Gå til innhold

Aneo elbillading

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har Aneo som leverandør for vårt borettslag. At de tar en helt sinnsyk pris for abonnementene sine 500 kr for 135 kWh. Det tilsvarer 3,70 kr. pr. kWh. I mamma sitt borettslag koster det 2 kr pr. kWh. 

Jeg hadde litt mye rollover før sommeren, så jeg tenkte at jeg skulle bruke det opp ved å nedjustere til 85 kWh; noe som koster 100 mindre pr. mnd. og så gå opp til 135 igjen. Fikk brukt opp en del på denne måneden, og nå skulle jeg justere opp igjen, og da må jeg betale 100 kr. for å oppjustere; noe som betyr at jeg ikek har spart ei eneste krone: Tvert i mot, så har jeg betalt like mye for 50 kWh mindre. 

Skulle ønske vi kunne finne en annen leverandør, men utbygger har bundet oss til 7 år med dette drittfirmaet. 

Anonymkode: d678a...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS her. Glemte å si at det totalt blir 600 kroner for neste måned på grunn av de 100 kronene i tillegg til abonnementet på 499. 

Anonymkode: d678a...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uheldigvis mange som har opplevd å bli bundet til kostbare avtaler. Nå er det viktig å huske at avtalene gjerne inkluderer kostnader forbundet med å etablere infrastrukturen til ladeanlegget, og driften. 

En kan si det er tre ulike måter å finansiere og drifte et ladeanlegg:

- Et selskap som Aneo tar alle kostnader med med anlegget, og drift. Det betales ned i løpet av en forhåndsbestemt avtaleperiode. Selve ladeboksen leies. Det er dermed forholdsvis små oppstartskostnader, men over tid blir kostnadene større. Noen avtaler har en fast kostnad for leien av ladeboks og investering. Andre kobler det sammen med strømforbruk, som gjør at strømmen blir uforholdsmessig høy i forhold til hva strøm egentlig koster.

- Borettslag eller sameie tar selv kostnad med selve installasjonen over felleskostnaden. Selve ladeboksen kjøpes av beboer. Kostnad gjerne 15 000 - 20 000 kr bruker å være vanlig. En setter bort driften, eksempelvis å hente ut rapporter, og sende ut regning for strøm. Kostnad bruker å være ca 60 kr pr mnd for drift.

- Borettslag eller sameie tar selv kostnad med selve installasjonen over felleskostnaden. Selve ladeboksen kjøpes av beboer. Kostnad gjerne 15 000 - 20 000 kr bruker å være vanlig. Utfører på egen hånd innkreving. Hente ut rapporter, og sende ut regning for strøm kan forholdsvis enkelt utføres internt om en selv eier anlegget, og ikke er bundet av avtaler.

Bor selv i borettslag som har valgt den siste varianten. Ladeboksen betalte jeg 17 000 kr for i 2017, det tilsvarer 200 kr pr måned. Vi gjør avregning selv, der summen har endret seg litt i løpet av årene, nå er det 35 kr pr måned som dekker kostnader med administrasjon. En er avhengig av noen ønsker å ta på seg jobben med å gjøre det. Ikke stor jobb, men det må gjøres.

Om jeg ladet 150 kWh i juli betaler jeg 150 x 1,1 = 165 kr + 35 i fast = 200 kr for juli. 
Kostanden for ladeboksen er betalt med 17 000 kr i 2017 som et engangsbeløp.

Det er ikke noe påslag på strømprisen.

Strømpris så langt i 2024 er:

1,44  jan
 1,40  feb
 1,44  mars
 1,44  april
 1,45  mai
 1,26  juni
 1,10  juli

Endret av TBL12
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i borettslaget brukes det CloudCharge, og vi må betale 3 kr/kwh. 
Sameiet som vi deler parkeringsplass med tar 2.50 pr kWh ser jeg i appen. Er fristende å koble seg på laderen ved siden av min…

Selve laderen må hver beboer bekoste selv. Kostet 23.000…

Anonymkode: 37fe2...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt digg å ha egen lader med et vanlig abn skjønner jeg. I august var snittprisen på lading av elbil -87,4 øre. Så selv med nettleie inkludert gikk jeg i pluss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...