelige bobla, med kong bestefar og pappa krompen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 19 timer siden #2392 Del Skrevet 19 timer siden PusheenPusheen skrev (29 minutter siden): Nei, ikke hvis hun skal være dronning. Så utdannelsen er vel kanskje en slags trophy-utdanning. Noe underlig dersom IA har oppnådd så gode karakterer - det er da gitt pedagogiske karakterer. Fremstår ikke så innmari høyere i intelligensnivå enn sine foreldre. Å "kjøpe seg inn" på et medisinstudie bare for at dette studiet har høy status virker tåpelig. Det er behov for reelle studenter på et slikt studium - som har ferdighetene i seg selv ikke at de oppnår en karakterkvalifikasjon grunnet sin tittel. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 19 timer siden #2393 Del Skrevet 19 timer siden Rev. Revenge skrev (18 minutter siden): Da er det vel trist å vite at uansett hva akkurat IA velger er veien for hennes del allerede tråkket opp. Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert om jeg hadde gått på vanlig skole og hatt vanlige jevnaldrende som har friheten til å velge å bli hva de vil, mens jeg selv vet at mitt liv er staket opp til dronning uten særlige valg. Må være jævlig kjipt. Kjenner noen som gikk i klassen hennes på videregående, de hadde fått sommerjobb hos oss. Det hadde Ingrid også lyst til men det lot seg ikke gjøre. Så fikk hun sommerjobb i oppvasken på en restaurant ( der kunne hun stå gjemt ) også hadde hun 2 livvakter som satt utenfor. Det er så absurd. jeg tror foreldrene har vært opptatte av og la henne få være så vanlig som det lar seg gjøre, og det er det kritikken går på egentlig. Får håpe hun har noe interesse for og bli dronning, hvis ikke må jo alt føles litt meningsløst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 18 timer siden #2394 Del Skrevet 18 timer siden Fremmed fugl skrev (4 minutter siden): Han bør absolutt gå krigsskole fordi han er Hans Kongelige Høyhet Prins Sverre Magnus av Norge. Hvis han skal skulle rundt bakket av familiens store formue og "finne sin vei"... Så kan han bli Sverre Magnus Glucksburg. Som voksen kan velge det, er bare i si ifra seg arveretten til kronen. Morsomt at du gir han titler han ikke har. Han er ikke « hans kongelige høyhet «. Han er prins Sverre Magnus. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 18 timer siden #2395 Del Skrevet 18 timer siden Istapp skrev (2 minutter siden): Noe underlig dersom IA har oppnådd så gode karakterer - det er da gitt pedagogiske karakterer. Fremstår ikke så innmari høyere i intelligensnivå enn sine foreldre. Å "kjøpe seg inn" på et medisinstudie bare for at dette studiet har høy status virker tåpelig. Det er behov for reelle studenter på et slikt studium - som har ferdighetene i seg selv ikke at de oppnår en karakterkvalifikasjon grunnet sin tittel. Jeg er enig i at det er tåpelig å skulle gå dette kun fordi det er høy status. Hun vil aldri kunne praktisere som lege slik som hennes medstudenter, praksis vil bli vrient da både hun OG pasienter må taes hensyn til. Men for all del, hvis hun vil studere det, så finnes det vel løsninger. Har hun sagt at hun vil, eller er det kun fra mor at dette har kommet til uttrykk? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 18 timer siden #2396 Del Skrevet 18 timer siden Kvittre skrev (1 minutt siden): Morsomt at du gir han titler han ikke har. Han er ikke « hans kongelige høyhet «. Han er prins Sverre Magnus. Når vi først snakker om titler - hadde ikke ML en høyere tittel før hun giftet seg med Ari? Eller husker jeg feil nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 18 timer siden #2397 Del Skrevet 18 timer siden PusheenPusheen skrev (4 minutter siden): Når vi først snakker om titler - hadde ikke ML en høyere tittel før hun giftet seg med Ari? Eller husker jeg feil nå? Hennes kongelige høyhet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 18 timer siden #2398 Del Skrevet 18 timer siden Istapp skrev (5 minutter siden): Noe underlig dersom IA har oppnådd så gode karakterer - det er da gitt pedagogiske karakterer. Fremstår ikke så innmari høyere i intelligensnivå enn sine foreldre. Å "kjøpe seg inn" på et medisinstudie bare for at dette studiet har høy status virker tåpelig. Det er behov for reelle studenter på et slikt studium - som har ferdighetene i seg selv ikke at de oppnår en karakterkvalifikasjon grunnet sin tittel. Intelligensnivå? rart at ikke folk her har krevd både iq- test og offentliggjøring av vitnemål og eksamenskarakterer . Tror hun har et ganske greit grunnlag, virker ikke spesielt uintelligent, hun har også gått på privatskole, reist mer og opplevd mer en jevnaldrende ( vil tro språk, historie osv er fag hun automatisk har fortrinn ) og de har sikkert hatt råd til både leksehjelp og privatlærer om iq en er lav og hun må jobbe ekstra med matte. nei, skjønner ikke hvorfor hun skal studere medisin om hun ikke har stor interesse for det, tipper hun « kjøper seg inn» på berkley eller Harvard. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 18 timer siden #2399 Del Skrevet 18 timer siden parmanoia skrev (Akkurat nå): Hennes kongelige høyhet Var det jeg synes å huske. Da har de vel fjernet den ordningen før Haakon fikk barn. Virker mer logisk nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 18 timer siden #2400 Del Skrevet 18 timer siden Kvittre skrev (15 minutter siden): Må være jævlig kjipt. Kjenner noen som gikk i klassen hennes på videregående, de hadde fått sommerjobb hos oss. Det hadde Ingrid også lyst til men det lot seg ikke gjøre. Så fikk hun sommerjobb i oppvasken på en restaurant ( der kunne hun stå gjemt ) også hadde hun 2 livvakter som satt utenfor. Det er så absurd. jeg tror foreldrene har vært opptatte av og la henne få være så vanlig som det lar seg gjøre, og det er det kritikken går på egentlig. Får håpe hun har noe interesse for og bli dronning, hvis ikke må jo alt føles litt meningsløst. Håper for hennes del at legeyrket ikke er hennes ønske, og at hun velger noe hun kan dra nytte av som kronprinsesse og etterhvert i dronningvirket. Så vil tiden vise hva det blir og om hun faktisk blir dronning når den tid kommer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå