Gå til innhold

Må kjøpe ny bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg solgte min 12 år gamle bil for et par uker siden som jeg kun fikk 20.000 kr for. Det var en bulk og noen riper på den. Jeg hadde ikke lån på den. Nå trenger jeg ny bil, men jeg har ikke mye penger å bruke på bil som alenemor. Hva er smartest å gjøre her? 
 

1. Kjøpe en gammel brukt bil til maks. 80.000 kr. Men en 10 år gammel bil skjer ikke. Jeg måtte ut med 8000 kr i reperasjon årlig for min.


2. Lease. Finnes det billig leasing uten innskudd?

3. Ta billån 

4. Andre forslag?

 

Anonymkode: ede57...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bil er alltid dyrt,uansett. Trenger du en ekte bil med plass til 5 personer? Eller skal du bare bruke bilen i nærmiljøet og kan klare deg med en Renault twizy for eksempel? Kjører gratis gjennom bom, men er jo ikke så stor. Men kan kanskje være en løsning ? De koster ikke så mye. 

Anonymkode: 1de71...afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Bil er alltid dyrt,uansett. Trenger du en ekte bil med plass til 5 personer? Eller skal du bare bruke bilen i nærmiljøet og kan klare deg med en Renault twizy for eksempel? Kjører gratis gjennom bom, men er jo ikke så stor. Men kan kanskje være en løsning ? De koster ikke så mye. 

Anonymkode: 1de71...afb

Jeg trenger en bil plass til 5, siden jeg har to barn. Jeg kommer til å bruke den mest i nærmiljøet, men også litt på fjellet. TS

Anonymkode: ede57...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp lån og kjøp en ny eller nyere elbil. Da har du garanti på bilen. 

Også sparer du penger på drivstoff og en del i bomringer

Anonymkode: 3ec94...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte et par avklaringer som må på plass først.

1. kjører du daglig? og hvor langt må du evt kjøre når du bruker bilen som oftest?

2. El vs forbrenningsmotor - har du mulighet til å lade hjemme?

Om det ofte er snakk om korte strekker, og mulighet for hjemmelading vil jeg anbefale elektrisk. men du må nok opp i tja, kanskje rundt 100k for å få en ok en med litt rekkevidde. I det sjiktet finnes vel vw-up (minst), vw golf (størst), renault zoe (størst rekkevidde).

Ingen mulighet for hjemmelading hadde jeg droppet søk etter elbil fullstendig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 i verkstedsutgifter årlig er ikke mye.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym11223344 skrev (1 time siden):

8000 i verkstedsutgifter årlig er ikke mye.

Dette! Vi hadde bilen på eu kontroll i vår. Mener vi brukte rundt 26000...

Anonymkode: 1de71...afb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe en rimelig bruktbil gir en risiko for reparasjoner. 
En dyrere (og nyere) bruktbil skal i utgangspunktet gi færre reparasjoner, men er garantien utløpt kan en aldri være sikker.

Kjøpe en bil som har garanti igjen. Det vanlige er 5 og 7 års garanti, Toyota har også 10 års garanti om en følger service planen?

Da vil det i garantiperioden være kostnader til drift av bil, service, og slitedeler, som ikke er omfattet av garanti.
Men, verditap blir høyere.

Hva som er riktig valg må en vurdere. Noen ganger kan totalprisen bli like høy på den billige bilen, som en dyrere bil som holder flere år. Da kan en avskrive verditapet over flere år.

Det er også en del kampanjer der en kan få rimelig finansiering i eksempelvis 3 år. Om en da kan betale ned en del, eller låne på annen måte når perioden på 3 år er over kan det være en måte å løse det på.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000kr i året for reparasjon av en gammel bil er lite. Hvorfor solgte du den? Bil er kjempedyrt, uansett. 

Anonymkode: 6c0ae...626

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

8000kr i året for reparasjon av en gammel bil er lite. Hvorfor solgte du den? Bil er kjempedyrt, uansett. 

Anonymkode: 6c0ae...626

Noen forventer at bilen deres skal være nær kostnadsfri i drift, at slitedeler ikke skal slites og at intet skal trenge å bli gjort.

Hvis reperasjonsutgiftene var årsaken til at gamlebilen ble solgt, ja da har TS skutt seg selv i foten da å selge en 12 år gammel bil for så å kjøpe ny (regner med at det blir ny bruktbil i dette tilfellet) det er det dyreste TS kunne gjort.

12 år er ikke all verdens gammel bil, vi snakker da om 2012 model, mange kjører ganske problemfritt rundt i eldre biler enn det. Kjøreferdighetene har da veldig mye å si for hvor langt en bil kan gå, dens stand og således hvor liten eller stor utgiftspost bilen er, mange kjører sine biler feil og sliter med giringen etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 11.51):

Jeg solgte min 12 år gamle bil for et par uker siden som jeg kun fikk 20.000 kr for. Det var en bulk og noen riper på den. Jeg hadde ikke lån på den. Nå trenger jeg ny bil, men jeg har ikke mye penger å bruke på bil som alenemor. Hva er smartest å gjøre her? 
 

1. Kjøpe en gammel brukt bil til maks. 80.000 kr. Men en 10 år gammel bil skjer ikke. Jeg måtte ut med 8000 kr i reperasjon årlig for min.


