Gå til innhold

Tar jeg feil: Lån av leilighet og mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reagerer på begge parter.

Her hadde vi oppfordret gjest til å forsyne seg.

Våre venner hadde til gjengjeld satt igjen en god vin.

Anonymkode: ed139...963

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

når vi videre sa at vi måtte kjøre til bakeren 30 minutter unna for å kjøpe et nytt brød og om han kanskje kunne vippse oss for dette, ble han veldig sur, sa at vi ikke hadde de samme verdiene som han og at dette vennskapet ikke var noe han lenger ønsket da han ikke lenger følte seg som en venn men som en byrde.

var dette feil av oss? Vi prøvde å hjelpe en venn, men føler vi bare fikk dritt tilbake. 

Anonymkode: cdc83...f99

Det vel mer han som utnytter dere om han ikke erstatter det han har brukt av mat og drikke av deres lager. Tenker at dere ikke taper noe på å ikke ha vennskapet med han...

Anonymkode: 21210...86b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Reagerer på begge parter.

Her hadde vi oppfordret gjest til å forsyne seg.

Våre venner hadde til gjengjeld satt igjen en god vin.

Anonymkode: ed139...963

Enig i dette. Smålig fra begge parter. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var feil å nevne alt som var borte, men ønsket bare å poengtere dette. Handler vel ikke om mengde, og noe svinn regnet jeg også med.

Men når vedkommende ikke spør om det er greit, og vi våkner neste dager, forventer å lage oss frokost og finner i stedet ut av vi må til nærmeste butikk å handle, når vi i utganspunktet ikke kunne lånt bort leiligheten og hatt en rolig morgen slik vi ønsket, og i tillegg ikke får noe takk eller forståelse for at dette var kjipt for oss fra vår venn. 

Men lå ikke nærmeste Kiwi 5 min unna? 

Anonymkode: df4f6...f66

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hei!

Jeg og samboeren min var på ferie, når en venn tok kontakt og sa han trengte et sted å bo i Oslo i 3 dager.

Vi hadde heldigvis lagt igjen nøkkelen hos en nabo, som skulle vanne planter, og siden vi var på ferie lot vi han låne leiligheten gratis frem til vi kom tilbake så lenge han skiftet på sengen og vasket etter seg.

klokken 01:30 natt til søndag kommer vi etter 11 timers reise tilbake fra ferie og leiligheten ser fin ut. Vennen vår reiste videre samme dag så alt i orden. 

Men da vi skal lage oss frokost søndag merker vi at Brød, smør, egg, kaffe og syltetøy som vi hadde lagt klart til vi kom hjem fra ferie er borte. Vennen vår hadde heller ikke spurt om det var greit å forsyne seg av vår mat. Og når vi sendte en melding om dette og spurte om hvorfor han ikke hadde gått til Kiwi som var 5 minutter unna og handlet. Fikk vi vite at siden han var gjest regnet han med å kunne forsyne seg, som om han var hjemme.

når vi videre sa at vi måtte kjøre til bakeren 30 minutter unna for å kjøpe et nytt brød og om han kanskje kunne vippse oss for dette, ble han veldig sur, sa at vi ikke hadde de samme verdiene som han og at dette vennskapet ikke var noe han lenger ønsket da han ikke lenger følte seg som en venn men som en byrde.

var dette feil av oss? Vi prøvde å hjelpe en venn, men føler vi bare fikk dritt tilbake. 

Si meg, dere har vært på ferie, hvor lenge? 

Denne vennen har bodd i leieligheten i 3 døgn? Og maten, brød, egg, smør, kaffe og syltetøy lå det i kjøleskapet?  

Hvor gamle var da både eggene, brødet syltetøyet, smøret og alt annet når dere kom hjem, la oss si at ingen hadde spist dette opp? Kjøleskapsbrød eller frossent brød? Smør og syltetøy og kaffe i så små mengder at dere ikke fant en smule igjen? 

Denne vennen har altså klart å spise opp all mat i løpet av tre døgn, som dere skulle ha til en enslig frokost? Hvor mange munner skulle mettes når dere kom hjem? 

Og når Kiwi er fem minutter unna, hvorfor kjører dere til bakeren tretti minutter unna da for å få brød? 

Alle disse spørsmålene fordi jeg liker å leke tektektiv, særlig når jeg finner ting, eller tråder, med logisk brist i. For fines her en venn, og vennen har fått låne boligen, så er det normalt at man i forkant avtaler hvordan gjesten skal kunne oppføre seg. At vennskapet er slutt, om der har vært noe vennskap?  Ja, det er da ikke til å undre seg over. 

Anonymkode: 1a935...965

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men lå ikke nærmeste Kiwi 5 min unna? 

Anonymkode: df4f6...f66

Ikke søndagsåpen desverre. Baker 30 min unna er nærmeste tilbud 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne vennen har bodd i leieligheten i 3 døgn? Og maten, brød, egg, smør, kaffe og syltetøy lå det i kjøleskapet?  

Hvor gamle var da både eggene, brødet syltetøyet, smøret og alt annet når dere kom hjem, la oss si at ingen hadde spist dette opp? Kjøleskapsbrød eller frossent brød? Smør og syltetøy og kaffe i så små mengder at dere ikke fant en smule igjen? 

Har det virkelig noe å si? De hadde jo IKKE avtalt at det skulle bo en gjest der og hadde beregnet det var nok til dem selv ved retur. Vennen spurte når de allerede har reist 

Hvilken hensynsløs idiot drikker opp all kaffen uten å tenke at det bør erstattes?? 

Anonymkode: 0ba63...589

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

[...]

Ts, jeg håper VELDIG du spurte om hva slags verdier han har som dere ikke deler.

Slik jeg leser situasjonen (og korriger meg om jeg tar feil), er at han tok kontakt på ekstremt kort varsel (ettesom dere allerede var i utlandet) og spurte om han kunne bo gratis hos deg. Du kasta deg rundt og fikk ordna så han fikk nøkkel av naboen. Han tømte så kjøleslapet for mat, uten å etterfylle eller gi beskjed. Jeg anatar at han visste dere kom hjem natt til søndag, og valgte å ikke gi beskjed om at det ikke var mat i hus. Da du sendte melding på søndagen om at dette ikke var ok, og ba han betale for maten, så ble han sur.

La han igjen noen form for "takk for leiligheten", som blomst/vinflakse/gavekort/penger/etc. som gjør opp for at han for det første fikk spontant låne leiligeten, for det andre tømte kjøleskapet?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (38 minutter siden):

Vennen deres er et skikkelig rasshøl. 

Jeg og samboer lånte leiligheten til et familiemedlem i sommer og før vi dro, fylte vi kjøleskapet med ekstra godt pålegg, juice og godteri vi vet vertskapet er glade i, satt en blomsterbukett på bordet med et kort og vasket grundig etter oss. I vår omgangskrets er det en forbaska selvfølge.

Vi rørte heller ikke det eiere hadde i kjøleskapet da vi kom men kjøpte selvsagt egen mat da vi var der. 

Atferden med å tømme kjøleskapet og at på til forsøke å overbevise dere om at det er dere som er problemet, viser egentlig at dette er en parasitt dere skal være glad dere er kvitt.

Enig, jeg har lånt leiligheter og hus før, kjøper egen mat, ordner etter meg, kjøper en gave som takk. 

Anonymkode: f09c1...ffa

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han hadde betalt noe om dere tok det opp med han på en bedre måte? Det virker som dere sendte en anklagende melding der dere krevde penger. Han har helt klart gjort noe han ikke burde, men det går an å formulere seg på forskjellige måter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvor i Oslo bor du, når du må kjøre 30 minutter for å finne en baker?

Dere er litt smålige

Anonymkode: 83ab9...3dd

Er vel ikke alle steder i Oslo som har søndagsåpent?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans reaksjon hadde jeg funnet så merkelig at jeg hadde kommet til å gå gjennom alt jeg hadde av verdifulle ting, for å sjekke om de fremdeles var på plass.

Han var veldig frekk! Han hadde flere dager han kunne kjøpt inn noe mat på, men valgte å la være, og har heller ikke tilbydt seg å betale for hverken lån av leiligheten eller maten. Det viser veldig dårlige sosiale antenner og lite omtanke for de som hjelper ham.

Anonymkode: 3f6cb...9cb

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alice123 skrev (8 minutter siden):

Ts, jeg håper VELDIG du spurte om hva slags verdier han har som dere ikke deler.

Slik jeg leser situasjonen (og korriger meg om jeg tar feil), er at han tok kontakt på ekstremt kort varsel (ettesom dere allerede var i utlandet) og spurte om han kunne bo gratis hos deg. Du kasta deg rundt og fikk ordna så han fikk nøkkel av naboen. Han tømte så kjøleslapet for mat, uten å etterfylle eller gi beskjed. Jeg anatar at han visste dere kom hjem natt til søndag, og valgte å ikke gi beskjed om at det ikke var mat i hus. Da du sendte melding på søndagen om at dette ikke var ok, og ba han betale for maten, så ble han sur.

La han igjen noen form for "takk for leiligheten", som blomst/vinflakse/gavekort/penger/etc. som gjør opp for at han for det første fikk spontant låne leiligeten, for det andre tømte kjøleskapet?

du har fortsatt situasjonen korrekt

Men nei
Ingen ting, utenom en sms om at nøkkelen lå i postkassa

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men nei

Han vet han dreit seg ut, derfor han ikke vil være venn meg plutselig og skylder på dere. 

Anonymkode: f09c1...ffa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men nei

Som en annen i tråden skriver vil jeg anbefale deg å dobbeltsjekke at verdisaker, samt reseptbelagte midler, er på plass.

Kameraten er søppel og på toppen av det frekk. Ta det som en trøst at prisen du betalte for å finne det ut var et brød og noe pålegg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du må kjøre 30 min i Oslo er du kommet til Gardermoen… der baker’’n er?

Anonymkode: a2c1f...9ef

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg kjønner faktisk veldig godt vennen deres. Er det normalt blandt nordmenn å be om penger tilbake og bli sure over litt mat?? Så flaut av dere å komentere det. 

Anonymkode: 91410...ead

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, jeg kjønner faktisk veldig godt vennen deres. Er det normalt blandt nordmenn å be om penger tilbake og bli sure over litt mat?? Så flaut av dere å komentere det. 

Skjønner* mente jeg å skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (30 minutter siden):

Er vel ikke alle steder i Oslo som har søndagsåpent?

Nei, men at de måtte kjøre 30 minutter for å finne noe som var åpent tror jeg ikke noe på. Ingen bensinstasjon, joker, eller noe annet?

Anonymkode: 83ab9...3dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...