Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om noen har tips om hva man kan gi til de som er faddere i dåpen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ingen ting. Om du absolutt må gi noe, så gi en skriftlig erklæring om at de er valgt fordi dere setter pris på de og at det ikke er forventet at de prøver å få barnet til å bli kristent.

• Liker 5
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

og at det ikke er forventet at de prøver å få barnet til å bli kristent.

Det er vel egentlig det en fadder skal være. At man driter i det, er nå så sin sak. Men å uttrykke det sånn er kanskje ikke nødvendig. 

• Liker 3
Skrevet

Aldri hørt om at faddere får noe. De bør vel få en hilsen fra barnet til jul og andre anledninger, hvis det ikke er naturlig uansett? 

Anonymkode: f02c3...dda

Skrevet

Å være fadder er en ære. Når barnet er større kan det gi faddere hjemmelagede gaver til jul, f eks fyrstikkesker, dorullnisser og sånt. Men til dåpen skal ikke barnet gi gave.

Anonymkode: b5eb5...1e8

• Liker 1
Skrevet
Jeand skrev (21 minutter siden):

Ingenting? 

Hvorfor skal de få gave? Aldri hørt eller opplevd at gir gave til faddre på dåpsdagen. Er fadder til flere selv, og har 4 barn hvor alle har ulike faddere..  

Anonymkode: ffd61...135

Skrevet
Jeand skrev (34 minutter siden):

Hø hæ?

Er dette noe nytt?

Skrevet
Brunello skrev (33 minutter siden):

Absolutt ingen ting. Om du absolutt må gi noe, så gi en skriftlig erklæring om at de er valgt fordi dere setter pris på de og at det ikke er forventet at de prøver å få barnet til å bli kristent.

Om barnet er døpt kristent så er det jo forventet at de hjelper barnet finne en kristen tro

Skrevet

Ingenting, men strektegning og piperrenserengel når de er i stand til å lage det. Det vil fadderen nok elske like mye som den store fadderæren. 

Anonymkode: 0a914...4a6

• Hjerte 1
Skrevet
46 minutter siden, Jeand said:

Du gir dem æren av å få være faddere for barnet ditt? 

Anonymkode: 10ea5...83c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (17 minutter siden):

Om barnet er døpt kristent så er det jo forventet at de hjelper barnet finne en kristen tro

Neida, de fleste velger dåp av tradisjon og ikke tro.

Skrevet
Jeand skrev (51 minutter siden):

Til fadderne? :klo: Det er fadderne som gir gave. I retur for det og årlige jule- og bursdagsgaver er det innforstått at de får endeløse mengder barnetegninger, nabbi-ting, krus med «verdens beste fadder» i barnslig skrift og annet rart.

Fru Uperfekt skrev (15 minutter siden):

Neida. De aller, aller fleste som døper barnet sitt i kirken i dag gjør det fordi barnet har besteforeldre man ønsker tekkes. Eller fordi det er en hyggelig tradisjon, helt uten religiøs mening. Kriken er tradisjon mye mer enn religion i Norge.

Jeg er fadder til hele 4 barn, og foreldrene er naturligvis klare over at jeg støtter religionsfriheten vi alle - også barn - har lovfestet rett il i Norge. Ville ikke falle meg inn å krenke den rettigheten ved å forsøke påvirke barn uten samtykkekompetanse til å tro på noe som helst. (Utover påskeharen. Påskeharen er uskyldig.)

Jeg antar at absolutt ingen oppegående foreldre eller faddere der ute så mye som tenker tanken på å krenke barns rett til religionsfrihet ved å fortelle dem usannheter eller skrøner. ;) 

Anonymkode: 12cce...ae8

• Nyttig 1
Skrevet

Selv er jeg fadder til veldig mange. Har alltid gitt en ekstra gave til mine fadderbarn gjennom hele året, også ved ulike anledninger utenom jul og bursdag. Har aldri opplevd å motta noe for å være fadder. Tenker ar det er svært hyggelig at du ønsker å vise ekstra takknemlighet til ditt barns fadder, selv om det er noe verken jeg eller andre tenker på at man bør ha. Jeg har aldri tenkt den tanken i alle fall. Du virker veldig snill❤ Du kjenner fadderen, kan du ikke ordne noe h*n liker i form av en ting, bruksting eller noe spiselig? Som typ vertinne/verts gave, sjokolade, annet godteri, luksus pålegg som pølser og syltetøy, hjemmelaget bakst, lys, servietter, drikke, blomst, såpe, lotion, kaffe/te, kopp, spa produkter som skrubb og masker, en bok, strikkeutstyr, verktøy osv. Kommer anledninger på interesser og behov, samt hvilken prisklasse du tenker. Eller noe fra barnet, som barnet har laget? Når barnet er kommet i alder der det er i stand til å lage noe? Og er gaven ment som første gave til fadder pga h*n za ja til å være fadder, kan kanskje noe holdbart være hyggelig? Er det en dame, kan kanskje et smykke være noe? Det kan jo gis til en mann også da, selvsagt. Eller ett eller annet vanlig, som en symbolsk figur, lysestake eller noe annet, som vedkommende kan se på, og minnes på at den fikk h*n av sitt fadderbarn. Høres uansett hyggelig ut at du ønsker å gjøre noe ekstra for barnets fadder, det settes nok stor pris på, selv om det ikke er nødvendig❤

Skrevet

Folk har ikke lært seg å lese! 

gi de et lite skriv om hvorfor de er valgt som fadder fekd

Anonymkode: 54644...0f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 22.44):

Aldri hørt om at faddere får noe. De bør vel få en hilsen fra barnet til jul og andre anledninger, hvis det ikke er naturlig uansett? 

Anonymkode: f02c3...dda

Det skal de få😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 22.58):

Ingenting? 

Hvorfor skal de få gave? Aldri hørt eller opplevd at gir gave til faddre på dåpsdagen. Er fadder til flere selv, og har 4 barn hvor alle har ulike faddere..  

Anonymkode: ffd61...135

Hadde i tankene at ville vært koselig med en liten oppmerksomhet, vet at man ikke må det😊  

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 5.9.2024 den 23.10):

Hø hæ?

Er dette noe nytt?

Nei, var en tanke om å gi en liten oppmerksomhet. 😊

Skrevet
Lykkehjerte skrev (16 timer siden):

Selv er jeg fadder til veldig mange. Har alltid gitt en ekstra gave til mine fadderbarn gjennom hele året, også ved ulike anledninger utenom jul og bursdag. Har aldri opplevd å motta noe for å være fadder. Tenker ar det er svært hyggelig at du ønsker å vise ekstra takknemlighet til ditt barns fadder, selv om det er noe verken jeg eller andre tenker på at man bør ha. Jeg har aldri tenkt den tanken i alle fall. Du virker veldig snill❤ Du kjenner fadderen, kan du ikke ordne noe h*n liker i form av en ting, bruksting eller noe spiselig? Som typ vertinne/verts gave, sjokolade, annet godteri, luksus pålegg som pølser og syltetøy, hjemmelaget bakst, lys, servietter, drikke, blomst, såpe, lotion, kaffe/te, kopp, spa produkter som skrubb og masker, en bok, strikkeutstyr, verktøy osv. Kommer anledninger på interesser og behov, samt hvilken prisklasse du tenker. Eller noe fra barnet, som barnet har laget? Når barnet er kommet i alder der det er i stand til å lage noe? Og er gaven ment som første gave til fadder pga h*n za ja til å være fadder, kan kanskje noe holdbart være hyggelig? Er det en dame, kan kanskje et smykke være noe? Det kan jo gis til en mann også da, selvsagt. Eller ett eller annet vanlig, som en symbolsk figur, lysestake eller noe annet, som vedkommende kan se på, og minnes på at den fikk h*n av sitt fadderbarn. Høres uansett hyggelig ut at du ønsker å gjøre noe ekstra for barnets fadder, det settes nok stor pris på, selv om det ikke er nødvendig❤

Tusen takk for flere gode tips ❤️ vil gi en liten oppmerksomhet, også blir det ved andre anledninger gjennom året 🥰 mange gode tips!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk har ikke lært seg å lese! 

gi de et lite skriv om hvorfor de er valgt som fadder fekd

Anonymkode: 54644...0f8

Takk for godt tips☀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...