Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 Jeg går på et studium som fører fram til en yrkestittel. men det er ikke noe praksis i løpet av studiet. Jeg prøver å få tak i en deltidsjobb som er relevant til studiet, men det er ikke så lett. Jeg mangler jo nå både den formelle utdannelsen og nødvendig erfaring for å få jobb når det er så mange søkere på de deltidsstillingene jeg ønsker. Jeg er veldig nysgjerrig på yrket jeg utdanner meg til, for man vet jo aldri hvordan man vil oppleve det før man har prøvd det selv. Studiet vil dessuten bli lettere etter å ha prøvd yrket litt i praksis. Derfor vurderer jeg å spørre i firmaer om jeg kunne kommet å jobbe gratis en ukes tid i sommerferien som en slags praksisperiode. Hvordan tror dere en arbeidsgiver vil reagere på en slik forespørsel, er det veldig uvanlig å ønske å jobbe gratis for å få yrkeserfaring? Er slike i praksis ofte bare i veien på arbeidsplassen? Hvis det er noen arbeidsgivere her, ville dere sagt ja til en slik forespørsel? Jeg har altså lyst til å spørre, men greit å høre her om ideen min er helt bak mål..
Gjest *Snart medlem* Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Jeg har faktisk tenkt å gjøre det samme som deg i sommer, av tilsvarende grunner. Innenfor min bransje er dette ganske vanlig, og det er mange bedrifter som faktisk annonserer etter personer som er villig til å jobbe gratis og samtidig få praksis innenfor deres bedrift. I utgangspunktet syntes jeg dette var litt suspekt, men jeg ser jo nytteverdien av dette fra begge sider. Jeg tror at arbeidsgivere ser positivt på dette, men jeg tror det er viktig å understreke i henvendelsen at dette er for læringsformål så man ikke høres desperat ut, og ønsker å gjøre alt (til og med jobbe gratis) for å få praktisk erfaring. Understrek at du gjerne vil være til stede for å observere deres arbeidsmetoder, knytte kontakter, og evt delta i noen arbeidsoppgaver som er relevante. Personlig kommer jeg til å understreke alle mine relevante kunnskaper, og skissere hvilke områder i bedriften disse kan komme til nytte, og hvordan jeg ønsker å benytte denne kunskapen i perioden jeg er utplassert. Men jeg tror kanskje 1 uke er litt lite? Det kommer nok an på bedriften, men i løpet av en uke får man hverken lært eller utført mye. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 1 uke er alt for lite. Gå for et halvt år.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 1 uke er alt for lite. Gå for et halvt år. ← Ja, jeg regner jo ikke med å bli ferdi utlært på en uke. Jeg går jo på et fulltidsstudium hvor jeg lærer en del, så er det lagt opp til at man søker jobber etter endt studium. Planen var bare å få et innblikk i hvordan rutinene foregår på en slik arbeidsplass. Siden jeg tenkte å tilby min arbeidskraft gratis kan jeg ikke jobbe fulltid gratis i et helt halvår. Jeg må jo faktisk ha en inntekt for å forsørge meg og jeg har jo et studium som ikke muliggjør å jobbe fulltid. men jeg bør kanskje tilby meg å jobbe gratis 2-3 uker i sommer istedet da? Tenker kanskje at muligheten er tilstede for fast deltidsstilling et slikt sted til høsten hvis jeg får oplæring på sommeren. Men det forutsetter jo selvsagt at de er fornøyd med det jeg gjør i en eventuell praksisperiode. Jeg er ikke helt å jordet med tanke på prosjektet mitt?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 22. februar 2006 #5 Skrevet 22. februar 2006 2-3 uker er et minimum. Personlig tenkte jeg å forhøre meg om 2 måneder, og innenfor min bransje har jeg sett at dette ofte er vanlig lengde på slik praksisplass.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #6 Skrevet 22. februar 2006 Ja, jeg regner jo ikke med å bli ferdi utlært på en uke. Jeg går jo på et fulltidsstudium hvor jeg lærer en del, så er det lagt opp til at man søker jobber etter endt studium. Planen var bare å få et innblikk i hvordan rutinene foregår på en slik arbeidsplass. Siden jeg tenkte å tilby min arbeidskraft gratis kan jeg ikke jobbe fulltid gratis i et helt halvår. Jeg må jo faktisk ha en inntekt for å forsørge meg og jeg har jo et studium som ikke muliggjør å jobbe fulltid. men jeg bør kanskje tilby meg å jobbe gratis 2-3 uker i sommer istedet da? Tenker kanskje at muligheten er tilstede for fast deltidsstilling et slikt sted til høsten hvis jeg får oplæring på sommeren. Men det forutsetter jo selvsagt at de er fornøyd med det jeg gjør i en eventuell praksisperiode. Jeg er ikke helt å jordet med tanke på prosjektet mitt? ← Nei, du er ikke på jordet med prosjektet ditt. Tvert i mot. Norge består av mange uengasjerte mennesker som tenker og sliter for lite. Det er meget positivt at du viser entusiasme og initiativ. Fortsett med det og blås i alle idioter du måtte møte på. Sure bitcher, misunnelige og andre: bare kjør på med initiativ.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå