G.A. Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 Mine foreldre gleder seg til bryllupet vårt, og er med glede med og betaler 'sin' del. Men så var det svigers da... De har ikke tilbudt seg å spandere noe i det hele tatt. Mine foreldre betaler nesten alt, utenom alkoholen. Vi betaler klærne selv. Er det feil av meg når jeg synest at svigers godt kunne tilbudt seg å spandere litt? Bli liksom feil å spør om de vil spytte i med litt penger også. (?) Det verste et av svigers for ikke lenge siden vant en liten nett sum i lotto, hvor mye vil de ikke ut med. Men vi vet at flere rom i huset skal pusses opp for gevinsten, og alle hvitevarer i huset er byttet ut, så det må da være mer enn noen tusenlapper..
Gjest Gjesten Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Jeg synes helt personlig at det blir veldig, veldig feil å forvente noe slikt ja. Da min bror giftet seg spyttet våre foreldre inn 35 000 kroner, hans svigerforeldre ingenting, og det er faktisk helt deres valg! Jeg vil aldri forvente noe verken fra foreldre eller svigers når den tid måtte komme. Men om jeg får noe blir jeg jo glad så klart
Gjest Gjest_lil_* Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 Ja, jeg syntes det blir feil å "forvente.."
Gjest Donna Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 Blir litt sjokkert når jeg leser slike innlegg Det er vel ikke noe som heter "deres" del ? Det er dere som har valgt i gifte dere - og da bør dere kunne betale selv. Selvom svigerforeldrene har vunnet i lotto så har de sikkert mer enn nok å bruke pengene på - voksne folk bør kunne betale sine egne bryllup.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 21. februar 2006 #5 Skrevet 21. februar 2006 Jo, det må jeg si du har all grunn til å synes er rart. Det kommer jo an på økonomi, selvfølgelig, men det ser det ikke ut til at det gjør her. Synes ikke kjæresten din det er rart/pinlig? Kjenner ikke svigerforeldrene dine og foreldrene dine hverandre? Er ikke svigerforeldrene dine begeistret for bryllupet..?
LilleBille Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 Synes det er helt urimelig at du forventer at sivgers skal betale noe som helst. Det er deres som skal gifte dere - og er dere voksne nok til å ta en sånn avgjørelse er dere vel voksne nok til å ta det økonomiske ansvaret ogso. At at dine foreldre ønsker å bidra - er jo kjempesnilt - men å synes at det er en selvfølge at sivgers også skal/må er helt urimelig,
Gjest gjesta Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Det at dine foreldre bidrar er da deres valg. Jeg synes også det blir helt feil å forvente at svigerforeldre hans også skal spytte i. Det er da ikke de som gifter seg. det er jo dere. Og, du sier jo at foreldrene dine betaler nesten alt, trenger dere da egentlig økonomisk støtte fra hans foreldre da? Om noen har vunnet i lotto eller ikke, så synes jeg ikke det har noe med saken å gjøre. Du har sikkert ikke full oversikt over svigerforeldrenes økonomi. De føler kanskje de har bedre ting å bruke pengene på, enn noen andres fest?
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 Det er da helt vanlig at foreldre betaler brylluper? Det gjorde da våre besteforeldre for sine barn også? Det er jo tradisjon, liksom? Synes det ville være trist om ikke foreldre ville delta økonomisk (hvis de har mulighet, selvfølgelig). Ville tatt det som et tegn på at de ikke støttet giftemålet!
Gjest gjesta Skrevet 21. februar 2006 #9 Skrevet 21. februar 2006 Bli liksom feil å spør om de vil spytte i med litt penger også. (?) ← JA! Det blir virkelig helt feil å spørre om!!!
LilleBille Skrevet 21. februar 2006 #10 Skrevet 21. februar 2006 Bli liksom feil å spør om de vil spytte i med litt penger også. (?) Det verste et av svigers for ikke lenge siden vant en liten nett sum i lotto, hvor mye vil de ikke ut med. Men vi vet at flere rom i huset skal pusses opp for gevinsten, og alle hvitevarer i huset er byttet ut, så det må da være mer enn noen tusenlapper.. ← Det er vel heller ikke noe spørsmål om det blir feil å spørre dem om de vil spytte inn med penger - det er direkte frekt. Om de vant penger i lotto - er helt deres egen sak - de har opplagt hatt nok av hull å putte det inn i - for du mener vel virkelig ikke at de skulle droppe å pusse opp eller skifte ut hvitevarene - for at du/dere skulle slippe å betale mer enn egne klær til brylupet deres
Susan Sto Helit Skrevet 21. februar 2006 #11 Skrevet 21. februar 2006 Vi planla bryllupet vårt ut ifra at vi skulle betale alt selv. Da mine foreldre ytret et ønske om å bidra med en del økonomisk, var dette en positiv overraskelse for oss. Min kjæres foreldre hadde ikke tilbudt dette, og ve ønsket i utgangspunktet ikke å fortelle dem om det med en gang, for da kunne de føle seg presset til å bidra. Vet at de har fått vite det nå, med beskjed om at vi ikke vil at de skal føle seg presset, men må få lov til å bidra på de måter de ønsker selv. Har fått masse hjelp fra begge sider, "svigermor" ordnet alle invitasjonene. (Vi skrev selv, men selve kortet ble hjemmelaget hos henne.) Hun lager også bordkort, og ordner nok mye av bordpynt også. Synes det er hyggelig at folk bidrar med det de ønsker selv, men det var oss som valgte å gifte oss, og ser ikke grunnen til at foreldrene skal bidra økonomisk hvis de ikke vil.
SissiB Skrevet 21. februar 2006 #12 Skrevet 21. februar 2006 Jeg hadde forventet det. Hadde ikke mine svigerforeldre betalt "sin del", hadde vi ikke invitert flere enn dem ,besteforeldre og søsken på min manns side. Vil de ha med halve slekta, så kan de være med på spleiselaget. Trodde det var tradisjon og nokså vanlig jeg.
G.A. Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #13 Skrevet 21. februar 2006 Jo, det må jeg si du har all grunn til å synes er rart. Det kommer jo an på økonomi, selvfølgelig, men det ser det ikke ut til at det gjør her. Synes ikke kjæresten din det er rart/pinlig? Kjenner ikke svigerforeldrene dine og foreldrene dine hverandre? Er ikke svigerforeldrene dine begeistret for bryllupet..? ← Alle vi kjenner som har giftet seg på vår alder snakker om deres del og foreldres del. Det er faktisk nesten en selfølge at foreldrene spytter i litt penger. Det har jo alltid vært slik at foreldrene betaler litt. Det er egentlig ikke pengene det står på her. Skulle bare ønske svigermor kunne tilbudt seg å feks betale buketten, eller en blomsteroppsats til bordet.. Hva som helst liksom. Bare for å vise interesse kanskje. Og det jeg reagerer på er at svigers synest det er tåpelig at vi skal hjem til oss etter middagen på kake og kaffi og vin.. En av grunnene til det er faktisk at vi sparer masse penger på å servere vår egen innkjøpte vin hjemme, enn å betale 60-70 per glass ute. Tror ikke svigers forstår problemet, selv om vi sier det er pga vi prøver å kutte ned på kostnadene.
LilleBille Skrevet 21. februar 2006 #14 Skrevet 21. februar 2006 Det er da helt vanlig at foreldre betaler brylluper? Det gjorde da våre besteforeldre for sine barn også? Det er jo tradisjon, liksom? Synes det ville være trist om ikke foreldre ville delta økonomisk (hvis de har mulighet, selvfølgelig). Ville tatt det som et tegn på at de ikke støttet giftemålet! ← Så alt som våre besteforeldre gjorde skal våre foreldre gjøre - og vi gjøre - bare fordi det er tradisjon. Regner med at du da også mener at alle kvinner skal gå hjemme - og gjøre ting på samme måte som bestemor...
G.A. Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #15 Skrevet 21. februar 2006 Trodde det var tradisjon og nokså vanlig jeg. Akkurat! Det er det jeg vil frem til.
Arkana Skrevet 21. februar 2006 #16 Skrevet 21. februar 2006 Blir litt sjokkert når jeg leser slike innlegg Det er vel ikke noe som heter "deres" del ? Det er dere som har valgt i gifte dere - og da bør dere kunne betale selv. Selvom svigerforeldrene har vunnet i lotto så har de sikkert mer enn nok å bruke pengene på - voksne folk bør kunne betale sine egne bryllup. ← Kunne ikke vært mer enig.
Susan Sto Helit Skrevet 21. februar 2006 #17 Skrevet 21. februar 2006 Grunnen til at mine foreldre ville bidra, er at det er tradisjon i begge deres familier. Har ikke noe inntrykk av at det er slik i min kjæres familie. De har heller ingen tradisjon med å invitere tanter og onkler, så jeg hadde nesten litt problemer med å få mine inn på gjestelista. (Jeg ønsker å ha dem der, samtidig som de ville vært fornærmet over ikke å bli bedt.) Tror dette med foreldrebetaling er tradisjon for noen, men ikke for andre.
Malama Skrevet 21. februar 2006 #18 Skrevet 21. februar 2006 Jeg hadde forventet det. Hadde ikke mine svigerforeldre betalt "sin del", hadde vi ikke invitert flere enn dem ,besteforeldre og søsken på min manns side. Vil de ha med halve slekta, så kan de være med på spleiselaget. Trodde det var tradisjon og nokså vanlig jeg. ← du kan ikke være seriøs! Når den tid kommer at dette blir aktuelt for oss forventer jeg ikke et rødt øre. Ogalle får komme uansett. Get real, grow up!
Gjest gjesta Skrevet 21. februar 2006 #19 Skrevet 21. februar 2006 Vil de ha med halve slekta, så kan de være med på spleiselaget. ← Trodde det var vanlig at brudeparet bestemte hvem de ønsket med på festen, og ikke foreldre/svigerforeldre!
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 21. februar 2006 #20 Skrevet 21. februar 2006 Så alt som våre besteforeldre gjorde skal våre foreldre gjøre - og vi gjøre - bare fordi det er tradisjon. Regner med at du da også mener at alle kvinner skal gå hjemme - og gjøre ting på samme måte som bestemor... ← Haha, nei, nå er du usaklig. Jeg er faktisk en fremadstormende karrierekvinne . Men det har jo ingenting med saken å gjøre! Har bare sans for tradisjoner i saker som dette. En av grunnene til at vi skal feire bryllup er at foreldrene våre gjerne vil det (selv kunne vi kanskje like gjerne reist utenlands alene). Men når vi gjør det på deres måte - hvilket vi er helt komfortable med - er det en selvfølge at de betaler. Og det vil de veldig gjerne også. Litt stolthet for dem også, rett og slett! Dett er jo deres greie også, noe de har gledet seg til lenge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå