Gå til innhold

Slitent barn i barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror at noen mennesker bare er mer sensitiv for støy og mange inntrykk enn andre. Jeg blir for eksempel kjempesliten om jeg må omgåes mange folk og være sosial med de i mange dager. Og slik tror jeg det kan være for barn også. 

Anonymkode: 1efe7...33d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min likte å sitte i vognen på slutten av dagen for å observere/komme det litt bort fra de andre. Og det fikk han lov til han ble trygg på de andre barna. 
Han sov i barnehagen til han våknet, vi gjorde ingenting med det. Han er enebarn. 

Anonymkode: 81015...e61

• Liker 1
Skrevet

Barn (og voksne for den del) blir slitne av å være en hel dag i barnehage. 
Her måtte jeg hente veldig tidlig lenge etter at barnet begynte i barnehagen. Ellers ble det for lange dager, og barnet bare gråt og gråt og det var et helvete hjemme. En lang periode måtte jeg kutte ut mye annet som besøk, avtaler med andre osv, fordi det rett og slett ble alt for mye for barnet. 

Tenker vi forventer alt for mye av barn i dag. Samfunnet er ikke tilpasset sånn at barn kan vokse opp best mulig. De skal stues vekk i ørten timer mens foreldrene jobber, mens de passes av kanskje noen andres foreldre. Hadde jeg skulle valgt om igjen, hadde jeg kanskje heller valgt dagmamma eller lignende. Eventuelt benyttet meg av kontantstøtteordningen til barnet ble eldre. 

Anonymkode: 67dd4...43d

Skrevet

Det er ikke uvanlig, hverken for barn på 1,5 år eller eldre. Og jeg tenker det handler om individuelle forskjeller og at det er veldig mye inntrykk i en barnehage. Jeg jobber i barnehage, og er av typen som blir utslitt av en dag med mye lyd, inntrykk og aktivitet (men trives i jobben likevel).

Mitt yngste barn var av typen som hvilte i vognen eller bare satt helt i ro et eller annet sted, helt utslitt, da jeg hentet henne i småbarnsavdelingstiden. Da hun ble så stor at hun kunne sette ord på ting, fortalte hun at hun elsket sovevogna si, og gledet seg til å sove i barnehagen. Hun lå også våken i vogna og hvilte en god stund etter at hun hadde sluttet å sovne der. Andre barn tåler mer inntrykk, og ligger f.eks. kanskje an til å bli mer ekstroverte voksne, og blir ikke så slitne. Som ganske ny i barnehagen, blir de aller fleste slitne. Det viser seg på ulike måter. Det finnes slitne barn som blir svært motorisk aktive og ute av stand til å finne roen på egen hånd også (det vi gjerne kaller "overtrøtt" ).

Anonymkode: 5cd82...693

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun høres veldig sensitiv ut. Får dere god kontakt med henne? God blikkontakt og søker hun deres oppmerksomhet? 

Anonymkode: 49e31...692

Her kommer autisme-patruljen. 
Dette er et OVERSTIMULERT BARN med en alt for kort daglur!

Anonymkode: 0221f...eab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...