2. Lease. Finnes det billig leasing uten innskudd?

3. Ta billån 

4. Andre forslag?

 

Anonymkode: ede57...444

Overta leasing. Sjekk på finn, masse uten innskudd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktbil er et sjansespill uansett. Spiller liten rolle om du kjøper en bil til 30k eller 80k. Kjøp en bruktbil som har har lang tid til dyre servicer, som f.eks bytte av registerreim, og har det utstyret du ønsker i en bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg ikke til å svare på spørsmålene. 
8000kr er jo kjempebillig vedlikeholdskostnad på en bil, alltid fått beskjed om at du må regne med 10.000kr i året på vedlikehold. 8000kr med dagens verkstedpriser er jo niks og nada? 
 

min er 14 år og jeg har hatt 15.000 i år

Anonymkode: 33716...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre antyder, en 12 år gammel bil som koster 8000 kr/år å holde på veien er en knalldeal. Hva slags bil var det at du fikk så lite igjen?

For 80k kan du få en enkel Nissan Leaf som har plass til fem. Men søk opp til 100-110k på FINN og prut hardt. Markedet er fleksibelt. 

Kan du ikke lade hjemme er det litt verre. Hvor stor er barna? Blant mindre biler har du Hyundai i20 som superbillig, og ganske pålitelig bil, og f.eks. Honda Jazz som en kompakt, praktisk, og superpålitelig bil. Er litt dyrere i innkjøp, men så mye bedre enn en Yaris eller Polo.

honda-jazz-magic-seats-2-1.thumb.jpg.67fb3dee736ed11922108c9f02d0f18b.jpg

Anonymkode: 6367e...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exinferis skrev (På 5.9.2024 den 12.50):

Det blir ofte et par avklaringer som må på plass først.

1. kjører du daglig? og hvor langt må du evt kjøre når du bruker bilen som oftest?

2. El vs forbrenningsmotor - har du mulighet til å lade hjemme?

Om det ofte er snakk om korte strekker, og mulighet for hjemmelading vil jeg anbefale elektrisk. men du må nok opp i tja, kanskje rundt 100k for å få en ok en med litt rekkevidde. I det sjiktet finnes vel vw-up (minst), vw golf (størst), renault zoe (størst rekkevidde).

Ingen mulighet for hjemmelading hadde jeg droppet søk etter elbil fullstendig.

1. I hverdagen maks 20-30 min unna bosted. Kjører til Sverige en gang i måneden for å handle. 

2. Ja, jeg kan lade hjemme. 
 

Ts

Anonymkode: ede57...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (På 5.9.2024 den 13.12):

8000 i verkstedsutgifter årlig er ikke mye.

8000-10.000 kr pr. år som alenemor med lav inntekt er mye jo + EU kontroll + service + diesel. Jeg ble lei av alle feila og skader.  Noen av feila tok faren min f.eks å bytte oljefilter, så jeg synes det var dyrt.

Ts

Anonymkode: ede57...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som andre antyder, en 12 år gammel bil som koster 8000 kr/år å holde på veien er en knalldeal. Hva slags bil var det at du fikk så lite igjen?

For 80k kan du få en enkel Nissan Leaf som har plass til fem. Men søk opp til 100-110k på FINN og prut hardt. Markedet er fleksibelt. 

Kan du ikke lade hjemme er det litt verre. Hvor stor er barna? Blant mindre biler har du Hyundai i20 som superbillig, og ganske pålitelig bil, og f.eks. Honda Jazz som en kompakt, praktisk, og superpålitelig bil. Er litt dyrere i innkjøp, men så mye bedre enn en Yaris eller Polo.

honda-jazz-magic-seats-2-1.thumb.jpg.67fb3dee736ed11922108c9f02d0f18b.jpg

Anonymkode: 6367e...f62

Alle anbefalte meg å selge den. Det var en gammel Volkswagen. Ts

Anonymkode: ede57...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

1. I hverdagen maks 20-30 min unna bosted. Kjører til Sverige en gang i måneden for å handle. 

2. Ja, jeg kan lade hjemme. 
 

Ts

Anonymkode: ede57...444

Med litt budsjett må du nok sansynligvis gå ned på størrelse på bil om en skal gå el. Største du får er vel da i segment golf/Ioniq/Leaf.

Og så vet jeg ikke helt hvor langt Sverigeturen er, men med en 1.generasjons Golf, med rekkevidde på 120 km på vinteren er jo ikke veldig kjekt til Sverige om det er et stykke. Om det kan la seg løse med bare ett ladestopp kan du nok overleve med selv de minste batteripakkene ute på bruktmarkedet - og da finner du brukt elbil nedi 70-80 000.

Om du vil ha litt mer rekkevidde (250km+) må du nok sikkert opp mot 140k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville regnet på hvor mye det koster deg å ha en liten bybil og leie bil de gangene du skal på fjellet (og Sverige hvis du også har 400 km dit), og så sammenligne det med å kjøpe og bruke stor bil til daglig. 

Anonymkode: ca5f6...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke har råd til 8000,- i året i reperasjoner, så har du ikke råd til eldre bil. Men samtidig må du nok ut med langt mer enn det om du tar lån for å kjøpe en nyere bil. Mindre verksted, men ditto mer i lån.

Anonymkode: c1911...c10

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...