Gå til innhold

PelleK

Øyeblikk

Anbefalte innlegg

Spyflua skrev (1 minutt siden):

Superrart med den hud til hud greia de driver på med. Av med klær og putter ungen tilbake i senga midt på dagen. De lærte vel på sykehuset at nyfødte trenger hudkontakt, men de på sykehuset glemte å informere om at en 3 måneder gammel baby ikke er nyfødt lengre. Dette paret eier ikke sunn fornuft. Det er urovekkende. 

Har tenkt på det samme men ikke visst helt hvordan jeg skulle formulere det. Men du sa det bra. 
De behandler den ungen som en nyfødt på mange måter, og spesielt dette med hud mot hud. Og PelleK er jo glad for enhver anledning han kan avbildes i bar overkropp så…

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spyflua skrev (15 timer siden):

Superrart med den hud til hud greia de driver på med. Av med klær og putter ungen tilbake i senga midt på dagen. De lærte vel på sykehuset at nyfødte trenger hudkontakt, men de på sykehuset glemte å informere om at en 3 måneder gammel baby ikke er nyfødt lengre. Dette paret eier ikke sunn fornuft. Det er urovekkende. 

Ja er ikke dette litt sært? Skjønner jo at han mener det i beste mening, men hvor lenge skal han drive å kle av seg og babyen for å gi hudkontakt? Aldri sett noen som gjør dette så lenge, og særlig ikke fedre. 

Mener selvfølgelig ikke at det er galt at fedre gir hudkontakt, men det Pellek driver med virker litt i overkant.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

faltforfristelsen skrev (2 minutter siden):

Ja er ikke dette litt sært? Skjønner jo at han mener det i beste mening, men hvor lenge skal han drive å kle av seg og babyen for å gi hudkontakt? Aldri sett noen som gjør dette så lenge, og særlig ikke fedre. 

Mener selvfølgelig ikke at det er galt at fedre gir hudkontakt, men det Pellek driver med virker litt i overkant.

Og en ting er i naturlige settinger som litt kos etter et bad, i morgenen i senga osv. Men her virker det som de kler av babyen på dagtid for så og ha hud mot hud i senga. Det er helt unødvendig på en 3 mnd gammel baby. Her burde de skifte fokus fra hudkontakt og over til dagslys og frisk luft. Mer manko på det hos den babyen.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

faltforfristelsen skrev (4 minutter siden):

Alt de driver med virker sært og veldig rigid. Pappa- tid, hudkontakt- tid, tummytime etc ect

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (8 minutter siden):

Og en ting er i naturlige settinger som litt kos etter et bad, i morgenen i senga osv. Men her virker det som de kler av babyen på dagtid for så og ha hud mot hud i senga. Det er helt unødvendig på en 3 mnd gammel baby. Her burde de skifte fokus fra hudkontakt og over til dagslys og frisk luft. Mer manko på det hos den babyen.

Jeg har også lurt på det. Kjempefint på sykehuset de første dagene selvsagt, men å kle av seg ene og alene for å legge seg med en tilsynelatende frisk og rask baby kun for å ha hudkontakt....? Det er spesielt, det må være lov å si

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

faltforfristelsen skrev (1 time siden):

Alt han gjør er i overkant. 

Ungen må si nei til fotball på løkka med kompiser for han skal hjem å ha hudkontakt. 
Og sushi. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ammehjelpen.no

Men kroppskontakt og hudkontakt slutter aldri å være bra. Du vil for eksempel kunne oppleve at hudkontakt kan bidra til å roe babyer som ikke lenger er helt nyfødte – for eksempel ved kveldsuro.

Spedbarn kan ikke få for mye nærhet og kroppskontakt. De kan ikke bli bortskjemte av å bæres mye.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyflua skrev (2 timer siden):

Ungen må si nei til fotball på løkka med kompiser for han skal hjem å ha hudkontakt. 
Og sushi. 

Og genmaicha

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angel75 skrev (2 timer siden):

Fra ammehjelpen.no

Men kroppskontakt og hudkontakt slutter aldri å være bra. Du vil for eksempel kunne oppleve at hudkontakt kan bidra til å roe babyer som ikke lenger er helt nyfødte – for eksempel ved kveldsuro.

Spedbarn kan ikke få for mye nærhet og kroppskontakt. De kan ikke bli bortskjemte av å bæres mye.

Ja ved kveldsuro ja. Ikke nok med at dem ikke står opp før langt ut på dagen, men skal forvirre denne stakkars ungen enda mere gjennom å kle av ham, legges i seng og kose midt på dagen? 

Trodde det var litt regel med baby at "dag er dag og natt er natt". Rart man ikke setter seg inn i forskning og analyser og diagram og gud vet hva når det kommer til å få gode rutiner på en baby. Men søvn, trening og mat for mor og far, det er viktig det!

Endret av Niffler
Stavefeil
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niffler skrev (25 minutter siden):

Ja ved kveldsuro ja. Ikke nok med at dem ikke står opp før langt ut på dagen, men skal forvirre denne stakkars ungen enda mere gjennom å kle av ham, legges i seng og kose midt på dagen? 

Trodde det var litt regel med baby at "dag er dag og natt er natt". Rart man ikke setter seg inn i forskning og analyser og diagram og gud vet hva når det kommer til å få gode rutiner på en baby. Men søvn, trening og mat for mor og far, det er viktig det!

Det var kun et eksempel. Barnet lider ingen nød ved kroppskontakt. Og et virkelig ikke noe å henge seg opp i at barnet får det.

Så man kan ikke kose med en baby i senga midt på dagen? Usch for en dårlig mor jeg har vært.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angel75 skrev (40 minutter siden):

Det var kun et eksempel. Barnet lider ingen nød ved kroppskontakt. Og et virkelig ikke noe å henge seg opp i at barnet får det.

Så man kan ikke kose med en baby i senga midt på dagen? Usch for en dårlig mor jeg har vært.

Sa jeg at hun var en dårlig mor?

Jeg bare påpekte at det virker ikke som dem oppsøker informasjon for noe som helst når det kommer til baby. Stina har klaget i det lange og det breie på snapen sin om amming, søvn, han våkner tidlig (7:30, som egentlig er normalt for en baby) uten å dypdykke i noe form for info. Men det skal henvises til forsking og ditten og datten så fort PF putter noe i munnen.

Man skulle jo tro at PF skulle likt å lese om barns utvikling, språkøre, kommunikasjon osv. Ikke bare stirre ned i klokka si og leve slavisk etter 3h pappa-tid.

Endret av Niffler
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niffler skrev (1 time siden):

Sa jeg at hun var en dårlig mor?

Jeg bare påpekte at det virker ikke som dem oppsøker informasjon for noe som helst når det kommer til baby. Stina har klaget i det lange og det breie på snapen sin om amming, søvn, han våkner tidlig (7:30, som egentlig er normalt for en baby) uten å dypdykke i noe form for info. Men det skal henvises til forsking og ditten og datten så fort PF putter noe i munnen.

Man skulle jo tro at PF skulle likt å lese om barns utvikling, språkøre, kommunikasjon osv. Ikke bare stirre ned i klokka si og leve slavisk etter 3h pappa-tid.

Enig. Og det er jo fint at babyen får masse nærhet og kos, men denne babyen er ikke nyfødt lenger. Jeg undrer meg over behovet for å kle av seg selv og babyen midt på dagen og legge seg på et mørkt rom, fremfor å bruke tiden på å gi babyen stimuli. Jada en ting er om babyen skal sove og man slapper av sammen i senga, eller om mor ammer i senga, men her virker det ikke som det er grunnen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det tenkes at han kler av seg for å kunne flexe i baris sammen med babyen? Han er jo sykelig opptatt av å vise frem kroppen i kunstige positurer.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hudkontakt er jo bra, men det er igjen måten det blir gjort på. Folk reagerer på at det virker som at de ikke klarer å utvikle seg i takt med babyens utvikling. De fleste som har hatt babyer vet at ved 3 mnd så er babyen mye mer våken og aktiv. De liker å utforske. De begynner vel smått å oppdage at de har hender og føtter nå.. Det snakkes lite ordentlig med babyen. Ikke sett at babyen har rangler etc å utforske heller. De henger liksom ikke helt med i utviklingen..  Det hele er litt usunt. Nå ser jo ikke vi hele døgnet så klart, men mye skurrer. 

Jeg liker ikke å sammenligne, men det er en annen influencer som er alenemamma med baby på samme alder som har en helt annen måte å være med baby på. Der får man inntrykk av babyen. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjerne hud mot hud med toåringen min jeg da, så det er litt med formuleringen til enkelte her som jeg reagerer på. Men hvis jeg skal tør å meta-fundere på hvorfor det virker snålt, så er det jo fordi de ikke gjør andre ting OGSÅ. Hvor er de daglige trilleturene? Hvor er lekingen på gulvet? Hvor er sitte i vippestol og se på foreldrene lage mat? Man kan godt si at «jamen vi ser jo bare en liten del av dagen dere». Ja, det er sant det. Men når de selv bare viser den ENE tingen hveeeeeeer dag, så har jeg ikke noe annet å gå på enn å tro at det er det eneste. Fordi de kunne vist andre ting, Jeg er GLAD for at de ikke viser mer av P. Men jeg er forunderlig over at det lille de viser er det samme hver dag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Angel75 skrev (4 timer siden):

Det som er spesielt er at de har laget rutiner på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyflua skrev (På 11.2.2025 den 22.17):

Dette!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyflua skrev (19 timer siden):

Og sushi. 

😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niffler skrev (16 timer siden):

Kva legg du i stakkars unge?

Korleis meinar du dette kan forvirre eit born på nokre månader?  Trur du barn er født med ein forventning om eit A4 liv?  eller kan det tenkast at barnet tilpassar seg dei rutinar foreldrene har ?....

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...