Gå til innhold

Angst for omgangsyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange har oppriktig angst for omgangsyke?❤️

Anonymkode: 1dd9f...aba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nop..med 2 barn så er det dessverre en del av livet he he...liker det ikke da

Skrevet

Jeg har emetofobi og ekstrem angst for omgangssyke. Forferdelig tilstand å være i. Angsten er faktisk så kraftig at jeg ikke en gang kan stå in jobb. Det ødelegger livet mitt :( 

Anonymkode: b332e...3d7

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg hadde det, jobber med meg selv. Men ble mye bedre da jeg fant ut at så lenge jeg brukt munnbind blir jeg ikke smittet :) Så barna mine har blitt forklart at når de kaster opp må jeg ha på munnbind for å ikke selv blir syk, så jeg kan ta godt vare på dem mens de er syke… litt sant, mest tull, fordi jeg hater omgangssyke. Men takk til pandemien der, munnbind er en kjekk sak å ha i hus. Og syke mengder klor selvsagt. Hos oss lukter omgangssyken som svømmebasseng. Og dette er ETTER å ha jobbet med meg selv… galskap å være så engstelig for noe så ufarlig… men men. 

Anonymkode: b18a7...b6d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har. Før jeg fikk barn måtte jeg avtale med mannen min at han skulle ta seg av alt som har med barnas oppkast å gjøre. Jeg rømmer huset hvis noen er kvalme. Heldigvis får de ikke omgangssyken lett (1 gang hver hittil, er 11 og 13 år gamle).

jeg er ubrukelig før jul og før påske hvert år, når den fæle omgangssyka herjer. Da er jeg ofte sengeliggende med en bøtte i nærheten, føler meg så kvalm og er livredd for å ha blitt smittet. Tør ikke reise med buss el dra på kino el l, i redsel for at noen (el jeg selv) spyr. Har lyst til å holde ungene hjemme fra skolen, men gjør ikke dette. Bare når det er julelunsj/påskelunsj-buffet, synes det er helt ekstremt at de har slike buffeter når halvparten av klassen er hjemme med omgangssyka…

Utenom de verste periodene før jul og før påske, takler jeg det relativt greit. Men ser alltid etter nærmeste utgang så jeg kan rømme hvis noen rundt meg blir kvalme. Jeg sitter alltid ytterst på seterader på buss, fly osv pga lettere å kunne stikke av hvis sidemannen begynner å kaste opp, og jeg har alltid tomme plastposer i veska i tilfelle jeg eller andre i nærheten trenger det.

Det skal sies at jeg ekstremt sjelden kaster opp. Er nok 5 år siden sist, og før det 5 år siden gangen før…

Anonymkode: f66df...c01

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har. Før jeg fikk barn måtte jeg avtale med mannen min at han skulle ta seg av alt som har med barnas oppkast å gjøre. Jeg rømmer huset hvis noen er kvalme. Heldigvis får de ikke omgangssyken lett (1 gang hver hittil, er 11 og 13 år gamle).

jeg er ubrukelig før jul og før påske hvert år, når den fæle omgangssyka herjer. Da er jeg ofte sengeliggende med en bøtte i nærheten, føler meg så kvalm og er livredd for å ha blitt smittet. Tør ikke reise med buss el dra på kino el l, i redsel for at noen (el jeg selv) spyr. Har lyst til å holde ungene hjemme fra skolen, men gjør ikke dette. Bare når det er julelunsj/påskelunsj-buffet, synes det er helt ekstremt at de har slike buffeter når halvparten av klassen er hjemme med omgangssyka…

Utenom de verste periodene før jul og før påske, takler jeg det relativt greit. Men ser alltid etter nærmeste utgang så jeg kan rømme hvis noen rundt meg blir kvalme. Jeg sitter alltid ytterst på seterader på buss, fly osv pga lettere å kunne stikke av hvis sidemannen begynner å kaste opp, og jeg har alltid tomme plastposer i veska i tilfelle jeg eller andre i nærheten trenger det.

Det skal sies at jeg ekstremt sjelden kaster opp. Er nok 5 år siden sist, og før det 5 år siden gangen før…

Blir «glad» av å lese at jeg ikke er alene…. Men lei meg for at du har d slik! Jeg vet AKKURAT hvordan du har d. Jeg er helt lik! 

Anonymkode: 1dd9f...aba

• Hjerte 2
Skrevet

Ja. Har skikkelig angst for det.  Ikke livsødeleggende men alikevel skikkelig redd for oppkast. 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde det, jobber med meg selv. Men ble mye bedre da jeg fant ut at så lenge jeg brukt munnbind blir jeg ikke smittet :) Så barna mine har blitt forklart at når de kaster opp må jeg ha på munnbind for å ikke selv blir syk, så jeg kan ta godt vare på dem mens de er syke… litt sant, mest tull, fordi jeg hater omgangssyke. Men takk til pandemien der, munnbind er en kjekk sak å ha i hus. Og syke mengder klor selvsagt. Hos oss lukter omgangssyken som svømmebasseng. Og dette er ETTER å ha jobbet med meg selv… galskap å være så engstelig for noe så ufarlig… men men. 

Anonymkode: b18a7...b6d

Så når du blir smittet med munnbind faller familiesituasjonen i grus? 

Anonymkode: cbd58...6f7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det. Det surrer i hodet mitt ca. 22 timer i døgnet. Jeg er like redd for matforgiftning, så jeg klarer heller ikke spise mat som andre har laget (unntaket er min mann). 

Jeg hater det. Er henvist til en 4dagersbehandling hos DPS nå da..

Anonymkode: 94dcf...825

Skrevet

Jeg har. Og har 3 barn som dessverre lett blir smittet med omgangssyken, så vi har det kanskje 4-5 ganger i hus hver vinter. Og jeg blir smittet kanskje 3 av dem. Og da får jeg bekreftet hvor grusomt det er også. Skulle tro all den eksponeringen gjorde det bedre men har ikke det. Det er jo så grusomt å ha omgangssyke 😭 Er mannen min som må passe på barna mens de er syke. Føler meg som verdens verste mamma i den aktive fasen av omgangssyken, når jeg gjemmer meg på rommet mens de kaster opp og mannen min trøster dem. 

Anonymkode: 973b9...f03

• Hjerte 1
Skrevet

Det høres fullstendig uutholdelig ut❤️ Men jeg lurer på en ting. Dere tør å bli gravide selv om noen av oss kaster opp 3-10 ganger om dagen i 4 måneder? (Det var litt mindre på de to første)

Jeg kan forsåvidt melde om at etter en sånn runde synes jeg ikke det å kaste opp er så mye verre enn å nyse, og det er nå 11 år siden.

Anonymkode: 89476...973

Skrevet

Ja, fikk det etter å ha pådratt meg binyrebarksvikt. Kan bli alvorlig syk av omgangssyke, og må få satt adrenalinsprøyte hvis jeg kaster opp/ legges inn på sykehus. 

Har barnehagebarn, og i barnehagen florerer det av smitte. Vurdert flere ganger å ta barnet ut av barnehagen på grunn av all sykdommen. 

Anonymkode: 98c60...192

Skrevet

Jeg har ekstrem angst for omgangssyken og matforgiftning. Jeg får helt panikk av å miste kontrollen over min egen kropp.

Det hemmer meg ganske masse i hverdagen. Jeg er veldig kresen på maten jeg spiser. Spiser aldri ute eller hos andre. De få gangene jeg reiser bort må jeg ha tilgang til kjøkken, slik at jeg kan lage min egen mat. 

Jeg unngår plasser med masse folk. Som konserter, kino, offentlig transport, handlesenter o.l. Noen ganger må jeg selvfølgelig ut, og da blir det grundig vask med hibiscrub.

Jeg ville egentlig ikke ha barn på grunn av denne angsten, men mannen min sa han skulle ta seg av omgangssyken når den måtte komme. Har fått et barn, som er en stor berikelse, og jeg har måttet ta meg kraftig sammen ved flere anledninger. Ungen tar jo på alt og kan kjøre hele hånda si inn i munnen min 😅🫣 Er veldig obs på hva jeg sier og hvordan jeg oppfører meg foran barnet når det gjelder dette. Jeg skal ikke "smitte" barnet mitt med denne angsten. 

Barnet mitt har hatt omgangssyken én gang. Det taklet jeg overraskende bra. Morsinstinktet vant heldigvis over angsten mens det pågikk. Fikk ikke omgangssyken selv, så jeg ble sykepleier for mann og barn. Det var et mareritt, men jeg greide å ta meg veldig sammen, heldigvis. Barnet fikk masse kos, trøst og klemmer. Ble også kastet opp på flere ganger. Det ble eksponeringsterapi fra helvete 😅

Det var tortur å gå å vente på at det skulle bli min tur, så jeg fikk en kraftig panikk reaksjon i etterkant. Da var heldigvis mannen frisk, og kunne styre skuta et par dager. 

Jobber med denne angsten daglig. Har gode og dårlige perioder. Nå går vi mot høsten og skrekken blir gradvis sterkere. Har hatt en ganske grei sommer. Skulle ønske jeg greide å leve som alle andre. Er så lei av meg selv. 

Anonymkode: 75c85...37a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres fullstendig uutholdelig ut❤️ Men jeg lurer på en ting. Dere tør å bli gravide selv om noen av oss kaster opp 3-10 ganger om dagen i 4 måneder? (Det var litt mindre på de to første)

Jeg kan forsåvidt melde om at etter en sånn runde synes jeg ikke det å kaste opp er så mye verre enn å nyse, og det er nå 11 år siden.

Godt spørsmål!

Merkelig nok, så slapp angsten helt da jeg var gravid. Har aldri hatt så lite angst før i hele mitt liv. Spiste mat hos andre, og var ute og fartet som et normalt menneske. Skulle ønske jeg kunne være gravid i andre trimester resten av livet. 

Kanskje angsten er hormonell hos meg? 🤔 Dette må jeg se nærmere på.

Anonymkode: 75c85...37a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har det helt likt. Ble muligens ett hakk bedre da jeg blei skilt, og «måtte» stå i det. Jeg og eksmannen var sammen på sykehuset da et av barna var i narkose, en av foreldrene måtte være der under oppvåkning, det ble han for å si det sånn 💔

Anonymkode: fffe1...11f

Skrevet

Datteren min på 12 har faktisk angst for oppkast/ omgangssyke. Får helt panikk bare hun hører ordet. 

Har tenkt at det går over etter hvert, men det har vært sånn i flere år allerede. 

Anonymkode: 10f9a...3b5

Skrevet

det er ikke så ille at jeg vil si jeg har angst for det men hvis det går rundt er jeg ekstremt påpasselig med hygiene og å holde avstand, jeg hater det - det er den ene sykdomsgreien som får meg til å ville krølle meg sammen og rope på mamma! 

Anonymkode: 14b13...a22

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg satset på at jeg ikke fikk hyperemesis. Mange kvinner får lignende symptomer i svangerskap som sin mor. Min mor har 5 barn og har aldri vært så frisk som under svangerskapene (kanskje derfor hun har fått så mange barn 😂). Viste seg at jeg er som min mor. Ikke kvalm så mye som et minutt under graviditeten, ei heller under fødsel 😄

Gøy sammenligning, jeg skal prøve å huske det du skriver her nå neste gang angsten kommer 😅

Anonymkode: b332e...3d7

• Liker 1
Skrevet

Hadde det sånn de første årene i barnehagen. Ble helt uvel første dagene av tanken på at hun sleika på ting andre hadde tatt på og gikk og kvidde meg for å få smitten i hus. Ble mindre ekkelt de par siste årene i bhg når de var mer ute. Har spydd en gang på skolen, men har ikke hatt noe spying hjemme ennå. Nå går hun i fjerde og jeg slapper helt av sånn med tanke på omganssyken. Den får komme hvis den kommer. 

Anonymkode: 0acb0...f73

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sterkt ønske om barn, så jeg tok sjansen. Var kvalm et par uker og syntes det var fælt fordi jeg var redd for å kaste opp men hadde flaks og Kastet ikke opp under svangerskapet. 

Anonymkode: 0acb0...f73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...