AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #21 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vil dere foreslå raser til meg? Jeg har en rase i tankene, men er ikke kjent med rasen, så spennende å se om jeg har truffet eller blingset helt. - stor/mellomstor - lettlært og matmotivert - frisk rase - lyst til å teste rallylydighet og kanskje agility - naturlig omgjengelig, særlig med andre hunder - er vant til korthåret hund, men tenker alle pelstyper går fint. Vil dog at hunden skal være myk og god, og helst ikke alt for mye sånn intens hundelukt Jeg er ufør, ingen barn, så har all verdens tid til hunden. Er mye ute i hagen. En times tur er ikke noe problem, men det blir ikke så mye høyaktiviteter som jogging/toppturer/skigåing. Anonymkode: 91a1e...ad3 Dette høres ut som en Golden Retriever....med unntak av agility. Anonymkode: 136d4...49a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #22 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil dere foreslå raser til meg? Jeg har en rase i tankene, men er ikke kjent med rasen, så spennende å se om jeg har truffet eller blingset helt. - stor/mellomstor - lettlært og matmotivert - frisk rase - lyst til å teste rallylydighet og kanskje agility - naturlig omgjengelig, særlig med andre hunder - er vant til korthåret hund, men tenker alle pelstyper går fint. Vil dog at hunden skal være myk og god, og helst ikke alt for mye sånn intens hundelukt Jeg er ufør, ingen barn, så har all verdens tid til hunden. Er mye ute i hagen. En times tur er ikke noe problem, men det blir ikke så mye høyaktiviteter som jogging/toppturer/skigåing. Anonymkode: 91a1e...ad3 Jeg har puddel, og han kunne fint passet perfekt inn i det du beskriver 😉 Anonymkode: 6c45d...8a0 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #23 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har puddel, og han kunne fint passet perfekt inn i det du beskriver 😉 Anonymkode: 6c45d...8a0 Det er storpuddel jeg har tenkt på 😉 Anonymkode: 91a1e...ad3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #24 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette høres ut som en Golden Retriever....med unntak av agility. Anonymkode: 136d4...49a Jeg har vært innom tanken, men tror det blir i overkant med røyting for meg. Anonymkode: 91a1e...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #25 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette høres ut som en Golden Retriever....med unntak av agility. Anonymkode: 136d4...49a Mye rusk mentalt på golden nå, med mindre man går for jaktvarianten. Men da må man nok ha betydelig funksjonsevne. Anonymkode: cc59c...f26 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #26 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er storpuddel jeg har tenkt på 😉 Anonymkode: 91a1e...ad3 Da vil jeg si, basert på det du har skrevet og de hundene jeg kjenner, at du har truffet ganske bra 😊 Jeg har mellom. De store er nok hakket roligere enn min, samtidig kjenner jeg mange av dem som gjør det ganske bra i både rally og agility. Anonymkode: 6c45d...8a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #27 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Da vil jeg si, basert på det du har skrevet og de hundene jeg kjenner, at du har truffet ganske bra 😊 Jeg har mellom. De store er nok hakket roligere enn min, samtidig kjenner jeg mange av dem som gjør det ganske bra i både rally og agility. Anonymkode: 6c45d...8a0 Ikke meningen å kuppe tråden, men siden du har erfaring med puddel og jeg også titter litt på den rasen håper jeg det er ok å høre med deg. Hvordan er de små i energinivå, sammenlignet med din mellom? Anonymkode: 53f7c...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #28 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er storpuddel jeg har tenkt på 😉 Anonymkode: 91a1e...ad3 I og med at du er ufør (er det selv), så må du tenke over pelsstellet på pudlene. Jeg har hatt mellom- og storpuddel, og har klipt de selv. Helsa mi gjorde det etter hvert ganske krevende å klippe den store, og økonomien er slik at jeg ikke kan dra og få den klipt. Det gikk greit hele storpuddelens levetid, men jeg kan ikke/bør ikke skaffe meg en hund med så store krav til pelsstell igjen. Jeg satte begge på et skrivebord og brukte maskin for å lage lammeklipp, så det var ikke avanserte greiene, men å snu og vende på en hund på 22 kilo var selvfølgelig mer krevende enn hun på 9 kilo. Aktivitetsmessig så var de svært like. Begge var i overkant smart og kunne finne på ugagn hvis de ikke fikk nok hjernetrim og fysisk trim. Begge likte turer i mark og på fjell, bading og agility. De var omtrent lik i utholdenhet, kos og intelligens. Det eneste var at mellompuddelen var enklere å stelle i og med størrelsen, og enklere å ha med seg over alt. Mellompuddelen ble 17 år og storpuddelen ble 12 år. Anonymkode: e6dd3...d02 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #29 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da vil jeg si, basert på det du har skrevet og de hundene jeg kjenner, at du har truffet ganske bra 😊 Jeg har mellom. De store er nok hakket roligere enn min, samtidig kjenner jeg mange av dem som gjør det ganske bra i både rally og agility. Anonymkode: 6c45d...8a0 Takk for info, det er det inntrykket jeg har fått også Anonymkode: 91a1e...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ermegselv Skrevet 2. september 2024 #30 Del Skrevet 2. september 2024 Det som for meg er viktig i en rase er ikke sikkert er like viktig for andre. Men det som er viktig er at man er realist, man søker ikke opp og finner en rase hvis aktivitetesnivå er høy, hvis man er en som knapt gidder å gå 30 min på tur, bare fordi rasen er vakker utseende messig. Når man skal finne rette rase så bør man være 100% ærlig ovenfor seg selv, man skriver opp hva man kan tilby, hva man forventer og helt klart hva man orker. Så når man er der kan man søke på ulike raser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #31 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil dere foreslå raser til meg? Jeg har en rase i tankene, men er ikke kjent med rasen, så spennende å se om jeg har truffet eller blingset helt. - stor/mellomstor - lettlært og matmotivert - frisk rase - lyst til å teste rallylydighet og kanskje agility - naturlig omgjengelig, særlig med andre hunder - er vant til korthåret hund, men tenker alle pelstyper går fint. Vil dog at hunden skal være myk og god, og helst ikke alt for mye sånn intens hundelukt Jeg er ufør, ingen barn, så har all verdens tid til hunden. Er mye ute i hagen. En times tur er ikke noe problem, men det blir ikke så mye høyaktiviteter som jogging/toppturer/skigåing. Anonymkode: 91a1e...ad3 Kongepuddel. Anonymkode: 169c6...bdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #32 Del Skrevet 2. september 2024 Jeg hadde kjøpt en kongepuddel 🐩 de er trivelige hunder å være rundt. I tillegg til alle egenskapene allerede nevnt. Smarte og lette å jobbe med. Anonymkode: 6ffc7...0b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #33 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I og med at du er ufør (er det selv), så må du tenke over pelsstellet på pudlene. Jeg har hatt mellom- og storpuddel, og har klipt de selv. Helsa mi gjorde det etter hvert ganske krevende å klippe den store, og økonomien er slik at jeg ikke kan dra og få den klipt. Det gikk greit hele storpuddelens levetid, men jeg kan ikke/bør ikke skaffe meg en hund med så store krav til pelsstell igjen. Jeg satte begge på et skrivebord og brukte maskin for å lage lammeklipp, så det var ikke avanserte greiene, men å snu og vende på en hund på 22 kilo var selvfølgelig mer krevende enn hun på 9 kilo. Aktivitetsmessig så var de svært like. Begge var i overkant smart og kunne finne på ugagn hvis de ikke fikk nok hjernetrim og fysisk trim. Begge likte turer i mark og på fjell, bading og agility. De var omtrent lik i utholdenhet, kos og intelligens. Det eneste var at mellompuddelen var enklere å stelle i og med størrelsen, og enklere å ha med seg over alt. Mellompuddelen ble 17 år og storpuddelen ble 12 år. Anonymkode: e6dd3...d02 Hei, tusen takk for det grundige svaret ditt ❤️ Jeg er ikke vant til den type pelsstell. Min var korthåret, og likte verken å dusje eller børstes, så vi holdt det til det minimale. Hvor mye tid bruker du på å børste dem? Jeg er ikke ufør pga fysiske utfordringer, så jeg har i utgangspunktet ikke vært så bekymret for dette med pelsstell, det er bare en helt ny verden, med mye å lære. Jeg har sett en del videoer som går på pelsstell av