AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #1 Skrevet 3. september 2024 Når begynte dine barn å gjøre lekser på egenhånd? Anonymkode: 4d4f8...b76
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #2 Skrevet 3. september 2024 Hva legger du i «på egen hånd»? Hvis jeg bruker meg selv som eksempel så har jeg alltid gjort lekser alene, men er det noe jeg har lurt på så har jeg spurt og fått hjelp. Det kommer jeg til å videreføre til mine barn. Ser ikke behovet for å henge over de selv når de er små. Anonymkode: 23c98...b80 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #3 Skrevet 3. september 2024 Har ett barn som alltid har gjort alt selv og en som måtte lirkes og «hjelpes» hele barneskolen pga manglende viljestyrke. Ingen lekser hjemme på ungdomsskolen for da var gulroten å gjøre alt på skolen så slapp lekser. Barn er ulike og det å ta utgsngspunkt i egen skolegang er lite gjennomtenkt for dagens krav er milevis over de simple leksene jeg hadde 1-9 klasse. Anonymkode: ae24d...55d 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #4 Skrevet 3. september 2024 De har alltid gjort lekser på egen hånd. Vi har minnet dem på å gjøre lekser, og lagt til rette hvis de vil sitte ved kjøkkenbordet. Ellers har vi holdt oss unna, unntatt å svare på konkrete spørsmål. Blir ikke leksene gjort har det vært ok. Da blir det opp til lærer å ta opp dette, eller hva de må øve på, på utviklingssamtaler. Det har aldri skjedd. Anonymkode: 28b4d...c9c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #5 Skrevet 3. september 2024 Jeg venter fortsatt. Hun er 13 år og trenger tett voksenstøtte pga eksekutiv dysfunksjon som følge av ADHD. Anonymkode: 6fb19...42e 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #6 Skrevet 3. september 2024 Skulle ønske søsteren min skjønte at barn og ungdom må øve seg på å gjøre lekser på egen hånd. Hun har slitt seg ut på å hjelpe begge barna hele veien, hun er 100% tilgjengelig og sammen med dem når de gjør lekser, til ut ungdomsskolen. Hun hjelper han som går på vgs også, men da er det mest at de diskuterer sammen og at han spør om hjelp når han trenger det. Kunne aldri ringe henne i «leksetiden», for da var hun opptatt helt fram til middagslaging.. Anonymkode: e53f3...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #7 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ett barn som alltid har gjort alt selv og en som måtte lirkes og «hjelpes» hele barneskolen pga manglende viljestyrke. Ingen lekser hjemme på ungdomsskolen for da var gulroten å gjøre alt på skolen så slapp lekser. Barn er ulike og det å ta utgsngspunkt i egen skolegang er lite gjennomtenkt for dagens krav er milevis over de simple leksene jeg hadde 1-9 klasse. Anonymkode: ae24d...55d Selv om du mener kravene er høyere nå enn før så endrer ikke det det faktum at det er lurt å begynne tidlig å øve på å jobbe alene. Anonymkode: 23c98...b80
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #8 Skrevet 3. september 2024 Mine fikk hjelp til å finne fram i hvilke bøker de hadde lekse i og når det skulle være ferdig, da de gikk i småtrinnet. De fikk ellers hjelp hvis de spurte om noe konkret, noe de gjorde svært sjeldent. Måtte lære meg å "sitte på hendene" og la de finne ut av ting selv. Anonymkode: f180c...6d4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #9 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når begynte dine barn å gjøre lekser på egenhånd? Anonymkode: 4d4f8...b76 fra 1 klasse, spurte heller om hjelp Anonymkode: ff282...ff3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #10 Skrevet 3. september 2024 Alltid gjort leksene selv. Anonymkode: 37c2d...eee
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #11 Skrevet 3. september 2024 Her har de klart noe selv. Mens andre ting har vi måtte jobbet mye med dem. Begge har sterk dysleksi, så måtte bare terpe og øve, og evnt jobbe mer med ting de hadde jobbet med på skolen. Ellers ville det ikke bli sittende det som skulle huskes. Vi satt ofte både 2 og 3 timer med lekser på kvelden. Anonymkode: c9269...204
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #12 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når begynte dine barn å gjøre lekser på egenhånd? Anonymkode: 4d4f8...b76 Fra 1 klasse. Men er jo så klart tilstede og tilgjengelig for veiledning og hjelp. Etter 3 klasse gjorde barna de leksene de klarte på egenhånd selv, og ba om hjelp til resten når vi kom hjem fra jobb. Anonymkode: 778ff...b25
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #13 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selv om du mener kravene er høyere nå enn før så endrer ikke det det faktum at det er lurt å begynne tidlig å øve på å jobbe alene. Anonymkode: 23c98...b80 Lurt og gjennomførbart er ikke det samme. Han klarte å jobbe alene på skolen så det var viljen som var problemet. Når ett barn klarer det fint fra dag 1 å gjøre lekser selv etter skolen og den andre ikke. På ungdomsskolen er den som måtte lirkes og «hjelpes» som klart har best karakterer og har lært bedre studievaner og husker mer faglig fordi vi har terpet i årevis. Ikke alle er født med selvdisiplin og trenger ikke noen diagnose for at modenheten knyttet til skolegang ikke er så utviklet. Anonymkode: ae24d...55d 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #14 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når begynte dine barn å gjøre lekser på egenhånd? Anonymkode: 4d4f8...b76 Du vet at mange lekser er sammarbeidslekser, som de skal gjøre med foreldre? Og at foreldre skal følge opp lekser? Selv om lekser ikke kan påtvinges egentlig! Selv om de klarer det alene skal de jo sjekkes. Anonymkode: 07a10...a14 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #15 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du vet at mange lekser er sammarbeidslekser, som de skal gjøre med foreldre? Og at foreldre skal følge opp lekser? Selv om lekser ikke kan påtvinges egentlig! Selv om de klarer det alene skal de jo sjekkes. Anonymkode: 07a10...a14 Foreldre trenger ikke sjekke barns lekser eller rette dem. Det er lærerens jobb. Læreren vil ikke kunne se hva barnet kan og ikke dersom foreldre retter og sjekker alle lekser. Dersom lekser er samarbeidslekser så skal det stå i klar tekst i forbindelse med leksene. Her har de ikke hatt samarveidslekser annet enn "les for en voksen, fortell en voksen om hva du ser i boken/leste om, spill et spill med en voksen etc i 1 klasse. Lekser er til barna - ikke foreldrene. Anonymkode: 778ff...b25 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #16 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Foreldre trenger ikke sjekke barns lekser eller rette dem. Det er lærerens jobb. Læreren vil ikke kunne se hva barnet kan og ikke dersom foreldre retter og sjekker alle lekser. Dersom lekser er samarbeidslekser så skal det stå i klar tekst i forbindelse med leksene. Her har de ikke hatt samarveidslekser annet enn "les for en voksen, fortell en voksen om hva du ser i boken/leste om, spill et spill med en voksen etc i 1 klasse. Lekser er til barna - ikke foreldrene. Anonymkode: 778ff...b25 Her får vi ukesmail hver uke, og jo det må vi! Anonymkode: 07a10...a14
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #17 Skrevet 4. september 2024 Aldri. Fra første skoledag og til siste dag på utdanningen måtte jeg sitte ved siden av og passe på at konsentrasjonen ikke vandret eller at han ble bare sittende og sose. Det viste seg da i voksen alder at han har Asperger syndrome og vanskeligheter med å konsentrere seg. Anonymkode: 004b3...22c 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #18 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her får vi ukesmail hver uke, og jo det må vi! Anonymkode: 07a10...a14 Nei dere MÅ ikke. Skolen kan oppfordre til det, men dere MÅ ikke. Ingen skole eller lærer kan pålegge dere det på noe måte. Lekser kan som sagt ikke pålegges barna, ei heller foreldrene. Og det er ikke foreldres jobb å rette/sjekke lekser. Det å følge opp og se om barna har gjort leksene er noe helt annet enn å fysisk sjekke dem og rette dem. Retter foreldre leksene vil ikke lærere kunne se hva kunnskap barna faktisk har. Er lærer selv. Anonymkode: 778ff...b25 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #19 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei dere MÅ ikke. Skolen kan oppfordre til det, men dere MÅ ikke. Ingen skole eller lærer kan pålegge dere det på noe måte. Lekser kan som sagt ikke pålegges barna, ei heller foreldrene. Og det er ikke foreldres jobb å rette/sjekke lekser. Det å følge opp og se om barna har gjort leksene er noe helt annet enn å fysisk sjekke dem og rette dem. Retter foreldre leksene vil ikke lærere kunne se hva kunnskap barna faktisk har. Er lærer selv. Anonymkode: 778ff...b25 Har du barn så følger du de opp! Lærer-foreldre=teamwork! Anonymkode: 07a10...a14
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #20 Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du barn så følger du de opp! Lærer-foreldre=teamwork! Anonymkode: 07a10...a14 Ja, jeg følger opp barba ved å minne dem om lekser, ikke ved å kontrollere leksene. Anonymkode: 28b4d...c9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå