Meowmere Skrevet 5. september 2024 #21 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan få en endring? Anonymkode: 40200...008 Vel… du må snakke med de det gjelder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #22 Del Skrevet 5. september 2024 Noe alle vet, men... man kan ikke endre andre mennesker, bare deg selv. Så anbefaler deg å se litt på hvordan du selv ter deg, tonen i stemmen din, framtoningen din, energien du sender ut. Er du imøtekommende, behersket og behagelig, er det lettere å si hva man mener. Framstår du veldig hardbarka, steil eller vanskelig å åpne seg for, vil mange vegre seg. Det er nok noe i din egen stil og væremåte du kan, og må, endre på for å oppnå et mer ønsket resultat når det kommer til tilbakemeldinger fra dine mer konfliktskye kollegaer. Anonymkode: 88497...71b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 5. september 2024 #23 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan håndterer man konfliktsky folk? Jeg savner tilbakemelding på jobb men ingen sier noe. Men så ser jeg på kroppsspråket at det er et eller annet men alle er for feige til å si fra. Og jeg er ikke tankeleser! Og så er det de som sier det på en så jæv.. innpakka måte for å slippe å si ting rett ut, men jeg forstår jo hva de antyder . Men så lenge ingen sier ting rett ut så spiller jeg dum, men slitsomt er det. Hvordan få en endring? Anonymkode: 40200...008 Har dere ikke medarbeidersamtaler eller avdelingsmøter på jobben hvor ordet er fritt ? Mye bedre å løse utfordringer med åpenhet/ærlighet/humor enn å skape en konflikt av de samme. Her har både du, kollegaene dine og ikke minst lederen din et ansvar for å nå felles mål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #24 Del Skrevet 5. september 2024 Sannhetsøkende skrev (8 timer siden): Virker som DU liksom ser begge sider. Er det ikke det du mente når du skrev, " For konfliktskye er du også en idiot?" Boken heter "omringet av idioter". Hvis du er en rød ledertype vil du mene den gule som er opptatt av relasjoner er idiot "hvorfor er du ikke som meg, hvorfor gjør du ikke som meg, hele verden hadde vært et mye bedre sted om alle var som meg og gjorde som meg". Det er jo også noe av ts sine tanker. Alle skal være som ts. Ingen skal være konfliktskye men si det det de mener hele tiden. Vi forstår alle verden ut i fra vår personlighet og måter å være på og både rød, gul, blå og grønne personligheter trengs og er viktige på sine måter. Men for en som er gul vil de som er røde (ref boken jeg refererer til) være idioter som gjør samhandling vanskelig og omvendt. Ergo min kommentar på slutten " For de konfliktskye er nok du også en idiot😉" Sannhetsøkende skrev (8 timer siden): Og sladre er jo tema. Si det til alle andre enn den det gjelder Ts har ikke skrevet noe om at de andre slarver. Det er du som har puttet den handlingen over på konfliktskye mennesker og tror disse to hører sammen fordi det er noe du har opplevd. Men sånn sett tar jo heller ikke ts tematikken opp med de det gjelder men driver med slarv her på kg. En må ta det opp med de det gjelder men det har en tendens til å gå litt bedre med forståelse for andre mennesker og ikke gå rundt å tro at hele verden skal gå rundt å være akkurat som deg selv for det er beste. Anonymkode: 0495a...62e 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #25 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noe alle vet, men... man kan ikke endre andre mennesker, bare deg selv. Så anbefaler deg å se litt på hvordan du selv ter deg, tonen i stemmen din, framtoningen din, energien du sender ut. Er du imøtekommende, behersket og behagelig, er det lettere å si hva man mener. Framstår du veldig hardbarka, steil eller vanskelig å åpne seg for, vil mange vegre seg. Det er nok noe i din egen stil og væremåte du kan, og må, endre på for å oppnå et mer ønsket resultat når det kommer til tilbakemeldinger fra dine mer konfliktskye kollegaer. Anonymkode: 88497...71b Jeg regna med at den kom, noe er bare helt forutsigbart. Men dessverre tar du feil ; jeg er typen som tar opp ting for å prøve å få ting ut av verden med ledelsen der andre bare sitter og sladrer om det. Anonymkode: 40200...008 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #26 Del Skrevet 5. september 2024 Surpomp skrev (4 timer siden): Har dere ikke medarbeidersamtaler eller avdelingsmøter på jobben hvor ordet er fritt ? Mye bedre å løse utfordringer med åpenhet/ærlighet/humor enn å skape en konflikt av de samme. Her har både du, kollegaene dine og ikke minst lederen din et ansvar for å nå felles mål. nei, noe sånn har vi ikke. Anonymkode: 40200...