Gå til innhold

Konsekvenser for barn med sosial angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har et barn på ung skole som lider av sosial angst. Går i behandling hos BUP, men har dager som er vanskelige sol gjør at hun blir hjemme.

Skolen er et område hun får ekspandert mye av angsten, som også gjør henne veldig sliten, men noen dager er det fag og/eller andre ting på agendaen som hun ikke er «klar for» å håndtere. Da går set i lås og hun blir hjemme.

vi foreldre prøver så godt vi kan å få henne på skolen og kan si; drar du ikke nå tar vi telefon og Nintendo.

I etterpåklokskap er jeg usikker på om vi skal «straffe» de dagene hun ikke kan gå? Samtidig som vi ønsker at hun skal utfordre seg.

Vi er i dialog med skole og håper å få møte med skole og bup snart.

Barnet går 70-75% på skolen, så vi har flere gode dager også.

Noen tips til konsekvens av å være hjemme?

ps. Vil legge til at barnet jobber mye med skole hjemme, og får levert det som forventes. Ds

Anonymkode: f6dd2...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straffes fordi hun har angst?

Nei, bare atter nei. 

Anonymkode: 2165d...14c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun trenger mer ros enn straff. Ingen vil frivillig ha angst, det gjelder også barn og ungdom. Hun har jo relativt høyt oppmøte på skolen tiltross for at hun sliter, men ikke straff henne. Helt sikker på at behandlerne kan snakke med dere og legge en plan. 

Anonymkode: 06c4f...604

• Nyttig 2
Skrevet

Ikke straff hun for å ha angst. Stol på at barnet ditt vet veldig godt hva du forventer og føler nok allerede på nederlagsfølelse når hun ikke klarer å gå. Dere trenger ikke legge mer sten til byrden her, det vil bare gjøre ting vanskeligere.

Anbefaler å samarbeide med skolen. Er det tiltak de kan gjøre for å gjøre at hun klarer å gå på skolen? Ikke alltid så mye som skal til. 

Jobb med å trygge og bygge opp barnet, små skritt. 

Anonymkode: c06dd...d34

• Liker 1
Skrevet

Mener hun ikke bør «premieres» med tilgang til mobil og Nintendo i skoletiden om hun blir hjemme i hvert fall. 

Anonymkode: c4365...4c6

• Liker 1
Skrevet

Å bli straffet for å ha angst ødelagte meg fullstendig. Resultatet ble nesten selvmord fordi jeg følte det var min skyld og at jeg ikke hadde lov til å være syk.

Anonymkode: b5b92...18c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å bli straffet for å ha angst ødelagte meg fullstendig. Resultatet ble nesten selvmord fordi jeg følte det var min skyld og at jeg ikke hadde lov til å være syk.

Anonymkode: b5b92...18c

Sjæl…

Anonymkode: df7ed...530

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

har et barn på ung skole som lider av sosial angst. Går i behandling hos BUP, men har dager som er vanskelige sol gjør at hun blir hjemme.

Skolen er et område hun får ekspandert mye av angsten, som også gjør henne veldig sliten, men noen dager er det fag og/eller andre ting på agendaen som hun ikke er «klar for» å håndtere. Da går set i lås og hun blir hjemme.

vi foreldre prøver så godt vi kan å få henne på skolen og kan si; drar du ikke nå tar vi telefon og Nintendo.

I etterpåklokskap er jeg usikker på om vi skal «straffe» de dagene hun ikke kan gå? Samtidig som vi ønsker at hun skal utfordre seg.

Vi er i dialog med skole og håper å få møte med skole og bup snart.

Barnet går 70-75% på skolen, så vi har flere gode dager også.

Noen tips til konsekvens av å være hjemme?

ps. Vil legge til at barnet jobber mye med skole hjemme, og får levert det som forventes. Ds

Anonymkode: f6dd2...814

Straff løser ingenting. Men er forskjell på konsekvenser og straff. 

Man kan selvsagt begrense hennes tilgang til mobil/spill etc da kanskje gjerne kun i skoletiden f.eks. Sånn at ok - Torsdag er ikke du på skolen, da er det ikke spilling/skjerm/mobil etc i skoletiden.  Men etter skoletid bør ting være tilgjengelig som normalt. 

Ved å frata henne slike ting hele dagen blir det en straff istedenfor konsekvenser. Når barna mine er syke/hjemme fra skolen etter sykdom etc etc får ikke de gå ut og leke i nabolaget, være med venner, gå på butikken etc f.eks,- det er ikke en straff, men en konsekvens av at de er hjemme. Men de får se tv og ha mobilen sin og slike vanlige ting. Man kan ikke straffe sykdom - uavhengig av om det er fysisk eller psykisk. 

Anonymkode: 599c9...5b1

Skrevet

Dere burde jo samarbeide med BUP om dette her. Ikke bare stikke fingeren i luften og kjenne hvem vei vinden blåser.

Anonymkode: 9561b...82c

Skrevet

Utenforskapet angsten vil medføre er vel i grunn straff nok.

Anonymkode: 816aa...dd2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...