Gå til innhold

Brystsmerter, stress og angst... Hva hjelper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie kort. Jeg sliter med smerter i brystet og har gjort det i tre år nå. Jeg har vært hos legen to ganger og hun sier det er angst og stress. Jeg har ingen grunn til å ikke tro på legen, men jeg får det ikke helt til å stemme. Det er ikke noe mønster i smertene. De dukker opp når jeg er stresset, når jeg forsøker å slappe av, hjemme, på jobben, i bilen, på ferie... Jeg holder på å bli gal.

Det er oftest som et trykk i brystet. Noen ganger er det en brennende følelse, andre ganger stikkende.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg er ikke overvektig, spiser sunt og variert, trener, gjør yoga... Jeg forsøker å slappe av, men jeg klarer ikke helt å få det til.

Anonymkode: a44c4...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært hos legen to ganger og hun sier det er angst og stress.

Har legen utført EKG eller andre relevante undersøkelser?

Symptomene du beskriver bør tas på alvor og det er viktig å undersøke nærmere hva som kan ligge bak. Det kan være lurt å vurdere koffeininntaket ditt og reflektere over hvor mye stress du har i livet. Ofte er vi ikke bevisst på at vi er stresset før de fysiske symptomene begynner å vise seg. I slike tilfeller kan det være nyttig å jobbe med å redusere stress, for eksempel ved å lære og praktisere pusteøvelser

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig typisk angst. Har de selv, og har tatt EKG/utelukket fysiske årsaker. Det eneste som hjelper for meg, er å fokusere på pust. Ikke bare når symptomene oppstår, men også som forebyggende. 

Anonymkode: f1d67...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det, hos meg kom det da jeg fikk covid , for andre gang. Startet få dager etter pos test, og kroppen virket stresset ( ikke psykisk). Fikk også påvist høyt BT og høy puls, har startet med hjertemedisiner, Brystsmertene er der fremdelses, nå 8-9 mnd etter smitte. Er som et trykk/press i brystet ( fra en skala 0-10, vil jeg si ligger stortsett på rundt 3) ubehagelig  Har det store deler av dagen, som nå  sitter helt i ro. Er utredet uten funn

Anonymkode: 9089f...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapeut min hjelper meg med pusteøvelser og til å få tøyd/massert stram muskulatur i rygg og bryst som jeg får av angst. 

Du kan lese mer om smerter i brystveggen her. (NHI, brystveggsmerter)

Det går også masse nerver i området, og når de blir irritert/klemt av stram muskulatur, kan jeg få både stikkende og brennende smerter. Disse smertene er kortvarige og det hjelper at jeg strekker meg og tar dype åndedrag, men de føles skumle til jeg kommer på at de er ufarlige. 

Du må selvfølgelig bli skikkelig utredet når du har brystsmerter, men hvis det viser seg å være stress/angst, så vil jeg anbefale fysioterapeut og hjelp til å takle årsakene til stresset og angsten.

Anonymkode: bbaf5...286

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kassettspiller said:

Har legen utført EKG eller andre relevante undersøkelser?

Symptomene du beskriver bør tas på alvor og det er viktig å undersøke nærmere hva som kan ligge bak. Det kan være lurt å vurdere koffeininntaket ditt og reflektere over hvor mye stress du har i livet. Ofte er vi ikke bevisst på at vi er stresset før de fysiske symptomene begynner å vise seg. I slike tilfeller kan det være nyttig å jobbe med å redusere stress, for eksempel ved å lære og praktisere pusteøvelser

Ja, har fått utført både EKG og røntgen av to forskjellige leger...🫤

Koffeininntaket er det ikke noe i veien med. Har alltid holdt meg til én kopp kaffe om dagen. Drikker jeg mer blir jeg dårlig i magen.

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Fysioterapeut min hjelper meg med pusteøvelser og til å få tøyd/massert stram muskulatur i rygg og bryst som jeg får av angst. 

Du kan lese mer om smerter i brystveggen her. (NHI, brystveggsmerter)

Det går også masse nerver i området, og når de blir irritert/klemt av stram muskulatur, kan jeg få både stikkende og brennende smerter. Disse smertene er kortvarige og det hjelper at jeg strekker meg og tar dype åndedrag, men de føles skumle til jeg kommer på at de er ufarlige. 

Du må selvfølgelig bli skikkelig utredet når du har brystsmerter, men hvis det viser seg å være stress/angst, så vil jeg anbefale fysioterapeut og hjelp til å takle årsakene til stresset og angsten.

Anonymkode: bbaf5...286

Det høres veldig likt ut som det jeg har!😅. Jeg har vært hos osteopat og jeg blir littegrann bedre, men det kommer alltid tilbake. Har du fått noen behandling mot angsten (psykolog e.l?)

Selve årsaken i starten var en sjef på jobben som ikke var helt god... Han har blitt omplassert og er ute av bildet, men kloen i brystet forsvinner ikke. Jeg har dårlig selvtillit i jobbsammenheng og jeg blir nok verre når jeg føler meg sliten og overveldet, som nå😞. I dag har jeg ligget i flere timer på rygg og fokusert på å puste med magen, uten resultat. Det er akkurat som om det også blir verre av å prøve å slappe av. At det er bedre å løpe rundt med moderat mengde stress.

Anonymkode: a44c4...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker

Hvordan vil du beskrive den brennende følelsen? Har du det fortsatt? 

Anonymkode: 43489...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...