puddel, og forsåvidt andre raser, så jeg vet i teorien litt hva jeg eventuelt går til. Min forrige hund var 37 kilo, og jeg tenker på å skaffe meg en tispe, så den blir vel en 10-15 kilo lettere enn det jeg er vant med. Problemet som vil dukke opp er psyken min, den nærmest leter etter ting å ha dårlig samvittighet for. Så ro-trening, både for hunden og hjernen min får nok stor prioritet. Kunne ikke noe om slikt da jeg fikk den forrige, så hun lærte aldri ro, stakkars, ville gjøre noe hele tiden. Hun var også supersmart, så alt av leker osv tok hun med en gang. Tok på selvtilliten å prøve å holde henne tilfreds. Så vi gikk og gikk for at hun skulle få bli sliten, og jeg bygget en maskin uten at jeg skjønte det selv. Men, har lært litt etter 17 år, så håper jeg klarer å gjøre ting bedre denne gangen 🤞 Anonymkode: 91a1e...ad3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 2. september 2024 #34 Del Skrevet 2. september 2024 Toller, korthåret collie, finsk lapphund 🤔 Kanskje utenom trekkhundrasene, har de aller fleste aktive hunderaser det helt toppers uten timers lange topp- og løpeturer dersom de blir brukt aktivt i en form for hundesport eller bare nær daglig trening sammen med eier. Høy intensitet trening som svømming og apport eller trening som å gå spor, agility, lydighet osv sliter hunden ut mye fortere enn lange turer. Jeg er glad i lange turer selv, men kan også slite ut hunden mentalt og fysisk mens jeg stort sett står i ro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #35 Del Skrevet 2. september 2024 Anonymbruker*** skrev (4 minutter siden): Toller, korthåret collie, finsk lapphund 🤔 Kanskje utenom trekkhundrasene, har de aller fleste aktive hunderaser det helt toppers uten timers lange topp- og løpeturer dersom de blir brukt aktivt i en form for hundesport eller bare nær daglig trening sammen med eier. Høy intensitet trening som svømming og apport eller trening som å gå spor, agility, lydighet osv sliter hunden ut mye fortere enn lange turer. Jeg er glad i lange turer selv, men kan også slite ut hunden mentalt og fysisk mens jeg stort sett står i ro. Ja, det er sant! Finsk lapphund, den nye folkehunden virker det som, kunne nok passet energimessig, men jeg er usikker på om den er førerorientert nok for min del. Min kunne omtrent lese tankene mine og var alltid helt med på alt, vet ikke hvor mye sterke meninger jeg ønsker meg, selv om det høres fælt ut. Happy go lucky, liksom. Tolleren tror jeg blir for 'på' for meg, har møtt noen, de har virket litt maniske. Ønsker meg en rase som kan være fornøyd med å være loffe-hund. Jeg går gjerne lang og lenge, bare ikke så innmari hurtig 😅 så en som kan like snusetur, spor osv er perfekt. Anonymkode: 91a1e...ad3 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 2. september 2024 #36 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er sant! Finsk lapphund, den nye folkehunden virker det som, kunne nok passet energimessig, men jeg er usikker på om den er førerorientert nok for min del. Min kunne omtrent lese tankene mine og var alltid helt med på alt, vet ikke hvor mye sterke meninger jeg ønsker meg, selv om det høres fælt ut. Happy go lucky, liksom. Tolleren tror jeg blir for 'på' for meg, har møtt noen, de har virket litt maniske. Ønsker meg en rase som kan være fornøyd med å være loffe-hund. Jeg går gjerne lang og lenge, bare ikke så innmari hurtig 😅 så en som kan like snusetur, spor osv er perfekt. Anonymkode: 91a1e...ad3 Hehe, som border collie eier er jeg nok litt i overkant glad i våkne hunder. Den finske lapphunden jeg kjenner godt er forsåvidt litt egen og sær. Streiker og vil ikke gå tur jevnt og trutt, men har inntrykket at de fleste av dem er hakket med motiverte til trening og generelt være med enn som så. Det er slike turer de aller, aller fleste hunder ønsker seg. Hunder elsker jo å snuse. Det er gjerne eierne som stresser dem med seg og drar dem vekk fra spennede grøftekanter 😛 Den stressingen fremover tror jeg stort sett er vranglære fra eieren. Vet det selv med egen hund, forskjellen på hvor mye trekking det er om jeg spankulerer i sneglefart kontra frisk gange er betydelig. Lykke til i valget av hunderase! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #37 Del Skrevet 2. september 2024 Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden): Hehe, som border collie eier er jeg nok litt i overkant glad i våkne hunder. Den finske lapphunden jeg kjenner godt er forsåvidt litt egen og sær. Streiker og vil ikke gå tur jevnt og trutt, men har inntrykket at de fleste av dem er hakket med motiverte til trening og generelt være med enn som så. Det er slike turer de aller, aller fleste hunder ønsker seg. Hunder elsker jo å snuse. Det er gjerne eierne som stresser dem med seg og drar dem vekk fra spennede grøftekanter 😛 Den stressingen fremover tror jeg stort sett er vranglære fra eieren. Vet det selv med egen hund, forskjellen på hvor mye trekking det er om jeg spankulerer i sneglefart kontra frisk gange er betydelig. Lykke til i valget av hunderase! Hehe, ja, da vet du nok det! Jeg liker våken, men ikke kokain-våken 😅 man må vel ha litt ekstra overskudd for å holde en border collie kronisk fornøyd? Ellers enig i alt du skriver! Tror en hund som får være med med og at det skjer litt diverse gjennom en dag kan være vel så fornøyd og harmonisk som en som får jogge halvannen time hver kveld. Jeg må i alle fall finne meg en hund som kan sette pris på litt zen mentalitet. Og tusen takk! ☺️ Anonymkode: 91a1e...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 2. september 2024 #38 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hehe, ja, da vet du nok det! Jeg liker våken, men ikke kokain-våken 😅 man må vel ha litt ekstra overskudd for å holde en border collie kronisk fornøyd? Ellers enig i alt du skriver! Tror en hund som får være med med og at det skjer litt diverse gjennom en dag kan være vel så fornøyd og harmonisk som en som får jogge halvannen time hver kveld. Jeg må i alle fall finne meg en hund som kan sette pris på litt zen mentalitet. Og tusen takk! ☺️ Anonymkode: 91a1e...ad3 Nei, ville ikke forslått bc ut ifra din preferanseliste 😛 Vet ikke med ekstra overskudd egt, men jeg har vært rundt rasen hele livet og har ihvertfall utviklet noen teknikker på hvordan man sliter dem ut uten å gå 3 mil for å si det sånn. Noen av de jeg har møtt har definitivt gjort meg svett med væremåten deres. Mange jakthund individer av typen elghunder, breton, setter og jackcocker syns jeg er minst like om ikke mer stressa og nevrotisk da. Et par forslag til: berner sennen, cocker spaniel. Både aktive og litt smarte, men også gode familiehunder så vidt jeg har skjønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #39 Del Skrevet 2. september 2024 Anonymbruker*** skrev (26 minutter siden): Nei, ville ikke forslått bc ut ifra din preferanseliste 😛 Vet ikke med ekstra overskudd egt, men jeg har vært rundt rasen hele livet og har ihvertfall utviklet noen teknikker på hvordan man sliter dem ut uten å gå 3 mil for å si det sånn. Noen av de jeg har møtt har definitivt gjort meg svett med væremåten deres. Mange jakthund individer av typen elghunder, breton, setter og jackcocker syns jeg er minst like om ikke mer stressa og nevrotisk da. Et par forslag til: berner sennen, cocker spaniel. Både aktive og litt smarte, men også gode familiehunder så vidt jeg har skjønt. Innmari fine og ikke minst smarte hunder! Følger en på insta som virker helt perfekt, drømmehund delux. Jeg har vært innom begge de du nevner på elimineringsrunden. Berner lever litt kort, og jeg tror kanskje den kan bli litt for daff. Cocker spaniel synes jeg er litt liten igjen, og har inntrykk av at de har litt varierende gemytt, mtp nervøsitet. Jeg har dog hatt på den lange listen portugisisk vannhund, bearded collie og selfølgelig cobberdog. Min forrige røytet som et uvær hele året, så jeg ser nå at pelstype har hatt større betydning enn jeg har tenkt over 😂 Anonymkode: 91a1e...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #40 Del Skrevet 2. september 2024 Jeg er på min tredje husky jeg nå. Elsker den rasen! Går etter oppdrettere som avler etter familiehunder og ikke konkurranse. Dette fordi jeg så etter en hund med: Vennlig lynne Personlighet Bjeffer lite (prater til gjengjeld masse, men det er bare herlig) Medium stor Tåler lange turer og friluftsliv men trives også godt i sofaen når turene er gjennomført ikke gjeter/vokterinstinkt Går bra med andre hunder og barn Intelligent Anonymkode: ade4d...cc8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå