Gå til innhold

Valpen har underbitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så egentlig er det helt det samme hvordan bittet er før valpen har fått voksentenner? Eller?

Anonymkode: 6e5e4...ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ved hvilken alder er dette? Sånn cirka?

Det kommer an på hvilken rase du har. 

Anonymkode: 17f78...4f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så egentlig er det helt det samme hvordan bittet er før valpen har fått voksentenner? Eller?

Nei, men det er en liten mulighet for at det korrigerer seg. 

Anonymkode: 17f78...4f1

Skrevet

Hos min valp korrigerte det seg av seg selv, men det er visstnok ikke vanlig.

Men vær obs på at du likevel ikke får stille valpen om du korrigerer bittet, spesielt om bittet automatisk diskvalifiserer  valpen og den ikke kan bli avlsgodkjent. Hvilken rase er det? For noen raser har litt tolerant for minimale bittfeil.

Anonymkode: da305...62c

Skrevet

Jeg synes også du kan klage til oppdretter og i hvertfall få prisreduksjon. Han har jo faktisk unnlatt å opplyse om feilen, ikke gitt deg tilgang på attestene og ja, regelrett lurt deg.. Jeg regner med kommunikasjonen har vært på e-post? I såfall har du jo det skriftlig hva som du har spurt om og hva oppdretter har svart.

Om ikke oppdretter er lydhør så ville jeg sendt en klage til raseforbundet i det aktuelle landet. De fleste er lite begeistra for slik oppførsel blant egne oppdrettere. 

Anonymkode: da305...62c

Skrevet

Jeg ser at valpen har skikkelig underbitt og føler meg veldig lurt. Spesielt siden jeg sa at jeg skulle stille den ut.

Er det greit at oppdrettere holder sånne ting sjult?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg ser at valpen har skikkelig underbitt og føler meg veldig lurt. Spesielt siden jeg sa at jeg skulle stille den ut.

Er det greit at oppdrettere holder sånne ting sjult?

Men du vet vel om rasen er genetisk disponert for underbitt og at dette i så fall kan være en risiko ved kjøp av valp? Hva med foreldrene? Er de underbitt? Hvis dette er en kjent feil på rasen burde du jo ha vært mer oppmerksom selv. Å ønske seg utstillingshund og så kjøpe den usett er, som nevnt en risikosport. 

Hvis dette ikke er en rase som er disponert for dette så er det relativt stor sannsynlighet for at dette kan rette seg når voksentennene kommer. Hvis det ikke retter seg og, bittet må anses som ferdig utviklet kan du gå i dialog med oppdretter, men seriøse oppdrettere pleier allerede i kontrakten å nevne ting som kan gi grunnlag for prisavslag.  

Uansett tror jeg du bare må godta at du akkurat nå har en valp med underbitt. (Du kan jo evt. oppsøke en veterinær som er spesialist på bitt/tenner for å få høre hvor ille det egentlig står til og få en skriftlig uttalelse som du kan presentere for oppdretter hvis du ønsker det). Hvis du ikke vil ha en valp med underbitt må du enten levere den tilbake eller avlive den. Noen tusenlapper i prisavslag endrer ikke på det og å ha en sak gående, kanskje over lengre tid, med en person som befinner seg i et annet land er kanskje ikke verdt det heller. Hunder er jo levende vesener, og ikke en vare som produseres på mål, så grunnlaget for en langvarig diskusjon med sterke meninger og subjektive oppfatninger fra begge sider er så absolutt til stede. 

Og når det er sagt så er det mye annet som kan "gå galt" og gjøre at denne hunden ikke er noen utstillingshund. Den kan bli for stor/for liten, høy/lav, ha "feilplasserte" ører, trave ujevnt, hate å vise seg frem osv. osv. Ikke nødvendigvis diskvalifiserende feil, men ting som gjør utstillingskarrieren til en mer eller mindre lang rekke VG fra dommerne. Men det betyr jo ikke at det er en dårlig hund på noen måte. Bare at den ikke er en stjerne i ringen og i det lange løp betyr det fint lite. Det finnes jo andre hundesporter hvor utseendet ikke har noe å si og som er minst like morsomme som utstilling. 

Endret av Leo
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns du har grunn til å føle deg lurt og at du burde klage til oppdretter. Veldig dårlig gjort å gi en valp med underbitt til en valpekjøper som har planer om utstilling. Vanligvis har jo oppdretter mange kjøpere som skal ha hunden til kos, de kunne fått den med underbitt siden det ikke har noe å si i den sammenheng.

Skrevet

Jeg tror desverre du ikke har fått en hund som er egnet for utstilling.

Anonymkode: cc67c...628

Skrevet

Dette høres jo veldig rart ut, hvorfor har du ikke sett bilder og video av valpen? Og hvorfor bad du ikke om å få veterinærattesten tilstendt med en gang? Jeg har kjøpt flere hunder fra utlandet (til utstilling og sport) og jeg får alltid masse bilder og videoer. Valpene øver ofte også på å stilles opp og dette tar oppdretter bilder av for å vise dem frem. Og veterinærattesten sendes normalt til kjøper, i alle fall hvis man ber om den (jeg har alltid fått den uoppfordret). Det høres ut som at du har blitt lurt, men at det samtidig er din egen feil som ikke har vært en seriøs valpekjøper. Men valpen din er sikkert kjempesøt og snill og vil fortsatt være et godt medlem av familien selv om den har underbitt. 

Anonymkode: 24aea...940

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette høres jo veldig rart ut, hvorfor har du ikke sett bilder og video av valpen? Og hvorfor bad du ikke om å få veterinærattesten tilstendt med en gang? Jeg har kjøpt flere hunder fra utlandet (til utstilling og sport) og jeg får alltid masse bilder og videoer. Valpene øver ofte også på å stilles opp og dette tar oppdretter bilder av for å vise dem frem. Og veterinærattesten sendes normalt til kjøper, i alle fall hvis man ber om den (jeg har alltid fått den uoppfordret). Det høres ut som at du har blitt lurt, men at det samtidig er din egen feil som ikke har vært en seriøs valpekjøper. Men valpen din er sikkert kjempesøt og snill og vil fortsatt være et godt medlem av familien selv om den har underbitt. 

Anonymkode: 24aea...940

Jeg har ikke sett på bildene at valpen har underbitt. Ikke på videoene heller. Jeg trodde at når jeg da spurte om det var noe galt på helseattestene og oppdretter sa nei. Så trodde jeg på dem. Er jeg naiv da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...