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #27 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Boken heter "omringet av idioter". Hvis du er en rød ledertype vil du mene den gule som er opptatt av relasjoner er idiot "hvorfor er du ikke som meg, hvorfor gjør du ikke som meg, hele verden hadde vært et mye bedre sted om alle var som meg og gjorde som meg". Det er jo også noe av ts sine tanker. Alle skal være som ts. Ingen skal være konfliktskye men si det det de mener hele tiden. Vi forstår alle verden ut i fra vår personlighet og måter å være på og både rød, gul, blå og grønne personligheter trengs og er viktige på sine måter. Men for en som er gul vil de som er røde (ref boken jeg refererer til) være idioter som gjør samhandling vanskelig og omvendt. Ergo min kommentar på slutten " For de konfliktskye er nok du også en idiot😉" Ts har ikke skrevet noe om at de andre slarver. Det er du som har puttet den handlingen over på konfliktskye mennesker og tror disse to hører sammen fordi det er noe du har opplevd. Men sånn sett tar jo heller ikke ts tematikken opp med de det gjelder men driver med slarv her på kg. En må ta det opp med de det gjelder men det har en tendens til å gå litt bedre med forståelse for andre mennesker og ikke gå rundt å tro at hele verden skal gå rundt å være akkurat som deg selv for det er beste. Anonymkode: 0495a...62e Jeg slarver ikke her, jeg søker råd. Anonymkode: 40200...008 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #28 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bor du på Sørlandet? I såfall: flytt. Denne kulturen endres nok ikke på en stund. Anonymkode: 7b9f5...ac2 Må le…innflytter til Sørlandet og du har helt rett😂 Anonymkode: 093ee...6b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #29 Del Skrevet 5. september 2024 Jeg har også kolleger som er flinke til å klage og sutre på alt som ikke fungerer, men når vi har fellesmøter så sitter de bare der og sier ikke et ord. Hvordan skal vi greie å løse problemer hvis det ikke blir tatt tak i ? Jeg er litt nysjerrig på hvordan konfliktsky folk løser problemene sine ? 🤓 Anonymkode: ce2c9...f83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 5. september 2024 #30 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Boken heter "omringet av idioter". Hvis du er en rød ledertype vil du mene den gule som er opptatt av relasjoner er idiot "hvorfor er du ikke som meg, hvorfor gjør du ikke som meg, hele verden hadde vært et mye bedre sted om alle var som meg og gjorde som meg". Det er jo også noe av ts sine tanker. Alle skal være som ts. Ingen skal være konfliktskye men si det det de mener hele tiden. Vi forstår alle verden ut i fra vår personlighet og måter å være på og både rød, gul, blå og grønne personligheter trengs og er viktige på sine måter. Men for en som er gul vil de som er røde (ref boken jeg refererer til) være idioter som gjør samhandling vanskelig og omvendt. Ergo min kommentar på slutten " For de konfliktskye er nok du også en idiot😉" Ts har ikke skrevet noe om at de andre slarver. Det er du som har puttet den handlingen over på konfliktskye mennesker og tror disse to hører sammen fordi det er noe du har opplevd. Men sånn sett tar jo heller ikke ts tematikken opp med de det gjelder men driver med slarv her på kg. En må ta det opp med de det gjelder men det har en tendens til å gå litt bedre med forståelse for andre mennesker og ikke gå rundt å tro at hele verden skal gå rundt å være akkurat som deg selv for det er beste. Anonymkode: 0495a...62e Er borti akkurat de samme folka på vår jobb. Og vi er flere som har snakket med dem at de må ta det opp med dem det gjelder. Det er mye bedre enn å snakke dritt om dem til alle andre. Tror du hjalp? Nei, det sitter langt inne å være en hyggelig kollega som saklig tar praten med den det gjelder. I stedet elsker de å ha noen å dolke i ryggen. Sånne er det veldig mange av. Noen syns det er skikkelig ekkelt å ta opp feil noen gjør, mens mange faktisk elsker å ha noen de kam hate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #31 Del Skrevet 5. september 2024 De prøver vel å ikke fremstå som noen rævhull, da. Så lenge du tar poenget så er vel det like greit vel Anonymkode: 7dcf9...a4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #32 Del Skrevet 5. september 2024 Jeg bruker å nærme meg konfliktsky kolleger ved å bruke tid på kulturbygging. Jeg gikk for det første foran som et godt eksempel, ved å vise at det går an å ta opp ting uten at det blir krise. Så skapte jeg en kultur rundt meg for å si fra, jeg viste at jeg var åpen for det, tok det i mot på en vennlig måte og håndterte det profesjonelt. Jeg bruker også en del selvironi, og kan omtale mine negative sider selv slik at de vet at jeg er klar over det. Jeg kunne f.eks si at "jeg vet at jeg er veldig opptatt av kvalitet, så jeg kan overse f.eks tidsaspektet. Hva tenker du om detaljnivået jeg har lagt opp til i denne planen?". Da kritiserer de ikke meg først, for jeg har allerede gjort det selv. Så sier jeg takk for at de er ærlig, og spør hvordan de ville løst det. Selv om jeg kanskje ikke er enig så tar jeg det til meg og gjør enkelte endringer slik at de får oppleve at å si fra faktisk leder til en positiv endring. Ofte så skjønner man jo hva de reagerer på, uten at de har sagt det. Jeg har også kjørt workshops hvor man kun skal kritisere noe. "Her er forslaget til løsning, hvilke potensielle risikoer og problemer ser dere her?" Hvis du selv starter med å kritisere, er det enklere for resten å gi innspill, si seg enig eller uenig. Har hatt god suksess med disse. Når jeg har startet nye prosesser har jeg også sagt til gruppa at hvis de har kritikk som går direkte på meg, min rolle eller mine egenskaper kan de enten ta det med meg direkte, eller gå til min leder om de er mer komfortable med det. Det eneste jeg ba om var at de begrunnet det ordentlig så det ble enklere for meg å ta tak i. Det er mange måter å løse dette på, men man må gi folk rom til å bli komfortable. Likevel er det aller viktigste kulturbygging, fra toppen og ned. Det bør starte med ledelsen, som må ønske kritikk velkommen, og bevise at de tar det på alvor. Om ledelsen ikke er med på denne kulturen kan man i hvertfall starte med prosjektene man er med i, innprente i alle medlemmene at her jobber vi mot samme mål, alle ønsker et best mulig resultat og det er klin umulig at vi alle er enige til en hver tid. Derfor er det viktig å diskutere, slik at vi finner den beste løsningen sammen. Kultur, kultur, kultur! Anonymkode: caa15...157 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #33 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): De prøver vel å ikke fremstå som noen rævhull, da. Så lenge du tar poenget så er vel det like greit vel Anonymkode: 7dcf9...a4b Jeg tar ikke noe poeng. Så lenge de ikke har ryggrad til å si det til meg så skjer det ingenting. Jeg vil ikke oppmuntre til å fortsette å være konfliktsky og feig. Ts Anonymkode: 40200...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #34 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tar ikke noe poeng. Så lenge de ikke har ryggrad til å si det til meg så skjer det ingenting. Jeg vil ikke oppmuntre til å fortsette å være konfliktsky og feig. Ts Anonymkode: 40200...008 Du burde se litt på deg selv, bare en tanke Anonymkode: 7dcf9...a4b 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #35 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så anbefaler deg å se litt på hvordan du selv ter deg, tonen i stemmen din, framtoningen din, energien du sender ut. Er du imøtekommende, behersket og behagelig, er det lettere å si hva man mener. Framstår du veldig hardbarka, steil eller vanskelig å åpne seg for, vil mange vegre seg. Det Anonymkode: 88497...71b Dette. Er selv en litt konfliktsky person, og enkelte mennesker kan være veldig arrogante, og bastante og få sinneutbrudd hvis man er uenige med dem. Så jeg orker ikke å diskutere med dem, type folk som kan si "jeg hater folk som er sånn eller sånn". Anonymkode: 988e9...f84 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
imagineme Skrevet 5. september 2024 #36 Del Skrevet 5. september 2024 (endret) Bombasi skrev (18 timer siden): Når du legger merke til en reaksjon der du tenker at du har gjort noe feil, har du prøvd å spørre "hva tenker du på? ble det ikke bra?". I møte med konfliktskye folk så må du legge opp til å få respons. Du må invitere til det. Der du på forhånd viser at du ønsker tilbakemeldingen, med en positiv holdning. Plagsomt, ja. Men tenk på det som barn. Enkelte barn sier ikke alt, så da må du legge opp til det, invitere og gjerne presse ting ut av de. I tillegg er det ikke alltid de som er konfliktsky plumper ut med det da heller. Vi er forsiktige mennesker og beskytter oss selv og andre - selvom det kan få helt andre konsekvenser enn det vi egentlig hadde tenkt. Endret 5. september 2024 av imagineme Skrivefeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #37 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg tar ikke noe poeng. Så lenge de ikke har ryggrad til å si det til meg så skjer det ingenting. Jeg vil ikke oppmuntre til å fortsette å være konfliktsky og feig. Ts Anonymkode: 40200...008 Å herregud. Glad jeg ikke jobber med deg Anonymkode: 425a5...88e 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #38 Del Skrevet 5. september 2024 Sannhetsøkende skrev (2 timer siden): Er borti akkurat de samme folka på vår jobb. Og vi er flere som har snakket med dem at de må ta det opp med dem det gjelder. Det er mye bedre enn å snakke dritt om dem til alle andre. Tror du hjalp? Nei, det sitter langt inne å være en hyggelig kollega som saklig tar praten med den det gjelder. I stedet elsker de å ha noen å dolke i ryggen. Sånne er det veldig mange av. Noen syns det er skikkelig ekkelt å ta opp feil noen gjør, mens mange faktisk elsker å ha noen de kam hate. Det å være konfliktsky og det å sladre er to forskjellige ting. Du blander begreper og ts har ikke sagt noenting om at noen sladrer og driver med baksnakking eller driver på med et skittent spill på noen måter. Så det er enklest om du (slik andre gjør) forholder deg til denne situasjonen og det ts skriver og ikke driver å kokelurer ut alle andre scenarier her. Ts skriver ingenting om baksnakking og sladring og da er det det vi må forholde oss til. Konfliktskye mennesker driver ikle mer på med sladring og baksnakking enn mer direkte personlighetstyper. Så igjen fint om du kan forholde deg til denne saken og det jeg skriver om personlighetstrekk og typer. Mobbere, sladrete baksnakkere, falske mennesker finnes det i alle personlighetstyper. Det er ikke det dette handler om i det hele tatt så fint om du kunne holde deg til saken. Anonymkode: 0495a...62e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #39 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tar ikke noe poeng. Så lenge de ikke har ryggrad til å si det til meg så skjer det ingenting. Jeg vil ikke oppmuntre til å fortsette å være konfliktsky og feig. Ts Anonymkode: 40200...008 Du virker rimelig fastlåst og vrang i din fremtoning her inne. Om dette er auraen din på jobb også, kan jeg lett se for meg at enkelte vil kjenne på et ubehag i ditt nærvær. Anonymkode: a4720...778 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #40 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg slarver ikke her, jeg søker råd. Anonymkode: 40200...008 Og du virker like fastlåst som dine kolleger på at din måte å leve på og være på er fasiten: si alt du mener hele tiden og leke dum fremfor å kommunisere noe som helst til de du jobber med. Du er like unnvikende. Men mye verre da du gjør deg til i oppførselen din på en barnslig og tverr måte som slett ikke appellerer til din fordel. De andre prøver kanskje å værr en hod kollega, du gjørs på med vilje å ikle være det. Du søker ikke råd, du ønsker ikke å se situasjoner fra andre ståsted, du meier ned folk og tror etterpå at det er veien å gå og så leker du som at du er den med ryggrad etterpå når sosiale interaksjoner tydeligvis ikke er ditt sterkeste kort. Anonymkode: 0495a...62e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå